هرآنچه باید در خصوص رابطه باز بدانید

رابطه باز

رابطه باز یا رابطه آزاد که این روزها برای بسیاری باعث ایجاد کنجکای شده است نوعی از رابطه می‌باشد که در آن افراد به داشتن یک پارتنر متعهد نیستند. هرچند این اتفاق با فرهنگ و موضع اجتماعی در کشور ما سازگار نیست با این حال برای بسیاری این مفهوم سوال برانگیر شده است. ما در این مقاله درباره رابطه بنفیت به شما اطلاعاتی خواهیم داد اما توجه داشته باشید که این رویداد در بسیاری از کشورها از جمله ایران یک پدیده ضد فرهنگی میباشد.

رابطه باز چیست و چه قوانینی بین زوجین وجود دارد

به طور خلاصه، پلی‌آموری یا رابطه باز به معنای برقراری روابط صمیمانه با بیش از یک نفر به طور همزمان است. برخی فکر می‌کنند هر فرد باید یک جفت روحی واحد داشته باشد، اما دیدگاه‌های دیگر نیز وجود دارد که بر این باورند هر فرد باید حداقل یک شریک عاشقانه داشته باشد و یا حتی برخی از افراد ترجیح می‌دهند شرکا بیشتری داشته باشند.

چند همسری، یا همسران توافقی، به معنای عمل برقراری روابط صمیمی متعدد، خواه جنسی یا فقط عاشقانه، با آگاهی و رضایت کامل همه طرفین درگیر است. رابطه بازمعمولاً به جنسیت اختصاصی ندارد. هر کسی می‌تواند چندین شریک از هر جنسیتی داشته باشد. یک فرد چند مهری ممکن است چندین شریک عاشقانه داشته باشد. از سوی دیگر، چند همسری شامل ازدواج با چندین شریک است. تعدد زوجات منحصراً روابطی را توصیف می‌کند که افراد در آن ازدواج کرده‌اند.

در واقع “پلی آموری” یک واژه یونانی است که به معنای داشتن چندین رابطه عاطفی یا جنسی همزمان است. این شامل داشتن چندین رابطه دوستانه یا عاطفی با موافقت و رضایت همه افراد مشمول در این روابط است.

اگر چنین روابطی به صورت خصوصی صورت گیرد، بسیار ممکن است از نظر دیگران مخفی نگه داشته شود. این مسئله ممکن است به علت تبعات اجتماعی یا فرهنگی این روابط باشد. ولی مهمترین نکته آن است که در پلی آموری، تمامی افراد باید با این روابط موافقت کرده و از این روابط لذت ببرند.

رابطه بنفیت از نظر قانونی

از نظر قانونی، رابطه باز به عنوان یک گرایش به رسمیت شناخته نمی‌شود. اما این سوال که آیا چنین رابطه‌ای باید باشد یا خیر بسیار مورد بحث است. مطمئناً، بسیاری از افراد در روابط چند مهری بر این باورند که این جهت‌گیری برخی است و هسته اصلی آن‌ها علاقه است. افرادی که در چنین روابطی هستند چون نتوانسته‌اند عاطفه و عشق را در رابطه خود پیدا کنند و از طرفی نیز به پارتنر خود تعهد دارند نسبت به رابطه باز توافق کرده‌اند.

افراد به دلایل مختلف چند همسری را انتخاب می‌کنند. برخی به این کار اجباری راضی میشوند تا شریک زندگی‌شان را راضی کنند، در حالی که برخی دیگر آن را به عنوان بخشی از رقابت برای قدرت می‌بینند. اما به طور کلی، افرادی که چند همسری را انتخاب می‌کنند، فرصت‌هایی برای رشد، به‌ویژه رشد جنسی، و همچنین راه‌هایی برای تقویت ارتباط‌شان از طریق به اشتراک گذاری تجربیات تازه، متنوع، امیدبخش و سرگرم‌کننده می‌بینند.

برای زنان، مشارکت در روابط باز معمولاً نامطلوب تلقی می‌شود. اما ممکن است در برخی موارد، زنان که در ارتباطات چند همسری شرکت می‌کنند، از قدرت ارتباطی بیشتر و انتخاب بیشتری برخوردار باشند. تحقیقات نشان می‌دهد که در کشورهایی که زنان بیشتری به استقلال سیاسی و مالی دست پیدا کرده‌اند، روابط چند همسری شایع‌تر است. زنان در اینگونه ارتباطات بیشترین نقش را در رهبری سازمان‌ها و جوامع حامی رابطه بنفیت دارند.

