افسردگی بعد از طلاق

افسردگی بعد از طلاق

طلاق یک رویداد تحول‌بخش و ناراحت کننده در زندگی است و به معنای اتمام یک پیوند است، بنابراین نگرانی و افسردگی پس از امضای مدارک طلاق برای بسیاری از افراد طبیعی است. بدون توجه به مدت زمانی که در رابطه بوده‌اید، احساس غم و اندوه پس از پایان رابطه کاملا طبیعی است. در این دوره چالش برانگیز، ممکن است احساس بی‌ثباتی و تردید درباره آینده داشته باشید. با مدیریت و درمان صحیح افسردگی پس از طلاق، می‌توانید دوباره احساس خوب پیشین را در زندگی خود بازیابید. ما در این مقاله قصد داریم تا درباره موضوع افسردگی بعد از طلاق و چالش‌های پیش روی آن صحبت کنیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

علائم افسردگی بعد از طلاق

افرادی که ازدواج خود را به پایان رسانده‌اند، ممکن است با علائمی مانند انزوای اجتماعی، مشکلات سلامتی و کاهش کلی در سطح شادی در زندگی خود مواجه شوند. فرآیند طلاق و پایان دادن به این ارتباط، تغییری است که حتی اگر شما شروع کننده این فرآیند باشید و یا با تمام وجود به درستی این تصمیم ایمان داشته باشید، باز هم ممکن است تصمیم شما باعث حسرت برای انتخاب‌های گذشته و تردید درباره آینده شود.

همچنین، نگرش افراد نسبت به طلاق تأثیر می‌گذارد. افرادی که طلاق را اشتباه یا خسارت بزرگ می‌دانند، بیشتر از کسانی که طلاق را راهی برای داشتن یک زندگی بهتر و سالم‌تر می‌دانند، پریشانی را تجربه می‌کنند. برخی از علائم افسردگی پس از طلاق شامل خستگی، حملات ناگهانی گریه، تحریک‌پذیری، بی‌خوابی، اضطراب، اشکال در خوابیدن، کاهش توانایی در تصمیم‌گیری، اشکال در تمرکز، کناره‌گیری از دوستان، اعضای خانواده و افراد دیگر، نگرش ناامیدکننده یا بدبینانه به زندگی، کاهش علاقه به سرگرمی‌ها و علایق، احساس گناه، بی‌ارزشی یا مقصر بودن، تغییرات در اشتها و/یا وزن، گرفتگی مود، درد یا علائم جسمانی، سردرد ، افکار و/یا رفتار خودکشی، یادآوری و فلش‌بک به زندگی و خاطرات قبل می‌باشد.

همچنین باید در نظر داشت که احتمال افزایش علائم افسردگی بعد از طلاق برای افرادی که پیش از طلاق با این بیماری مبتلا بوده‌اند، بسیار بالاست. علائم شایع افسردگی پس از طلاق شامل موارد زیر هستند:

  • احساس غم و ناامیدی که به سادگی از بین نمی‌رود و به طول می‌انجامد.
  • احساس بی‌ارزشی و ناامیدی
  • از دست دادن علاقه به انجام برخی از فعالیت‌های روزانه
  • کاهش توانایی تمرکز
  • گریه‌های مکرر
  • اختلال در خواب شبانه
  • تغییرات در اشتها
  • افکار خودکشی
  • از دست دادن همسر و عدم امکان خلق تجربیات مشترک، ممکن است همیشه لذت‌بخش نباشد.
  • از دست دادن حمایت عاطفی، مالی، اجتماعی یا ذهنی.
  • بر باد رفتن امیدها، رویاها و برنامه‌ها

تبعات منفی طلاق برای زوجین

افسردگی بعد از طلاق باعث تبعات منفی برای سلامت روان هر دو فرد در یک رابطه می‌شود. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که زنان پس از طلاق بیشتر از کاهش عزت نفس رنج می‌برند، در حالی که مردان با مشکلات مربوط به عزت نفس و عدم کفایت مواجه می‌شوند. هر دو جنس پس از جدایی با استرس مواجه می‌شوند، اما میزان آن ممکن است متفاوت باشد. زنان بیشتر به درون خود احساسات منفی را می‌ریزند و احساس منفی را درونی‌سازی می‌کنند، در حالی که مردان بیشتر برون ریزی می‌کنند.

