علت دلسرد شدن مرد از زن

علت دلسرد شدن مرد از زن

یکی از مشکلات شایع در زندگی زناشویی، سرد شدن روابط بین زوجین است. زمانی که زندگی روزمره و تکراری می‌شود و عشق و علاقه بین زوجین کمتر می‌شود، باید انتظار داشته باشید که دعواها و اختلافات بین زوجین بیشتر شود. در ادامه، با روش‌های پیشگیری از سرد شدن روابط زناشویی آشنا خواهید شد. علاوه بر این ما در این مقاله قصد داریم تا درباره علت دلسرد شدن مرد از زن نیز مطالب مفیدی به شما ارائه دهیم، پس تا انتها با ما همراه شوید.

5 علت اصلی دلسرد شدن مرد از زن

در ادامه مهمترین علت سرد شدن مرد از زن معرفی می‌شود.

بی‌توجهی زوجین به موضوعات مهم در اوایل زندگی

در اوایل زندگی، برای اکثر زوج‌ها روزها شیرین و زندگی تماما رومانتیک است. حرف‌های بسیاری برای گفتن وجود دارند که نمی‌توان آن‌ها را بیان کرد و از بودن در کنار یکدیگر لذت بی‌نظیری می‌برند. اما با گذشت زمان، گفتن حرف‌های نگفتنی کمتر می‌شود و بودن در کنار هم به موضوعی عادی تبدیل می‌شود. زن و شوهر به تدریج به یک همخانه تبدیل می‌شوند که تنها با هم غذا می‌خورند و می‌خوابند، بدون اینکه حرفی بین آن‌ها رد و بدل شود، بدون ابراز عشق و حتی بدون تفریح و خوش‌گذرانی. اما این دوری و سردی نمی‌تواند به طور ناگهانی رخ داده باشد، حتماً عواملی در این مسئله نقش داشته‌اند. آگاهی از این عوامل می‌تواند بهترین سلاح برای مقابله با اتفاقات ناخوشایند در زندگی مشترک باشد.

با مقاله علت دلسرد شدن زن از مرد با شماییم. در اکثر زندگی‌های زناشویی، اتفاقی رخ می‌دهد که زوجین به جای توجه به لحظات عاطفی، به مسائل دیگری مانند ساخت و ساز منزل، چیدمان وسایل و مسائل حاشیه‌ای دیگر می‌پردازند که به نظرشان ضروری به نظر می‌رسد و در نتیجه، کم‌کم از حضور عاطفی غافل و فراموشی می‌شوند. این موضوع باعث کاهش صمیمیت و صفا در کانون خانواده می‌شود.

اگر هوشیاری در زندگی حضور نداشته باشد، افراد به اهمیت دادن به روابط بی توجه می‌شوند. یکی از اصول هوشیاری، ایجاد حضور عاطفی در ابعاد مختلف است. در این صورت، پیوندها با یکدیگر مرتبط خواهند شد و برخوردهای عاطفی مناسب همراه با اتصالات مناسب می‌تواند یکی از اصلی‌ترین پایه‌های گفتگو باشد. بنابراین، باید به اندازه کافی هوشیار باشیم.

اگر هوشیاری در زندگی وجود نداشته باشد، افراد به اهمیت دادن به روابط بی توجه می شوند و این می تواند به سردی در زندگی مشترک منجر شود. یکی از پایه های هوشیاری، ایجاد حضور عاطفی در ابعاد مختلف است. برای درک همسرمان، باید او را درک کنیم و این موضوع شناخت از اهمیت بالایی برخوردار است. بهترین راه برای این کار، به یاد آوردن روزهای اول ازدواج است که ساعت ها با همسرتان قدم می زدید و تمام توجه شما به همسرتان بود. این حالت همیشه باید در زندگی وجود داشته باشد و وقتی از بین رفت، گفتگو با شکست روبرو می‌شود.

عدم احترام گذاشتن زوجین به یکدیگر

علت دلسرد شدن مرد از زن می‌تواند به دلیل عدم احترام در رابطه باشد. علاوه بر این، علل دیگری مانند عدم احترام، عدم توجه به نیازهای همسر، عدم ارتباط سازنده و ارتباط نامناسب می‌تواند به سردی در زندگی مشترک منجر شود. بنابراین، برای حفظ رابطه، باید به همسرمان توجه کنیم و در تمام ابعاد زندگی با او حضور عاطفی داشته باشیم.

