نشانه های طلاق عاطفی در مردان

نبود ارتباطات عاطفی، سرد شدن احساسات یا بی تفاوتی زوجین نسبت به یکدیگر، باعث بروز طلاق عاطفی می‌شود. ماندن در این وضعیت باعث می‌شود که به مرور زمان، این شرایط به یک رفتار عادی تبدیل ‌شود. در طلاق عاطفی، هرچند زوجین زیر یک سقف و در کنار هم زندگی می‌کنند، اما پیوند عاطفی بین آنها ناپایدار و متزلزل خواهد شد. به عبارت دیگر، در این حالت، مشکلات و افکار دیگری به مرور اهمیت خود را از دست می‌دهند. زوجین در طلاق عاطفی مجبور به زندگی با یکدیگر هستند، اما هیچ شادی و خوشبختی به همراه ندارند. به عنوان مثال، خانمی که شغل و درآمدی ندارد، مجبور است با همسرش زندگی کند، یا به دلیل ترس از دوری از فرزندان و عدم ملاقات با آنها و یا فشار خانواده و فرهنگ جامعه، نمی‌تواند طلاق بگیرد. در این نوع زندگی، زوجین به تدریج از یکدیگر دور می‌شوند، احساس یاس و سرخوردگی می‌کنند و در نهایت به طلاق عاطفی می‌انجامد. با این حال ما در این مقاله قصد داریم تا به موضوع نشانه های طلاق عاطفی در مردان بپردازیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

طلاق عاطفی چیست؟

طلاق عاطفی به معنای جدایی تدریجی در زوجین است. در این طلاق زوجین نسبت به یکدیگر تمامی تمایلات جنسی و یا عاطفی را از دست میدهند و  بیشتر به خاطر مصلحت کودکان و یا وجود شرم از طلاق سعی می‌کنند تا به صورت مسالمت آمیز در کنار یکدیگر زندگی کنند. طلاق عاطفی میتواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که برای کسب اطلاعات بیشتر این مطلب را تا انتها دنبال کنید. طلاق عاطفی به عنوان طلاق خاموش نیز شناخته می‌شود و میتواند اثرات مخربی را بر روی زوجین و فرزندان بگذارد. روانشناسان عقیده دارند که دو فکتور تداوم و تدریجی بودن در این پدیده میتواند زوجین را به صورت واقعی به پای میز طلاق بکشاند به همین دلیل سعی کنید تا با دیدن علائم و نشانه‌های زیر در پیشگیری از تداوم آن اقدام نمایید.

طلاق عاطفی همیشه در زنان اتفاق نمی‌افتد بلکه این موضوع می‌تواند در مردان نیز ایجاد شود. نوع رفتار زنان با مردان در یک رابطه زناشویی، نوع ازدواج و میزان آشنایی در قبل از ازدواج همگی در بروز این پدیده نقش دارند. این تصور اشتباه است که زنان فقط به توجه نیاز دارند و در بسیاری از مواقع زنان در رابطه زناشویی گمان می‌کنند که اگر به همسر خود توجه کنند آن ها سواستفاده خواهند کرد و یا به اصطلاح رفتارشان به شکل منفی تغییر خواهد کرد. با این همه این تصورات کاملا اشتباه است و بی توجهی و نداشتن اطلاعات کامل باعث خواهد شد که سرانجام با سردی و در نهایت طلاق عاطفی مواجه شوید.

مهم‌ترین نشانه های طلاق عاطفی در مردان

نشانه های طلاق عاطفی در مردان

✔️ از دست دادن شور و اشتباق در زندگی

✔️ سرزنش و تاکید بر اشتباهات کوچک، به جای رسیدگی به مسائل بزرگ‌تر و فاجعه‌آمیزتر

✔️ عدم استفاده از روش‌های حل مسئله و به کار بردن روش‌های نامناسب

✔️ اختصاص زمان بسیار کم به باهم‌بودن و صرف وقت بیشتر در بیرون از خانه

✔️ افزایش فعالیت‌های بیرون از خانه و عدم تمرکز بر روی مسائل خانوادگی

✔️ گذراندن زمان زیاد با فرزندان و نادیده گرفتن روابط زوجی که می‌تواند منجر به ایجاد سردی دو طرفه شود

✔️ کاهش نوازش‌های کلامی، جسمی و روابط جنسی که موجب ایجاد مشکلات در روابط عاطفی، وفاداری و در نهایت رابطه فرازناشویی می‌شود.

