زندگی با خانواده همسر از نظر روانشناسی

زندگی با خانواده همسر از نظر روانشناسی

بسیاری از زوجین در هنگام شروع زندگی بنابر شرایطی مجبور می‌شوند تا با خانواده همسر خود زندگی کنند. هرچند که زندگی با خانواده همسر از نظر بسیاری از روانشناسان مقبول نیست و قبل از ازدواج آن را منع می‌کنند اما باز هم هستند بعضی از زوجینی که به دلیل داشتن فرهنگ‌های مختلف چنین موضوعی را می‌پذیرند. ما در این مقاله می‌خواهیم به مزایا و معایب زندگی کردن با خانواده یکی از زوجین را برایتان شرح دهیم پس تا انتها با ما باشید.

مشکلات زندگی با خانواده همسر

زندگی با خانواده به صورت کلی مشکلات زیادی ایجاد می‌کند و بیشتر روانشناسان بر این عقیده هستند که بهتر است در همان اول زندگی زیر بار چنین موضوعی نروید. اما به صورت کلی از رایج‌ترین مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

مشکلات زندگی با خانواده همسر در یک خانه

مشکلات زندگی با خانواده یکی از زوجین بسیار زیاد است و این مشکلات گاهی به صورت یک شبه بروز پیدا نمی‌کند بلکه به آرامی و به مرور زمان ایجاد می‌شود. سازگاری افراد بایکدیگر به سرعت اتفاق نمی‌افتد و گاهی این زمان به جهت هماهنگی میان اعضای خانواده می‌تواند دردسرساز شود.

حسادت

در برخی از خانواده‌هایی که زندگی کردن به صورت جمعی یک ارزش و فرهنگ است ممکن است شما با جاری‌ها، پدر بزرگ و مادر بزرگ یا دیگر اعضای خانواده زندگی کنید. ممکن است گاهی در کانون توجه قرار بگیرید و همین موضوع برایتان دردسرساز شود.

در چنین خانواده‌هایی کسب تایید از بزرگ‌ترها معمولا به صورت ناخواسته یک رقابت ایجاد می‌کند و در بیشتر مواقع رقابت به دشمنی ختم می‌شود.

در بعضی از مواقع نیز ممکن است تا از طرف مادر شوهرتان مورد حسادت قرار بگیرید زیرا او از نزدیک در جریان رابطه عاشقانه شما با همسرتان است. همین موضوع ممکن است سبب درگیری‌ها، غیبت‌ کردن‌ها و مسائل دیگری شود. پیشنهاد میکنیم متوجه شوید که چطور با مادر شوهر حسود رفتار کنیم ؟

دخالت در کارهای یکدیگر

هنگامی که شما زندگی با خانواده همسر را انتخاب می‌کنید ممکن است تا بقیه اعضای خانواده در کارهای شما دخالت کنند. برای مثال شما دلتان می‌خواهد تا یک فیلم ببینید اما مادر شوهرتان می‌خواهد در سکوت بخوابد و به شما چنین اجازه‌ای نمی‌دهد.

در مثال دیگر می‌خواهید با دوست خود تلفنی صحبت کنید اما تمام نگاه‌ها به روی شما است و وقتی تلفن خود را قطع کردید همه از شما می‌چرسند با چه کسی حرف می‌زدی؟!

پیشنهاد ما به شما : طلاق به دلیل دخالت خانواده همسر

کنترل کردن شما

از دیگر مشکلاتی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که بعضی از اعضای خانواده مانند برادرهای همسرتان ممکن است شمارا بسیار کنترل کنند.

هنگامی می‌خواهید برای هواخوری بیرون بروید یا هرجای دیگر ممکن است تا شما را بازخواست کنند و فورا به همسرتان تماس بگیرند. چنین رفتارهای کنترل‌کننده‌ای ممکن است بعدها باعث ایجاد شک در همسرتان شود.

نداشتن حریم خصوصی

هنگامی که زندگی با خانواده همسر را انتخاب کردید باید این موضوع را قبول کنید که کیفیت حریم خصوصی شما کاهش پیدا می‌کند. برای مثال شاید باهم قصد پیاده روی در شب و یا خوردن شام بیرون از خانه را داشته باشید اما به علت اصرار سایر اعضای خانواده قرار خود را کنسل کنید.