هر چند زن و شوهر ممکن است زندگی خوبی داشته باشند، اما در نهایت، گاهی اوقات اختلافاتی پیش می‌آید و ممکن است در حین بحث، حرف‌هایی ناشایستی به همدیگر بگویند. برخی از زوجین نمی‌توانند کدورت‌های خود را حل کنند و درباره آن با یکدیگر صحبت نمی‌کنند، که این باعث می‌شود که گره‌های کوچک تبدیل به گره‌های بزرگ و بی‌راه‌حل شوند و هرگاه به زندگی مشترک خود فکر می‌کنند، یاد خاطرات تلخ و نامطبوع خود می‌افتند. حل نکردن مشکلات از یک طرف و از طرف دیگر بی‌احترامی کردن باعث می‌شود که زوجین به مرور زمان نسبت به یکدیگر سرد شوند.

زوجینی که قبل از ازدواج در جلسات مشاوره قبل از ازدواج شرکت کرده بودند به خوبی این مهارت‌ها را بلد و سعی می‌کنند با یکدیگر این مشکلات زندگی خود را حل و فصل نمایند.

ظهور اختلافات عمیق

دو نفر که تصمیم به ازدواج می‌گیرند، اغلب نقاط مشترک بسیاری دارند. با این حال، انسان‌ها در طول زمان تغییر می‌کنند و هر یک از زوجین نیز در طول سال‌ها تغییر می‌کند، اما با هم هماهنگ نمی‌شوند. به همین دلیل، پس از گذشت ده سال، هر دو زوج از یکدیگر به مرور زمان بسیار دور می‌شوند. قبل از ازدواج به دلیل وجود داشتن عشق و هیجان زوجین گمان می‌کنند که اختلافات باعث نمک زندگی است اما بهتر است این جملات کلیشه‌ای را فراموش کنید. بهتر است بدانید بعضی از اختلاف نظرها به مرور زمان بسیار مهم و بنیادین می‌شوند و می‌توانند سبب ایجاد شکاف میان شما و همسرتان شود.

ورود فرزندان

علت دلسرد شدن مرد از زن گاهی به دلیل بارداری در خانم‌ها است. وقتی شما و همسرتان قصد شروع زندگی مشترک را داشتید و به دنبال شناخت بهتر یکدیگر بودید، هیچگاه از گفتگو و بحث درباره موضوعات مختلف خسته نمی‌شدید. با هم صحبت می‌کردید تا بهتر یکدیگر را بشناسید و به نقاط مشترک بیشتری برسید. اما با گذر زمان و ورود فرزندان به زندگی شما، گفتگو و ارتباط بین شما به حداقل می‌رسد و به نوعی از بین می‌رود. به حدی که شما دیگر نمی‌توانید با یکدیگر صحبت کنید یا حتی نمی‌خواهید با هم صحبت کنید. این وضعیت ناخوشایندی است که باید به آن پایان داد.

شروع مصرف مواد مخدر و الکل

یکی از دلایل سرد شدن ناگهانی مردان، شروع مصرف مواد مخدر و الکل است. اغلب روابطی که به دلیل مصرف الکل سرد می‌شوند، پس از مدتی به حالت اولیه بازمی‌گردند، اما مصرف مواد مخدر می‌تواند تاثیراتی داشته باشد که مردان به طور کامل علاقه جنسی خود را از دست بدهند. بنابراین، اگر سرد شدن و کاهش علاقه جنسی به صورت ناگهانی در مردان رخ داده است، ممکن است مصرف مواد مخدر نیز دلیل آن باشد.

عدم براورده سازی نیازهای اولیه با همسر

فرض کنید یک مرد وارد دفتر می‌شود و با لبخندی کم  با منشی‌اش صحبت می‌کند، اما به همسرش نیز همین مقدار توجه را نمی‌کند. او به خودش اجازه می‌دهد با یک زن دیگر صحبت کند و زمانی را که همسرش برای او در نظر نمی‌گیرد را با فردی دیگر سپری کند. هرچند این موضوع توجیهی منطقی برای خیانت کردن نیست اما می‌تواند بستری را برای انجام این کار فراهم کند. این رفتار باعث می‌شود که به تدریج نسبت به همسرش سرد شود، زیرا نیازش را در جای دیگری براورده کرده، در نتیجه همسرش نیز سرد می‌شود. وقتی او حس کرد که همسرش از او فاصله گرفته است، رابطه آن‌ها کمرنگ می‌شود و به سمت نابودی پیش می‌رود.