✔️ افشای رازها و اشتباهات همسر به بیرون از خانواده

✔️ اختصاص وقت برای تماشای سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی به جای اختصاص دادن زمان برای انجام فعالیت‌های مشترک

✔️ کمبود اعتماد و درمانده شدن در حل مشکلات خانوادگی و دلگیری و نا امیدی در رسیدن راه حلی جامع

✔️ فراموش نکردن گذشته و تمرکز بر مسائلی که در گذشته و یا حتی قبل از ازدواج مطرح بوده است

✔️ کاهش وابستگی به یکدیگر

✔️ نپذیرفتن مشکلات یا ساکت ماندن در برابر آن‌ها

✔️ افزایش سفر‌های فردی به جای سفرهای خانوادگی

✔️ نادیده گرفتن همکاری در امور منزل و بی تفاوتی نسبت به آنها

موضوعات مرتبط : چرا مردان بی محلی میکنند

نشانه های هشدار دهنده در طلاق عاطفی مردان

در قسمت پیشین، نشانه های طلاق عاطفی مردان را برایتان بازگو کردیم اما اکنون نوبت به مهمترین و هشداردهنده ترین نشانه های ممکن در مردان اشاره خواهیم کرد تا با مشاهده آن ها در کنار سایر نشانه ها زنگ هشدار رابطه را به صدا دراورده و از یک متخصص درخواست کمک نمایید.

تمایل به تنهایی

یکی از نشانه های مشخص و بسیار بارز در مورد جدایی های احساسی این است که افراد بیشتر آرامش را در تنهایی پیدا می کنند. کارها و سرگرمی های مشترک در طول زمان کاهش می یابند و هر کس برنامه خود را پیش می برد مانند افراد مجرد و وجود تنهایی به یک عادت روزمره تبدیل می‌شود. اردواج به معنای پیوند دو اسنان و شریک شدن در همه حالات است اما وقتی شما به عنوان یک زن به همسر خود بی توجهی داشته باشید به مرور زمان او را به دوران مجردی خود پرت می‌کند و باعث خواهید شد تا تمام مسئولیت‌هایی که داشته است را فراموش کند. هر گاه همسرتان با شما دیگر وقت نگذراند و دائما از شما به نوعی فرار کرد بدانید که خبر از سردی و شروع تدریجی روند طلاق عاطفی می‌دهد.

عدم تمایل به حل مشکلات زناشویی

نادیده گرفتن مسائل و عدم تمایل به بحث و گفتگو، یکنواختی و عدم توجه به اعتراضات طرف مقابل، بی حوصلگی در گوش دادن، سکوت و تلاش برای پایان دادن به مکالمه، عدم توجه به همسر در زندگی و حتی تغییر موضوع مکالمه، نشان از شروع نشانه های طلاق عاطفی در مردان و عدم تمایل آن‌ها به حل مشکل میدهد. یکی از مهارت‌هایی که همه زوجین باید قبل از ازدواج به خوبی یاد بگیرند مهارت حل مسئله است. در صورتی که هر کدام از زوجین دارای این مهارت نباشند بعد از ازدواج باعث خواهند شد با اولین مشکلات نتوانند در کنار یکدیگر سازش کنند و به مرور تنش‌ها زوجین را خسته خواهد کرد. هنگامی که مردی دیگر برای حل مشکلات تلاش نکند و یا مشکلات را رها و نیمه کاره بگذارد یکی از نشانه هایی است که دیگر همسرتان نسبت به زندگی با شما کاملا بی تمایل شده است.

عدم اختصاص دادن الویت به همسر

الویت دادن به همسر یکی از مهارت هایی است که زوجین در صورت داشتن آن میتوانند رابطه ای صمیمانه و گرم‌تر ایجاد کنند. اینکه زوجین برای یکدیگر وقت و زمان اختصاص دهند و ارزش یکدیگر را بدانند بی شک باعث گرم تر شدن رابطه خواهد شد. در ارتباط با همسر خود، اولویت دادن به خواسته‌های شخصی بر نظرات و نیازهای او و نشان دادن واکنش سریع به احساسات منفی و خشم، بدون توجه به احساسات همسرمان، به مشکلات زندگی اضافه می‌کند . در صورت عدم اختصاص دادن الویت در خانه، فضایی سرد و بی‌روح بین زوجین برقرار شده که موجب فراری و دور شدن همه افراد می‌شود. فرزندان در چنین شرایطی، که احساس امنیت و آرامش نمی‌کنند، عمدتاً وقت خود را خارج از خانه و با دوستان‌شان می‌گذرانند و این موضوع می تواند سبب افزایش بحران در خانه و زندگی زناشویی شود.

