عاقبت کسانی که خیانت می‌کنند

بسیاری از زوج‌ها می‌خواهند بدانند که عاقبت کسانی که خیانت می‌کنند، چیست؟ به همین دلیل لازم دانستیم تا در این مقاله درباره این موضوع به شما اطلاعاتی ارائه دهیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

آیا کسانی که خیانت می‌کنند می‌توانند در آینده زندگی مشترک خوبی داشته باشند؟

خیانت در رابطه دوستانه و چه در رابطه زناشویی، می‌تواند باعث شکست و از بین بردن ارتباط سازنده بین زوجین شود. خیانت، به طور کلی، به معنی نقض اعتماد است. اگر فردی خیانت کرده است، احتمالاً یکی از دلایل آن، نبود توانایی در مدیریت هیجانی یا ابراز احساسات بوده است. هرچند که خیانت موضوعی بسیار پیچیده است با این حال دلایل آن و تشخیص نشانه‌های خیانت باید توسط یک متخصص صورت بگیرد.

برای پاسخ به این سوال باید گفت که مطالعات نشان می‌دهد مردمی که در گذشته خیانت کرده‌اند، بیشتر احتمال خیانت در آینده را دارند. اما این موضوع یک قضیه قطعی نیست و همه افراد خیانتکار نیستند. برخی افراد ممکن است در یک سری از شرایط در زندگی خود خیانت کنند، اما این موضوع به معنای خیانت قطعی و نهایی آن‌ها برای دفعات بعدی نیست. در نهایت، شیوع خیانت و عدم وفاداری در روابط بسیار وابسته به شرایط و عواملی مانند مدت زمان رابطه، سن، فشارهای روحی و توانایی‌های ارتباطی است. به همین دلیل، بهتر است برای تصمیم گیری درباره ادامه یا پایان دادن به یک رابطه، به هر شخص و شرایطی، متناسب با موقعیت خاص خود نگاه کنید.

معمولا چنین تصور می‌شود که افرادی که خیانت می‌کنند نمی‌توانند دیگر و پس از داشتن یک ازدواج مجدد زندگی خوبی داشته باشند اما چنین تصوری استباه است. در صورتی که ریشه‌ها و دلایل خیانت شما در گذشته و توسط یک متخصص ارزیابی شود می‌توانید اطمینان حاصل کنید که احتمال تکرار آن بسیار کاهش پیدا خواهد کرد.

در صورت بروز این مشکل برای شما می‌توانید با مشاورین ما در مشاوره خیانت تماس بگیرید تا در گرفتن بهترین تصمیم به شما کمک کنند.

مشکلاتی که ممکن است برای فرد خیانت کار به وجود بیاید

عاقبت کسانی که خیانت می‌کنند چیست؟ برای فردی که خیانت انجام داده، ممکن است مشکلات روانی و روحی به وجود بیاید. برخی از این مشکلات عبارتند از:

افزایش اضطراب و استرس

 خیانت ممکن است باعث افزایش اضطراب و استرس درفرد شود و این موضوع می‌تواند منجر به مشکلات فیزیکی و روانی شده و اثرات مخربی ایجاد کند. برخی از این اثرات عبارتند از:

1. اختلالات خواب: اضطراب و استرس می‌تواند منجر به اختلالات خواب و باعث بی‌خوابی شود.

2. مشکلات گوارشی: استرس و اضطراب می‌تواند باعث افزایش رفلکس و ایجاد درد در روده شود و مشکلات گوارشی مثل دل درد و عفونت های روده‌ای ایجاد کند.

3. افزایش فشار خون: استرس و اضطراب هورمونی را آزاد می‌کنند که می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود.

4. افزایش خطر بیماری: استرس و اضطراب می‌توانند باعث افزایش ترشح هورمون استروژن و آدرنوکورتیکوتروپین شود. این امر می‌تواند باعث افزایش خطر بیماری‌های قلبی، فشار خون، دیابت، سرطان و سایر بیماری‌های مشابه شود.

5. افزایش ریسک اعتیاد: استرس و اضطراب می‌تواند باعث افزایش ریسک اعتیاد به الکل، داروهای تحریک‌کننده و سایر مواد نیز شود.

شکست رابطه

 خیانت می‌تواند برای طرف مقابل نیز اثرات نامطلوبی داشته باشد. بیشتر افراد نمی‌توانند بعد از خیانت، به شریکشان اعتماد کنند و بسیاری از روابط به خاطر خیانت سرانجام به پایان می‌رسند.

