چگونه یک رابطه اشتباه را تمام کنیم

چگونه یک رابطه اشتباه را تمام کنیم

بودن در رابطه اشتباه می‌تواند آسیب‌های روحی زیادی به شما وارد کند. هستند نوجوانان و جوانانی که به دلیل ماندن در رابطه اشتباه دچار افسردگی شده و یا اقدام به خودکشی کرده‌اند. م به جهت ارائه اطلاعات مفید و ضروری تصمیم گرفتیم تا در این مقاله درباره سوال چگونه رابطه اشتباه را تمام کنیم، اطلاعاتی به شما ارائه دهیم؛ تا انتها با ما همراه باشید.

مراحل خارج شدن از رابطه اشتباه

مراحل خارج شدن از ابطه اشتباه شامل نکات زیر می‌شود.

توجیه را گنار بگذارید

برای تصمیم گیری درست در مورد روابطی که در سرنوشت شما اهمیت تعیین کننده دارند، باید با مسئولیت پذیری و احترام به خود و دیگران، رفتار کنید. در این مرحله منظور روابطی هستند که برای حفظ و پیشرفت آن‌ها، نیازمند صرف زمان و انرژی هستید. در این باره، نیازی به توجیه تصمیمات خود در رابطه با آن‌ها ندارید و همچنین نیازی به توضیح دادن یا اثبات کردن آن‌ها برای دیگران وجود ندارد.

افرادی که در رابطه‌های نامناسب گیر کرده و نمی‌توانند تصمیم گیری مناسبی داشته باشند، به خود باور ندارند. بنابراین، آن‌ها به دلیل سعی در حفظ رابطه و توجیه اشتباهات خود، در نهایت در رابطه نامناسب فرسایش می‌یابند و ممکن است دچار افسردگی مزمن یا انواع وسواس‌های فکری و عملی شوند.

مشکل اصلی این افراد، تلاش برای باقی ماندن در رابطه است و سعی در اثبات صحت آن رابطه به دیگران دارند. در نتیجه، آن‌ها به دنبال توجیه اشتباهات خود با اشتباهات بزرگتری هستند. در حقیقت، باید به خودشان ثابت کنند که تمام رفتارهای آسیب‌زا موجود، علائم و نشانه‌های راهنما در رابطه هستند. این بدان معناست که آن‌ها باید درک کنند که نیازی به توجیه اشتباهات خود در رابطه ندارند.

در چنین شرایطی، مراجعه به یک روان‌شناس می‌تواند بسیار مفید واقع شود. یک کارشناس روان‌شناسی می‌تواند به شما در سبک شدن و کاهش کوله‌بار خشم و انتقام کمک کند. او می‌تواند راه حل مناسبی پیشنهاد دهد و به شما کمک حرفه‌ای کند.

اگر پس از صحبت با یک متخصص یا روان‌شناس، به این نتیجه رسیده‌اید که باید رابطه‌ی ناکارامد خود را پایان دهید، در اولین فرصت بدون اتلاف وقت و مقدمات، با یک روش صحیح و بالغانه از رابطه خارج شوید.

لیاقت او را بسنجید

واژه لیاقت به مجموعه ویژگی‌های شخصی یا شایستگی‌هایی می‌گویند که فرد در خود دارد و نشان دهنده توانایی او برای انجام کارهایی مشخص است. این ویژگی‌ها ممکن است شامل مهارت‌های فنی، رفتار حرفه‌ای، عملکرد مناسب و همچنین رفتارهای اخلاقی و شخصیتی باشد. به عبارت دیگر، لیاقت به مجموعه از ویژگی‌هایی اشاره دارد که شخص را شایسته و صلاحیت‌دار برای انجام کاری خاص می‌سازد.

هر فرد حقوق و امتیازات متفاوتی برای به دست آوردن لیاقت دارد. برای مثال، یک فرد با توجه به تحصیلات و تجربیات کاری‌اش ممکن است به عنوان فردی شایسته در یک موقعیت شناخته شود. در حالی که فرد دیگری نیاز به برخی از تربیت‌های اضافی و آموزشی دارد تا برای انجام کاری خاص لیاقت بیشتری به دست آورد.

