چگونه همسر خوبی باشیم

چگونه همسر خوبی باشیم

سوالی که ذهن بسیاری را درگیر خود کرده است این می‌باشد که چگونه همسر خوبی باشیم و بتوانیم انتظارات همسرمان را برآورده کنیم؟ بسیاری از زوج‌ها این سوال همواره ذهن آن‌ها را درگیر کرده است و گاهی دست به انجام کار اشتباهی نیز می‌زنند. به دلیل اهمیت این موضوع تصمیم گرفتیم تا در این مقاله درباره ویژگی‌های همسر خوب و راهکارهاییبرای بهترین بودن در زندگی زناشویی به شما ارائه خواهیم داد؛ پس تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

شما میتوانید برای مشاوره در موارد بیشتر و موضوعات مختلف دیگر به مشاوره زوج درمانی مراجعه کنید.

ویژگی یک همسر خوب

از ویژگی‌های یک همسر خوب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

👈 یک همسر خوب رفتار بالغانه‌ای دارد

بالغ بودن به این معنا است که همسر شما بتواند در موقعیت‌های مختلف رفتار درستی از خود انجام بدهد و تفااوت موقعیت‌ها را درک کند. نکته‌ای که در این باره باید مد نظر داشته باشید این است که بالغ بودن تعریف واحدی ندارد و ابعاد گسترده‌ای را در بر می‌گیرد.

به طور کلی فردی که دارای رفتار بالغانه است با توجه به روحیات همسر خود دست به انجام کار می‌زند و خود را با شرایط جدید زندگی زناشویی تطبیق می‌دهد. برای مثال از رفتن به مهمانی‌های مجردی و یا مهمانی‌ گرفتن‌های سرزده خودداری می‌کند. فردی صبور و آرام است و می‌تواند مسائل گوناگون را از هم تفکیک دهد.

👈 به حرف‌ها و انتقادات همسر خود فکر می‌کند

یکی از موضوعات مربوط به این که چگونه همسر خوبی باشیم و بسیاری‌ از آن خوششان نمی‌آید موضوع انتقاد است. معمولا هنگامی که از کسی انتقاد می‌کنید او فورا گارد می‌گیرد و احتمال ناراحت شدن و یا در مواقعی قطع ارتباط کردن آن شخص با شما بالاتر می‌رود.

با این حال اگر انتقاد به زبان ساده و در نهایت احترام گفته شود نه تنها سبب پپیشرفت شما شده بلکه باعث می‌شود تا دیدی وسیع‌تر نسبت به خودتان داشته باشید.

👈 شما را همانگونه که هستید می‌پذیرد

بسیاری از زوج‌ها تا قبل از ازدواج به دلیل داشتن شور و هیجانات اولیه بسیاری از نقاط ضعف یا قوت یکدیگر را نمی‌بینند و به همین دلیل بعد از ازدواج تازه متوجه تفاوت‌های یکدیگر می‌شوند.

یک همسر خوب فردی است که بعد از ازدواج نیز تمام ویژگی‌های شما را همانگونه که هستید بپذیرد و به اختلافات فکری شما احترام بگذارد. این ویژگی سر منشا احترام و درک متقابل است و بدون آن یک زندگی پر تنش خواهد بود.

👈 راستگو بودن

صداقت یکی از اساسی‌ترین اهداف اردواج است و بدون آن نمی‌شود پایه‌های محکمی برای شروع تشکیل خانواده بنا کرد. راستگویی به شما کمک می‌کند تا به صورت شفاف‌تر همسر خود را بشناسید و بتوانید رابطه مثبت و پایداری با یکدیگر داشته باشید.

👈 قبول فردیت

ویژگی دیگری که در بسیاری از زوج‌های دارای ازدواج موفق دیده شده است این می‌باشد که این افراد دارای استقال زیادی هستند و تا حد بسیار خوبی فردیت خود را حفظ کرده‌اند. حفظ فردیت سبب می‌شود تا شما و همسرتان بتوانید زندگی خود را بدون وابستگی به دیگران و یا بدون دخالت دادن نظرات بقیه با همسر خود بسازید و ادامه دهید.

