چگونه شوخ طبع باشیم

چگونه شوخ طبع باشیم

شوخ طبعی یکی از ویژگی‌های شخصیتی است و سبب می‌شود تا افراد بتوانند مهارت‌های اجتماعی و ارتباطات انسانی خود را گسترش دهند. ما در این مقاله قصد داریم تا پاسخی جامع به سوال چگونه شوخ طبع باشیم ارائه نماییم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

شوخ طبعی چیست؟

در واقع، مفهوم شوخ طبعی، گیج کننده است. هر شخصی بصورت شهودی، شوخی را درک می‌کند و لغت‌نامه‌ها آن را به سادگی به عنوان “ویژگی سرگرم‌کننده” تعریف می‌کنند. با این حال، دشوار است که شوخی را به گونه‌ای تعریف کنیم که تمام جنبه‌های آن را در برگیرد زیرا لفظ شوخی دارای جنبه‌های مختلفی است. منظور از شوخ طبعی این است که وقتی یک چیزی می‌گوییم، دیگران بخندند، یا حداقل یک لبخند کوچک روی لب‌ها بنشیند.

همیشه روانشناسان با مسئله شوخی درگیر بوده‌اند، زیرا هیچ کدام نمی‌دانستند راز آن چیست. در گذشته، زیگموند فروید فکر می‌کرد که شوخ طبعی ناشی از احساس برتری یا ناسازگاری است، اما دیگر روانشناسان باور داشتند که ریشه این رفتار در اندوه است. اما اکنون دانشمندان با توجه به تخطی آرام و بی‌خطر عمل شوخی کردن در مسیرهای معمولی زندگی، اعلام کرده‌اند که شوخ‌طبعی نشان از آدم‌هایی است که قوانین دنیا را بدون آن که کسی آسیب ببیند، نادیده می‌گیرند.

عموماً ما زمانی یک موضوع را خنده‌دار می‌دانیم که آن موضوع به شیوه‌ای برخلاف شکل‌های پذیرفته‌شده و معمولی زندگی مان باشد. اما شرط اصلی شوخی کردن این است که بی‌خطر باشد و کسی را آزرده یا ناراحت نکند. یکی از قالب‌هایی که اثرات بسیاری بر روان افراد دارد، شوخ طبعی است. این قالب، به دلیل جاذبه‌ای که دارد، با بیشتر روحیه و نیپ شخصیتی افراد سازگاری دارد و برای همین، بیشترین تعداد مخاطب را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین، خنده، ابزاری است که آثار درام را از طنز متمایز می‌کند. به این ترتیب، انبساط روحی در مخاطب ایجاد می‌شود و با این کار، احساسات و عواطف فعال‌تر شده و می‌توانید پیام خود را به طور غیر مستقیم به مخاطب برسانید.

انواع سبک شوخ طبعی

بهتر است موضوع چگونه شوخ طبع باشیم را با در نظر گرفتن انواع سبک شوخ طبعی بیان کنیم تا موضوع به صورت شفاف‌تر روشن شود. در کل، شوخ طبعی چهار نوع دسته بندی دارد:

  • شوخ طبعی پرخاشگرایانه: در این نوع شوخی، گفته‌ها و رفتار فرد باعث ایجاد تحقیر و آزار برای مخاطب می‌شود. گاهی اوقات فرد حتی خودش هم نمی‌فهمد که چه آسیبی به دیگران می‌زند. برخی از شوخی‌هایی که در فضای مجازی رواج پیدا کرده‌اند، از این نوع شوخی هستند.
  • شوخ طبعی خودشکنانه: این نوع شوخی نقض نوع قبلی است؛ در اینجا فرد به شوخی با خودش می‌پردازد تا دیگران را بخنداند. گاهی در این نوع شوخ طبعی فرد به عزت نفس و غرور خود صدمه وارد می‌کند و باعث می‌شود ارزش‌های فردی خود را زیر سوال ببرد.
  • شوخ طبعی خودآرام‌کننده: در برخی موارد، فرد از شوخی به عنوان یک راه‌کار برای کاهش استرس و فشار ناشی از مسائل و مشکلات روزمره استفاده می‌کند. در این نوع شوخی، هدف فرد از خنداندن دیگران، کنار آمدن با مشکلات خود و بهتر شدن در مواجهه با آن‌هاست.
  • شوخ طبعی مسئولیت‌پذیر: این نوع شوخی شامل استفاده از شوخی به عنوان یک ابزار برای پیشرفت شغلی در تیم و فضای کاری است. در اینجا، شوخی قصد دارد که بوجود آورنده حال و هوای خوب در محیط کار باشد و هیچ کس را مورد تحقیر و آزار قرار نمی‌دهد.

