برخورد با شوهر وابسته به خانواده

برخورد با شوهر وابسته به خانواده

یکی از موضوعاتی که ممکن است در زندگی زناشویی دردسر ساز شود دارا بودن شوهر وابسته به خانواده یا همان شوهر بچه ننه است. مردهایی که به خانواده خود وابستگی دارند از جهات مختلفی ممکن است که نتوانند وابستگی خود را کنترل کنند و همین موضوع سبب خواهد شد که زندگی زناشویی آن‌ها به مخاطره بیفتد. در این مقاله سعی داریم با پرداختن به این موضوع راه‌کارهایی جهت کم کردن این وابستگی ارائه دهیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

نشانه های مرد وابسته به خانواده ( نشانه های شوهر بچه ننه )

یک مرد وابسته به خانواده شخصی است که به شدت به خانواده خود علاقه‌مند است و به دلیل وابستگی زیاد به خانواده، گاهی اوقات نمی‌تواند به درستی به جنبه‌های دیگر زندگی مانند کار، رابطه عاطفی و دوستی‌های خود توجه کافی داشته باشد. برخی از نشانه‌هایی که یک مرد وابسته به خانواده دارد عبارتند از:

1. اطاعت کردن از نظرات و توصیه‌های خانواده و اعمال آن بر زندگی زناشویی شخصی                                                                   

2. تاثیر پذیری زیاد از قضاوت‌های خانوادگی بر روی تصمیمات شخصی

3. انجام کارهایی که خانواده از آن‌ها انتظار دارد حتی اگر باور شخصی او با آن‌ها متفاوت باشد.

4. احساس عدم توانایی در برقراری روابط عاطفی با افراد خارج از خانواده

5. در اولویت قرار دادن نیازهای خانواده مقابل نیازهای شخصی خود

6. داشتن ارتباط نزدیک و افراطی با اعضای خانواده به جای دوستان و آشنایان خارج از خانواده

7. حمایت بیش از حد از اعضای خانواده به طوری که زمان، پول و منابع شخصی خود را برای آن‌ها صرف می‌کند.

8. انجام وظایف خانوادگی بیش از حد معمول که ممکن است حتی به عنوان مسئولیت‌های شخصی در نظر گرفته نشود.

9. نداشتن انگیزه‌های شخصی به خاطر درگیری روزانه با مشکلات و نیازهای خانوادگی

پیشنهاد ما به شما : نشانه های مادر شوهر حسود

آسیب‌های وابسته بودن مرد به خانواده و مادرش

وابستگی مرد به خانواده می‌تواند برای خود مرد و برای خانواده‌اش منفعل، زیان‌بار و حتی مخرب باشد. برخی از آسیب‌های احتمالی که ممکن است برای شوهر وابسته به خانواده ایجاد شود عبارتند از:

👈 از دست دادن هویت شخصی

 به خاطر وابستگی بیش از حد به خانواده، ممکن است شخص، هویت و شخصیت شخصی خود را از دست دهد و تبدیل به شخصیتی بی‌هویت و بی‌اعتماد به نفس شود.

👈 کاهش پایداری روابط

 وابستگی بیش از حد به خانواده می‌تواند روابط عاطفی را به خطر بیاندازد و در برخی موارد ممکن است باعث کاهش اعتماد و کاهش پایداری روابط فردی شود. علاوه بر این هنگامی که شما به نیازهای خانواده خود بیشتر از همسرتان بها دهید به مرور زمان باعث سردی و در نهایت طلاق عاطفی خواهید شد.

👈 بروز تنش در خانواده

 برای برخی افراد، وابستگی به خانواده ممکن است باعث بروز تنش‌ها و نزاع‌ها در خانواده شود؛ به همین دلیل باید مراقب بود تا این وابستگی باعث تضعیف ارتباطات خانوادگی با همسر نشود.

👈 کاهش استقلال مالی

 وابستگی به خانواده ممکن است باعث کاهش استقلالی مالی شخص شود و به این صورت مرد بیشتر مشکلات مالی را نمی‌تواند خودش حل کند و وابسته به کمک مالی خانواده خود خواهد بود.