شاید شما در اطرافیان خود که طلاق را تجربه کرده‌اند دیده باشید که معمولا مردان بعد از طلاق خشمگین شده و خشم خود را بیرون می‌ریزند. دلیل این اتفاق می‌تواند به موضوعات مختلفی از جمله عصبانیت به دلیل داشتن حس ناکامی مرتبط شود. اما زنان بعد از طلاق بیشترین حسی که با آن درگیر هستند، افسردگی است. بهتر است بدانید که برای اینکه افسردگی در فردی تشخیص داده شود، اگر علائم افسردگی بیش از دو هفته ادامه داشته باشد، تشخیص این اختلال در فرد تأیید می‌شود. برای اطمینان از تشخیص صحیح، نیاز است با یک درمانگر یا روانپزشک مشورت کرده و گزینه‌های تشخیص و درمان را بررسی کنید. در صورت لزوم، درمان مناسب برای افسردگی در نظر گرفته شود.

بهبودی پس از طلاق

بهبودی پس از طلاق زمان می‌طلبد، اما یک فرآیند کاملاً فردی است. برای برخی افراد، دوره افسردگی تنها چند هفته طول می‌کشد، در حالی که برای دیگران تا سال‌ها ادامه دارد. عوامل موثری برای بهبودی کامل افسردگی بعد از طلاق موثر هستند. یک روانشناس قبل از انجام کار درمانی شرابط شما را از جهات مختلفی مورد بررسی قرار می‌دهد. برای مثال دلیل طلاق، تعداد فرزندان، وضعیت مالی و… در درمان افسردگی موثر هستند. برای غلبه بر افسردگی پس از جدایی، نکات زیر می‌توانند موثر باشند.

1. به سلامتی خود اهمیت دهید

برای جلوگیری از افسردگی بعد از طلاق اولویت خود را به سلامتیتان بدهید. به هر دو جنبه جسمی و روانی سلامتی خود توجه کنید و به راه‌هایی فکر کنید که به بهبود وضعیت سلامتیتان کمک کنند. تغذیه سالم به شما کمک می‌کند تا قوی‌تر شوید و تمرکز بهتری داشته باشید. اهمیت دادن به خودتان کمک می‌کند تا بر روی اهداف زندگیتان بهتر تمرکز کنید. بسیاری از افراد بعد از طلاق گمان می‌کنند که زندگی دیگر روی خوش به ان‌ها نشان نمی‌دهد اما سعی کنید با داشتن یک برنامه ریزی و تغذیه مناسب افکار منفی را از خود دور کنید.

2. معاشرت با دوستان را ادامه دهید

یکی از اثرات منفی طلاق این است که شاید دیگر نخواهید کسی را ببینید. برای جلوگیری از افسردگی پس از طلاق، بهتر است مرزهای سالمی برای معاشرت با دیگران داشته باشید و تصمیم بگیرید با چه افرادی و در چه زمانی معاشرت کنید. به مهمانی‌هایی بروید که افراد با علایق مشابه شما حضور دارند و با افرادی صحبت کنید که شما را درک می‌کنند، قضاوت نمی‌کنند و از شما حمایت می‌کنند. اگر چنین افرادی در اطراف شما نیستند، بهتر است به دنبال معاشرت با افراد جدید در باشگاه، استخر، محیط کاری جدید و غیره باشید.

بعضی از زوجین پس از طلاق به شدت احساس انزوا می‌کنند و این انزوا می‌تواند به دلایل مخالفی از جمله شرم مرتبط شود. بهتر است این موضوع را بپذیرید که طلاق گرفتن موضوعی شرمانه نیست و هر ازدواجی می‌تواند به دلایل مخالفی تمام شود. یادگرفتن تکنیک‌های جرئت‌ورزی و افزایش توانمندی‌های ارتباطی می‌تواند در این باره به شما کمک زیادی کند.

3. افکار منفی را از ذهن خود بیرون بریزید

با پایان یافتن فرآیند طلاق، احتمال وجود خودسرزنشی یا افکار منفی در ذهن شما که یکی از علل ایجاد افسردگی بعد از طلاق است، بسیار زیاد می‌باشد. بهتر است با خودتان مهربان باشید و به تمرین مهربانی با خودتان بپردازید. به یاد داشته باشید که شما مسئول کنترل برخی از شرایط ناخواسته و رفتارهای همسرتان و دیگران نیستید. برای افزایش مهربانی با خودتان، از جملات مثبت استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید بگویید: “من هنوز هم لایق عشق هستم و می‌توانم به زندگی خود ادامه دهم، حتی پس از طلاق”.

به خاطر داشته باشید هنگامی که در مقابل افکار منفی بایستید می‌توانید بر روی مهارت‌های فردی خود و توانمندسازی فردی تاکید و تمرکز داشته باشید. هرچند داشتن یک دوره از غم و ناراحتی بعد از طلاق طبیعی است اما مهمترین نکته اسن است که در برابر این احساسات تسلیم نشوید و در یک سیکل مریض خود را گرفتار نکنید.