از دست دادن احترام

 برای بسیاری از افراد، خیانت ممکن است باعث از دست دادن عزت نفس و اعتماد به نفس شود؛ در نتیجه این افراد احساس بی‌ارزشی کرده و به خودشان نیز احترام نمی‌گذارند.

خودباوری پایین

عاقبت کسانی که خیانت می‌کنند چیست؟ فردی که خیانت می‌کند ممکن است احساس شک و عدم اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد که به دور از سلامت روانی اوست. خیانت منجر به تضعیف خودباوری فرد شده و باعث ایجاد رفتارهای مخربی مانند شکل‌گیری پنداره منفی در فرد می‌شود. درباره اثرات خودباروری بهتر است به موارد زیر توجه کنید.

  1. شک و عدم اعتماد به نفس: فرد خائن باور دارد که قادر به جلب اعتماد شریک خود نیست و نمی‌تواند به عنوان شریک وفادار و با ارزش در ذهن همسرش شناخته شود.
  2. افزایش استرس و اضطراب: فرد خائن ممکن است به دلیل خیانت، احساس استرس و اضطراب کند که باعث محدود شدن توانایی‌هایش در ارتباطات بین فردی شود.

افزایش خطر افسردگی

تضعیف خودباوری می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به افسردگی و اختلالات روانی دیگر در فرد شود.

با توجه به تحقیقات و مطالعات، خطر ابتلا به افسردگی، اضطراب و اختلالات روانی در افرادی که به همسر خود خیانت کرده‌اند، بسیار بالاست. برخی از دلایل این مساله عبارتند از:

1. افزایش فشار روحی: خیانت کردن می‌تواند باعث افزایش فشار روحی شود. فرد خائن ممکن است با مشکلات روحی مواجه شد و به دلیل داشتن حس طرد شدگی اقدامات خطرناکی مانند خودکشی انجام دهد.

2. تشدید خشم و ناراحتی در شریک عاطفی: شریک عاطفی فردی که خیانت کرده، ممکن است افسرده، ناراحت یا خشمگین شود و این موضع می‌تواند باعث ایجاد ذهنیت منفی و خودآزاری فرد خیانتکار نسبت به عملش شود.

تحول هویتی

عاقبت کسانی که خیانت می‌کنند چیست؟ تجربه خیانت کردن ممکن است باعث تحول هویتی شده و باعث بی‌قراری و افسردگی گردد. در این باره بهتر است اشاره کنیم که فردی که خیانت می‌کند با نوعی بحران شخصیتی مواجه می‌شود و افکار آزاردهنده منفی به او حمله‌ور خواهند شد.

در نهایت، خیانت یک اقدام ناروا و ناشایست است که می‌تواند زیبایی یک رابطه و کیفیت آن را به طور قابل توجهی کاهش داده و باعث تضعیف اعتماد به نفس، تحلیل خودباوری و ایجاد احساس بدبینی در فرد خائن شود که می‌تواند آثار جبران ناپذیر ناشایستی را برای او بوجود آورد. بنابراین، بهتر است که همیشه قبل از انجام این اقدام، به دقت و با توجه به اخلاق و ارزش‌هایی که در خود می‌پسندید، تصمیم گیری کنید.

 خیانت ممکن است باعث پیامدهای غیر قابل تصوری برای هر دو نفر شود به همین دلیل هر چه زودتر بتوان این مساله را شناسایی کرد و مراقبت‌های جسمانی و روانی لازم را به عمل آورد، خطرات آن نیز کمتر می‌شود و افراد برای ادامه رابطه خود نشان می‌دهند که خواهان داشتن یک رابطه گرم و دوستانه هستند.

موضوعات مرتبط : دلایل و نشانه های خیانت مرد به زن

عاقبت کسانی که خیانت می‌کنند چیست؟

عواقب خیانت به شدت وابسته به شرایط و نوع خیانت است. اما در کل، خیانت در بیشتر موارد باعث آسیب به روابط و ارتباطات بین افراد می‌شود. بسته به شرایط، خیانت ممکن است منجر به جدایی، از دست دادن اعتماد و یا شک و تردید درونی شود که ممکن است هرکدام از این موارد تبعات طولانی مدتی برای خیانتکار داشته باشند. علاوه بر این، خیانت می‌تواند به مشکلات روانی مانند افسردگی، اضطراب و باورهای منفی درباره خود منجر شود. در نتیجه، بهتر است همواره از ارتکاب خیانت خودداری کرده و با احترام به اصول اخلاقی، در روابط خود عمل کنیم.

