درمان شکست عشقی

درمان شکست عشقی

عشق اتفاقی است اجتناب ناپذیر و به قول خیلی از نویسندگان و شاعران هر چه از آن فرار کنید دیر یا زود به سراغ شما نیز می‌آید. هرچند که تجربه عاشق شدن بسیار شیرین و خوب است اما به همان اندازه نیز اگر در انتخابتان دقت نکنید و یا اینکه بر روی بهبود ویژگی‌های فردی خودتان تمرین نکنید ممکن است برای شما تبدیل به عذاب‌آور ترین موضوع شود. ما در این مقاله می‌خواهیم تا به صورت کامل درباره عوامل ایجاد و راه‌های درمان شکست عشقی اطلاعات مفیدی به شما دهیم؛ پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

دلیل شکست عشقی در رابطه

برای بسیاری از جوانان و نوجوانان عشق در یک نگاه اتفاق می‌افتد و ناگهان خود را در دریایی از احساسات می‌بینند اما بهتر است بدانید که شیب سرازیری عشق آرام و تدریجی اتفاق می‌افتد و مانند شروع عشق نیست. دلایل متنوعی سبب می‌شود که تا شما یا پارتنرتان ناگهان خود را در سرازیری حس کنید و یک روز نیز تصمیم به ترک رابطه بگیرید.

اما چه شما فرد ترک کننده رابطه باشید و یا شما را ترک کنند شکست عشقی با شدت مختلفی در هر دو پارتنر ایجاد می‌شود. از مهم‌ترین دلایلی که باعث شکست در عشق می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

👈 داشتن انتظارات غیر معقول در رابطه

برای درمان شکست عشقی ابتدا باید با دلایل ایجاد آن آشنا شوید. یکی از مسائلی که در تمام رابطه‌ها است داشتن انتظارات و توقعات می‌باشد. به صورت منطقی در تمام رابطه‌ها باید سطحی از انتطارات به وجود بیاید زیرا این توقعات سبب پیشرفت در رابطه و شناختن زوج‌ها از یکدیگر می‌شود.

توجه داشته باشید که منظور ما از توقعات، موارد منطقی و به موقع است نه خواسته‌های عجیب و غریب!

در شروع یک رابطه معمولا زوج‌ها به دلیل مسائلی مانند خجالتی بودن و یا کم رو بودن خواسته‌های کم و یا بسیار کوچک از یکدیگر دارند اما هرچه شناخت عمیق‌تر می‌شود زوج‌ها چهره واقعی خود را به یکدیگر نشان می‌دهند.

هرچه سطح توقعات به صورت غیر منطقی بالاتر برود به همان اندازه نیز به یکی از شرکای عاطفی فشار بیشتری می‌آید. این میزان از فشار باعث می‌شود تا در نتیجه یکی از زوجین تصمیم به ترک رابطه بگیرد زیرا توانایی براورده کردن نیازهای شما را نخواهد داشت.

👈 وقت نگذاشتن برای شریک عاطفی

یکی از دلایلی که سبب ایجاد شکست عشقی می‌شود این است که یکی از زوجین وقت کافی برای شریک عاطفی خود نمی‌گذارد.

شما بدون اختصاص دادن زمانی مشخص نمی‌توانید پارتنر عاطفی خود را بشناسید. از طرفی روحیات افراد بایکدیگر بسیار متنوع است و ممکن است شریک عاطفی شما احساس کند که برای او وقت نمی‌گذارید. نبودن شما در رابطه و زمان ندادن به جهت وقت گذرانی با شریک عاطفیتان سبب می‌شود تا پارتنر شما احساس تنهایی کند و به آرامی از شما دلسرد شود.

👈 ناسازگاری و وجود اختلاف‌نظرهای عقیدتی

سازش کردن یکی از ملزومات اصلی رفع ناسازگاری‌ها و درمان شکست عشقی است. یعنی باید بپذیرید که شما قرار نیست فرد مقابل را تغییر دهید و نقش یک مجسمه‌ساز را بازی کنید.

در رابطه، هدف شکل دادن فرد مقابل بنابر آرزوها و تمایلات ما نیست بلکه هدف پذیرفتن تفاوت‌ها و اختلاف‌نظرها است. زمانی که شما به این درک نرسید ممکن است تا دعواها و بحث‌های زیادی شکل بگیرد و سرانجام شما وارد سرازیری شکست عشقی شوید.

👈 خودخواه بودن

خودخواه بودن یکی از زوجین و یا در مواردی هر دو زوج می‌تواند باعث شکست عشقی شود. رابطه نیاز به فداکاری دارد و تا زمانی که هر کدام از زوجین منیت داشته باشند و به ما تبدیل نشوند، غرور و خودخواهی سبب شکست عشقی خواهد شد.