4. از مهارت‌های مقابله‌ای سالم استفاده کنید.

استفاده از مهارت‌های مقابله‌ای سالم به شما کمک می‌کند تا برای مواجهه با موقعیت‌های استرس‌زا آماده شوید. این مهارت‌ها شامل ورزش، گذراندن وقت با خانواده و دوستان، نوشتن خاطرات، تمرین تمرکز حواس و انجام تکنیک‌های آرامش بخش اعصاب است. برای پیدا کردن راه‌حل‌های مفید برای کاهش استرس و احساسات منفی، بهتر است زمانی را به این فعالیت اختصاص دهید.

بعد از طلاق بعضی از خانم‌ها و آقایان درگیر استرس خواهند شد و در این میان زنانی که به لحاظ مالی دارای استقلال نیستند بیشترین استری را تجربه خواهند کرد به خصوص اگر دارای فرزندی نیز باشند. در این جا است که مهارت‌های مقابله‌ای با هدف افزایش اعتماد به نفس به کمک شما خواهد آمد. برای محقق کردن چنین چیزی تنها کافی است از یک روانشناس با تجربه کمک کنید. مرکز مشاوره کده با ارائه مشاوره تخصصی در این زمینه در کنار شما است.

5. برای بهبودی عجله نداشته باشید.

افسردگی بعد از طلاق برای بسیاری از افراد یک موضوع دشوار است و برای بهبود وضعیت نیاز به زمان دارد. به خودتان زمان بدهید تا احساساتتان را پردازش کنید و آنها را درک کنید. اگر کسی از شما درباره حالتتان سوال کرد، می‌توانید به او بگویید که هنوز به زمان نیاز دارید تا این تغییرات را تجربه کنید. سعی نکنید که به شکلی مصنوعی خود را به عنوان یک فرد خوب نشان دهید، زیرا این کار ممکن است باعث سرکوب احساسات دردناک شما شود که در آینده ممکن است دوباره ظاهر شود. برای بهبودی و جلوگیری از درگیر شدن با افسردگی باید آهسته و تدریجی با پردازش کردن احساسات خود در مسیر بهبودی قدم بردارید.

6. بر روی نقاط مثبت تمرکز کنید

شاید جدایی باعث احساس ناکامی و بی ارزشی در شما شود، اما به هیچ وجه اجازه ندهید این احساسات منفی بر شما غلبه کنند. به جای آن، بر روی نقاط قوت خود تمرکز کنید و سعی کنید آنها را تقویت نمایید. با تمرکز بر توانایی های خود، می توانید بهتر به آینده نگاه کنید و کنترل زندگی خود را در دست بگیرید. تمرکز کردن بر روی نقاط مثبت به این معنی نیست که دائما بگویید در فلان مهارت دارای استعداد هستید بلکه به معنای این است که این نقاط قوت را شناخته و باعث ایجاد پیشرفت در آن‌ها شوید.

7. پذیرش داشته باشید

یکی از راه‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید افسردگی را مهار کنید این است که بر روی نقطه پذیرش در زندگی خود متمرکز شوید. این اصل را بپذیرید که زندگی شما تغییر کرده است و در ادامه اتفاق‌های زیادی منتظر شما می‌باشد. هنگامیکه واقعیت‌‌های زندگی خود را قبول نکنید نمی‌توانید افسردگی بعد از طلاق را مهار نمایید.

8. از یک روانشناس ماهر کمک بگیرید.

گاهی اوقات، استفاده از روش‌های خانگی برای درمان افسردگی بعد از طلاق، موثر نیست و به لحاظ علمی نیز چنین چیزی توصیه نمی‌شود. در این شرایط، دریافت کمک حرفه‌ای از روانشناسان می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین نتیجه را بدست آورید. درمان افسردگی به شما کمک می‌کند تا زندگی با کیفیت‌تری داشته باشید، افکارتان را پردازش کنید و بتوانید به سمت پیشرفت حرکت کنید.

اگر علائم افسردگی در خود مشاهده می‌کنید، برای بیدار شدن و خارج شدن از رختخواب ممکن است نیاز به تلاش بیش از حد داشته باشید و بهره‌وری کافی جهت انجام فعالیت‌های روزانه نداشته باشید. در این صورت، بهتر است به دنبال دریافت کمک تخصصی باشید. درمان با آموزش مهارت‌ها و ابزارهای مقابله‌ای می‌تواند به شما در غلبه بر افسردگی پس از جدایی کمک کند. درمان زیر نظر متخصصان سلامت روان برای هر کسی که یک دوره سخت و بسیار چالش‌برانگیز را پشت سر گذاشته، مفید است.

