آشنایی قبل از ازدواج

آشنایی قبل از ازدواج

ازدواج یکی از اتفاقات مهم زندگی هر فردی است. برای داشتن تجربه یک ازدواج موفق باید به عوامل و نکات بسیار مهمی توجه داشته باشید. یکی از نکاتی که بسیاری از خانواده‌ها برای ازدواج فرزندشان مهم می‌دانند داشتن آشنایی قبل از ازدواج است. ما در این مقاله می‌خواهیم با صحبت کردن درباره این موضوع، درباره مراحل و مدت زمان آشنایی تا قبل از ازدواج نیز به شما مطالبی را ارئه کنیم؛ پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

برای مشاوره در زمینه ازدواج و گرفتن بهترین تصمیم در این مورد میتوانید با مشاورین ما در زمینه مشاوره ازدواج مشورت کنید.

مراحل آشنایی قبل از ازدواج

مراحل آشنایی قبل از ازدواج را می‌توان به طور کلی می‌توان به چندین بخش تقسیم کرد:

اولین مرحله؛ جذابیت ظاهری

جذابیت یکی از لازمه‌های شروع رابطه بین افراد است. در واقع بدون داشتن جذابیت امکان برقراری رابطه بین دو انسان وجود ندارد. داشتن جذابیت تنها به ملاک‌های ظاهری مربوط نمی‌شود بلکه تمامی خصیصه‌های رفتاری و یا عادات در دسته جذابیت قرار می‌گیرند.

دومین مرحله؛ تمایل به برقراری رابطه بیشتر

بعد از اینکه شما نسبت به فردی تمایل پیدا کردید و مجذوب او شدید به صورت کاملا طبیعی تلاش خواهید کرد که او را بشناسید. به دست آوردن شناخت در صورتی که به درستی صورت بگیرد سبب می‌شود تا شما با فرد درستی وارد مرحله بعد شوید. در صورتی که در این مرحله نتوانید به خوبی یک سری از ملزمات را تشخیص دهید ممکن است در تله افراد سمی گرفتار شوید.

سومین مرحله؛ شروع شناخت عمیق‌تر

بیشتر افرادی که رابطه‌شان در انتها منجر به ازدواج شده است برای کسب شناخت عمیق از پارتنرشان انرژی و زمان زیادی سپری کرده‌اند. در این مرحله شما باید درباره موضوعات مهمتری از پارتنرتان سوال بپرسید. دانستن نکاتی مانند رنگ مورد علاقه یا غذای محبوب در این مرحله اهمیت خود را از دست می‌دهد و شما باید درباره مسئل اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی پارتنر خود را بشناسید.

در دوره شناخت عمیق‌تر شما باید سعی داشته باشید تا کفه عقل و احساسات را باهم برابر نگه‌دارید تا بتوانید بدون سوءگیری پارتنر خود را بشناسید. بسیاری از ازدواج‌هایی که منجر به طلاق می‌شود به دلیل وجود نقص و عدم شناخت کافی در این مرحله است. به صورت کلی مدت زمان 6 ماه از رابطه شما باید گذشته باشد تا بتوانید تا حدود نسبی‌ای از پارتنر خود شناخت کسب کنید. اگر بعد از تمایل به برقراری رابطه و صرفا به دلیل داشتن شور و هیجان بالای اول رابطه خانواده‌هایتان را در جریان بگذارید به احتمال زیاد رابطه دوامی نمی‌آورد.

پنجمین مرحله؛ در جریان گذاشتن خانواده‌ها

در این مرحله از آشنایی قبل از ازدواج شما با داشتن شناخت سعی می‌کنید تا با احترام و در چارچوب فرهنگی خانواده خود، پارتنرتان را به اعضای خانواده معرفی کنید. بسیاری از پارتنرها از اینکه خانواده خود را از دوران دوستی مطلع کنند دوری می‌کنند. بهتر است از همان ابتدا صادقانه با خانواده خود رفتار کنید و تمام هر آنچه که نیاز است تا خانواده‌تان بداند را بیان نمایید.