باور کنید که تغییری حاصل نمی‌شود

درست است که باید بپذیرید که طرف مقابل تغییر نمی‌کند. اگر بعد از مشورت با روان‌شناسانی که در این زمینه تخصص دارند و اجرای راهکارهای درمانی لازم، به این نتیجه رسیدید که تغییری صورت نمی‌گیرد، می‌توانید به خودتان بگویید که برای ماندن در این رابطه دلیل‌تراشی نکنید و بیشتر جلو نروید. اگر در طول رابطه شاهد هیچگونه تغییر یا بهبودی نبوده‌اید، بر چه اساسی باور دارید که در آینده شاهد تغییرات بنیادی و اساسی خواهید بود؟ هر چه بیشتر با امید واهی به آینده پیش بروید، احتمال ناامید شدن و سرخوردگی شما بیشتر می‌شود. بنابراین وقتی که برای خود حد ضرری در نظر گرفتید، آن را به عنوان نقطه پایانی برای کار باید در نظر داشته باشید که قابل چانه زدن نیست.

از پذیرش شرایط ناخوشایند فعلی اجتناب نکنید

 بهترین راهکار برای شما، پذیرش این وضعیت است و مسئولیت پذیرفتن دو طرفه در ایجاد شرایط نامساعد را بر عهده بگیرید. در هر رابطه‌ای، دو طرف مسئولیت دارند و مقصریابی کاربردهای مفیدی نخواهد داشت. بهتر است نقش خود در ایجاد شرایط فعلی بررسی کنید و اشتباهات خود را بپذیرید. سپس، درصدد رفع این اشتباهات برآمده باشید. با این حال، در برخی مواقع، طرف مقابل هرگز نخواهد پذیرفت و هیچ تلاشی برای بهبود رابطه نخواهد کرد. این شرایط، مقدمات مرگ رابطه هستند و ممکن است نقطه پایان رابطه باشند.

همیشه ترک کردن یک رابطه کار سختی بوده و است. به هیچ وجه فرض نکنید که روابط سمی نیازمند خونین و مالین کردن یکدیگر، دعوا و درگیری هستند. یک رابطه سمی ممکن است کاملاً عاشقانه و در عین حال بسیار آسیب‌زننده باشد. یادآوری خاطرات مشترک ممکن است باعث دردناکی ماجرا شود.

ممکن است در شرایطی باشید که به کمک حرفه‌ای نیاز دارید تا آسیب‌های خود را درمان کنید. از روانشناس‌ها و روش‌های درمانی مختلف استفاده کنید تا بتوانید به خودتان کمک کنید و ذهنتان را آرام کنید. بنابراین در نظر داشته باشید که جدایی همیشه با درد همراه است. پس از آن اجتناب نکنید، آن را بپذیرید و در مرحله‌های بعدی به سراغ روانشناس بروید.

مقالات مرتبط : مراحل و سوالاتی که باید در آشنایی قبل از ازدواج طی شوند.

جلوگیری از ورود دوباره به یک رابطه سمی

جهت جلوگیری از ورود دوباره به یک رابطه سمی، بهتر است تمامی وسایل و راه های ارتباطی با فرد مربوطه را قطع کنید. این شامل شماره تلفن، آیدی پیام رسان‌ها به عنوان مثال اینستاگرام و تلگرام و دیگر رسانه های اینترنتی می‌شود. به طوری که در نتیجه با این مرحله، شانس ورود دوباره به رابطه قبلی، کاهش خواهد یافت.

به دلیل اینکه یادآوری مستمر عکس، فیلم و خاطرات مشترک، ممکن است باعث افزایش احتمال بازگشت به رابطه گذشته شما شود، بنابراین بهتر است هیچ راهی برای ارتباط با فرد و یا رابطه گذشته، باقی نگذارید. در واقع، باقی گذاشتن هر گونه راه ارتباطی، بازگشت شما به باتلاق رابطه را تسهیل می‌کند.

برای خارج شدن از یک رابطه سمی، لازم است به نقاط ضعف خود که موجب ورود به رابطه فعلی شده‌اند، پی ببرید. شما باید بدانید که چرا و چگونه وارد این رابطه شده‌اید و چه چیزی این رابطه را برای شما جذاب کرده است. همچنین باید میزان خسارت و آسیب‌هایی که در پی ورود به این رابطه رخ داده است را نیز شناسایی کنید. شناسایی آسیب‌های موجود، نوعی مهندسی معکوس است که برای داشتن زندگی و رابطه بهتر در آینده، باید بتوانید مهارت‌های خود را شناسایی کرده و از فرصت‌های پیش روی خود استفاده کنید. با این حال، اگر آسیب‌های موجود را به صورت موشکافانه مورد بررسی قرار ندهید و علت های این آسیب‌ها را بازیابی نکنید، نقاط ضعف شما در روابط آینده ممکن است تبدیل به اتفاقات سنگین‌تری و همینطور خسارات بیشتری شود.

