مادر شوهر حسود

مادر شوهر حسود

حسادت یکی از ویژگی‌های شخصیتی منفی است و علاوه بر اینکه به فرد حسود صدمات روحی وارد می‌کند به اطرافیان نزدیک آن شخص هم آسیب می‌زند. این ویژگی ممکن است در بعضی از افراد نزدیک به شما نیز وجود داشته باشد اما یکی از پر بحث‌ترین روابط درباره حسادت، مربوط به رابطه عروس و مادر شوهر است. ما در این مطلب می‌خواهیم به توضیح نشانه‌های یک مادر شوهر حسود و دلایل ایجاد این حس در آن‌ها توضیحاتی به شما ارائه دهیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

نشانه‌های یک مادر شوهر حسود

از نشانه‌های مادر شوهرهای حسود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

👈 ایرادگیری‌های مداوم

ایرادگرفتن‌های بی‌وقفه یکی از نشانه‌های بارز حسادت است. حتی اگر شما در یک مهمانی به صورت عالی بدرخشید یا اینکه غذایی که تهیه کردید بسیار خوشمزه شده باشد یک مادر شوهر حسود هرگز به این موضوع‌ها توجه نمی‌کند. او سعی می‌کند تا ایراد شما را در همه جا و جلوی همه بگیرد تا به نوعی حسادت درون خود را آرام کند. این موضوع زمانی که همسرتان از شما بسیار تعریف کند نیز بیشتر خواهد شد.

👈 بی‌احترامی به شما

بهتر است بدانید که افراد حسود بسیار پرخاشگر می‌شوند. به صورت کلی حسادت یکی از خصلت‌های بسیار منفی است و وجود آن سبب عصبانی شدن فرد می‌شود. مادر شوهری که نتواند جایگاه شما را به عنوان یک عروس یا به جای دختر خود درک کند همواره شما را به چشم کسی که پسرش را از او دزدیده نگاه می‌کند. این موضوع ممکن است تا رفتار او با شما بسیار بی‌ادبانه باشد و به مرور زمان حرمت‌های بینتان از بین برود.

👈 داشتن انتظارات نامعقول از پسرش

مادر شوهری که حسود است بعد از ازدواج برای حریم خصوصی شما احترام قائل نیست. او انتظارات نامعقولی از فرزندش خواهد داشت. انتظاراتی مانند این که هر جا می‌روید باید او باشد یا در تمام خریدها نظر او را باید جویا شوید. او سعی می‌کند تا از طریق به کنترل درآوردن پسرش، همواره بین شما و او قرار بگیرد. گاهی همسر شما ممکن است برای جلوگیری از یک جنگ مجبور شود تا او را در زندگی مشترکتان داخل کند؛ که چنین کاری اصلا درست نیست.

👈 همیشه حق به‌جانب است

مادر شوهر حسود همواره در تمامی بحث‌ها چهره‌ای حق به جانب به خود می‌گیرد. او سریع ممکن است که گریه کند و در مقابل پسرش ترحم بخرد. این حق به جانب بودن و یا مظلوم‌نمایی کردن‌های زیاد برای او حکم صلاحی هستند تا بتواند پشت سر شما در مقابل پسرش غیبت کند.

👈 انتقادات مستقیم و رک

هرچند که رک‌گویی در مواقعی خوب است اما این ویژگی در تمامی روابط صادق نیست. او همواره از خصوصیات شخصی شما، نوع لباس پوشیدن یا رفتار کردن شما انتقاد می‌کند و گاهی ممکن است این کار را با لحنی بسیار زننده انجام دهد. افراد حسود، زبانی بسیار تلخ دارند به همین جهت بسیار ناراحت خواهید شد.

👈 بدگویی در مقابل پدر شوهرتان

افراد حسود نه تنها سعی می‌کنند تا در ذهن خودشان شما را بسیار بد و فریبکار پردازش کنند بلکه همواره تلاش می‌کنند تا با یک جبهه‌بندی برای خود نیز تیم جمع کنند. یک مادر شوهر حسود بعد از اینکه تلاش کرد تا نظر پسر خود را نسبت به شما تغییر دهد در مرحله بعدی به سراغ دیگر اعضای خانواده می‌رود. او با حرف‌های مداوم و بدگویی‌ها ذهن پدر شوهر و یا سایر اقوام را نسبت به شما مسموم خواهد کرد.