تحقیات درباره رابطه باز

تا به حال تحقیقات محدودی در مقیاس بزرگ درباره ارتباط بین ویژگی‌های شخصیتی و رابطه باز انجام شده است، اما مطالعات مرتبط نشان می‌دهد که برخی ویژگی‌ها مانند دستیابی به تجربه جدید بالاتر است، در حالی که ویژگی وظیفه‌شناسی در افراد با رابطه بنفیت پایین‌تر است. افرادی که وظیفه‌شناسی بالایی دارند، معمولاً سازمان‌یافته و محتاط هستند، در حالی که افرادی که در این ویژگی پایین هستند، تمایل کمتری به انحصار رابطه نشان می‌دهند. به هر حال نیاز به پژوهش‌های بیشتری درباره روابط چند مهری وجود دارد تا بتوان به برخی از ویژگی‌های این افراد پی‌برد.

بعضی افراد چند مهری یک رابطه اولیه دارند و به روابط گاه به گاه درگیر می‌شوند، اما بیشتر آنها روابط ثانویه را با رضایت شریک اصلی‌شان، که معمولاً به او متعهد هستند، شروع می‌کنند. معرفی یک شریک ثانویه نیازمند توافق زوج اصلی بر روی یک سری شرایط است، از جمله زمان، تاریخ و نوع صمیمیت مجاز. تحقیقات نشان داده است که علیرغم عوارض، رابطه باز می‌تواند مزایایی از جمله رضایت بیشتر و کمک بیشتر در مراقبت از کودکان و افزایش تعهد رابطه را به همراه داشته باشد.

وقتی شریک زندگی شما خواهان عدم تک همسری است و شما نمی‌خواهید، این می‌تواند یک چالش تهدید کننده رابطه باشد. زوج‌درمانگران متوجه شده‌اند که این موقعیت‌ها اغلب شامل تلاش‌های یکی از اعضا برای نجات یک رابطه یا جستجوی بهانه‌ای برای رهایی از رابطه می‌شود. اما زمانی که این خواسته مطرح می‌شود و رضایت طرف مقابل به این موضوع دیده می‌شود، ممکن است بتواند رابطه باز شکل گیرد.

این اتفاق یک ضد فرهنگ است

در کل، بسیاری از افراد نمی‌توانند تصور کنند که رابطه با چند شریک می‌تواند مردم را خوشحال کند! ایده‌ی اینکه یک شریک متعهد با شخص دیگری بخوابد، غیر قابل قبول به نظر می‌رسد. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که افراد در روابط پلی آموری، اغلب از ترتیبات خود کاملاً راضی هستند. آنها همان سطوح رضایت از رابطه را با شرکای خود و همچنین رضایت جنسی بالا گزارش می‌دهند. مطالعات همچنین نشان می‌دهد که چنین افرادی مهارت‌های ارتباطی بهتر، سطح اعتماد بالاتر و تمایل کمتری به حسادت نسبت به افراد دیگر دارند.

بعضی افراد واقعاً احساس حسادت نمی‌کنند. اگرچه احتمالاً نادر هستند و چنین افرادی بیشتر از سایرین در رابطه بازاحساس رضایت می‌کنند. اما محققانی که چند عشقی را مطالعه می‌کنند، دریافتند که حسادت در چنین روابطی به وجود می‌آید، شاید به همان اندازه که در روابط دیگر وجود دارد. اما شرکای رابطه بازتمایل بیشتری به برخورد با این احساس دارند تا اینکه آن را سرکوب کنند یا اجازه دهند که خشم را تحریک کند.

چندین چالش مهم در پلی‌آموری وجود دارد. این پیچیدگی ممکن است افراد را از برآوردن نیازهای چندین شریک خسته کند، به چالش بکشد و ناامید کند. هنگامی که تعداد زیادی از شرکا در زندگی وجود دارد، کودکان ممکن است عصبانی شوند یا احساس عمیق از دست دادن را تجربه کنند. همچنین، کودکان ممکن است احساس کنند که بیش از حد تحت نظارت هستند، زمانی که چندین بزرگسال در زندگی آنها حضور دارند. اگر شرکا درباره قوانین مربوط به ارتباط خود، روشنی نداشته باشند، می‌تواند منجر به آسیب رساندن به احساسات یا تخریب رابطه شود.

موضوعات مرتبط : ازدواج سفید چیست

رابطه باز و میزان پایداری رابطه

رابطه باز و میزان پایداری رابطه

رابطه باز گونه‌ای از ارتباط میان‌فردی است که در آن افراد می‌خواهند با هم باشند ولی بر روی نوعی رابطه با بیش از یک شریک (همسر) توافق می‌کنند. این بدان معنا است که آنان موافقت می‌کنند که رابطه احساسی یا عاشقانه با افرادی که با شریکشان ملاقات می‌کنند، قابل قبول است، اجازه داده، یا تحمل می‌شود. به‌طور کلی رابطه باز زمانی به وقوع می‌پیوندد که افراد دارای دو یا بیشتر از دو رابطه عاشقانه یا جنسی در یک زمان هستند که ممکن است یک رابطه کوتاه یا یک رابطه طولانی‌مدت مانند ازدواج باشد. مفهوم رابطه باز از دههٔ ۱۹۷۰ میلادی به رسمیت شناخته‌شده‌است.