👈 بی‌اعتماد بودن زوجین

هیچ رابطه‌ای بدون اعتماد شکل نمی‌گیرد و پایه هر رابطه‌ای اعتماد است. زوجی‌ها به مرور زمان با توجه به رفتارها و میزان سوادی که از رابطه دارن می‌توانند سبب افزایش و کاهش اعتماد در رابطه شوند. زمانی که اعتماد در رابطه پیشرفتی نداشته باشد و یا اینکه زوج‌ها نسبت به یکدیگر بدبین باشند این موضوع با وجود شدت عشق بالا در رابطه در نهایت سبب شکست عشقی می‌شود.

عشق مانند یک گیاه است و مواد مغذی برای آن محبت، فداکاری، اعتماد و…. است یعنی نبود هر یک از این مواد مغذی در نهایت سبب جدایی می‌شود.

👈 وابستگی بیمارگونه

یکی از دلایلی که شما را به سمت شکست عشقی و به دنبال آن درمان شکست عشقی می‌برد، وابستگی بیمارگونه است. از قدیم گفته‌اند که شیرینی اضافی دلو می‌زنه!! این جمله مصداق بارز تیتر این متن است. وابستگی بیمارگونه سبب فرار کردن پارتنرتان می‌شود.

حد اعتدال در هر رابطه‌ای سبب بقای روابط عاطفی شما می‌شود. هنگامی که در رابطه به صورت افراطی محبت کنید و کارهایی را انجام دهید که در وظیفه شما نیست، پارتنرتان را نسبت به خود سرد می‌کنید.

👈 خیانت کردن

خیانت یکی دیگر از دلایل جدایی و شکست عشقی در زوجین است و ضررهای روحی زیادی را به فرد در رابطه وارد می‌کند. خیانت ممکن است به دلایل زیادی در رابطه اتفاق بیفتد اما آن چیزی که در این باره مهم است، خودسازی فردی و بلند شدن است.

👈 اشتباه کردن در الویت‌بندی افراد در رابطه

هر فردی در زندگی خود الویت‌هایی دارد و طبق این الویت‌ها زندگی خود را جلو می‌برد. اگر شما نتوانید حد و مرزی برای الویت‌بندی روابط خود داشته باشید در روابط دوستانه، عاشقانه و یا حتی خانوادگی خود دچار مشکل شوید.

وقتی در رابطه هستید باید برای زندگی عاشقانه خود نیز وقت بگذارید و زمانی که نتوانید بین افراد و کارهایتان تعادل ایجاد کنید در نهایت سبب سقوط عشق در رابطه‌تان می‌شوید.

خودشیفتگی و داشتن اعتماد به نفس کاذب

خوشیفتگی یکی از تهدیدهای جدی در هر رابطه است. وجود خودشیفتگی در یکی از زوجین سبب تحقیر کردن‌های مداوم، بی‌محلی و یا کم‌محلی کردن، ترک‌ کردن به قصد ترساندن یکی از طرفین می‌شود.

این موضوع باعث می‌شود تا زیر سلطه یک فرد دیگر در رابطه بمانید و به همین جهت رابطه برای شما تمام جذابیت‌های خود را از دست می‌دهد و روزی احساس خستگی خواهید کرد.

عوارض شکست عشقی

بسیاری از رابطه‌ها بعد از مدت زیادی به جدایی ختم می‌شود و به مهم‌ترین موارد آن اشاره کردیم. اکنون نوبت آن است تا به عوارض شکست عشقی و درمان شکست عشقی بپردازیم.

👈 افسردگی

بی‌حوصلگی، بی‌اشتهایی، تنهایی، بی‌انگیزگی و موارد زیاد دیگری از نشانه‌های افسردگی است. این نشانه‌ها از شایع‌ترین علائمی است که فرد بعد از جدایی به آن دچار می‌شود. شدت و میزان این علائم ارتباط مستقیمی با مدت زمان رابطه و کیفیت رابطه دارد.

پیشنهاد ما به شما : مراحل شکست عشقی

👈 بدبینی و بی‌اعتمادی نسبت به جنس مخالف

یکی از عوارض شایع شکست عشقی در دختران و پسران این است که بسیاری از آن‌ها بعد از شکست عشقی نسبت به جنس مخالف خود سرد شده و یا بسیار بدبین می‌شوند. این افراد بعد از اینکه دوباره وارد رابطه شدند، افرادی بسیار شکاک، بدبین و حساس خواهند بود.

👈 مصرف الکل یا مواد مخدر

درمان شکست عشقی باید زود شروع شود زیرا همه افراد دارای روحیات یکسانی نیستند و میزان و نحوه برخورد افراد بعد از شکست عشقی بسیار متنوع است. معمولا دختران و پسرانی که توانایی کنترل کردن احساساتشون رو بعد از شکست عشقی ندارن به سمت الکی و مواد مخدر کشیده می‌شوند و اعتیاد خط آخر آن‌ها خواهد بود.

👈 افزایش مصرف داروهای آرام‌بخش

بسیاری افراد دیگر بعد از تجربه شکست عشقی نسبتا عاقلانه‌تر رفتار می‌کنند و به جای کشیده شدن به سمت اعتیاد، سراغ داروهای آرام‌بخش می‌روند.