در نهایت، باید توجه داشت که استفاده از شوخی باید برای به دست آوردن فضای شاد، خنده و فرار از استرس است و نه برای تحقیر و آزار دیگران.

موضوعات مرتبط : آموزش مهارت های ارتباطی

4 تکنیک برای اینکه چگونه شوخ طبع باشیم؟

چگونه شوخ طبع باشیم؟ شوخ طبعی، با استفاده از مسخره کردن، دست انداختن و بی احترامی کردن بسیار تفاوت دارد. در واقع، شوخ طبعی یک نوع توانایی هوشمندانه و هنرمندانه است که می‌تواند دیگران را به خنده و خوشحال بودن وادار سازد. داشتن این نوع حس شوخ طبعی، به شما کمک می‌کند که دنیای پیرامون خود را با نگاهی مثبت و نیمه روشن‌تر، مشاهده کنید. همچنین، با ایجاد انرژی مثبتی که به شکل لبخند و شادمانی در دنیای اطراف تان منعکس می‌شود، به موفقیت‌های باورنکردنی در تمامی جنبه‌های زندگی (از جمله کاری، احساسی و اجتماعی) کمک می‌کند. بنابراین، حس شوخ طبعی یکی از بهترین اسلحه‌هایی است که همیشه و در هر شرایطی با خود داشته باشید.

اما چگونه می‌توان شخصی شوخ طبع شد؟ شوخ طبع بودن به راحتی و چندان آسان نیست ولی در صورت تلاش، می‌توان آن را به دست آورد. برای بدست آوردن این خصوصیت، می‌توانید به خواندن مطالب مربوطه ادامه دهید و با تمرین و تلاش، به فردی شوخ طبع، بامزه و دوست داشتنی تبدیل شوید.

به مخاطبان خود توجه کنید.

یکی از مهمترین اصولی که باید رعایت کنید، این است که هنگام شوخی با مخاطبان خود، به آن‌ها توجه کنید. در واقع، شما قبل از هر چیز باید مخاطبان خود را بشناسید و موقعیت را بررسی کنید. به عنوان مثال، شما نمی‌توانید شوخی‌هایی را که در جمع دوستان و هم‌سن و سالان‌تان مطرح می‌کنید، در جمع خانواده و افراد مسن تکرار کنید. برای شناخت مخاطب، لازم است به سن، جنسیت، فرهنگ، موقعیت اجتماعی، میزان درآمد، میزان تحصیلات و عقاید و باورهای آن فرد توجه کنید. با توجه به این موارد، می‌توانید در موقعیت‌های مناسب از شوخی‌های مناسب استفاده کرده و از آن‌ها به درستی بهره ببرید.

چگونه شوخ طبع باشیم؟ در ارتباط با شناخت مخاطبان خود، اهمیت سن، جنسیت، فرهنگ، قومیت و ویژگی‌های مشترک آنها بسیار مهم است. این اطلاعات را معمولاً در لحظات اولیه می‌توان دریافت کرد؛ بنابراین سعی کنید به بهترین شکل ممکن این موارد را پیدا کنید و برای شوخی‌ کردن، از آنها استفاده کنید. در صورتی که نتوانید به خوبی این کار را انجام دهید، پیشنهاد می‌شود حتماً درباره‌ی مخاطب شناسی در سخنرانی مطالعه کنید. حتی اگر شما بهترین طنزپرداز و شخصیت در جهان باشید و تمامی جزئیات طنز خود را به شکل صحیح رعایت کنید، در بعضی مکان‌ها و زمان‌ها قادر به خنداندن مخاطبین نخواهید بود.

به عنوان مثال، در مجالس رسمی یا میهمانی‌های رسمی، لطیفه گویی و شوخی نمی‌تواند همیشه به خوبی عمل کند و ممکن است مخاطبان به خنده نیفتند. همچنین، مجالس ختم نیز مکان مناسبی برای شوخی و طنزپردازی نیست و بهتر است در این موارد، قبل از شروع به شوخی، فضای محیط را بررسی و اطمینان حاصل کرد که شوخی شما با محیط مطابقت دارد و به مخاطبین ناراحتی وارد نمی‌کند.

