021-66197223

021-66197223

همین حالا وقت مشاوره خود را رزرو کنید 👈

راه‌ های تبدیل عشق یک طرفه به دو طرفه

راه‌ های تبدیل عشق یک طرفه به دو طرفه

یک رابطه سالم و با دوام هنگام شروع با خواست دو نفر شروع می‌شود و با داشتن روابط متقابل نیز ادامه پیدا می‌کند. در روابطی که دو نفر پا به پای یکدیگر برای شناخت بیشتر راه می‌روند حتی اگر تمام انتظارات زوجین نیز برآورده نشود با این حال شما احساس عذاب نمی‌کنید. در مقابل رابطه‌هایی که با نام عشق یک طرفه شروع می‌شوند دارای نواقص زیادی هستند و یک نفر در رابطه تمام مسائل و فشارهای عاطفی را تحمل می‌کند. ما در این مقاله می‌خواهیم تا با بررسی تبدیل عشق یک طرفه به دو طرفه به سوال‌های شما در این باره پاسخ دهیم.

راه های تبدیل عشق یک طرفه به دو طرفه : نشانه‌های عشق یک طرفه

 نشانه‌های عشق یک طرفه

اگر می‌خواهید تا وضعیت خود را به گونه‌ای بررسی کنید تا متوجه شوید که آیا در رابطه یک طرفه هستید یا خیر به نشانه‌های زیر بسیار دقت کنید.

👈 توجه کردن به نیازهای یک نفر و نادیده گرفته شدن پارتنر دیگر

بعضی از زوج‌هایی که دچار عشق یک طرفه هستند هنگامی که وارد اتاق درمان می‌شوند اولین موضوعی که به آن اشاره می‌کنند این است که ( دوستم داره اما مدام نادیدم می‌گیره)! بهتر است بدانید که عشق همراه با خود، توجه و محبت کردن را به همراه دارد و کسی که ادعای دوست داشتن می‌کند بدون داشتن این ویژگی‌ها نمی‌تواند فردی عاشق باشد.

در روابطی که بر مبنای عشق یک طرفه شروع شده است شما همیشه در حال نادیده گرفته شدن هستید و با توجیح کردن خودتان با جمله( من رو دوست داره ) سعی می‌کنید تا تمام نیازهای پارتنرتان را برآورده کرده و خودتان را تحت فشار قرار دهید.

پیشنهاد ما به شما : نشانه های عاشق شدن دختران و پسران

👈 وظایف بیشتری را بر عهده می‌گیرید.

یک رابطه برای پیشرفت کردن و حرکت کردن به سمت ازدواج نیاز دارد تا زوجین با هم برای رابطه وقت بگذارند و مسئولیت‌پذیر باشند. اینکه شما وظایف پارتنر خود را برعهده بگیرید تا عشق خودتان را به او ثابت کنید یا به این بهانه پارتنرتان را مجبور کنید تا رابطه را ترک نکند، یکی از مهم‌ترین نشانه‌های عشق یک طرفه است.

👈 زیر سوال بردن خودتان

یکی دیگر از موضوعاتی که باید در مقاله تبدیل عشق یک طرفه به دو طرفه به آن بپردازیم این است که خودتان را در این رابطه‌ها زیر سوال نبرید.

یکی از مواردی که نشان می‌دهد تا در رابطه‌ای یک طرفه قرار گرفته‌اید این است که از یک جایی به بعد شروع می‌کنید تا خود و شخصیتتان را زیر سوال ببرید. به صورت طبیعی زمانی که گرفتار چنین رابطه سمی باشید پارتنر مقابل به علت اینکه شما را دوست ندارد و یا اهمیت‌ زیادی به شما نمی‌دهد، هرکاری که انجام دهید نیز برای او جذابیتی ندارد.

به اصطلاحی اگر دست خودتان را تا انتها درون ظرف عسل نیز کنید نه تنها برای پارتنرتان جذاب نیست، بلکه بسیار تلخ است.

همین نادیده گرفتن باعث می‌شود تا بعد از مدتی شروع کیند و خودتان را زیر سوال ببرید و بگویید:

  • یعنی من کم گذاشتم برای این رابطه؟
  • نکنه دارم کم کاری می‌کنم!
  • نکنه کارایی که می‌کنم خیلی کوچیکن و باید بیشتر تلاش کنم!

👈 تعصبی فکر می‌کنید.

فردی که به صورت ناسالمی عاشق باشد دچار افکار و رفتار سمی نیز می‌شود. یکی از این رفتارها تعصبی فکر کردن است. شما با داشتن این تعصب مدام فکر می‌کنید که پارتنرتان شما را بسیار دوست دارد و شاید از موضوعی ناراحت است؛ شاید درگیری ذهنی دارد و هزار گونه فکر در سر شما شروع به پردازش می‌کند تا بتوانید خود را قانع کنید که در رابطه شما عشق وجود دارد و در نهایت نیز تمام تلاش خود را برای تبدیل عشق یک طرفه به دو طرفه انجام خواهید داد.