موضوعات مرتبط : سیاست رفتار با شوهر

دلایل شکل گیری طلاق عاطفی در مردان

دلایل شکل گیری طلاق عاطفی در مردان

در ادامه موضوع نشانه های طلاق عاطفی در مردان باید بگوییم که وقتی به بحث درباره اهمیت خانواده و روابط بین افراد می‌پردازیم، عوامل بسیاری می‌توانند روی نحوه و برقراری این روابط تأثیر بگذارند. یکی از رویدادهایی که ممکن است به صورت تدریجی رخ دهد، طلاق عاطفی است. بنابراین، در هر مرحله از رابطه، توجه و اهمیت به آن ضروری است. طلاق عاطفی یا افسردگی عاطفی یک وضعیت روانی است که می‌تواند هر فردی، مرد یا زن، را تحت تاثیر قرار دهد. این وضعیت می‌تواند به دلیل مشکلات و مهمات مختلف عاطفی و زندگی ایجاد شود.

در ادامه، برخی از عوامل شناسایی شده را نیز مطرح می‌کنیم که به عنوان ویژگی‌های منفی و نامطلوب شناخته می‌شوند و نقش مهمی در سردی مردان و زنان ایفا می‌کنند. ویژگی‌های اخلاقی نامطلوب عبارتند از:

  • ازدواج در سنین بالا
  • خشونت خانگی
  • دخالت افراد اطراف در زندگی زناشویی
  • بیکاری یا از دست دادن شغل
  • ناتوانی در مهارت‌های ارتباطی، شامل کلامی و غیرکلامی
  • عدم شناخت و برآورده‌نمودن نیازهای عاطفی یکدیگر
  • ازدواج اجباری که به زوجین یا یکی از آن‌ها تحمیل شده باشد.
  • تفاوت‌های فرهنگی در خانواده‌های زوجین
  • تأثیر شخصیت و روحیه در موفقیت ازدواج
  • آسیب‌های ازدواج به دلیل عدم شناخت کافی از همسر
  • مسائل مربوط به اختلاف سنی در ازدواج.

در مورد دیگر نشانه‌ های طلاق عاطفی در مردان به موارد زیر توجه کنید:

  • عدم علاقه به کارهایی که به آن‌ها علاقه‌مند بوده‌اند
  • تغییرات در رفتار، شخصیت و روحیه
  • افزایش میزان خشم و تعریف از مسئولیت‌های روزمره
  • تحمل نکردن افراد و موقعیت‌های معضل‌بار زندگی
  • عدم تمایل به ارتباط جنسی یا کاهش در عملکرد جنسی
  • افزایش میزان مصرف مواد مخدر و الکل
  • افزایش میزان استرس و اضطراب

این نشانه‌ها ممکن است در تمام شخصیت‌ها دیده شوند و همچینین با دیگر وضعیت‌های روانی هم پوشیده شوند، بنابراین اگر شما یا کسی که در مورد آن نگرانید، نشانه‌هایی از طلاق عاطفی دارد، بهترین راه حل این است که با یک متخصص روان‌شناسی مشورت کنید.

مراحل طلاق عاطفی در مردان چیست؟

همانطور که گفته شد طلاق عاطفی به یکباره اتفاق نمی افتد و روندی کاملا تدریجی و آرام دارد. بسیاری از روانشناسان بر این باور هستند که طلاق عاطفی دارای سه مرحله است که ما در ادامه به بیان هر کدام از این مراحل می‌پردازیم:

مرحله اول طلاق عاطفی در مردان

هر کدام از زوج‌ها هنگام جروبحث و یا بروز اولین مشکلات فکر می‌کنند که شخص مقابلشان دلیل ایجاد همه اتفاقات بد است. هنگامی که درک درستی از مهاتر های حل مسئله بین زوجین وجود نداشته باشد به مرور زمان زوجین تصویر نامناسبی از یکدیگر دارند که می‌تواند منجر به آسیب جدی بین آن‌ها شود. در این مرحله هر کدام از زوجین به دلیل کاهش اعتماد به نفس و وجود پریشانی در رابطه، طلاق عاطفی را تجربه خواهند کرد. در مرحله اول زوجین بسیار اتهام زن خواهند بود و جرقه های ایجاد تنش را با بی احترامی شعله ور خواهند کرد. در صورتی که نوع بیان شما با همسرتان تحقیر امیز باشد و یا به نوعی مردانگی او را زیر سوال ببرید به خاطر داشته باشید که او این موضوعات را فراموش نمی‌کند.