هوش کلامی خود را با مطالعه بالا ببرید.

هوش کلامی به معنای تسلط به توانایی و مهارت در استفاده صحیح و اصولی از زبان مادری یا دیگر زبان‌هایی است که می‌دانید. به عبارت دیگر باید مفهوم و کاربرد درست واژه‌ها را در موقعیت مناسب و قواعد دستور زبان را بدانید تا بتوانید از کلمات مناسب استفاده کنید. برای افزایش هوش کلامی می‌توانید در هر جمعی صحبت کنید، مطالعه مستمر داشته باشید، دایره لغات خود را افزایش دهید، روزانه بنویسید، جدول و پازل حل کنید و از تکنیک‌های دیگر بهره ببرید. هوش کلامی سبب می‌شود تابتوانید به خوبی در صحبت کردن تسلط پیدا کنید و به فردی کاریزما تبدیل شوید.

کتاب‌ها و مجلات طنز را مطالعه کنید.

چگونه شوخ طبع باشیم؟ حتماً کتاب‌های طنز را در کنار کتاب‌هایی که مطالعه می‌کنید بخوانید. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا علاوه بر یادگیری کلمات و عبارات جدید، جمله‌بندی‌های مناسبی را برای شوخی کردن یاد بگیرید. برای این منظور، به شما توصیه می‌شود یک دفترچه و قلم در دسترس داشته باشید و کلمات و عبارات خنده‌دار را در آن یادداشت کنید. در نهایت، با استفاده از این کلمات و عبارات در مکالمات روزمره، از آن‌ها بهره‌مند شوید و به یادگیری بهتر آن‌ها کمک کنید. البته بهتر است این موضوع را یاداور شویم که شناسایی موقعیت مهم است. به خاطر داشته باشید که شوخی در هر شرایطی مناسب نیست. احترام به موقعیت و شوخی در زمان و مکان مناسب، شما را به فردی با هوش و با ملاحظه تبدیل می‌کند.

از خاطرات دوران کودکی خود استفاده کنید.

چطور میتونیم شوخ طبع باشیم؟ با یک روش جذاب و پرهیجان، خاطرات و داستان‌های دوران کودکی خود را تعریف کنید تا شوخ‌طبعی خود را به اوج برسانید! همه انسان‌ها به شنیدن داستان‌ها و خاطرات دیگران علاقه دارند، به خصوص اگر آن اتفاقات واقعی باشد. به همین دلیل، یادگیری مهارت داستان‌گویی به صورت زیبا و جذاب، یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود شوخ‌طبعی در شماست.

چگونه شوخ طبع باشیم؟ اگر مخاطبان خود را به خوبی نشناسید و با علایق و ویژگی های آنها به درستی آشنا نباشید، نمی‌توانید از شوخی‌های خود نتیجه خوبی بگیرید. به عنوان مثال، با یک پیرمرد ۹۰ ساله شوخی کردن درباره نحوه استفاده از اینستاگرام مناسب نیست. همچنین، افراد جوان همیشه قادر به درک اتفاقات و لمس تجربیات گذشته شما نیستند، بنابراین نمی‌توانید از موضوعاتی که از قبل به آنها مرتبط نیست، برای شوخی استفاده کنید.

 برای جلب خنده و جذب مخاطبان، باید فن بیان و صحبت کردن خود را بهبود بخشید. اگر ترس و خجالت از صحبت کردن دارید، آن‌ها را کنار بگذارید و به چشم مخاطبانتان نگاه کنید. همچنین، با رعایت تکنیک‌های صحبت کردن، می‌توانید مخاطبان را به خنده وا دارید. مقاله آموزش فن بیان و سخنرانی می‌تواند برای شما مفید باشد تا مهارت صحبت کردن خود را بهبود دهید به همین منظور می‌توانید این مقاله را در سایت ما مطالعه نمایید.

