پشیمانی بعد از طلاق

پشیمانی بعد از طلاق

طلاق یکی از اتفاقات ناخوشایندی است که به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. بسیاری از زوج‌ها بعد از اینکه مدت زمانی از ازدواجشان گذشت تازه به این نتیجه می‌رسند که برای یکدیگر مناسب نیستند. اما دسته دیگری نیز از زوج‌ها نیز وجود دارند که بعد از طلاق پشیمان می‌شوند و مجددا به فکر ازدواج با همسر سابق خود می‌افتند. در این مقاله هدف صحبت ما به سمت کسانی است که در حال تجربه پشیمانی بعد از طلاق هستند؛ پس با ما همراه باشید.

دلایل پشیمانی بعد از طلاق در زنان

بعضی از زنان ممکن است بعد از طلاق به دلایلی پشیمان شوند. از مهمترین دلایل پشیمان شدن در آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

احساس تنهایی و انزوا

ازدواج باعث می‌شود تا دو انسان جدا از خانواده‌ها و نقش‌هایی که دارند کنار یکدیگر زندگی جدایی را بسازند و در مسیر رسیدن به اهداف خود نیز تلاش کنند. هنگامی که بعد از مدتی زوجین دچار اختلاف ‌شوند و راهی نیز برای حل مشکلات خود پیدا نکنند به فکر طلاق و جدایی می‌افتند. جدایی و طلاق یک ضربه شوک روحی است و در آن زوجین از محیطی که فارغ و جدا از خانواده با یکدیگر زندگی می‌کردند ناگهان فاصله می‌گیرند. بعد از طلاق زنان به دلیل دارا بودن غریزه احساسی بیشتر به نسبت مردان ممکن است دچار افسردگی شوند. احساس تنهایی و نداشتن حمایت همسر یکی از مهمترین عواملی است که سبب پشیمانی در آن‌ها می‌شود.

عدم موفقیت در ازدواج مجدد

بعضی از زنان بعد از طلاق به این فکر می‌افتند تا خود را از تنهایی در بیاورند و سعی می‌کنند تا با فرد دیگری آشنا شوند. در این میان به دلیل تفاوت‌های فرهنگی و یا آموخته‌های خانوادگی ممکن است که بعضی از مردان از ازدواج با زنانی که طلاق گرفته‌اند منصرف شده و یا چنین زنانی را رد کنند. به همین دلیل این مردان بعد از اینکه متوجه می‌شوند زنی طلاق گرفته است او را پس می‌زنند. چنین زنانی به دلیل داشتن حس سرخوردگی از ازدواج با دیگران منصرف و دچار پشیمانی بعد از طلاق می‌شوند.

فشار کودکان

وقتی زوجین با داشتن فرزند در نهایت تصمیم به طلاق می‌گیرند معمولا کودکان و یا نوجوانان به شدت خشمگین و عصبانی شده و سعی می‌کنند تا به روش‌هاش مختلف نارضایتی خود را به والدینشان نشان دهند. در این میان کودکانی که دارای سن کمتری هستند و بنابر توافق والدین و یا تصمیم دادگاه باید نزد مادر بمانند ممکن است نسبت به مادرشان بیشتر خشمگین شده و مدام سراغ پدرشان را بگیرند. وجود کشمکش بین مادر و فرزند می‌تواند سبب افزایش پشیمانی در مادر شود.

نارضایتی خانواده

دیگر موضوعی که سبب پشیمانی در زنان می‌شود این است که با مخالفت و یا سرزنش خانواده‌های خود مواجه می‌شوند. در بعضی از فرهنگ‌ها طلاق گرفتن یک خانم موضوع بسیار منفی و بدی است و همین امر سبب برخورد آن‌ها با دخترشان خواهد شد. برچسب زنی و یا داشتن نگاه بد به زنی که طلاق گرفته است از سوی خانواده از جمله دلایلی است که زنان را از طلاق گرفتن پشیمان خواهد کرد.

وجود مشکلات مالی

در یک ازدواج سالم زوجین با یکدیگر در موضوع مسائل مالی همکاری می‌کنند. درست اس که وظیفه مردان تامین نیازهای خانواده است و نقش حمایتگری را دارند اما در یک ازدواج سالم هیچگاه به یک شخص فشار نمی‌آید و همکاری کردن مهمترین خصیصه است. وقتی زنی به هر دلیلی تصمیم به جدایی می‌گیرد در صورتی که هیچ منبع مالی و یا شغلی نداشته باشد بعد از ازدواج دچار مشکلات مالی خواهد شد. این موضوع سبب می‌شود تا زنان از طلاق خود پشیمان شده و انجام این کار نیز خود را سرزنش کنند.