👈 خود را سرزنش می‌کنید.

یکی از اثراتی که بودن در یک رابطه یک طرفه دارد و حتی این مورد را بعد از تبدیل کردن عشق یک طرفه به دو طرفه مشاهده خواهید کرد این است که شما همیشه به علت اینکه نتوانسته‌اید نظر پارتنرتان را جلب کنید دائما در حال سرزنش خود هستید و احساس می‌کنید که در رابطه کم کاری کرده‌اید.

👈 مدام عذر خواهی می‌کنید.

یکی دیگر از نشانه‌های بودن در یک رابطه یک طرفه این است که همیشه حتی بابت انجام کاری که نکردید و در آن مقصر نبوده‌اید در حال معذرت خواهی هستید. فردی که به عنوان یک پارتنر در رابطه احساسی با شما است به دنبال هر بهانه‌ای برای تمام کردن رابطه می‌گردد و همین موضوع سبب ایجاد دعواها و مشاجرات زیادی می‌شود.

در این بین شما برای تمام کردن بحث‌ها سعی می‌کنید تا با عذرخواهی کردن و مقصر جلوه دادن خودتان دعوا را خاتمه دهید.

👈 همیشه تحت کنترل هستید.

از دیگر نشانه‌ها می‌توان به این موضوع اشاره کرد که شما به علت حفظ رابطه و جدا نشدن مانند یک کودک می‌شوید و به تمام خواسته‌های پارتنرتان بله می‌گویید.

شما به خاطر ترس از دست دادن و یا داشتن عشق سمی، همیشه تحت کنترل فرد دیگر قرار دارید و سعی می‌کنید تا با برآورده کردن تمام نیازها و خواسته‌ها رابطه خود را ادامه دهید.

👈 پارتنرتان فردی آینده‌مگر نیست.

در عشق‌های یک طرفه فردی که قدرتمندتر است از صحبت کردن درباره آینده اجتناب می‌کند و علاقه‌ای نیز درباره موضوعات مرتبط با آن از خود نشان نمی‌دهد. در مقابل فردی که به عنوان تعقیب کننده است دائما درباره موضوعات مرتبط با آینده صحبت کرده و سعی دارد تا آینده‌ای دو نفره را ترسیم کند.

👈 به مشکلات موجود در رابطه توجه نمی‌کند.

تبدیل عشق یک طرفه به دو طرفه فایده‌ای نخواهد داشت. در یک رابطه سالم هنگامی که شما دارای اختلاف نظر و یا مشکلی می‌شوید پارتنرتان به همراه شما سعی می‌کند تا نسبت به برطرف کردن مشکلات و یا سوء‌تفاهم‌ها اقدامی بکند. در روابط سالم هیچ گره‌ای بسته نمی‌ماند بلکه زوجین با کمک یکدیگر سعی می‌کنند تا نسبت به حل مشکل اقدام کنند.

در روابطی که یکی از زوجین گرفتار عشق یک طرفه شده است، پارتنر دیگر سعی نمی‌کند تا مشکلات را حل کند و با بی‌توجهی یا نادیده گرفتن موضوعات تلاش می‌کند تا موضوع بحث را ببندد.

👈 تفاوت در الویت‌بندی

از دیگر مسائلی که نشانه دیگری از وجود عشق یک طرفه در رابطه است می‌توان به تفاوت در الویت‌بندی بین شما و پارتنرتان اشاره کرد. برای مثال شما دوست دارید تا با پارتنرتان وقت بگذرانید و اگر تایم خالی داشته باشید این زمان را برای بودن با او کنار می‌گذارید اما فردی که به شما علاقه ندارد مثل شما فکر نمی‌کند و ترجیح می‌دهد تا اوقات خود را بیشتر در کنار دوستانش سپری کند.

این تفاوت در الویت‌بندی یکی از نشانه‌های بارز عشق یک طرفه است.

👈 امیدوار به ایجاد تغییراتی در او هستید.

یکی از دلایلی که سبب ماندن در رابطه‌ای می‌شود که یک طرفه است داشتن امیدواری نسبت به تغییر فرد مورد نظر است. گاهی شما امید دارید که پارتنرتان به مرور زمان تغییر کند تا بتوانید تجربه عشق دو طرفه‌ای را داشته باشید اما این موضوع حتی اگر اتفاق نیز بیفتد احتمال جدایی وجود دارد و ممکن است شما ناگهان در رابطه خسته شده و در نتیجه این شما باشید که رابطه را ترک می‌کنید.

راه های تبدیل عشق یک طرفه به دو طرفه : چرا دچار عشق یک طرفه می شویم؟

راه های تبدیل عشق یک طرفه به دو طرفه : چرا دچار عشق یک طرفه می شویم؟

بیشتر کسانی که دارای روابط یک طرفه هستند خودشان نسبت به وضعیت موجود آگاهی دارند اما نمی‌توانند از این رابطه خلاص شوند. دلیل این نتوانستن به موضوعات زیادی باز می‌گردد و نیاز به درمان شدن توسط یک روانشاس دارند.