اگرچه خانواده یکی از مهمترین شاخص‌های پایه‌ای ارتباطات انسانی است، اما وابستگی بیش از حد به خانواده ممکن است برای هر دو طرف به شکلی غیرمنفعت دار بوده و در نتیجه منجر به ایجاد مشکلات روانی‌، اجتماعی و حتی اقتصادی شود.

در هر صورت شوهر وابسته به خانواده ( شوهر بچه ننه ) باید این وابستگی را با کمک همسر خود کاهش دهد تا درگیر مشکلات جدی‍‌تری نشود. این وابستگی ممکن است باعث بروز مشکلاتی در رابطه زوجین و همچنین کنترل مادر بر فرزند بزرگسال شود که نتیجه آن کاهش استقلال زوجین است. علاوه بر این، وابستگی در مردان باعث می‌شود تا در بسیاری از موارد بدون توجه به نیازها و خواسته‌های همسرشان عمل کنند و این امر می‌تواند باعث بروز بحران‌های فردی و ارتباطی شود.

در شرایط ناگوار‌تر، ممکن است وابستگی همسر با جدایی و طلاق همراه باشد. در نتیجه، برای داشتن یک رابطه زناشویی سالم و پایدار، باید وابستگی پسر به مادر  و البته دختر به خانواده خود را به حد کافی کاهش و استقلال فردی را افزایش داد.

پیشنهاد میکنیم مقاله کامل طلاق به دلیل دخالت خانواده شوهر را هم مطالعه کنید.

راه های کم کردن وابستگی شوهر به خانواده و مادرش

راه های کم کردن وابستگی شوهر به خانواده و مادرش

وابستگی شوهر به خانواده و مادرش می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود، به هر حال برای کاهش این وابستگی می‌توانید به راهکارهای زیر توجه کنید:

 👈 بحث و گفتگو

با شوهر خود صحبت کرده و بیان کنید که برای زندگی مشترک‌تان به یکدیگر وابسته هستید و هر زمان که فرصت داشتید برای خانواده و مادرش وقت خواهید گذاشت. به شوهرتان یادآوری کنید که شروع زندگی مشترک شما دوران جدیدی است و شما به دنبال ساختن خانواده فردی خود هستید.

👈 تعیین مرزها

برای شوهر وابسته به خانواده، مرزبندی کنید. اگر از همان ابتدا یعنی قبل از ازدواج، بتوانید وجود وابستگی در هسرتان را کشف کنید و به دنبال آن برای رابطه خود مرزبندی مشخص کرده و به خواسته‌های یکدیگر احترام بگذارید، می‌توانید وابستگی همسرتان را به خانواده‌اش به مرور کمتر و کم‌رنگ‌تر کنید.

اعمال مرزبندی به معنای ایجاد محدودیت نیست و سعی کنید این مورد را برای همسرتان به خوبی توضیح دهید. ایجاد مرزبندی یعنی مشخص کردن دایره ارتباطات به صورتی که هر دو زوج به آن پایبند باشند و صرفا برای یک نفر نباشد.

👈 مراجعه به مشاور

 چنانچه در حالی که به دنبال کاهش وابستگی شوهر به خانواده و مادرش هستید با مشکلات بزرگی روبرو شدید، می‌توانید به مشاور روابط خانوادگی مراجعه کنید تا در مورد راهکارهای دیگر برای کاهش این وابستگی صحبت کنید. گاهی دلیل وابستگی شوهر به خانواده، به دلیل ایجاد دلبستگی ناایمن در دوران کودکی است.

به گفته بالبی، که یکی از نظریه پردازان سبک دلبستگی است اگر در دوران کودکی ارتباط مادر و کودک به شکل سازنده ایجاد نشود می‌تواند مشکلاتی در زمینه وابستگی افراطی و عدم رشد استقلال کودک ایجاد کند.

وابستگی یک فرد به مادرش ممکن است به علت علاقه‌مندی شدید به او، مشکلات روحی یا رفتاری ، اعتماد به نفس کم و بسیاری دلایل دیگر باشد. در هر صورت، برای کم کردن این وابستگی چند نکته را در ادامه می‌توان مدنظر قرار داد:

👈 تلاش برای برقراری ارتباط موثر با شوهر

بعضی از زنان برای متقاعد کردن همسر خود و کمک به او برای کاشتن از وابستگی‌اش راه جنگ و دعوا را انتخاب می‌کنند. چنین کاری به هیچ عنوان خوب و پسندیده نیست زیرا نه تنها باعث حل مسئله نمی‌شود بلکه شوهرتان را خیلی بیشتر ترغیب به لجبازی کرده‌اید. سعی کنید برای حل این مسئله ابتدا ارتباطی سازنده و در نهایت احترام با همسر خود و خانواده‌اش داشته باشید.