علت دلسرد شدن مرد از زن می‌تواند به خاطر عدم براورده سازی نیازها باشد. اگر یک مرد، با اینکه همسرش تمام نیازهایش را برآورده می‌کند، به دنبال یک زن دیگر می‌رود، باید به صورت جزئی بررسی شود که چه مشکلی وجود دارد. رفتار او دیگر معمول نیست. همچنین، اگر نیازهای جنسی زن برآورده نشود، به عنوان مثال، مشکل زود انزالی یکی از مسائلی است که باعث می‌شود زن از رابطه جنسی با همسرش لذت نبرد. اما مرد از این مشکلات آگاه نیست و فکر می‌کند که نیازهای جنسی زن همانند خودش است. به همین دلیل، زمانی که نتواند رابطه جنسی را به درستی پیش ببرد، زن از این رابطه رضایت نخواهد داشت و دیگر تمایلی به رفتن به سمت همسرش ندارد، زیرا این رابطه او را آزار می‌دهد. از طرفی با کم شدن میل جنسی زن، مرد نیز سرد شده و زوجین از یکدیگر دور می‌شوند.

به دلیل آزاری که زن در رابطه جنسی با مرد تجربه می‌کند، نمی‌توان به نیازهای جنسی مرد پاسخ داد. این موضوع باعث فاصله گرفتن مرد از زن می‌شود و این فاصله نیاز به جایگزینی را حل نمی‌کند. این نیاز به سرجایش است که می‌توان در فضای بیرون از منزل آن را برطرف کرد. بنابراین، برای رفع نیاز، مرد باید به سمت بیرون گرایی روی آورد یا افسرده شود.

موضوعات مرتبط : نشانه های مردی که همسرش را دوست ندارد

جلوگیری از سرد شدن مرد

در ادامه به موضوع جلوگیری از سرد شدن مرد می‌پردازیم:

ایجاد یک رابطه سالم

جهت مقابله با علت دلسرد شدن مرد از زن، یک رابطه سالم بسازید. برای نگه داشتن همسرتان، باید روابط سالمی با او داشته باشید. حفظ روابط سالم در زندگی گاهی بسیار دشوار می شود، اما با تلاش و زمان قابل دستیابی است. از احساسات همسرتان احترام بگذارید و با او ارتباط برقرار کنید. با یکدیگر حرف بزنید و زندگی را برای همدیگر آسان تر کنید تا رابطه‌ی شما همیشه سالم و شاد باقی بماند. برای حل مشکلات با هم صحبت کنید. نگرانی ها و نظرات خود را با شریک زندگی خود به اشتراک بگذارید و همیشه امکان صحبت کردن با یکدیگر را فراهم کنید. اگر کمبود اطلاعات در مورد افکار همسرتان شما را نگران می کند، با یک بحث کامل و بازگو کردن افکار و نظرات خود می توانید از این مشکل جلوگیری کنید.

قبل از اینکه به فکر رضایت و خوشحالی خود باشید، به خوشحالی همسرتان توجه کنید و فداکاری کنید.هنگامی که ازدواج می‌کنید دیگر منی وجود ندارد و شما تبدیل به یک ما می‌شوید. این فداکاری‌ها و جان‌فشانی‌ها گاهی بسیار کوچک به نظر می‌رسند، اما ساده‌ترین اقدامات و فداکاری‌ها نیز گام بزرگی در راستای خوشبختی و دوام زندگی مشترک خواهند بود. بهترین راه برای رسیدن به خوشبختی، توجه به نیازهای همسرتان و ایجاد رابطه‌ای سالم و پایدار با اوست. شنیدن حرف‌های همسرتان، مشورت کردن، شریک شدن در ناراحتی و مشغله‌ها سبب می‌شود که بتوانید رابطه سالمی داشته باشید.