خواستگاری

بعد از در جریان قرار گرفتن خانواده‌ها در صورتی که هر دو خانواده رضایت داشته باشند وارد مرحله خواستگاری خواهید شد. در این مرحله شناخت به دو قسمت تقسیم می‌شود. شناخت خانواده‌ها از یکدیگر و شناخت خانواده‌ها از زوجین. بهتر است حتما این موضوع را در نظر داشته باشید که ازدواج تنها پیوند دو انسان نیست بلکه پیوند دو خانواده، دو باور، دو عقیده و دو فرهنگ است. در بعضی از مواقع زوجین بایکدیگر تفاهم دارند اما بعد از ازدواج به دلیل پررنگ شدن تفاوت‌های خانوادگی زوجین نیز دچار اختلاف و تنش می‌شوند. به همین دلیل در مراسم خواستگاری این اجازه را به خانواده‌ها دهید تا بتوانند علاوه بر موضوع ازدواج شما به یکدیگر اطلاعاتی درباره فرهنگ خانواده خود نیز بدهند.

عقد رسمی

مرحله آخر و سرانجام دوره قبل از ازدواج با عقد تمام خواهد شد. عقد رسمی همانطور که می‌دانید زوجین را به طور رسمی و حقیقی  دارای نقش زن و شوهر می‌کند. با این حال شناخت زوجین از یکدیگر با عقد کردن تمام نمی‌شود و همواره به دست آوردن شناخت موضوعی است که همیشه ادامه دار خواهد بود.

موضوعات مرتبط : ترس از ازدواج یا گاموفوبیا چیست

سوالات آشنایی قبل از ازدواج

سوالات آشنایی قبل از ازدواج

در جلسات خاستگاری طبق رسم و رسومات بزرگان خانواده برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر درباره زوجین و یا خانواده‌هایشان شروع به سوال پرسیدن می‌کنند. سوالات نباید بسیار کلی و یا ریز باشد و شما باید سوالات خود را با توجه به اهمیتی که برای خانواده‌تان دارد الویت‌بندی کنید. سوالات آشنایی قبل از ازدواج می‌توانند در حوزه موارد زیر باشند:

زندگی شخصی

 درباره‌ی خانواده، دوستان، علایق، سلایق و موضوعات دیگر که مرتبط با زندگی شخصی پارتنرتان است سوال بپرسید. برای مطرح کردن این موضوعات خجالت را کنار بگذارید و در نهایت احترام سوالات خود را مطرح کنید. بسیاری از خانواده‌ها فقط درباره خود فرد از او سوال می‌پرسند اما کسب اطلاعات درباره اطرافیان و دوستان فرد مورد نظرتان به شما در شناخت بهتر او کمک می‌کند.

شغل و کار

 درباره‌ی شغل یا حرفه، درآمد و معیارها و گاهی شرایط کاری از فرد مورد نظر سوال بپرسید. داشتن شغل و حرفه بسیار مهم است زیرا وضعیت اقتصادی یکی از عوامل بسیار مهم برای زندگی مشترک است. داشتن کاری با حقوق ثابت سبب می‌شود که شما و همسرتان به لحاظ مالی امنیت اقتصادی داشته باشید.

سلامتی و بهداشت

 درباره‌ی سلامت جسمانی و روانی از پارتنرتان سوالاتی بپرسید اما برای کسب اطمینان خاطر بهتر است تا به سراغ یک روانشناس ماهر و متخصص بروید تا با انجام تست‌های روانشناسی و شخصیت شناسی بتواند بررسی‌های اولیه را انجام دهد. بهتر است زوجین برای انجام این کار تعلل نکنند زیرا یک سری از اختلالات شخصیتی تنها توسط روانشناس قابل تشخیص است. برای مثال مردان و یا زنانی که دچار شخصیت پارانویا و یا شخصیت مرزی هستند افرادی به شدت باهوش و چرب زبان می‌باشند به همین خاطر ممکن است تا نتوانید تشخیص دهید.

مسئولیت‌ پذیری

درباره‌ی میزان قدرت تصمیم‌گیری، درباره میزان توانایی در مدیریت فشارهای زندگی و رفتار در شرایط خاص از همسر آینده‌تان سوال بپرسید و او را به چالش بکشید. هرچند که معمولا همه در آشنایی قبل از ازدواج سعی می‌کنند تا بهترین پاسخ‌ها را در چنین شرایطی بدهند با این حال شما می‌توانید باز هم اطلاعاتی از طرز فکر و راه‌حل‌های پیشنهادی او به دست آورید.