خطاهای شناختی را از خود دور کنید

در هر سن، در هر موقعیت و در هر شرایطی، فرصت دوست داشتن و دوست داشته شدن برای همه افراد وجود دارد. باید از خطاهای شناختی مثل «از من گذشته…» یا «کی دیگه میاد سراغ من…» خودداری کرد؛ چرا که این خطاهای شناختی باعث می‌شوند شما در ماندن، سوختن و ساختن قرار بگیرید. همیشه برای همه افراد، فرصت ارتباط به صورت متعادل و معقول وجود دارد.

محتاج نباشید

برای خروج از یک شرایط ناخوشایند، بهتر است به دنبال محتاج شدن در رابطه دیگری نباشید؛ این باعث می‌شود به صورت عمده دو آسیب ایجاد شود:

در شرایط فعلی، فرد به دلیل درد و غم جدایی و فراق نمی‌تواند تصمیم درستی بگیرد، و اغلب تلاش می‌کند انتخابی شبیه به انتخاب قبلی خود داشته باشد که خودش باعث خسارت به روابط بعدی می‌شود.

در صورتی که شما یک فرد نامناسب و شریک زندگی مناسبی را انتخاب کنید، ممکن است به دلیل عدم درمان نقاط ضعف شخصیتی خود به خودتان و به شریک زندگی بسیار آسیب بزنید.

مقالات مرتبط : طلاق عاطفی چیست ؟ نشانه ها و علل به وجود آمدن این مشکل

دلایل ماندن در رابطه اشتباه

دلایل ماندن در رابطه اشتباه

واقعیت این است که تنهایی خیلی بهتر از بودن در کنار کسی است که با وجودش همچنان احساس تنهایی می‌کنید. تنهایی حالتی ذهنی است و مجرد بودن و تنهایی به‌معنای انزوا و بی‌کسی نیست. زیرا گاهی در میان جمع هم احساس تنهایی بر ما غلبه می‌کند. پس تنها بودن لزوماً به معنای خارج بودن از رابطه‌ی عاطفی نیست.

ترس

ترس از تنهایی به‌معنای ترس از زندگی است. ما تنها پا به این جهان گذاشته‌ایم و بدون نیاز به دیگران نیز می‌توانیم زندگی کنیم. پس به‌تنهایی زندگی کردن و زیستن به‌عنوان یک هویت مستقل، امری طبیعی است. اگر همراهی نیست که ما را صدا بزند و در کنارمان باشد، هویت و وجود ما زیر سؤال نخواهد رفت.

زمان زیاد

در مورد نگرش پیرامون زمان، برخی زوج‌ها ممکن است فکر کنند که به دلیل سپری کردن زمان زیاد در رابطه، خروج از این رابطه درست نباشد و مثلاً بگویند که بهتر است به دلیل سن‌شان، ادامه دهند. در واقع، زمان گذرانده شده تلف نشده و هر روز، هر ماه و سالی که در رابطه سپری می‌شود با دانش و تجربه ارزشمندی همراه است. هر لحظه، بخشی از تجربه و گذشته شخصی شما می‌شود. به همین دلیل، تجربه روابط ناموفق به معنای شرمنده بودن شما نیست، بلکه نشانگر جرأت و شجاعت شما در ترک چیزهایی است که نامفید و حتی مضر بوده‌اند. به نظر من، ترک رابطه‌ای که برای هیچ کدام از طرفین سالم نباشد، یک گزینه‌ی منطقی، مسئولانه و بسیار مهم است.

حسرت

برای برخی از افراد، ترک رابطه و ورود به زندگی تنهایی و مجردی با حسرت همراه است، زیرا این افراد به احساسات تازه ناشی از زندگی تنها عادت ندارند. به عنوان مثال، آنها عادت ندارند که شب را تنها بگذرانند یا تمام روز کسی به آنها پیام ندهد. اما باید بدانیم که این‌ها عادات گذرایی هستند و با گذشت زمان، قابل کنترل و ترک شدن هستند و نباید باعث دردسر باشند.

ترک یک رابطه ناموفق و مغشوش، فقط به‌خاطر عادات واهی و قابل کنترل، حسرت و احساس دردناکی به همراه ندارد. به همین دلیل، درست است که به‌موقع از روابط ناموفق خارج شویم تا به خاطر داشته باشیم که در آینده، از مدت زمان با شخص مناسب و سالم بهره‌مند شویم.