مهربان و دارای انعطاف‌پذیری باشید

علت دلسرد شدن مرد از زن را با مهربانی خنثی کنید. با مهربانی و انعطاف پذیری با همسر خود صحبت کنید. زندگی با همسرتان و وقت گذراندن در کنار او همواره با عادت هایی همراه است که گاهی باعث برخی عادت های ناخوشایند می شوند، مانند پر کردن سینک ظرفشویی با ظروف کثیف یا رها کردن خمیر دندان در دستشویی با در باز. این عادت ها ممکن است باعث عصبانیت و آزاردگی هر یک از زوج ها شوند و گاهی اوقات آنها را تا مرز دیوانگی عصبانی می‌کند. با این حال، بهتر است به مسائل کوچک تحریک کننده اهمیت ندهید و آنها را به معضلات بزرگ زندگی خود تبدیل نکنید.

به خاطر داشته باشید که زندگی شما به مدت طولانی به صورت مجردی بوده است و زندگی کردن دو انسان در کنار هم نیاز به زمان و سازگاری دارد. به همین خاطر درباره این موضوعات سعی کنید با یکدیگر صحبت کرده و یک سبک زندگی مشترک انتخاب کنید.

برا حل مشکلات خود با هم صحبت کنید.

با هم صحبت کنید و در مورد تمام مشکلات با هم حرف بزنید. نگرانی‌ها و نظرات خود را با شریک زندگی خود به اشتراک بگذارید و اجازه دهید راه ارتباطی بین شما همیشه باز باشد. اگر نداشتن اطلاعات کافی درباره افکار همسرتان شما را ناراحت می‌کند و باعث ایجاد نارضایتی در زندگی شما می‌شود، با همسرتان درباره این موضوع صحبت کنید.

شما می توانید با یک بحث کامل و بازگو کردن افکار و نظرات خود، از بروز سردی عاطفی جلوگیری کنید. به همسرتان بگویید که چه چیزی ناراحتی در شما به وجود آورده است. خجالت نکشید و احساسات خود را به او بیان کنید. این کار باعث می‌شود که به همسرتان نزدیک‌تر شوید و شانس شما در به وجود آوردن زندگی مشترک خوب و سالم افزایش پیدا  کند. بهتر است این کار را هر چه زودتر انجام دهید تا مشکلات بیشتری به وجود نیاید. گاهی لازم است تفاوت‌ها را بپذیرید و سعی در تغییر آنها نکنید؛ زیرا این کار فقط باعث آزار خودتان می شود.

زندگی خود را از حالت یکنواختی خارج کنید

علت دلسرد شدن مرد از زن را با دادن هیجان از بین ببرید. به زندگیتان هیجان ببخشید! برای جلوگیری از تکرار و حس یکنواختی در زندگی مشترک، باید گاهی اوقات کمی هیجان و سرگرمی را به آن اضافه کنید. این هیجانات و سرگرمی ها غیرقابل پیش‌بینی هستند و می‌توانند خستگی و ملالت روزمره را از بین ببرند. با انجام برخی کارهای سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز، همسرتان را متعجب کنید. به عنوان مثال، می‌توانید بدون هیچ مناسبت خاصی هدیه‌ای به او بدهید یا هر کار مثبت دیگری که او انتظارش را ندارد، انجام دهید.

تسهیل شرایط و دوران بارداری

یکی از دلایل سردی مردان نسبت به زنان، قرار گرفتن در شرایط زایمان و فرزندآوری است. در این دوره، زنان به شدت درگیر حالات نامساعد خود و کودکشان هستند و ممکن است به صورت ناخواسته توجهات و انتظارات لازم همسرشان را نادیده بگیرند. بهتر است سعی کنید در این دوره به همسر خود بی‌احترامی نکنید زیرا بی احترامی نیز می‌تواند یکی از دلایل دیگر سردی مردان باشد. زنانی که احترام مورد نیاز همسرشان را در نظر نمی‌گیرند و همواره در حال جنجال و کشمکش‌های غیر لازم با همسرشان هستند، به صورت ناخودآگاه ارزش خود را از دست می‌دهند و سبب دلزدگی همسرشان می‌شوند.

بیش از اندازه به همسر خود نچسبید

علت دلسرد شدن مرد از زن می‌تواند مربوط به وابستگی باشد. وابستگی زن به شوهر، یکی از عوامل مهمی است که می‌تواند باعث سردی روابط مرد با همسرش شود. مردانی که همسران وابسته دارند، به دلیل حضور بیش از حد همسرشان در تمامی مراحل زندگی، به سرعت خسته و دلزده می‌شوند. به دلیل نیاز به فضای مستقل و فردی و سرکوب این نیاز، این مردان ممکن است سردی در روابط خود را به نمایش بگذارند.