داروهای آرام‌بخش اثری بسیار کوتاه‌مدت دارند و تنها باعث آرامشی نسبی می‌شوند اما بعد از مدتی دوباره با حجم زیادی از غم روبه‌رو خواهند شد. این داروها باعث بهم خورد زمان خواب شما می‌شوند و تنها باید در کنار مشاوره و با تجویز پزشک نسبت به مصرف آن‌ها اقدام کنید.

👈 خود خوری ذهنی

افرادی که شکست عشقی رو تجربه می‌کنند معمولا در اولین روزها و هفته‌ها افکاری در ذهنشان شکل می‌گیرد که مدام خودخوری می‌کنند.

افکاری مانند این‌که (تقصیر من بود که رابطه تموم شد)، (کاش باهاش بحث نمی‌کردم و جواب نمی‌دادم)، ( کاش این بارو کوتاه میومدم) و خیلی جملات دیگر سبب خودخوری در فرد می‌شود. این افکار در نتیجه سبب ایجاد اضطراب، افسردگی، پرخاشگری و بروز افکار خودکشی در فرد می‌شود.

راه‌های درمان شکست عشقی

برای هر دردی درمانی هست اما هیچ بیماری با زور پزشک درمان نمی‌شود. قبل از اینکه به سراغ راه‌های درمان شکست عشقی برویم بهتر است که ابتدا جدایی را بپذیرید. تمام شدن یک رابطه برعهده هر دو طرف است برای همین گناهان فرد دیگری را نیز به دوش نکشید.

بپذیرید و زمانی که به این درک رسیدید نسبت به درمان اقدام کنید تا زودتر سلامت روان خود را به دست آورید. ناراحتی و غصه خوردن بعد از شکست عشقی حق شما است به همین جهت اجازه دهید تا مراحل سوگ که شامل انکار، خشم، چانه‌زنی، افسردگی و  پذیرش است به ترتیب در شما گذر کند.

👈 راه‌های درمان شکست عشقی : از تجربه خود استفاده کنید

غمگین بودن هیچ سودی برای شما ندارد به همین جهت سعی کنید از تجربه شکست عشقی خود به صورت مثبت استفاده کنید و با بررسی رفتار خود در رابطه به صورت صادقانه، نواقص را برای شروع رابطه بعدی از بین برده و درمان شکست عشقی را زودتر تکمیل کنید.

👈 راه‌های درمان شکست عشقی : دنبال نکردن در شبکه‌های مجازی

نمک بر زخم‌هایتان نپاشید. اجازه دهید تا ذهنتان آرام بگیرد و به دنبال فرد مذکور در شبکه‌های اجتماعیتان نباشید. اجازه دهید زندگی به آرامی پیش برود و زخم شما نیز به آرامی درمان شود. با دیدن و دنبال کردن آن شخص چیزی به دست نخواهید آورد بلکه بیشتر به روانتان فشار وارد می‌کنید.

👈 راه های درمان شکست عشقی کمک گرفتن از متخصصان سلامت روان

هنگامی که کودکی دوچرخه سواری بلد نیست هر چند باری که او را سوار بر دوچرخه کنید او خواهد افتاد. شما نیز اگر برای درمان صرفا روش‌ها را مطالعه کنید نمی‌توانید بهبودی به دست آورید. کمک گرفتن از متخصصان مانند چرخ کمکی دوچرخه است و باعث می‌شود تا شما در مسیر درمان زمین نخورید و به آرامی خوب شوید.

چگونه با شکست عشقی کنار بیایم؟

چنانچه گفته شد برای کنار آمدن در مرحله اول بپذیرید و شیوه تفکر خود را تغییر دهید. بعد از انجام این کار وارد مراحل درمانی شوید.

👈 به خودتان و زندگی خود سروسامان دهید

فراموش کردن امری زمان‌بر است و در ابتدا سعی نکنید تا با تحت فشار قرار دادن خودتان این موضوع را هضم کنید. به خودتان زمان بدهید و در ابتدا مقداری به روتین زندگی مجردی خود برگردید.

فعالیت‌هایی که دوست دارید را انجام دهید و برای خودتان بیشتر از فردی که دیگر در زندگی شما نیست وقت بگذارید و در گذشته به دنبال خاطرات خوب نباشید. خاطرات خوب و بد در دیروز باقی می‌ماند و شما با زمان حال، به شما آینده می‌روید.

👈 خودتان را در رابطه ارزیابی کنید

بازنگری فردی سبب می‌شود تا بتوانید با جدایی خود کنار بیایید و اسم تمام شدن یک رابطه را دیگر شکست نگذارید. شما با ارزیابی خودتان و نوشتن نقاط ضعف یا قوتتان میتوانید خیلی واقع‌بینانه با قضایا برخورد کنید.

شما میتوانید برای مشاوره روانشناسی در مورد درمان شکست عشقی همین حالا با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

برای تماس با مشاور کلیک کنید