فواید ازدواج از نظر روانشناسان – مزایای ازدواج

فواید ازدواج از نظر روانشناسان - مزایای ازدواج

ازدواج را می توان به عنوان مهم ترین مرحله زندگی هر انسانی دانست، زیرا ازدواج پیامد ها و اتفاق های مثبت و منفی متفاوتی را با خود به همراه می آورد.

از همین رو هرگز نمی توان ازدواج را یک اتفاق مثبت و مطلقا خوب دانست. به همین علت در این مقاله سعی بر آن داریم تا نکات و فواید ازدواج را از نظر روانشناسان و متخصصان بررسی نماییم همراه مشاور کده باشید.

انواع فواید ازدواج

به طور کلی می توان فواید ازدواج را به 5 دسته زیر دسته بندی نمود:

  1. فواید ازدواج از لحاظ جنسی
  2. فواید ازدواج از لحاظ جسمی
  3. فواید ازدواج از نظر اجتماعی
  4. فواید ازدواج از نظر اقتصادی
  5. فواید ازدواج از نظر روانی

فوایدی که در ادامه اشاره خواهیم نمود همگی در 5 دسته مذکور جای دارند. ولی با جزئیات بیشتر توضیح داده می شود.

انواع فواید ازدواج با ذکر جزئیات

ایجاد یک خانواده و داشتن یک تعهد مادام العمر در زندگی را می توان ازدواج نام برد. ضمنا خدمتی که زن و مرد برای خانوده جدید خود انجام می دهند، به نوعی موجب رشد و بالندگی هر کدام از آن ها می شود. هر دختر و پسری باید بداند که ازدواج پیوندی است که فیزیکی انجام می شود ولی در اصل بسیار فراتر از آن می باشد.

مطلب پیشنهادی به شما : مشاوره ازدواج

ازدواج نوعی پیوند عاطفی و معنوی است که در لغت نمی گنجد و فقط از طریق عمل کردن به نکات ریز ازدواج و همسری است که خود را نشان می دهد.

در زیر به فواید یک ازدواج موفق اشاره می شود که از لحاظ روانشناسی مورد بررسی قرار گرفته است:

1.افسردگی کمتر در افراد متاهل

ازدواج، عشق و محبت باعث به وجود آمدن و ترشح بیشتر هورمن های سروتونین و تستوسترون می شود. این هورمون ها برای حفظ تعادل و کاهش افسردگی، عصبانیت و اضطراب در بدن می باشند.

2.استرس کمتر در افراد متاهل

در مطالعاتی که در دانشگاه های آمریکا انجام شده به این نتیجه رسیده اند که افراد متاهل یا افرادی که در روابط طولانی مدت متعهد و عاشقانه پیش می روند واکنش های بسیار بهتری نسبت به فشار های روانی دارند.

3.مقابله بهتر با بیماری های سخت مانند سرطان

در تحقیقاتی در خصوص بیش از 800 هزار بیمار سرطانی انجام شده، به این نتیجه رسیده اند که در وضعیت متاهل به بیماری سرطان مبتلا شده اند، بسیار بهتر و با انگیزه بیشتر با این بیماری مقابله نموده و درمان شده اند.

4.کیفیت خواب بهتر در افراد متاهل

با توجه به مطالعات گسترده ای که بر روی زنان انجام شده، نشان می دهد، زنانی که زندگی زناشویی بهتری دارند، کیفیت خواب بهتری نسبت به مجرد ها تجربه می نمایند. البته ممکن است دائما به دلیل دزدیده شدن پتو توسط همسرشان اذیت شوند.

معمولا افراد متاهل با گذشت زمان از انجام رفتار های پر خطر کاملا اجتناب کرده و به سمت رفتار های سالم و خوب حرکت می نمایند. به عنوان مثال افراد متاهل کمتر دچار اعتیاد یا دائم الخمر شدن می شوند. به گفته محققان علوم رفتاری، همسران نسبت به افراد مجرد احتیاط بیشتری در انجام کار های روزمره مانند رانندگی و … دارند و این هم یکی از فواید ازدواج است.

6. نتایج موفقیت آمیز در جراحی های سخت در افراد متاهل

طی تحقیقات یکی دانشگاه های کشور انگلستان، افرادی که در زندگی مشترک هستند، نتایج بسیار قابل قبول و بهتری نسبت به جراحی های سخت مانند جراحی های قلب یا تومور های مغزی داشته اند. این موضوع به انگیزه بیشتر این افراد مربوط می شود. زیرا افراد متاهل می دانند که یک زندگی منتظر آن ها بوده و افرادی که منتظر آن ها هستند، نیاز به مراقبت و حمایت دارند.

به همین دلیل است که می گویند یک قلب سالم در ازای یک قلب شاد یافت می شود.

7.زندگی طولانی تر در افراد متاهل

طبق تحقیقات انجام شده، افرادی که زندگی مشترک عاشق یکدیگر هستند و تعهد زیادی دارند بیشتر از افراد مجرد زنده می مانند. زیرا در زندگی مشترک هم حمایت عاطفی می شوند هم مسئول حمایت عاطفی اعضای دیگر هستند.

8.افزایش امنیت در افراد متاهل

یکی از فواید ازدواج مخصوصا برای خانم ها، بیشتر شدن امنیت برای آن ها می باشد. درست است که زن و مرد برابرند، ولی اگر خانمی در نیمه شب با یک مرد از کوچه ای تاریک عبور کند خطر کمتری را تجربه خواهد نمود.

در این مقاله سعی کردیم فواید ازدواج را بررسی کنیم و 8 مزیت ازدواج برای شما ذکر کردیم. همچنین شما میتوانید برای مشاوره تخصصی ازدواج همین حالا با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

مشورت نیاز داری کلیک کن!