مردانی که به همسرشان سردی نشان می‌دهند و تمایلی به برقراری ارتباط صمیمانه با او ندارند، می‌توانند باعث بروز آسیب‌هایی در زندگی زناشویی و همسرشان شوند. زندگی با مردان بداخلاق و بی تفاوت، همانند زندگی با مردانی است که نسبت به همسرشان سردی نشان می‌دهند.

موضوعات مرتبط : مشکلات زندگی با مردی که دوستت ندارد

آسیب‌های سرد شدن مردان در زندگی مشترک

مردی که ارتباط صمیمانه با همسرش ندارد، می‌تواند باعث بروز مشکلات عاطفی برای همسرش شود و زمینه‌های ایجاد جدایی عاطفی را فراهم کند. در زیر، آسیب‌های سرد شدن مردان در زندگی مشترک را می‌توان مشاهده کرد:

  • بروز نگرانی و استرس در محیط خانواده به دلیل عدم وجود آرامش از سوی زن
  • بروز سوءتفاهمات گسترده با همسر
  • انباشته شدن مشکلات حل نشده و ایجاد کوه اختلال در روابط
  • بروز استرس برای فرزندان به واسطه نبود صمیمیت میان پدر و مادر

بنابراین، برقراری ارتباط صمیمانه با همسر، برای حفظ روابط خانوادگی و جلوگیری از بروز مشکلات عاطفی بسیار مهم است.

یک نکته برای خانم‌ها؛ در خود عیب جویی نکنید

در موضوع علت دلسرد شدن مرد از زن، خودخوری نکنید. متاسفانه برخی زنان از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستند و در صورت بروز حتی کوچکترین مشکل، به دنبال دلیل عیب و ایراد درون خود هستند. این درست است که زنان نیز نقش موثری در کیفیت رابطه دارند، اما این دلیل نمی‌شود که در صورت بروز هر مشکل کوچک و بزرگی، زن به دنبال عیب جویی از خود باشد. به همین دلیل، توصیه می‌شود که در صورتی که با سرد شدن ناگهانی مرد در رابطه زناشویی مواجه شده‌اید، خودخوری نکنید. این احتمال وجود دارد که دلیل این اتفاق هیچ ربطی به شما نداشته باشد.

در مرحله اول سوال بپرسید

بنابراین، در اولین مرحله می‌توانید صادقانه از همسر خود بپرسید که آیا مسئله‌ای برای او به وجود آمده است؟ این احتمال وجود دارد که تنها یک مشکل کاری، مسئله مالی یا موارد مشابه ذهن مرد را درگیر کرده باشد. حتی ممکن است مشکلات شخصی برای مرد پیش آمده باشد که از بازگو کردن آن‌ها ترس دارد. به عنوان مثال، به خطر افتادن سلامت جنسی مردان به هر دلیلی می‌تواند از مواردی باشد که فرد تمایلی به سخن گفتن درباره آن ندارد.

بسیاری از زنان در چنین شرایطی ادعا می‌کنند که همسرشان به طور ناگهانی سرد شده و از رابطه عاطفی باز می‌ماند. با این حال، احتمال وجود دارد که در روزهای اخیر، بحث‌ها و اختلافاتی که بین شما و همسرتان رخ داده، باعث شده باشد که همسرتان در رابطه زناشویی سرد شود و همه چیز به طور ناگهانی رخ نداده باشد! بررسی حرف‌ها، رویدادها و بازنگری در مسائلی که اخیراً با همسرتان داشته‌اید، می‌تواند به عنوان یک سرنخ برای پیدا کردن دلیل این مشکل مفید باشد.

اختلال در عملکرد جنسی مردان

بسیاری از آقایان، اعتماد به نفس کافی در قابلیت‌های جنسی خود ندارند. اختلال در عملکرد جنسی می‌تواند باعث ترس و کاهش اعتماد به نفس در مردان شود. بنابراین، اگر اخیراً در رابطه زناشویی خود با مشکل مواجه شده‌اید و با همسرتان برخورد نامناسبی داشته‌اید، احتمال دارد که همسرتان در حال حاضر دلشکسته و بی‌اعتماد به نفس باشد. اعتماد به نفس و خودباوری در رابطه زناشویی برای آقایان بسیار مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

مشورت نیاز داری کلیک کن!