👈 انتقاد و بدگویی از شما در مقابل فرزندانتان

از دیگر کارهایی که یک مادر شوهر بسیار حسود انجام می‌دهد نمی‌توان فقط به رفتارهای اوایل زندگی اشاره کرد. او همواره و در طی زندگی ممکن است تا با حرف‌های زننده خود سایرین را تحت تاثیر قرار دهد. برای چنین فردی بزرگسال یا کودک تفاوتی وجود ندارد به همین سبب بعضی از مادر شوهرها حتی مقابل فرزندتان درباره شما بدگویی می‌کنند و نحوه تربیت یا مادری کردن شما را زیر سوال خواهند برد. 

مطلب پیشنهادی ما به شما : تست روانشناسی حسادت

👈 ایجاد تردید در شما

یک مادر شوهر حسود که نسبت به شما کینه زیادی دارد در بلند مدت می‌تواند به علت داشتن افکار سمی شما را بسیار ناراحت و دچار تردید کند. اگر شما به حرف‌ها و صحبت‌هایی که می‌کند اهمیت بدهید در نتیجه سد مقاومتی ذهنتان می‌شکند و نسبت به خودتان دچار تردید می‌شوید. افکاری مانند:

اگر راست بگوید چه؟ شاید من واقعا مشکلی در نحوه برخورد یا در رفتارم داشته باشم…

این افکار سمی به مرور زمان سبب می‌شود تا شما مانند حرف‌های او خودتان را تغییر دهید و اعتماد به ‌نفستان کاهش پیدا کند. 

👈 مادر شوهر حسود شخصیت پرخاشگر منفعل دارد

یکی از ویژگی‌های افرادی که دارای شخصیت پرخاشگر منفعل دارند همانگونه که از نام آن معلوم است افرادی هستند که از بیرون بسیار فردی آرام و شاید مهربان به نظر برسند اما از درون افرادی هستند که در دلشان طوفانی از کینه وجود دارد. این افراد به دلیل اینکه بسیار فریبکار هستند شما به وضوح نمی‌توانید تا نشانه‌های خشم را در آن‌ها ببینید اما اگر مقداری دقت کنید متوجه دورویی‌ها و سوء‍ظن‌ها در چنین فردی خواهید شد.

👈 بی‌توجهی به قوانین زندگی مشترک شما

هنگامی که دو نفر بایکدیگر ازدواج می‌کنند برای پیش بردن زندگی خود اهداف مشترکی ایجاد کرده و در همان راستا قوانینی وضع می‌کنند. مادر شوهر حسود به این قوانین بی‌توجهی می‌کند و همواره برچسب اشتباه بودن به تمام کارهای شما می‌زند.

او به بهانه داشتن تجربه بیشتر و یا کارآزموده بودن تمام تصمیمات مشترک شما را زیر سوال می‌برد و همین موضوع در انتها سبب ایجاد بحث بین شما و همسرتان می‌شود.

👈 جلب توجه کردن از فرزند

بسیاری از زوج‌هایی که با مادر شوهر خود به مشکل برمی‌خورند با این شکایت به اتاق‌های روانشناسی مراجعه می‌کنند که مادر شوهر حسود من در زندگی جایی برای دیده شدن من نمی‌گذارد.

مادر شوهرهای حسود در بعضی از مجالس و مهمانی‌های خود فقط پسرشان را دعوت می‌کنند و به بهانه‌های مختلف سعی دارند تا نبود و دلیل نیامدن شما را توجیه کنند. چنین فردی ممکن است وقت و بی‌وقت به همسرتان زنگ بزند و او را به بهانه صرف یک چای یا درست کردن غذای مورد علاقه به خانه خود دعوت کند.

پیشنهاد میکنیم ویدیو بررسی علت های اختلاف مادر شوهر با عروس را ببینید.

علت حسادت مادر شوهر

از دلایل ایجاد حسادت در مادر شوهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

👈 علاقه بیش‌ازحد به فرزند

یکی از دلایل ایجاد حسادت در مادر شوهر این است که چنین مادرانی به فرزند خود بسیار علاقه دارند. درست است که فرقی بین دختر و پسر برای مادران وجود ندارد اما به دلیل اینکه در کشور ما داشتن فرزند پسر به معنای ادامه نسل و ادامه نام خانوادگی به عنوان یک ارزش شناخته می‌شود، مادرانی که دارای پسر هستند معمولا بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند.

مادران حسودی که دارای فرزند پسر هستند به دلایل مختلف نسبت به فرزند خود سخت دلبسته می‌شوند و هنگامی که این پسر عاشق دختری می‌شود، مادر او احساس می‌کند که منبع تکیه‌گاه خود را از دست داده و حسادت‌های سمی آغاز می‌شود .