احتمالاً کسی که خیانت کرده است، نمی‌تواند به صورت کامل خوشحال باشد و همیشه نوعی ترس و احساس عذاب وجدان با درجات مختلف در آن‌ها وجود دارد. خیانت ممکن است با منجر شدن به فشارهای روانی، عدم قطعیت و شک در خود و رابطه، عدم اعتماد به نفس، و نیز همه این‌ها منجر به آسیب به روابط نزدیک با دیگران شود. در نتیجه، علت اینکه بعضی افراد خیانت می‌کنند، همیشه شفاف نیست و ممکن است خیانتکار با شناخت خود و الزامات خودش برای داشتن روابط سالم، احساس شادی و رضایت خود را از دست بدهد.

احساس عذاب وجدان یکی از شایع‌ترین رفتارهای روانی در افرادی است که خیانت کرده‌اند. تجربه نشان داده است که بعد از خیانت، افراد ممکن است با مشکلات روحی مواجه شوند که منجر به ایجاد احساس عذاب وجدان می‌شوند. علت اصلی این احساس عذاب وجدان این است که خیانتکار به دلیل دیدن آسیب‌های وارده به شریک زندگی خود و همچنین کم کردن ارزش شخصیت خود دچار نوعی شوک روحی می‌شود.

عاقبت خیانت

عاقبت کسانی که خیانت می‌کنند چیست؟ عاقبت خیانت کردن بسیار تیره است اما با این حال این عاقبت بد پیوندی ناگسستنی با دوران کودکی و یا ریشه‌هایی در ذهن فرد دارد. ریشه‌های خیانت در دوران کودکی می‌تواند برمبنای سابقه خانوادگی، نحوه سپری کردن دوران کودکی و تجربه‌های فرد در محیط اجتماعی و خانوادگی شکل گیرد. برخی از عوامل می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

نداشتن الگو‌های سالم رفتاری در خانواده

 افرادی که در خانواده‌هایی با مشکلات عاطفی، خشونت، پنهان‌کاری و یا ناکارآمدی زندگی می‌کنند، احتمالاً دچار مشکلات رفتاری مختلف خواهند شد که خیانت یکی از آنها است.

کمبود احساس ارتباط دوستانه و اعتماد در بچگی:

 افرادی که در کودکی اعتماد و دلبستگی آن‌ها کم رشد یافته‌ و عدم ایجاد رابطه دوستانه و حمایت در محیط خانه و مدرسه را تجربه کرده‌اند، احتمالاً به دنبال یافتن روابط دیگر در خارج از این محیط‌ها هستند، که خیانت نیز می‌تواند جزء این رفتارها شامل شود.

بی‌توجهی به نیازهای رابطه و عدم صحبت کردن در بیان آن‌ها:

 افرادی که نمی‌توانند نیازهای خود را به درستی در روابط بیان کنند و دیگران نیز با خشم و توهین به آنها واکنش نشان می‌دهند، با احتمال خیانت بالاتری روبرو می‌شوند. همچنین آنهایی که نمی‌توانند صحبت کنند و توانایی حل کردن مشکلات را ندارند، ممکن است خیانت را به عنوان جایگزینی برای حل مسئله ببینند. بسیاری از زوج‌ها در روابط خود، نسبت به یکدیگر بسیار بی‌توجه هستند و این موضوع سبب خواهد شد تا نتوانند نیازهای یکدیگر را شناسایی کنند و به دیگر راه‌ها کشیده شوند.

4 پاسخ

  1. سلام منم زندگی سختی دارم شوهرم بادخترعموم بهم خیانت کرد اون ….بودباگوشی سکس میکردابروش رفت حامله شدمنم مجبورشدم سکوت مکنم

      1. من با پانزده سال زندگی مشترک و داشتن دو فرزند همسرم خیانت کرد با زنی که شوهر داشت وهمسرم بخاطر بی عقلیش منو و دو بچه رو رها کرده بخاطر خودش خانوادش هم به جای درست کردن زندگی مشترک فقط تونستند خیانتش رو انکار کنند و سر اخر پسر خیانتکارشون بیشتر پر در اورد و به خودش اجازه داد محبت این همه سالم رو با خیانت جبران کنه خدا نگدره از همچین انسانهای کثیف و عقده ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

مشورت نیاز داری کلیک کن!