عدم وابستگی زوجین به خانواده‌ها و البته به حرف دیگران یا دوستان سبب می‌شود تا شما این فرصت را داشته باشید تا در کنار همسرتان یک زندگی خوب و مثبت را به دور از تصمیمات از پیش تعیین شده دیگران بگیرید.

👈 حفظ احترام و حرمت یکدیگر

بحث و دعوا در هر زندگی ممکن است که پیش بیاید اما چیزی که مهم است حفظ احترام و حرمت در بین بحث‌ها است. بسیاری از زوج‌ها بعد از دعوا به یکدیگر بی‌احترامی می‌کنند، فریاد می‌زنند و گوش شنوایی برای شنیدن حرف‌های همسر خود ندارند.

هنگامی که همسر شما در فاصله دو قدمی داد می‌زند این به معنای درخواست شنیده شدن است. یک همسر خوب باید بتواند برای همسرش وقت بگذارد و گوش شنوایی برای حرف‌های پارتنرش داشته باشد.

باهوش بودن، مستقل بودن، وفا دار یا راستگو بودن هیچ فایده‌ای ندارد اگر شما نتوانید به همسر خود در موقعیت‌های سخت و دشوار احترام بگذاربد. احترام گذاشتن یک خط قرمز در هر رابطه‌ است و اگر یکبار شما از این خط قرمز به هربهانه‌ای عبور کنید مطمئن باشید که دفعات بعدی با دلایل بیشتری از این خط عبور خواهید کرد. یک همسر خوب دارای مهارت خودکنترلی و پذیرش بالا است و سعی می‌کند تا همیشه به همسر خود در هر شرایطی احترام گذاشته و او را درک کند.

👈 داشتن قدرت همدلی و درک کردن

یکی دیگر از ویژگی‌های یک همسر خوب داشتن توانایی درک است. یک همسر برجسته و بالغ باید بتواند همسر خود را در بسیاری از موقعیت‌ها درک کرده و به تصمیمات او احترام بگذارد. برای مثال وقتی همسر شما ناخواسته مرتکب انجام اشتباه شد سعی نکنید تا او را سرزنش یا تحقیر کنید بلکه بی‌تجربگی او را قبول کرده و به او احترام بگذارید.

یا در مثال دیگر ممکن است زنان به دلیل بهم ریختگی هورمون‌هایشان رفتارهای عجیب و یا عصبانیت‌های دوره‌ای را تجربه کنند در چنین حالتی بهتر است به جای فریاد زدن یا دعوا کردن این تفاوت‌ها را درک کرده و همسرتان را دلداری دهید.

👈 تاثیرگزار و کاریزماتیک باشید

یکی دیگر از مواردی که حائز اهمیت است در موضوع چگونه همسر خوبی باشیم این است که بسیار قدرت تاثیرگذاری بالایی داشته باشیم و دلیل این تاثیرگذاری می‌تواند تجارب بسیار زیادی که در طول زندگی کسب می‌کنیم باشد.

داشتن تجارب زیاد و پرورش مهارت‌های فردی مانند توانایی پاسخ گویی به مشکلات، حل مسئله، قدرت تحلیل و تفکیک موقعیت‌ها همگی در تبدیل شدن به یک همسر خوب تاثیر گذار هستند.

👈 جدی اما با مزه!

در میان ویژگی‌های یک همسر خوب نباید داشتن طبع شوخ را از قلم بندازیم. یک همسر خوب باید شوخ طبع باشد و در مواردی بتواند با ایجاد یک فضای بانشاط شور و هیجان را به زندگی اضافه کند.

یک همسر خوب باید بتواند با تشخیص موقعیت‌ها از یکدیگر بتواند در مواقعی که نیاز است فردی شوخ و در مواقعی که نیاز است فردی کاملا جدی و منطقی باشد. این تشخیص موقعیت و درک آن سبب می‌شود تا رفتاری مطابق با فضای حاکم از خود نشان دهید و بر جذابیت‌های خود اضافه کنید.

در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر و حل مشکلات خانوادگی به وجود آمده بین خود و همسرتان به مشاوره اختلافات خانوادگی مراجعه کنید

چگونه شوهر خوبی باشیم؟

چگونه همسر خوبی باشیم

سعی کردیم در مطالب قبلی درباره ویژگی‌های شوهر خوب به شما اطلاعاتی ارائه دهیم. در این قسمت می‌خواهیم چند نکته به آقایان درباره اینکه چگونه می‌توانند همسری خوب برای بانوانشان باشند ارائه دهیم.