دلایل پشیمانی بعد از طلاق در مردان

پشیمانی بعد از طلاق در مردان

مردان نیز ممکن است بنابر دلایلی پشیمانی بعد از طلاق را تجربه کنند. از دلایل پشیمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

وابستگی عاطفی

چه کوتاه و چه بلند اینکه دو نفر با یکدیگر یک گذشته عاطفی داشته باشند سبب شکل گرفتن وابستگی در آن‌ها می‌شود. زنان به دلیل حساس‌تر بودن ممکن است که این وابستگی یا دلبستگی را بروز دهند اما مردان معمولا به دلیل آموزه‌های خانوادگی و فرهنگی افراد درونگرا تری هستند به همین سبب ممکن است نتوانند به مانند خانم‌ها احساسات خود را بیان کنند. به همین خاطر بسیاری فکر می‌کنند که مردان بعد از طلاق گرفتن به هیچ عنوان پشیمان نمی‌شوند اما داشتن چنین تصوری اشتباه است. مردان نیز دارای احساس هستند و وابستگی را در مقیاس‌های مختلف درک خواهند کرد.

وجود فرزندان

وجود فرزندان از دیگر عواملی است که سبب ایجاد پشیمانی در مردان می‌شود. اگر فرزند شما بسیار خردسال باشد ممکن است بهانه بودن در کنار مادرس را بگیرد و اگر نیز فرزند شما در سن نوجوانی و بلوغ باشد باز هم احساس اینکه در کنار هر دو والد باشد بسیار وجود دارد. به صورت کلی مادران وظیفه تربیت فرزندان را دارند و در این میان مردان به انها در تحقق این امر کمک می‌کنند. وقتی یک زوج از هم طلاق می‌گیرند و کودک نزد پدرش می‌ماند تازه مردان متوجه سختی این کار می‌شوند و به همین خاطر و به دلیل ناتوانی در کنترل و تربیت کودکان مردان نیز ممکن است دچار احساس پشیمانی شوند.

احساس تنهایی

احساس تنهایی بعد از طلاق گرفتن بسیار احساس می‌شود زیرا مردان در این دوره به نوعی دچار ناامیدی شده و در خلوت خود بارها ممکن است به دلیل احساس تنهایی تصمیم خود را زیر سوال ببرند.

پرداخت مهریه

دلیل دیگری که ممکن است مردان را بعد از طلاق پشیمان کند ناتوانی در ادامه پرداخت مهریه است. بسیاری از مردان تا قبل اینکه طلاق بگیرند گمان می‌کنند که می‌توانند از پس پرداخت مهریه بربیایند اما این موضوع با گذر زمان دستخوش تغییراتی می‌شود و ممکن است به دلیل ایجاد فشار مالی مردان را از طلاق پشیمان کند.

نگاه اجتماع

دیگر دلیلی که می‌تواند سبب پشیمانی بعد از طلاق در مردان شود این است که مردان بعد از طلاق دیگر نمی‌توانند در جمع‌های دوستانه خود شرکت کنند. البته این موضوع در همه مردان صدق نمی‌کند اما در مردانی که طلاق گرفته‌اند در بعضی از شرایط نگاه جامعه و محیط دوستانه اطراف دچار تغییر می‌شود و اطرافیان ممکن است شروع به برچسب‌زنی کنند.

بمعمولا در این موقعیت‌ها همه به نوعی سعی دارند تا بی‌عرضگی یک مرد را نشان بگیرند و چنین موضوعی به شدت می‌تواند بر عزت نفس و اعتماد به نفس مرد تاثیر منفی گذاشته و او را پشیمان کند.

نشانه‌های پشیمانی بعد از طلاق در زنان

همه کسانی که بعد از ازدواج کردن طلاق گرفته‌اند از این تصمیم خود راضی و خوشحال نیستند. هستند کسانی که بعد از طلاق گرفتن از تصمیم خود بسیار پشیمان شده‌اند. در این قسمت می‌خواهیم نشانه‌های پشیمانی بعد از طلاق را در زنان مورد بررسی قرار دهیم.

هر جایی که شما حضور داشته باشید او نیز است.