👈 تشویق به استقلال در تصمیم گیری

 یکی از راه‌های کم کردن وابستگی شوهر به خانواده این است که در ابتدا حمایتگر خوبی برای همسرتان باشید و سعی کنید تا اعتماد به نفس او را برای انجام کارها و تصمیم‌گیری‌هایش ارتقا دهید.

گاهی دلیل این وابستگی این است که شما با رفتار خود مدام عزت نفس همسرتان را پایین آورده‌اید و او برای دریافت محبت و تایید به سمت خانواده و پایگاه امن روانی خود، یعنی مادرش برود. به همین خاطر بالا بردن عزت نفس او و کمک کردن به بالا بردن اعتماد به نفس در همسرتان باعث خواهد شد که به سمت شما بازگردد.

👈 ارائه پشتیبانی و قبول کمک همسر

 هر دو زوج باید به یکدیگر کمک کنند و باید این نیاز به کمک را برای یکدیگر مطرح کنند. به شوهر خود اجازه دهید که به شما در مواقعی که لازم است برای کمک خواستن رجوع کند و تعارفات را کنار بگذارد.

هنگامی که میان شما رابطه‌ای سازنده و شفاف وجود داشته باشد همسرتان دیگر برای دریافت کمک یا حمایت به سمت خانواده خود نمی‌رود و در نتیجه وابستگی به مرور زمان کمتر خواهد شد.

با شوهر وابسته به خانواده چطور رفتار کنیم؟

با شوهر وابسته به خانواده چطور رفتار کنیم؟

با شوهری که وابستگی شدیدی به خانواده و مادرش دارد، باید با صبر و درک بسیار رفتار کرد. در این موارد، بهتر است با او به صورت صریح و با احترام در مورد احساسات و نیازهای خود صحبت کنید و به او نشان دهید که احترام شما به خانواده‌اش فراتر از همه چیز است، اما برای بهبود ارتباط شما با او، نیاز به حفظ حریم شخصی و ایجاد مرزهایی بین خانواده‌اش و خانواده شما وجود دارد.

همچنین بهتر است با او در مورد اینکه چگونه می‌توانید با همکاری و تعاون در این مورد به یک توافق برسید، صحبت کنید. در کل، با توجه به شرایط خاص خود، بهتر است راه‌حل‌های مناسب را پیدا کنید تا روابط خود با شوهرتان را بهبود بخشید.

تعامل با شوهر وابسته به مادرش ممکن است برای شما چالش برانگیز و سخت باشد. با این حال، می‌توانید با انجام برخی از کارهای زیر به شوهر خود کمک کنید تا با کم کردن وابستگی خود به خانواده، به یک رابطه سالم و تعادل‌دار دست پیدا کند:

👈 مشاوره

  1.  بهترین راه برای مدیریت این نوع رفتار، مراجعه به یک مشاور خانواده است. با مشاور خانواده کمک می‌توانید راه حل‌هایی را برای مدیریت رفتار شوهرتان پیدا کنید.

👈 با شوهر وابسته به خانواده چطور رفتار کنیم : تایید ارتباطات خانوادگی

 به شوهرتان بگویید که ارتباطات خانواده مهم و لازم است، اما باز هم باید این تعامل دارای مرزبندی باشد و نباید به صورت افراطی در جهت خدمت رسانی به خانواده تلاش کرد.

تمام این موارد گفته شده باید در نهایت احترام و گفتگوی سازنده ایجاد شود. در بعضی از مواقع وجود مشکلات شخصیتی یا گره‌های موجود در دوران کودکی که بسیار آسیب‌زننده هستند از عوامل ایجاد وابستگی در فرد می‌باشند؛ به همین دلیل سعی نکنید تا با سوگیری‌های شخصی و یا درگیر شدن با خانواده همسر خود در راستای افزایش مشکلات گام بردارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

مشورت نیاز داری کلیک کن!