از مهم‌ترین مواردی که سبب می‌شود تا فردی وارد رابطه یک طرفه شود یا تلاش کند که با تبدیل عشق یک طرفه به دو طرفه خود را آرام کند؛ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

👈 افراد دارای طرحواره طردشدگی

افرادی که در دوران کودکی خود به اندازه کافی از والدین خود محبت دریافت نکرده‌اند و یا والدینشان با بی‌توجهی به آن‌ها نسبت به رفع نیازهای کودک اقدام نکرده باشند به احتمال خیلی زیاد دچار طرحواره طردشدگی می‌شوند.

وجود این تله در افراد سبب می‌شود تا به صورت ناخواسته به سمت رابطه‌های یک طرفه کشیده شوند.

👈 وجود طرحواره رهاشدگی

وجود طرحواره رها شدگی نیز از دیگر دلایلی است که سبب ماندن در رابطه یک طرفه می‌شود. کودکانی که منبع امن والد خود را در کودکی از دست داده‌اند و یا تجارب شکست‌های مختلف عاطفی دارند مستعد ورود به روابط یک طرفه هستند.

👈 ترس از شکست یا ترس از تنهایی

یکی از دلایل رفتن در رابطه‌ای یک طرفه و یا ادامه دادن این‌گونه روابط سمی این است که اگر فردی قبلا تجربه شکست در رابطه‌ و دچار آسیب عاطفی نیز باشد به احتمال خیلی زیاد برای جلوگیری از تجربه مجدد شکست سعی می‌کند تا در رابطه همیشه فرمان‌بردار باقی بماند.

پیشنهاد ما به شما : درمان شکست عشقی

فردی که زخم یک رابطه را در ذهن خود داشته باشد به خاطر ترس از تنهایی یا دوست داشته نشدن، سعی می‌کند تا فقط با ارتباط داشتن با یک پارتنر خلاء‌های کوچک خود را رفع کنید. 

👈 داشتن عزت نفس پایین

داشتن اعتماد به نفس سببب ایجاد غرور در افراد می‌شود و این غرور نقش یک زره را بازی می‌کند. افرادی که دارای عزت نفس پایینی هستند خودشان را لایق احترام نمی‌بینند و به دیگران نیز این اجازه را می‌دهند تا با کنترل‌گری به اهدافشان برسند.

به همین جهت بیشتر کسانی که در رابطه‌های یک طرفه نقش قربانی را دارند معمولا افرادی ضعیف، ناتوان در جواب منفی دادن، خجالتی و از درون شرمسار هستند و این موضوعات باعث می‌شود تا همیشه در خدمت دیگران باقی بمانند.

👈 بت‌سازی یا قهرمان‌سازی از افراد

تبدیل عشق یک طرفه به دو طرفه به دلایل زیادی اتفاق می‌افتد. یکی از دلایل وارد شدن در رابطه یک طرفه این است که فرد قربانی در ذهن خود تفسیرهای اشتباهی از فرد مورد نظر خود می‌کند. معمولا این افراد گمان می‌کنند که هرچقدر یک فرد دست‌نیافتنی‌تر باشد به همان اندازه نیز عشق بزرگ‌تر است.

این افراد در واقع عاشق فرد مورد نظرشان نیستند؛ بلکه عاشق تلاش کردن و بت‌سازی در ذهن خودشان هستند و در مواردی که به هدف خود می‌رسند رابطه را ترک کرده یا به دنبال فرد دیگری می‌گردند.

👈 داشتن طرحواره محرومیت هیجانی

یکی از دلایلی که سبب می‌شود تا شما دچار عشق یک طرفه شوید داشتن طرحواره محرومیت هیجانی است. وجود این طرحواره در افراد سبب می‌شود تا شما به سمت افرادی بروید که به شما بی‌توجهی کنند. در واقع افرادی که دارای تله محرومیت هیجانی هستند فکر می‌کنند که لیاقت مورد محبت واقع شدن را ندارند و سزاوار بی‌توجهی هستند.

یکی از دلایل ایجاد این طرحواره به دوران کودکی شما برمی‌گردد. برای مثال ناکام ماندن در جلب توجه کردن از والدین یکی از مسائلی است که منجر به شکل‌گیری این طرحواره می‌شود.

راه های تبدیل عشق یک طرفه به دو طرفه

راهکار؟ بهتر است به دنبال هیچ راهکاری نباشید زیرا در واقع ماندن و ایجاد یک عشق یک طرفه کاملا غلط و اشتباه است و راهی که برای تبدیل عشق یک طرفه به دو طرفه نیز ساخته شود بعد از مدتی ویران خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

برای تماس با مشاور کلیک کنید