توجه پسر به دختری دیگر برای چنین مادرانی به معنی زنگ هشدار است و تمام تلاش خود را می‌کنند تا توجه پسرشان را به صورت کامل دوباره به‌دست بیاورند. این مادران نمی‌توانند بین نقش خود و نقش عروسشان تفاوتی قائل شوند به همین جهت عروس را به چشم فردی می‌بینند که پسرشان را از ان‌ها دزدیده است.

👈 علت حسادت مادر شوهر : داشتن خاطرات تلخ

ممکن است مادر شوهر حسود به دلیل داشتن تجارب تلخ در اوایل زندگی خود و مشکلاتی که با مادر همسرشان داشتند چنین تصور ‌کنند که اکنون وقت انتقام است و باید همان بلاها را بر سر عروس خود بیاورند.

هرچند که این موارد برای همه مادر شوهرها صدق نمی‌کند اما هستند مواردی که در آن‌ها بحث کینه و یا یک انتقام قدیمی به دلیل آزارهایی که در دوران جوانی خود داشتند، مطرح می‌شود.

👈 علت حسادت مادر شوهر : بی‌تجربگی در رفتار با عضو جدید

هنگامی که عضو جدیدی وارد خانواده شما می‌شود معمولا خانواده‌ها نحوه ارتباط با عضو جدید را بلد نیستند. در خانواده‌هایی که قبلا مادر در مرکز توجه پسر و یا سایر اعضای خانواده بوده است با ورود یک عروس همه تلاش می‌کنند تا عضو جدید را بشناسند و با او خو بگیرند به همین دلیل تمام نگاه‌ها و توجهات از روی مادر برداشته می‌شود. در چنین موقعیتی ایجاد حسادت کاملا اجتناب‌ناپذیر است اما به مرور زمان ممکن است که حل شود.

روش برخورد با مادر شوهر حسود

روش برخورد با مادر شوهر حسود

از روش‌های برخورد با مادر شوهری که حسود است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

👈 اعلام جنگ نکنید!

بسیاری از عروس‌ها در اوایل زندگی خود نحوه ارتباط درست با مادر شوهرشان را بلد نیستند و به دلیل داشتن غرور ممکن است که در برابر انتقادات و صحبت‌های او کوتاه نیایند. بهتر است بدانید که جواب فریاد فریاد نیست هرچند که در چنین مواقعی بسیاری از دختران نمی‌توانند سکوت کنند اما سعی کنید خویشتن‌داری کنید و در همان ابتدای کار پرچم جنگ را به اهتزاز در نیاورید. سوکت شما نشان از پذیرفتن انتقادات و صحبت‌های او نیست بلکه شما می‌توانید از یک گوش بشنوید و از گوش دیگر حرف‌هایش را خارج کنید.

هنگامی که مادر شوهر حسود شما واکنشی از طرفتان نبیند به مرور زمان خسته خواهد شد.

👈 او را مادر خود بدانید

سعی کنید هنگامی که متوجه حسادت‌های او شدید به جای نشان دادن رفتارهای تند، با او مهربان باشید و یاداوری کنید که چقدر برای شما حضورش کمک کننده است. به او بگویید که او را بسیار دوست دارید و برایتان فردی ارزشمند است. توجه داشته باشید که حسادت زمانی اتفاق می‌افتد که فردی کانون امن خود را از دست بدهد. در چنین موقعیتی شما با ایفای نقش فردی که به او درباره امن بودن جایگاهش ضمانت می‌دهد می‌توانید مسالمت‌آمیز کنار یکدیگر زندگی کنید.

👈 زاویه دیدتان را عوض کنید

هنگامی که بسیاری از عروس‌ها کلمه مادر شوهر را می‌شنوند ممکن است تا تصویر زنی بداخلاق و دائما ایرادگیر در ذهن آن‌ها ایجاد شود. این موارد شامل همه مادر شوهرها نمی‌شود و هستند کسانی که رابطه بسیار خوبی با مادر همسرشان دارند.

مادر شوهر مانند یک غول نیست که پر از کینه و بدی باشد پس بهتر است زاویه دیدتان را عوض کنید و با انرژی مثبتی با او رفت و آمد کنید. شما که قرار نیست همیشه خانه او باشید حتی اگر حرفی از جانب او به گوشتان رسید برای حفط آرامش در رابطه خودتان سعی کنید تا نشنیده بگیرید و بر روی رفتار خودتان متمرکز شوید.

شناخت دو طرفه شما و او از یکدیگر در مدت زمان کوتاهی اتفاق نمی‌افتد و نیاز به زمان دارد به همین جهت روند رابطه خود را با مادر شوهر حسود به دست زمان بسپارید.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

برای تماس با مشاور کلیک کنید