پرده بکارت یا هایمن چیست؟

پرده بکارت یا هایمن چیست؟

پرده بکارت یا هایمن ( hymen ) جز خصوصی‌ترین قسمت‌های بدن یک خانم هست که داشتن یا نداشتن آن در جامعه امروزی ما دچار چالش‌های فراوان هست و یکی از دغدغه‌های اصلی افراد در هنگام ازدواج است. داشتن پرده بکارت برای بسیاری از افراد و خانواده‌ها در هنگام ازدواج یا حتی دوران مجردی جز شرایط اصلی بوده و حتی در بعضی از موارد یک خانم مجبور به پاسخ‌دهی یا حتی نشان دادن آن به پزشک یا گرفتن گواهی سلامت پرده بکارت می‌شود.

با توجه به حساسیت بالایی که در مورد داشتن و نداشتن پرده بکارت در جامعه ما وجود دارد افرادی که در این زمینه نیاز به مشاوره دارند یا می خواهند مشکلات خود را با روانشناسان و متخصصان با تجربه مطرح کنند می توانند از طریق تماس و مشاوره تلفنی به پاسخ خود برسند.

پرده بکارت چیست؟

پرده بکارت یک غشای نازک پوست است که در دهانه واژن قرار دارد و برای افراد مختلف اشکال مختلفی است. در خانم‌های جوان شکل پرده بکارت به‌صورت نیمه ماه هست که کمک می‌کند خون در زمان قاعدگی از مهبل خارج شود.

در کودکان به‌صورت هلالی هست که پس از رسیدن به سن بلوغ و ترشح استروژن شکل آن تغییر کرده و به‌صورت الاستیک درمی‌آید که درگذر زمان، به‌صورت ضخیم و سفت تبدیل می‌شود.

در دوران کودکی نمی‌توان به‌درستی نوع این پرده بکارت را تشخیص داد ولی باگذشت زمان با تغییر وضعیت سوراخ وسط و رشد لبه‌ها و ضخامت لبه‌ها نوع پرده بکارت مشخص خواهد شد. لازم به ذکر است پرده بکارت هیچ‌گونه قشر عضلانی یا قدرتی ندارد و صرفاً لایه‌نازک پوستی هست و حتی رشته‌های عصبی چندانی هم در آن مشاهده نمی‌شود.

مطلب پیشنهادی به شما : نشانه های پشیمانی بعد از خیانت

همچنین اهمیت آگاهی در مورد انواع پرده بکارت و نحوه خونریزی می‌تواند باعث شناخت ما نسبت به باکره بودن یا نبودن فرد شود که در ادامه مطلب اطلاعات لازم خدمت شما عزیزان ارائه خواهد شد.

پرده بکارت هیچ‌گونه قشر عضلانی یا قدرتی ندارد و صرفاً لایه‌نازک پوستی هست و حتی رشته‌های عصبی چندانی هم در آن مشاهده نمی‌شود.

تشخیص پارگی پرده بکارت به چه صورت است؟

تشخیص پارگی پرده بکارت به چه صورت است؟

شکل پرده‌ بکارت در دختران به‌صورت گرد است اما بعد از ارتباط جنسی به دلیل فشاری که توسط آلت مرد به دیواره‌های واژن می‌آید جهت تسهیل عمل دخول پرده به‌صورت ۷ شکل درمی‌آید. پس در زنان پرده ۷ شکل هست و در دختران گرد است.

راه دیگر این است که چون به دلیل ضخیم بودن دیواره گردن رحم عمل دخول به‌راحتی اتفاق نمی‌افتد پس ارتباط جنسی وجود نداشته است.

به دلیل اینکه این دیواره به‌مرورزمان در اثر رابطه جنسی و دخول از بین خواهد رفت؛ عمل دخول تسهیل خواهد شد و راحت‌تر صورت می‌پذیرد. پس راحتی یا عدم راحتی در هنگام دخول می‌تواند به شناخت پارگی یا عدم پارگی پرده بکارت کمک کند.

خونریزی در زمان پارگی پرده بکارت چگونه است؟

خونریزی در زمان پارگی پرده بکارت برای افراد مختلف متفاوت است که می‌تواند به مقدار چند قطره تا پوشاندن یک پوشک کامل باشد. نکته اصلی سریع لخته شدن خون پارگی پرده بکارت هست. پس پارگی پرده بکارت به چندتکه تبدیل می‌شود و اگر کسی اقدام به دوختن پرده کند به‌راحتی توسط پزشک قابل‌تشخیص است.

آیا خود ارضایی باعث پارگی هایمن می‌شود؟

توجه به این نکته ضروری است که اگر خود ارضایی به‌صورت خارجی صورت پذیرد هیچ‌گونه پارگی رخ نمی‌دهد. پرده بکارت فقط در صورت ورود جسم خارجی به داخل واژن و یا بعضی از موارد خاص دیگر مثلاً در هنگام بعضی از ورزش‌ها مانند ورزش‌های رزمی یا از سواری اتفاق خواهد افتاد.

مطلب پیشنهادی به شما : تست گرایش شناسی

البته این نکته را در نظر داشته باشید فاصله پرده تا دهانه واژن برای برخی از افراد عمدتاً بین ۲ تا ۴ سانتیمتر و برای برخی دیگر بین ۳ تا ۵ سانتیمتر هست. پس باید به این نکته توجه داشت که در صورت ورودشی خارجی به داخل واژن این اندازه مدنظر قرار گیرد که پرده بکارت پاره نشود.