روش‌های موثر درمانی برای افسردگی

روش‌های موثر درمانی برای افسردگی

اگر در طول فرآیند طلاق یا پس از آن احساس افسردگی دارید، بهترین راه حل این است که تحت نظارت یک متخصص سلامت روان باشید. می‌توانید با مشاوره از یک روانپزشک یا روانشناس، شرایط و علائم خود را بررسی کرده و در صورت لزوم، درمانی را شروع کنید. این امر به ویژه در شرایطی که علائم شدید باعث اختلال در زندگی روزمره شده‌اند، بسیار مهم است. درمان افسردگی پس از طلاق با استفاده از روان درمانی، دارو درمانی یا تغییر در سبک زندگی انجام می‌شود.

یکی از روش‌های موثر درمانی برای افسردگی و سایر بیماری‌های روانی، روان درمانی یا گفتار درمانی است. درمان شناختی رفتاری (CBT)، درمان حل مسئله و درمان بین فردی (IPT) از جمله انواع مختلف روان درمانی هستند که برای درمان افسردگی استفاده می‌شوند. در این روش‌ها، به شما استراتژی‌های جدیدی برای مقابله با افکار و احساسات منفی آموزش داده می‌شود که به عنوان بخشی از درمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تغییر سبک زندگی به تنهایی ممکن است برای درمان افسردگی بعد از طلاق کافی نباشد، اما در کنار روش‌های دیگر می‌تواند تاثیر مثبتی در بهبودی داشته باشد. به عنوان مثال، ورزش کردن، رعایت رژیم غذایی سالم، دوری از آدم‌های منفی‌گرا، معاشرت اجتماعی و دنبال کردن اهداف سالم می‌توانند به شما کمک کنند تا از افسردگی خلاص شوید.

طلاق یکی از مهمترین تغییرات زندگی است که ممکن است باعث ورود استرس زیادی به طرفین درگیر در آن شود. تردید نسبت به آینده و دشواری‌های مسیر جدایی می‌توانند ریسک افزایش افسردگی بعد از طلاق را افزایش دهند. در صورتی که در پروسه طلاق هستید، بهتر است به همراه تغییر سبک زندگی، از روش‌های دیگری مانند مشاوره روانشناسی و پشتیبانی از خانواده و دوستان استفاده کنید.

کلام آخر

همان‌طور که همه ما می‌دانیم، طلاق در اغلب موارد می‌تواند یک تجربه بسیار تلخ و آسیب‌زا باشد. این موضوع به مراتب می‌تواند برای زنان کمی سخت‌تر باشد و بعد از طلاق، زنان ممکن است با مواردی مانند بی‌ثباتی مالی، از دست دادن حضانت فرزندان، یا احساس بی‌ارزشی و شکست روبرو شوند. از جمله مهم‌ترین علائمی که زنان بعد از طلاق ممکن است تجربه کنند، می‌توان به مواردی مانند غمگینی، ناامیدی، از دست دادن اشتها، کمبود انرژی و مشکل در تمرکز اشاره کرد. برای درمان افسردگی بعد از طلاق، این دسته از زنان می‌توانند از راهکارهای مختلفی همانند مدیتیشن، ورزش و رژیم غذایی متعادل استفاده کنند.

بعد از طلاق، مردان ممکن است تجربیات و احساسات مختلفی از جمله افسردگی بعد از طلاق را تجربه کنند که هدایت آنها کار دشواری است. احساساتی مانند غم، ناامیدی و عصبانیت در این دوره شایع است و مردان با چالش هایی مانند مقابله با این احساسات روبرو می شوند. با ورزش، مدیتیشن و گذراندن وقت با عزیزانشان، مردان می توانند با این غم کنار بیایند. همچنین، در برخی موارد، طلاق مردان با پیامدهای منفی مانند قضاوت شدن همراه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

گرایش لیتل گرل چیست؟
اختلالات روانشناسی
یاشار موسی وند

گرایش لیتل گرل (Littel girl) چیست؟

گرایش “لیتل گرل” به یکی از زیرمجموعه‌های اختلال پردازش جنسی اطلاق می‌شود که در آن فرد بزرگسالی به نقش یک نوجوان دختر تبدیل می‌شود و از این نقش در تعاملات جنسی خود استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید »

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

گرایش لیتل گرل چیست؟
اختلالات روانشناسی
یاشار موسی وند

گرایش لیتل گرل (Littel girl) چیست؟

گرایش “لیتل گرل” به یکی از زیرمجموعه‌های اختلال پردازش جنسی اطلاق می‌شود که در آن فرد بزرگسالی به نقش یک نوجوان دختر تبدیل می‌شود و از این نقش در تعاملات جنسی خود استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید »
برای تماس با مشاور کلیک کنید