ممکن است قصد معاشقه داشته باشید ولی چنین فرصتی برایتان ایجاد نشود. حریم خصوصی در زندگی با اعضای خانواده به شدت کاهش پیدا می‌کند.

نداشتن رابطه جنسی باکیفیت

همانطور که اشاره شد هنگامی که شما حریم خصوصی نداشته باشید ممکن است تا برقراری رابطه جنسی با همسرتان کاهش پیدا کند. زوج‌ها به معاشقه کلامی و یا بدنی بسیار نیاز دارند و هنگامی که با اعضای خانواده زندگی کنید چنین چیزی به دلیل احترام گذاشتن به بزرگترها و یا حفظ حرمت‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.

زندگی کردن با قوانین آن‌ها

از دیگر مشکلات اساسی که ممکن است زوج‌ها به دلیل زندگی کردن با خانواده به آن دچار شوند این است که برای مثال همسر شما عادت دارد تا ساعت 12 از خواب بیدار شود و خانواده همسر شما ساعت 7 به بلند شدن از خواب عادت دارند.

در چنین خانواده‌ای اگر شما به این روند خواب ادامه دهید برچسب تنبل بودن به شما زده می‌شود. به صورت کلی زندگی کردن با قوانین خانواده‌ها بسیار سخت است.

اختلاف نظر در تربیت فرزندان

از دیگر مشکلاتی که بسیاری از زوجین به علت زندگی با خانواده همسر تجربه خواهند کرد مربوط به تربیت فرزندان است. در چنین خانواده‌هایی شما به عنوان والد نمی‌توانید تصمیم گیرنده باشید زیرا مادر یا پدر شما به دلیل داشتن تجربه‌ای بیشتر سعی در کنترل و تربیت کردن به شیوه خودشان دارند.

برای مثال شما فرزند خود را از خوردن شیرینی منع می‌کنید اما مادر یا پدرتان به دلیل علاقه‌ای که به نوه خود دارند نه تنها برای فرزندتان شیرینی می‌خرند بلکه ممکن است تا شما را نیز به علت منع کردن کودک دعوا کنند.

مشکلات زندگی با خانواده همسر در یک ساختمان

از مشکلات زندگی با خانواده یکی از زوجین در یک ساختمان می‌توان به این مورد اشاره کرد که تمام رفت و امدهای شما ممکن است تا از طرف ان‌ها کنترل شود.

علاوه بر این اگر فرضا بخواهید مهمانی بگیرید ممکن است تا از جانب خانواده همسرتان منع شوید و ان‌ها به این میزان از رفت و آمدها شکایت کنند. به صورت کلی زندگی با اعضای خانواده به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند.

راهکارهایی برای زندگی با خانواده همسر

راهکارهایی برای زندگی با خانواده همسر

از راهکارهای زندگی با خانواده همسر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

در ابتدای کار حد و مرزها را مشخص کنید

هنگامی که در شروع زندگی مجبور به چنین انتخابی شدید سعی کنید تا حدومرزها را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به خانواده همسر خود بگویید. اگر شما اول زندگی درباره چنین موضوعاتی صحبت کنید هیچ‌گاه به مشکل برنخواهید خورد.

برای مثال درباره موضوعاتی مانند ساعات رفت و امد، زمان بیدار شدن از خواب و یا رفتن به سرکار و .. را برای خانواده همسرتان بازگو کنید تا در جریان باشند. شما مجبور نیستید تا تمام گزارشات خود را به ان‌ها دهید بلکه هر آنچه که مورد نیاز است تا بدانند را به آن‌ها بگویید.

راهکارهایی برای زندگی با خانواده همسر : در مشاجراتی که به شما مربوط نیست دخالت نکنید

به این موضوع حتما توجه داشته باشید که همسر شما قبل از ازدواج نقش برادر یا فرزندی داشته و همچنان نیز دارد. هنگامی که با برادر یا والدین خود بحث می‌کند خودتان را وسط بیندازید و به دلیل حمایت کردن چهره خود را خراب نکنید. او قبل از شما نیز بحث‌هایی با خانواده داشته و حل کرده است به همین جهت نیاز نیست تا در مسائل آن‌ها دخالت کنید.