مرحله دوم طلاق عاطفی

در مرحله دوم از بروز نشانه های طلاق عاطفی در مردان میتوان به عدم تمایل ان ها در حل مشکل اشاره کرد. به دلیل بروز مشکلات، زوجین بسیار ناراحت و گرفتار احساس غم هستند و به گونه‌ای که تمرکز و توجه آن‌ها به دنیای خارجی کاهش یافته است، در برگیرنده مشکلات امور روزمره شده‌اند. فرض کنید که شما بعد از سپری کردن روزی پرتنش در محل کار خود این خستگی و فشارهای روانی را بر روی همسر خود خالی کنید و به نوعی او را مورد سرزنش قرار دهید. در چنین وضعیتی همسرتان به مرور احساس ناراحتی را در خود بیشتر درونی می کند و یا ممکن است احساسات خود را که درونی کرده به یکباره برون ریزی کند. اشتباهی که بسیاری از زنان در هنگام جروبحث انجام میدهند بی احترامی کردن است و گمان دارند که بعد از اتمام دعوا همسرشان این موضوع را فراموش میکند. خبر بد است که مردان بی احترامی و سرزنش ها را فراموش نمی کنند و فقط بیشتر از زنان تمایل به سکوت کردن دارند.

مرحله سوم طلاق عاطفی در مردان

هنگام پیش رفتن به سمت مراحل طلاق عاطفی، هر یک از زوجین به اطرافیانشان (از جمله دوستان و خانواده) حس خشم دارند، به گونه‌ای که ممکن است مرد نسبت به تمام زن‌ها و یا زن به تمام مردها خشمگین باشد. در بعضی مواقع، حتی به فرزندان خود هم توهین و پرخاشگری می‌کنند و حساسیت‌های بی موردی نشان می‌دهند. اما واقعیتی که وجود دارد این است که پشت این رفتارهای خشن و پرخاشگرانه، ترس‌های زیادی وجود دارد، از جمله ترس از آینده. طلاق و جدایی در این مرحله در ذهن مردان می اید اما به دلیل وجود فرزندان و یا شرم از طلاق تصمیم می گیرند تا بر روی خود کارکنند اما چنین عملی به بازسازی رابطه کمک نخواهد کرد.

در این مرحله از بروز نشانه های طلاق عاطفی در مردان، اتها تلاش می‌کنند که ترس‌ها و نیازهای خود را انکار کنند و به نظر برسانند که به همسر خود نیازی ندارند. آنها به اطمینان در خودشان رسیده‌اند و می‌خواهند تصمیم نهایی را بگیرند. در این مرحله، زوجین سعی در بازسازی شخصیت و توسعه فردی خود دارند و تصویر ذهنی خود در این مرحله بهبود می‌یابد و هرچند بهتر می شوند اما مشکل سردی در رابطه با سرعت پیش نمیرود.

در فرآیند آخرین مرحله از طلاق عاطفی، بازگشت به زندگی به نوعی آرام اتفاق می افتد اما از شور و هیجان اول رابطه خبری نخواهد بود. در این مرحله، زوجین تصمیم می‌گیرند که با کنترل بیشتری بر زندگی خود، به برنامه‌ریزی درازمدت بپردازند. در این مرحله زوجین تلاش می کنند تا با وجود مشکلاتی که زیر خاکستر است در کنار یکدیگر مسالمت امیز زندگی کنند و به سمت طلاق قانونی نخواهند رفت.

موضوعات مرتبط : نشانه های دلباختگی زنان

تبعات طلاق عاطفی در مردان چیست؟

بروز سوءتفاهم‌های متعدد در رابطه و کاهش اعتماد بین افراد از نتایج تبعات طلاق عاطفی زوجین است. در خانواده‌ای که طلاق عاطفی رخ داده، افراد به یکدیگر اعتماد نمی‌کنند و از لحاظ روانی احساس امنیت نمی‌کنند، بنابراین در زندگی دچار اشتباهات و شکست‌های متعدد می‌شوند. این افراد به دلیل داشتن نیازهای عاطفی سرکوب شده بسیاری درون خود، در گذر زمان دچار افسردگی و سرخوردگی می‌شوند و احتمال بروز بیماری‌های روانی و روحی در آن‌ها بسیار بالاست.

اغلب افرادی که تصمیم به جدایی در ارتباطات عاطفی می‌گیرند یا نشانه های طلاق عاطفی در مردان بروز پیدا میکند، ان‌ها ترجیح می‌دهند در وضعیت فعلی خود بسوزند و این موضوع را بر طرف کنند، افرادی هستند که زیر فشار جامعه و یا خانواده خود یا همسرشان قرار دارند. به علاوه، وجود عشق به فرزندان موجب می‌شود که فرد از دیدگاه خودش فداکار باشد و در زندگی درون یک ارتباط ناموفق باقی بماند. در این قسمت اشاره‌ای به طرحواره ایثار و فداکاری خواهیم کرد.