همانطور که می‌دانید، اگر چیزی در وضعیت فعلی خود سالم باشد، نیازی به تعمیر یا دستکاری نیست و اگر اتفاقی برای آن بیفتد و خراب شود، باید آن را بررسی و تعمیر کنیم. اما در صورتی که خرابی به اندازه‌ی زیاد و شدید باشد که هیچ تلاشی نتواند جوابگو باشد، بهتر است یک گام فراتر برداشته و آن چیزی را که دیگر نمی‌تواند تعمیر شود، دور انداخت.

آیا صرف وقت و انرژی برای ترمیم رابطه ارزشمند است یا خیر؟

همچنین بعضی چیزها در طول زمان قابل بهبود هستند، اما در برخی موارد این امکان وجود ندارد. برخی افراد برای ازدواج و ماندن در رابطه، تعهد زیادی دارند و تا زمانی که همه‌چیز را از دست ندهند، رابطه را ترک نمی‌کنند. باید مشاهده کرد که آیا صرف وقت و انرژی برای ترمیم رابطه ارزشمند است یا خیر؟ اگر دو طرف در رابطه با هم سنخیت و هماهنگی ندارند، گذشت زمان و تلاش برای ترمیم رابطه به جایی نمی‌رساند و تنها نفرت دو طرف را بیشتر می‌کند. در این صورت، بهتر است رابطه را ترک کرد و به دنبال رابطه‌ای بهتر و سالم‌تر بگردید.

موضوعات مرتبط : صبر بر خیانت هسمر و ترمیم رابطه پس از خیانت

نشانه های یک رابطه اشتباه

نشانه های یک رابطه اشتباه

نشانه‌های یک رابطه اشتباه شامل موارد زیر است:

عدم شناسایی نیازها

خیلی مهم است که به پارتنر خود برای حمایت عاطفی مراجعه کنید و احساس نمایید که نیازهای شما شناسایی و به آن‌ها توجه شده‌اند، به علاوه به وضوح و صراحت بیشتری در بیان احساساتتان نیاز دارید. اگر این گونه نیستید، ممکن است در رابطه‌ای مشکل دار باشید که نیاز به اصلاح دارد.

عدم معرفی شما به دوستان و نزدیکان

درباره نکته دوم، اگر فردی که با آن شما رابطه دارید، سعی می‌کند از شما را از دوستان و خانواده‌اش پنهان کند، ممکن است نشانه‌ای از نارسایی در روابطش با دیگران باشد. بهتر است با او در این باره صحبت کنید و توجه او را به اهمیت روابط اجتماعی به دست آورید.

واقعا باید به این نکته توجه کرد که در برخی موارد، اگر فردی که با آن شما رابطه دارید، خیلی مرموز است و برای معرفی شما به دیگران اقدامی نمی‌کند، ممکن است دچار نارسایی در روابط با دیگران باشد و مشکلی از اعتماد بین شما و او به وجود آید. البته باید توجه داشت که این موارد را در روزهای اولیه آشنایی انتظار نداشته باشید.

تحقیر کردن

در مورد نکته دیگری که ذکر کردید، اگر طرف مقابل، شما را به عنوان فردی کم هوش یا ضعیف خطاب می‌کند و یا خودش را باهوش‌تر و قوی‌تر از شما می‌داند، ممکن است این نشانه‌ای از کمال‌گرایی و احساس بالاتر بودن از دیگران باشد. به هرحال بهتر است با او در این باره صحبت کنید و به دنبال یافتن راه‌حل‌هایی برای بهبود وضعیت باشید.

عدم احترام گذاشتن به شما

در صورتی که به چیزی “نه” می‌گویید، شخص مقابل به پاسخ شما احترام نمی‌گذارد و انتظار دارد که همیشه حرفش به کرسی بنشیند و انتظار کلامی برخلاف میل شما را ندارد این رابطه سمی خواهد بود. اگر او به شما بگوید که فقط به خاطر بعضی چیزهای خاص مانند ظاهر یا توانایی شما برای کسب درآمد به شما احترام می‌گذارد یا شما را قبول دارد، حتی اگر بر زبان نیاورد، ممکن است شما را به خاطر یک یا دو ویژگی قبول داشته باشد و بیشتر ویژگی‌های شما را قبول نمی‌کند. همچنین، اگر شما هیچ تأثیر مثبتی روی یکدیگر نگذاشته‌اید و به عنوان مثال، هیچ یک از علایق یکدیگر را نپذیرفته‌اید، گفتگوی شما برای همدیگر اهمیتی ندارد.