در کارهای خانواده مشارکت کنید

بسیاری از زوج‌ها عقیده دارند به دلیل اینکه در یک خانه زندگی می‌کنند و خانه متعلق به آن‌ها نیست فقط وظیفه دارند تا اتاق خود را تمیز کنند. چنین رفتاری بسیار اشتباه است.

هنگامی که شما در همان ابتدا اشتباه‌ترین تصمیم یعنی زندگی با خانواده همسر را انتخاب کردید برای از بین بردن تنش باید به صورت کامل در تمیز کردن خانه با سایر اعضا شراکت داشته باشید.

اینکه شما تنها به تمیز کردن اتاق خود اکتفا کنید رفتاری بسیار زننده و زشت از دید سایر اعضای خانواده است.

راهکارهایی برای زندگی با خانواده همسر : صمیمیت را فراموش نکنید

دیگر موضوعی که به عنوان یک راهکار مهم شناخته می‌شود حفظ صمیمیت است. در انجام این مورد توجه داشته باشید تا گرفتار افراط یا تفریط نشوید.

اعضای خانواده و به خصوص والدین به دلیل کهولت سن حساس‌تر هستند و نیاز به توجه و مراقبت دارند به همین خاطر همواره سعی کنید فضایی بر پایه احترام و صمیمیت متقابل ایجاد کنید تا دچار مشکل نشوید.

قاطعیت در بیان قوانین فردی‌تان داشته باشید

انسان‌ها در بیشتر مواقع به دلیل خجالتی بودن و یا گیر کردن در رودروایتس ضربه می‌خورند به همین دلیل هیچ گاه درباره موضوعات مهمی که زندگی مشترکتان را تحت تاثیر قرار می‌دهد خجالتی نباشید. همواره سعی کنید خواسته‌ها و مسائلی که شما را اذیت کرده است با احترام به فرد مورد نظرتان بگویید.

مزایا زندگی با خانواده همسر

مزایا زندگی با خانواده همسر

از مزایای زندگی با خانواده همسر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

یادگرفتن مهارت‌های جدید

بسیاری از تازه عروس‌ها ممکن است تا در مهارت‌هایی مانند آشپزی، خانه‌داری و یا غیره مهارت نداشته باشند. زندگی با خانواده چنین فرصتی را برای شما ایجاد می‌کند که بتوانید از مادر شوهر خود مهارت‌های خانه‌داری را یاد بگیرید.

علاوه بر این داشتن چنین تعاملاتی سبب می‌شود تا رابطه شما با مادر شوهرتان نیز خوب پیش برود و فضای دوستانه‌ای بین شما وجود داشته باشد.

کمک گرفتن در تربیت فرزندان

بسیاری از زوج‌هایی که برای اولین بار صاحب فرزند می‌شود تجربه بچه‌داری نداشته‌اند و بسیار ناپخته رفتار می‌کنند. از طرفی والدین به عنوان گنجینه‌ای از تجربه در کنار شما هستند و به شما از تجربیات خود خواهند گفت.

هرچند که تجربیات موضوعات فردی هستند و شیوه تربیت اکنون با گذشته فرق کرده اما با این حال شما می‌توانید موضوعات زیادی را به صورت تجربی از آن‌ها درباره شیوه تربیت فرزند یاد بگیرید.

کمک به حل کردن مشکلات زندگی

طبیعی است که در اوایل زندگی بین شما و همسرتان اختلاف نظرهای زیادی به وجود بیاید و به مشکل بربخورید. در این میان بزرگترها می‌توانند نقش یک راهنما و عالم پخته را ایفا کنند و به شما در حل مشکلات و بهبود رابطه با همسرتان کمک کنند.

هرچند که درست نیست شما آن‌ها را در میان بحث‌ها و اختلافات خود وارد کنید اما می‌توانید از آن‌ها در شرایط به جا و درست برای بهبود رابطه خود کمک بگیرید.

شناخت تعاملات خانوادگی

بعد از ازدواج و با زندگی با خانواده همسر می‌توانید نوع رفت و آمدها و نحوه ارتباط پارتنرتان با اقوامش را به خوبی بشناسید. علاوه بر این شناخت گسترده‌تری نسبت به خانواده همسر خود پیدا خواهید کرد و این از دیگر مزیت‌های زندگی جمعی است.

بنر-مشاوره-زناشویی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

برای تماس با مشاور کلیک کنید