یک نکته طلایی

 شوخی و طنز می‌تواند یک راه برای بیان احساسات و تعامل با دیگران باشد. برای اینکه شخصیت شوخ طبعی داشته باشید، می‌توانید از انواع شوخی‌ها و لطیفه‌ها بهره بگیرید. به افراد با لبخند و احترام برخورد کنید. نکته مهم این است که در شوخی‌های خود سعی نکنید تا ارزش‌ها و باورهای بنیادی فردی را زیر سوال ببرید و همواره به ماهیت شوخی خود دقت کنید. از شوخی در موقعیت‌های نامناسب استفاده نکنید. مهمترین نکته این است که شوخی راه بیان احساسات است و نباید با اهانت یا توهین به دیگران همسو باشد.

 تفاوت شوخ طبعی با لودگی در چیست ؟

بهتر است در مقاله چگونه شوخ طبع باشیم؟ به بررسی تفاوت شوخی و لودگی بپردازیم. زمانی که برخی افراد نام “شوخ طبعی” را می‌شنوند، گاهی این منظور را با لودگی اشتباه گرفته و سعی می‌کنند دیگران را از این کار منع کنند. اگر شما نیز از این دسته افراد هستید، به شدت توصیه می‌شود این تفکر نادرست را از ذهن خود حذف کنید. در غیر این صورت، به احتمال زیاد، در بین دوستان و آشنایان خود به عنوان یک فرد محبوب شناخته نخواهید شد.

بعضی از افراد دیگر نیز این باور را دارند که شوخ طبعی همانند لودگی است. با این حال، با تفاوت بزرگی که این دو مفهوم دارند، سعی می‌کنند با لودگی، دیگران را بخندانند و با آن‌ها شوخی کنند. نکته‌ای که باید به یاد داشته باشید این است که شوخ طبعی آداب و رسوم خاص خود را دارد و این دو مفهوم باید به طور متمایز با یکدیگر مقایسه شوند.

فردی که شخصیت شوخ طبعی دارد، در حالی که می‌خواهد رابطه اش با دیگران صمیمانه‌تر شود، با استفاده از شوخی با هدف سرگرم کردن و خنداندن دیگران بدون تحقیر یا تقلیل از خود و دیگران، برای این منظور تلاش می‌کند. این فرد، شخصیت خود را تحقیر نمی‌کند و همواره به خاطر داشته که شوخی‌هایش باعث ناراحتی دیگران نشود.

شوخی را می‌توان در دو سبک پرخاشگرانه و خودشکنانه و سبک پیونددهنده و خودارزنده ساز تقسیم بندی کرد. سبک‌های اولیه یعنی سبک‌های پرخاشگرانه و خودشکنانه، سبک‌های ناسالمی هستند و علاوه بر این که سلامت روان را تقویت نمی‌کنند، با اضطراب، افسردگی و استرس نیز رابطه دارند. افرادی که از این سبک استفاده می‌کنند، معمولاً افراد خشمگینی هستند و این سبک شوخی، اغلب ریشه در عقده حقارت دارد.

در نهایت..

چگونه شوخ طبع باشیم؟ بعضی افراد به دلیل داشتن عقده حقارت، از شوخی پرخاشگرانه و خودشکنانه استفاده می‌کنند. اما در سوی دیگر، افرادی که از سبک شوخی پیونددهنده و خودارزنده ساز استفاده می‌کنند با کاهش اضطراب، افسردگی و خصومت مواجه هستند و بهترین روابط را با دیگران برقرار می‌کنند. در نهایت، همانطور که ذکر شد، هر چیزی را می‌توان به نحوی درست و یا نادرست استفاده کرد. اگر شوخ طبعی را به صورت سازنده و مثبت انجام داد، می‌تواند به فواید زیادی مانند افزایش صمیمیت و بهبود روابط کمک کند. اما اگر از سبک شوخی پرخاشگرانه و خودشکنانه استفاده شود، ممکن است برای دیگران و خودشان ناخوشایند باشد.

شوخی با افراد باید با مدارا و احتیاط انجام شود، زیرا اگر به حد تمسخر برسد، ممکن است منجر به پیامدهای بسیار بدی شود. هر فرد باید به شیوه‌های مناسب شوخی کردن و بذله گویی آگاهی داشته باشد. نحوه شوخی کردن نشان دهنده شخصیت و شیوه برقراری ارتباط فرد با دیگران است. افرادی که بذله گویی دارند، اغلب به زندگی شاد، خوشبین و با اعتماد به نفس نگریسته و عمل می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

مشورت نیاز داری کلیک کن!