انواع پرده بکارت(هایمن)

انواع پرده بکارت(هایمن)

پرده بکارت دارای انواع مختلفی است که در هنگام دخول و رابطه اولیه نوع خونریزی و تغییر شکل آن بعد از رابطه متفاوت است. در حالت کلی پرده بکارت را می‌توان به نوع حلقوی، ارتجاعی، دو سوراخی یا تیغه‌ای، غربالی یا مشبک یا سوراخ‌سوراخ و نهایتاً پرده مسدود تقسیم‌بندی کرد؛ که در ادامه نوع و عکس‌العمل هر یک از انواع پرده‌ در هنگام رابطه شرح داده می‌شود.

پرده بکارت حلقوی

حلقه‌ای را تصور کنید که دقیقاً به همان شکل که از اطراف واژن چسبیده است. پرده حلقوی دو نوع دارد حالت اول کشسانی هست که در هنگام ارتباط و نزدیکی دچار خونریزی نخواهد شد خونریزی در حالت نیمه کشسانی اتفاق خواهد افتاد.

پرده بکارت ارتجاعی

این نوع پرده بکارت شباهت زیادی به حلقوی کشسانی دارد و قابلیت ارتجاع دارد. هنگام ارتباط جنسی و نزدیکی پاره نمی‌شود ولی ممکن است دچار خونریزی جزئی شود. این شرایط موجب خواهد شد که مرد به عدم باکره بودن شخص شک کند که با اقدام به‌موقع و سنجیده چنین شبهاتی پیش نخواهد آمد. با دو روش می‌توان نوع پرده بکارت را تشخیص داد:

  • در حالت اول برای تشخیص می‌توان اندازه سوراخ وسط که با لایه‌نازک گوشتی احاطه‌شده اطراف را در نظر گرفت که اگر باهم متناسب باشند پرده بکارت ارتجاعی است. در حالت دوم می‌توان با بررسی اندازه سوراخ وسط نسبت به لایه گوشتی نازک اطرافش نوع حلقه را بررسی کرد که در این صورت اگر سوراخ بزرگ‌تر باشد پرده بکارت ارتجاعی خواهد بود.
  • درنهایت به این نتیجه می‌رسیم که اکثر افرادی که دارای پرده بکارت ارتجاعی هستند تقریباً از هر ۵ نفر ۴ نفر در هنگام نزدیکی خونریزی ندارند. لازم به ذکر است باوجود عدم خونریزی در هنگام نزدیکی پزشک مربوطه وجود یا عدم وجود نزدیکی را می‌تواند به‌سادگی تشخیص دهد.

پرده بکارت دو سوراخی یا تیغه‌ای

این پرده دارای دو سوراخ گرد هست که در وسط قرار دارد یا اینکه به‌صورت دو سوراخ به شکل عمودی و تیغه‌ای در هم هست.

پرده بکارت غربالی یا سوراخ‌سوراخ یا مشبک

در این نوع پرده بکارت سراسر دهانه واژن را احاطه می‌کند و چندین سوراخ در نقاط مختلف قابل‌مشاهده است که اصطلاحاً به آن پرده مشبک می‌گویند. درواقع تعداد کمی از افراد این نوع پرده رادارند.

پرده بکارت مسدود یا بسته بدون سوراخ

این نوع پرده می‌تواند از زمان تولد وجود داشته باشد. به دلیل بزرگی و ضخامت زیاد و نداشتن سوراخ روی آن در هنگام نزدیکی دچار پارگی نمی‌شود. حتی ممکن است مانع خروج خون در زمان قاعدگی شود. البته با مراجعه به پزشک، مشکلاتی که در هنگام نزدیکی و یا قاعدگی به وجود می‌آید را می‌توان با عمل ساده جراحی درمان کرد.

5 پاسخ

  1. سلام من میخام بفهمم که پردم آسیب دیده یانه؟ موقع رابطه زیاد تو نکرد درد هم نداشت ولی خون اومد رنگش قرمز بود چند ساعتی فقط خون اومد و روز۶ پریودیم بود .یچیز گرد هست اون پایینش اون همون پایینه از چند نفر که پرسیدم گفتن اگه پاره شده باشه اون گم میشه ولی مال من پیداست بعضیام میگن حلقوی هستی ترو خدا کمک کنید😔

    1. سلام عزیزم ن تو پردہ ات پارہ نشدہ منم ھمینجوری شدم و رفتم دکتر ولی پارہ نشدہ چون روز 6 پریودیت بودہ نباید میکرد وقتی ک کرد فشار اومد و باز خون پریودیت اومدہ نگران نباش عزیزم

  2. سلام من تقریبا چند سالی هست درگیر خود ارضایی شدم
    تقریبا پارسال بود اومدم اینکارو انجام بدم‌ولی بعد‌اینکه‌ارضا شدم خون‌ از واژنم اومد بیرون ولی آخه نزدیک پریودمم بود هیچ‌ شی هم واردش نکردم
    فقط از رو لباس یکم‌خودمو مالش دادم
    بعد تازه الان یکی از اشناهام بهم گفته که اگه بیشتر
    از دوبار خود ارضایی کنی و اون مایع ازت خارج بشه
    پردت آسیب می‌بینه
    یعنی الان پردم آسیب دیده
    ممنون‌ میشم جوابمو بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

مشورت نیاز داری کلیک کن!