در مرحله اول اینکه چگونه شوهر خوبی باشید بهتر است که این موضوع را درک کنید که وظایف و نقش ما تغییر پیدا کرده است. شما دیگر پسر یک خانواده که وظایف کمی در خانواده خود دارد نیستید و اکنون با ازدواج کردن مسئولیت‌های سنگینی در زندگی خود خواهید داشت.

تامین نیازهای اولیه و بیان وبروز احساسات و شناخت همسرتان از وظایف اصلی شما خواهد بود. یک شوهر خوب به خوبی نیازهای همسرش را شناسایی می‌کند و از طرفی نیز در بیان خواسته‌های خود خجالت نمی‌کشد و با شفافیت و روراستی آن‌ها را بیان می‌کند.

از طرفی یک همسر خوب سعی می‌کند تا زندگی خود را از کار جدا کند و بعد از یک روز سخت کاری که به خانه برگشت مشکلات کاری خود را به داخل خانه نمی‌آورد و همواره سعی می‌کند تا برای تخلیه هیجانی خود به آرامی با همسر خود صحبت کند.

از طرفی یک شوهر خوب سعی می‌کند تا همیشه پشتیبان عالی برای همسرش باشد. پشتیبان همسر بودن به این معنا است که شما همسر خود را الویت زندگی‌تان قرار دهید و به بهانه‌های کار یا چیزهای دیگر او را در مواقع حساس رها نکنید.

ازدواج موضوعی بسیار گسترده است و همان اندازه که شما به پیشرفت شغلی و یا تحصیلی خود اهمیت می‌دهید و تلاش می‌کنید تا همیشه در آن بهترین باشید باید نقش همسری را نیز دست کم نگیرید.

چگونه همسر خوبی برای شوهرمان باشیم؟

چگونه همسر خوبی برای شوهرمان باشیم

همانگونه که اشاره کردیم بهتر است بدانید که تنها مردان نیستند که باید یک سری از رفتارها را تمرین کنند بلکه زنان نیز نسبت به همسرشان وظایفی دارند و مردان نیز انتظار داشتن یک همسر خوب را دارند. یک همسر خوب باید سعی کند تا همسرش را درک کرده و خوب بشناسد.

یکی از مشکلاتی که اکثر زوج‌ها بعد از ازدواج حداقل یک بار آن را تجربه خواهند کرد این است که همسرشان را مدام بین خانواده و خود قرار می‌دهند.

یکی دیگر از مواردیکه چگونه همسر خوبی باشیم این است که سعی نکنید خود را زیاد درگیر مادر شوهر و یا دیگر اعضای خانواده همسر بکنید. بسیاری از آقایان بیشترین ترسی که دارند این است که بین این دو قرار بگیرند و دائما از بودن در چنین وضعیتی نیز دوری می‌کنند.

به همین دلیل سعی کنید به او اطمینان دهید که با پرورش مهارت‌های ارتباطی خود رابطه‌ای مناسب و بی‌تنش را با خانواده او خواهید داشت.

همه چیز برای داشتن یک ازدواج موفق در سایه احترام، تعهد، وفادار بودن و حفظ حرمت‌ها پیش می‌رود. سعی کنید تا همرستان را درک کرده و برای او وقت بگذارید. در دعواها و یا بحث‌های خود او را تحقیر و یا با سایر مردها مقایسه نکنید. در واقع یک همسر خوب تحت هر شرایطی به همسرش افتخار می‌کند و انتقادات و یا پیشنهادات خود را با احترام و درکمال خونسردی منتقل می‌کند.

داشتن همدلی و انجام رفتار معقولانه از دیگر ویژگی‌هایی است که زنان می‌توانند در یک رابطه زناشویی آن را تقویت کنند. همانگونه که همسرتان برای شما یک پشتیبان خواهد بود شما نیز باید به او این اطمینان را بدهید که تحت هر شرایطی از او حمایت خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

برای تماس با مشاور کلیک کنید