سایر سوالات

در مورد خصوصیات فردی و شخصیتی و همچنین با توجه به عواطف و تمایلات خود، معیارهای مهم در  ازدواج را مشخص و آن را به همسرتان بگویید. همچنین، در مورد تشکیل خانواده، روش‌های برطرف‌کردن مشکلات در زندگی زناشویی، فرزند آوری و یا حتی دایره ارتباطات و رفت و امدهای خانوادگی با همسرتان صحبت کرده و سوالاتی را بیان کنید. سعی کنید پیش از شروع جلسه خواستگاری تعدادی از سوالات خود را روی کاغذ بنویسید تا در اثر اضطراب یا خستگی آ‌ن‌ها را فراموش نکنید. در نظر داشته باشید موارد گفته شده از مهمترین موضوعاتی است که باید حتما آن‌ را مطرح کنید و با این حال این تمام سوالات نخواهد بود.

در دوران آشنایی قبل از ازدواج در مورد چه موضوعاتی صحبت کنیم؟

در دوران آشنایی قبل از ازدواج، موضوعات مختلفی می‌توانند مورد بحث قرار بگیرند تا بتوانید بهترین تصمیم را برای آینده‌ی مشترکتان بگیرید. به عنوان مثال:

1. خانواده و دوستان: باید به بیان دیدگاه و نظرات خود درباره خانواده و دوستانتان بپردازید و جزئیاتی را درباره تعاملات خود در رابطه با آن‌ها بیان کنید. صحبت کردن درباره این موضوع تا حد زیادی می‌تواند از تنش‌های شما کم کند.

2. آینده: درباره نظرات و طرز فکرتان درباره آینده و زندگی مشترک واقع بینانه صحبت کنید.

3. ارزش‌ها و باورهای شخصی: مطرح کردن ارزش‌ها، باورهای مذهبی، اخلاقی و سیاسی در دوره آشنایی قبل از ازدواج می‌تواند به پیش‌بینی مشکلاتی که ممکن است در رابطه‌تان با یکدیگر به وجود بیاید کمک کند.

4. جنسیت و تربیت فرزندان: حتما درباره نوع تربیت فرزندان و یا شیوه‌های فرزندپروری با همسرتان صحبت کنید. برای بعضی از زوجین جنسیت فرزند دارای اهمیت خاصی است بهتر است درباره این موضوع قبل از ازدواج به یک تفاهم کاملی برسید تا بعد از ازدواج به مشکل برنخورید.

5. کار و وظایف: درباره کار و وظایف خانه با یکدیگر صحبت کرده و انجام امورات را بین خودتان تقسیم کنید. همچنین در صورتی که شما به عنوان یک خانم قصد کار کردن در بیرون از خانه را دارید بهتر است درباره این موضوع نیز تا قبل از ازدواج ابتدا با همسرتان صحبت کرده و به یک نتیجه مشترک برسید.

مدت زمان آشنایی قبل از ازدواج

مدت زمان آشنایی قبل از ازدواج

مدت زمان آشنایی قبل از ازدواج از نظر روانشناسی، به شدت وابسته به شرایط و وضعیت‌های فردی هر کس در رابطه است. در واقع، باید توجه کنیم که میزان آشنایی تا قبل از ازدواج برای هر فرد و به تبع آن شروع زندگی مشترک، متفاوت است.

از یک سو، بعضی افراد به دنبال گسترش ارتباطات، ازدواج و شروع زندگی مشترک بسیار زودتر از دیگران اقدام می‌کنند و فرصت کمی برای شناخت می‌گذارند. اما در موارد دیگر، اشخاصی هستند که برای ازدواج، ترجیح می‌دهند تا به مرور زمان، ارتباطی بیشتر با شریک زندگی خود داشته باشند.

به طور کلی، مدت زمان مناسب برای آشنایی قبل از ازدواج، به شدت وابسته به شرایط فردی است و نمی‌توان آن را به یک میزان قطعی و کلی محدود کرد. در اینجا باید توجه داشت که مشاوره ازدواج با حضور روانشناس، می‌تواند به افراد کمک کند تا در شناسایی تمام ویژگی‌های خود و شریک زندگی‌‌شان، روشی عملی و مناسب برای آشنایی و شروع زندگی مشترک پیدا کنند.

بنر-مشاوره-ازدواج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

برای تماس با مشاور کلیک کنید