رابطه‌های باز به میزان زیادی شکلی از مفهوم رابطه‌ای هستند که چیزی فراتر از یک همسری است. یک گونه از رابطه باز، ازدواج باز است که در آن افراد ازدواج‌کرده دارای رابطه باز هستند. گونه‌های متفاوتی از رابطه‌های باز به شرح زیر وجود دارد.

بین سه یا بیشتر از سه شخص که یک رابطه جنسی مشترک دارند، روابط چندگانه ممکن است:

1. روابط ترکیبی: وقتی یک شخص دارای یک همسر است و شخص دیگر بیش از یک همسر دارد.

2. روابط ضربدری: وقتی افراد مجرد یا افرادی که در روابط دارای تعهد هستند، با دیگران رابطه جنسی برقرار می کنند، برای سرگرمی.

3. چندضلعی: این اصطلاح به معنی داشتن بیش از یک رابطه صمیمی در یک زمان با رضایت همه افرادی که در آن رابطه دخالت دارند می باشد.

طرفداران رابطه باز

رابطه باز یک اصطلاح جدید است که افرادی که از اتحادیه های سنتی “مرد و زن” راضی نیستند، روابط خود را مشخص می‌کنند. به گفته بسیاری از طرفداران آن، چنین روابط باز به رشد رضایت از زندگی کمک می‌کند، و آن را متنوع‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند. چند همسری، مانند ازدواج آزاد، نوعی اجماع غیرهمجنس است. در ازدواج‌های آزاد جنسی، نگرش اساسی این است که اساساً ازدواج خوب است و مشکل اصلی کاهش میل جنسی است. از این رو، راه حل این است که گهگاهی شریک جنسی اضافه کنیم.

عشق به فرد دیگر در حالی که فرد نمی‌خواهد از رابطه پیشین خود دست بکشد.

افرادی که به طور ذاتی تک‌همسر نیستند.

رابطه با یک شخص غیر همجنس در صورتی که خود فرد همجنس‌گرا باشد.

هنگامی که تفاوتی مشخص میان دو نفر در رابطه بروز پیدا می‌کند.

هنگامی که یکی از اعضای رابطه متوجه می‌شود که نمی‌تواند به نیازهای دیگری که در رابطه هست پاسخ دهد.

بعضی معتقدند که روابط باز اغلب در برخی جوامع خاص اتفاق می‌افتد؛ مثل افراد جوان نسبت به افراد پیر در آمریکا، به خصوص در طبقه متوسط تحصیل کرده در کالج به جای طبقه کارگر تحصیل نکرده یا افراد خاص قومی یا اقلیت‌های نژادی دیگر.

همچنین ممکنه روابط باز در بین زنان بیشتر از مردان باشه. به ویژه در همون دسته‌ها، مانند تحصیل‌کرده‌های دانشگاهی، تحصیل‌کرده‌های متوسط، سفیدپوست و جوان آمریکایی. دلیل این امر، ممکنه این باشه که زنان با تأکید بر ایده حقوق برابر، سود بیشتری کسب می‌کنند و جنبش حقوق زنان نیز از ایده روابط باز حمایت می‌کنه.

قوانین رابطه باز

موفقیت روابط باز نیازمند زمان، تأمل، و مذاکره است. مباحث اصلی شامل صداقت، اعتماد، و مدیریت زمان است. قوانین رابطه باز شامل اجازه به شریک برای داشتن روابط جدید و احترام نظر آنها است. وتو می‌تواند ابزار مفیدی باشد، اما ممکن است بدون آن هم روابط باز موفقیت‌آمیز باشد.

برای مثال:

داستان زوجی که با ایجاد یک قرارداد روابط فیزیکی خود را مدیریت می‌کنند!

شخصیت‌های اصلی:

آنا: فعال و دوست‌داشتنی، علاقه‌مند به روابط آزاد و ارتباط فیزیکی.

تام: محافظه‌کار و خودآگاه، ترجیح می‌دهد مرزهای خود را بنیادین نگه دارد.

آنا و تام، قراردادی برای مدیریت روابط فیزیکی خود ایجاد کرده‌اند. این قرارداد شامل مواردی مانند:

تعیین محدودیت‌های فیزیکی مانند بوسیدن یا دوست‌یابی.

مشخص کردن افرادی که می‌توانند به عنوان شریک اضافی در زندگی شخصی آنها درآیند.

اینکه آیا روابط جنسی در محیط‌های مشخصی ممنوع یا مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

مشورت نیاز داری کلیک کن!