دسته اول سایر نشانگان بودن در رابطه سمی

  1. می‌توانید رفتارها و عادت‌های مضری همچون مصرف زیاد الکل، تنبلی و سیگار کشیدن را شناسایی کنید که بر روابطتان تأثیر منفی دارد.
  2. احساس می‌کنید یکی از شما رفتارهای نامناسبی دارد، در حالی که دیگری به آن توجهی نمی‌کند.
  3. فرد مقابل از جزئیات و ظاهر شما ایراد می‌گیرد و اعتماد به نفس شما را کاهش می‌دهد.
  4. در این رابطه احساس امنیت ندارید و بارها از هم جدا شده و دوباره با هم وارد رابطه شده‌اید شده‌اید.
  5. در زمان‌هایی که با هم تعامل دارید، ممکن است مجبور به انجام کارهایی شوید که برایتان ناخوشایند هستند.
  6. شریک زندگی شما به خصوص ترس شما را نادیده می‌گیرد، مانند زمانی که می‌گویید می‌ترسید که با سرعت بالا رانندگی می‌کند، اما او همچنان با بیشترین سرعت پیش می‌رود و توجهی به ترس شما نمی‌کند.
  7. طرف مقابل شما درگیر فعالیت‌های غیراخلاقی و ناشایستی می‌شود، مانند دروغ‌گفتن. او با شما روراست نیست و شما هم خیلی چیزها را از او پنهان می‌کنید و گاهی مجبور هستید رفتارهایی که خودتان نمی‌پسندید را انجام دهید.
  8. شما از زمان شروع رابطه احساس بدی پیدا کرده‌اید و اعتماد به نفستان کاهش یافته است. ویژگی‌های مثبت کمتری را از خودتان می‌بینید.

دسته دوم نشانگان بودن در رابطه سمی

  • طرف مقابلتان شما را مسخره می‌کند، مثلاً صدا یا حالت چهره شما را مسخره می‌کند.
  • اگر یکی از طرفین به هر بهانه‌ای صحبت از جدایی می‌کند، باید نگران رابطه بود و نیاز است که روی حل مشکلات و بهبود رابطه کار کرد.
  • شما شریک زندگی‌تان را سرزنش می‌کنید که زندگی شما آنطور که می‌خواهید رضایت بخش نبوده است و یا برعکس، او شما را سرزنش می‌کند.
  • در رابطه، تمام علایق شما نادیده گرفته می‌شود و طرف مقابل مدام کارهای شما را قضاوت می‌کند.
  • شما با طرف مقابلتان به‌طور قاطع از صحبت در مورد موضوعات مهم رابطه مانند تصمیم به ازدواج یا چیزهای دیگر امتناع می‌کنید.
  • برای دیدن همدیگر امروز و فردا می‌کنید و تمایلی به دیدن همدیگر ندارید.

دسته سوم نشانگان بودن در رابطه سمی

  • تمامی این نشانه‌ها به شدت نگران کننده هستند و به نیاز است که روی حل مشکلات و بهبود رابطه کار کنید. بهتر است با شریک خود صحبت کنید و به نقاط ضعف رابطه بپردازید تا بتوانید بهبود آن را پیش بگیرید.
  • طرف مقابل شما مدام دروغ می‌گوید و خیلی از مسائل را از شما پنهان می‌کند. همچنین در مورد کارهایش به شما توضیحی نمی‌دهد و همیشه سر قرار دیر میرسد. شما نگران این هستید که طرف مقابل به شما صدمه بزند و احساس می‌کنید در یک رابطه گرفتار شده‌اید؛ از طرفی نیازهایتان برآورده نمی‌شود و احساس گیرافتادن دارید.
  • وقتی بحث می‌کنید، یک یا هر دوی شما حالت تدافعی می‌گیرید و به دوری یا دعوا روی می‌دهید.
  • هنگام بحث بین شما، فقط از یکدیگر سرزنش می‌شود و حتی توهین می‌کنید.
  • شما به شدت از یکدیگر انتقاد می‌کنید و هیچ یک نمی‌توانید به این انتقادات پاسخ مناسبی دهید.
  • شریک زندگی‌تان شکایتی از رفتارتان به دوستان یا خانواده خود دارد و از رفتار شما دائما به شکل تنبیه کننده رفتار می‌کند.
  • شما به دیگران دروغ می‌گویید، زیرا از رفتار شریک زندگی‌تان خجالت می‌کشید و به عنوان مثال، بهانه‌ای برای عدم شرکت در یک مراسم پیش می‌آورید.
بنر-مشاوره-قبل-از-ازدواج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

برای تماس با مشاور کلیک کنید