یکی از نشانه‌هایی که شما با دیدن آن می‌توانید متوجه پشیمانی در همسر سابق خود شوید این است که او ارتباطش را با افراد نزدیک خانواده شما نه تنها کمرنگ نمی‌کند بلکه بیش از قبل با آن‌ها ارتباط می‌گیرد و سعی می‌کند تا در جمع‌هایی که شما حضور دارید باشد. حضور پیدا کردن در محیط‌هایی که شما هستید و یاداوری هر روزه خودش به شما از دلایلی است که می‌توانید با توجه کردن به آن متوجه پشیمانی در همسر خود شوید.

شما را دائما در فضای مجازی چک می‌کند.

هنگامی که دو زوج با قطعیت زیاد از یکدیگر جدا می‌شوند همدیگر را در فضای مجازی دنبال نمی‌کنند و سعی دارند تا هرگونه ارتباط مجازی موجود را میان خود و همسر سابقه‌شان قطع کنند. با این حال خانمی که از طلاق خود پشیمان باشد سعی می‌کند به مانند گذشته همسر خود را در فضای مجازی دنبال کند و او را زیر نظر بگیرد.

برای شما پیغام می‌فرستد.

پیغام فرستادن و دیگران را واسطه آشتی قرار دادن از دیگر اقداماتی است که سبب می‌شود تا شما متوجه پشیمانی همسر سابق خود شوید. معمولا کسانی که پشیمان باشند از افراد نزدیک و یا اعضای خانواده درجه یک شما می‌خواهند تا با وساطت و آشتی دادن دوباره با یکدیگر ازدواج کنید.

بچه‌ها را بهانه می‌کند.

بهانه کردن بچه‌ها از دیگر اقداماتی است که زنان پشیمان از طلاق بسیار انجام می‌دهند. معمولا این زنان به دلیل اینکه خودشان می‌خواهند شما را ببینند یا دلتنگ هشتند سعی می‌کنند این احساسات را به فرزندانتان انتقال داده و به شما نزدیک شوند.

نشانه‌های پشیمانی بعد از طلاق در مردان

مرد طلاق گرفته

از نشانه‌های پشیمانی بعد از طلاق در مردان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

به شما علاقه دارد.

از دیگر نشانه‌های مردان پشیمان از طلاق می‌توان به این موضوع اشاره کرد که این افراد هنوز نسبت به شما حس دارند. وجود حس عشق در پارتنر شما به معنای اسن است که با طلاق گرفتن پرونده عاطفی شما تمام نشده است و همچنان فرد مقابل نسبت به شما احساساتی دارد.

برای شما هدیه می‌فرستد.

ارسال هدیه از طرف فرد مقابل بعد از طلاق معنایی جز اینکه این فرد می‌خواهد خودش را به شما نزدیک کند ندارد.  مردان پشیمان تلاش دارند تا با خرید وسایل محبوب و مورد علاقه شما مجددا دلتان را به دست آورند و به شما بازگردند.

از شما مجددا خاستگاری می‌کند.

فردی که پشیمان از طلاق گرفتن باشد بعد از مدتی احتمال اینکه از شما مجددا خاستگاری کند زیاد است. این مردان تلاش می‌کنند بعد از اینکه مدتی از طلاق گذاشت با ایجاد بستری مناسب، شرایطی را فراهم کنند که بتوانند مجددا خاستگاری نمایند.

به بهانه‌های مختلف به شما زنگ می‌زند.

زنگ زدن و حفظ کردن ارتباط اط دیگر نشانه‌هایی است که مردی که طلاق گرفته را برای ما پشیمان به تصویر می‌کشد.

در صورت پشیمانی بعد از طلاق چه کار کنیم؟

در صورتی که پشیمانی بعد از طلاق را تجربه می‌کنید بهتر است در مرحله اول و قبل از مطرح کردن این موضوع با همسر سابقه خود نزد یک روانشناس بروید و درباره احساسات خود صحبت کنید. گاهی ممکن است شما دلتنگ فرد مورد نظر نباشید و در واقع در سراب احساسی قرار گرفته باشید. به همین جهت بهتر است قبل از اینکه ذهن فرد مورد نظرتان را نیز درگیر کنید در ابتدا با احساسات خود صادق باشید و در این بین تنها کسی که به شما می‌تواند کمک کند یک روانشناس ماهر است.

بعد از آن با بررسی و ارزیابی شرایط خود و در صورتی که به صورت کنترل شده قصد بازگشت به همسرتان را یا کنترل احساس پشیمانی خود داشتید تمام این مراحل را با کمک متخصص پیش ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

برای تماس با مشاور کلیک کنید