  • فرد اسیر در این تله، به طور مداوم نیازها و خواسته‌های دیگران را بیشتر از نیازها و خواسته‌های خودش اهمیت می‌دهد. اگر خودش را قبل از دیگران قرار دهد، به دلیل احساس تقصیر و گناه، احساس بدی دارد.
  • به نظر دیگران، این فرد از طرفی، آماده هر کاری برای دیگران است، اما از طرف دیگر، به رسیدگی به نیازهای شخصی خود اهمیت نمی‌دهد و آن‌ها را در اولویت قرار نمی‌دهد.
  • در برخی مواقع، حتی در زمان اندکی که برای خود دارد، به کارهای دیگران رسیدگی می‌کند و نادیده می‌گیرد که نیازهای بسیار مهم و اساسی برای خود داشته باشد.
  • افراد اسیر در تله، از اینکه دیگران انها را دوست نداشته باشند بسیار میترسند و به خاطر همین موضوع نیز به دیگران نه نمیگویند و سعی میکنند تا تماما با همه چیز سازگاری پیدا کنند.

 مردانی که به خاطر وجود طرحواره ایثار در رابطه می مانند و ترجیح می دهند تا یک اشتباه را مدام تکرار کنند دچار اسیب های زیادی میشوند. این شخصیت‌ها از کمک دیگران حتی برای خودشان نیز استقبال نمی‌کنند. با اینکه آن‌ها خود را بسیاری از وظایف و مسئولیت‌هایی که در زندگی به آن‌ها بر عهده است، آزاد می‌کنند، باز هم خواستار کمک و حمایت از جانب دیگران نیستند.

با مقاله نشانه های طلاق عاطفی در مردان همراه شما هستیم. بیشتر مردانی که در چنین شرایطی هستند، مجبور می‌شوند با وضعیت یک شریک آسیب‌رسان سازگاری پیدا کنند. با این حال، به رغم بی‌مهری و بی‌توجهی زن، آنها زندگی زناشویی خود را در کنار فرزندانشان ادامه می‌دهند. باز هم، مردانی که تن به طلاق عاطفی می‌دهند، معمولاً به دلیل عدم توانایی مالی و پرداخت مهریه به همسر ناسازگارشان جدا نمی‌شوند و به یک زندگی عاطفی سرد، که ممکن است با آسیب‌های روانی فراوان همراه باشد، ادامه می‌دهند.

نکاتی قبل از ازدواج و جلوگیری از طلاق عاطفی در مردان

قبل از ورود به زندگی مشترک، زوجین باید تلاش کنند که با شناخت پیش از ازدواج، به اهمیت بیشتری ازدواج توجه کنند و با واقع بینی، نسبت به هم کاملاً آگاهی پیدا کنند تا با دیدگاه بازتری وارد زندگی مشترک شوند. در صورتی که زوجین با مشکلاتی در رابطه خود روبه‌رو هستند، مشاوره ازدواج و یا شرکت در کلاس‌های آموزشی به آن‌ها کمک خواهد کرد تا این مشکلات را برطرف کنند و مهارت‌های لازم برای زندگی مشترک را بیاموزند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مشاوره ازدواج، می‌توانید با ما تماس بگیرید.

صدا کردن همدیگر را با نام کوچک و با احترام و محبت رفتار کردن در زندگی بسیار مهم است. در جمع خانوادگی، احترام بگذارید به همسر و شان و مقام آنان را حفظ کنید و در صورت وجود اختلاف نظر یا مشکل، آنرا در خانه و خانواده بررسی و حل کنید. در صحبت کردن با همسرتان، از حدس و گمان خودداری کنید و بهتر است دغدغه‌ها و درگیری‌های ذهنی خود را با همسرتان به اشتراک بگذارید. با تعامل و بحث موضوعات مختلف را روشن کرده و در تمام مسائل با یکدیگر مشورت کنید. در این رابطه، می‌توانید سایر مقالات ما را مطالعه کنید. تلاش کنید برای همدیگر وقت بگذارید و به صورت صحبت کردن و نشان دادن رفتار علاقه خود را نسبت به شخص مقابل بیان کنید. پیش نوازی و معاشقه نقش مهمی در بهبود رابطه جنسی و افزایش صمیمیت زوجین جهت جلوگیری از بروز نشانه های طلاق عاطفی در مردان دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

برای تماس با مشاور کلیک کنید