درمان افکار منفی

درمان افکار منفی

افکار منفی یکی موضوعاتی است که در ذهن همه ما وجود دارد اما زمانی که نتوانیم این افکار را کنترل کنیم تبدیل به مشکلی جدی خواهند شد. افکار ناراحت کننده بسیار تکراری و مداوم هستند؛ به همین سبب باید سعی کنید تا با شناخت علل، ریشه‌ها و درمان افکار منفی گامی به سمت بازیابی و تغذیه مثبت ذهنتان بردارید.

منظور از افکار منفی چیست؟ چند نمونه از افکار منفی

افکار منفی به افکاری اطلاق می‌شود که باعث ایجاد احساسات منفی مانند ناراحتی، نگرانی، نارضایتی و عدم اعتماد به نفس در فرد شوند. این افکار معمولاً شامل شک و تردیدها، انتظارات منفی و خطرناک، انتقادات سخت و افکار سمی سمج و تکراری هستند.

وجود این افکار به چالش‌ها و مشکلاتی منجر می‌شود و می‌تواند در مسیر پیشرفت و رسیدن به هدف‌های مهم فرد را با موانع جدی رو‌به‌رو کند. به همین سبب بهتر است که سعی کنیم به جای تغذیه افکار منفی، با مثبت اندیشیدن روی رویدادهای مثبت و خوب، تمرکز کنیم تا احساس خوبی در طول روز به دست آوریم.

افکار منفی، به صورت خودکار به سمت فکر کردن درباره مشکلات، موانع، نگرانی‌ها و ترس‌های آینده متمایل هستند و می‌توانند سبب ایجاد استرس و اضطراب در فرد شوند که نتیجه تمام این‌ها، کاهش انرژی و اعتماد به نفس فرد است.

بعضی از نمونه‌هایی درباره افکار منفی عبارتند از:

  • من دوست ندارم که افراد با من ارتباط برقرار کنند زیرا همه آن‌ها قصد بدی دارند.
  • من هیچ وقت نمی‌توانم کارهای مورد علاقه‌ام را انجام دهم
  • من هیچ‌گاه موفق نخواهم شد.
  • هیچ کس نمی‌تواند من را درک کند.
  • همیشه باید برای دیگران اولویت قائل باشم و به خودم فکر نکنم.
  • برای من هیچ وقت چیزهای خوبی اتفاق نخواهد افتاد.
  • من همیشه باید نگران همه چیز باشم.
  • من اصلاً نمی‌توانم به چیزی که می‌خواهم برسم.

پیشنهاد میکنیم برای درمان حسادت از مقاله مرکز مشاوره روانشناسی استفاده کنید.

ریشه افکار منفی چیست؟

برای درمان افکار منفی ابتدا باید ریشه این افکار را شناسایی کرد. ریشه افکار منفی ممکن است متنوع باشد و به عوامل مختلفی مانند تجربه‌های زندگی، نگرش‌های فردی، محیط اجتماعی و فرهنگی وابسته باشد. این افکار ممکن است به دلیل تربیت و نوع  تعلیماتی که در دوران کودکی فرد دریافت کرده، تجربیات ناخوشایندی که در زندگی خود داشته، باورهای نامناسبی که به خود پیوند داده، افراد و رویدادهایی که در زندگی خود ملاقات کرده است و موارد دیگری شکل گرفته باشند.

برای شناسایی ریشه افکار منفی، داشتن شناخت از الگوهای افکاری خود، تحلیل کردن باورها، بررسی منابع تغذیه این افکار و همچنین مراجعه به یک متخصص می‌تواند مفید باشد.

تجربه‌های زندگی می‌توانند افکار منفی را در افراد ایجاد کنند. برخی از عواملی که ممکن است باعث بروز افکار منفی در افراد شوند می‌تواند عبارتند از:

👈 داشتن تجربه‌ها و حوادثی تلخ

 تجربه رویدادی نامطلوب مانند از دست دادن فرصت شغلی مهم یا رابطه ناموفق می‌تواند در صورتی که مداوم و مستمر باشد باعث بروز افکار منفی در فرد شود. علاوه بر این حوادثی مانند تصادفی خطرناک و یا تجربه سیل، زمین لرزه یا حوادث طبیعی دیگر می‌توانند باعث ایجاد ترس و اضطراب در فرد شوند و علاوه بر ایجاد اختلال پس از سانحه نوعی مزمن از افکار منفی در فرد ایجاد کنند.

 👈 داشتن توقعات و انتظارات بالا

اگر فرد دارای انتظارات بالایی خلاف توانایی و شرایط خود در زندگی داشته باشد، ممکن است هر گونه شکست یا ناکامی باعث بروز افکار منفی و شکل گیری نوعی افسردگی در وی شود. این موضوع می‌تواند در صورت تکرار و جلوگیری از گسترش افکار، باورهای فرد را نسبت به خودش نیز تحت تاثیر قرار دهد و از او فردی بی اعتماد به نفس بسازد.

👈 فشار روانی

بهتر است بدانید برای پیدا کردن راه‌های درمان افکار منفی، دانستن این موضوع که برخی بیماری‌ها مانند افسردگی و اضطراب می‌توانند باعث بروز این افکار و ایجاد نگرانی شوند؛ موثر است. با توجه به این عوامل، می‌توان گفت فشار روانی و سایر اختلالات روانی می‌توانند تا حد زیادی عملکرد فرد را کاهش دهند.

پیشنهاد ما به شما : درمان اضطراب اجتماعی

بهترین راه برای مقابله با افکار منفی، برنامه‌ریزی مناسب و بهبود رفتار و رفتارهای زندگی است.  همچنین، حمایت از باورهای خود و جستجوی راه‌های مختلف مانند تمرین ذهنی می‌تواند به فرد کمک کند تا با تجربه‌های ناگوار روبرو شود و در برابر افکار منفی مقاومت کند.

تاثیر نگرش‌های فردی و محیط اجتماعی بر ایجاد افکار منفی چیست؟

تاثیر نگرش‌های فردی و محیط اجتماعی بر ایجاد افکار منفی چیست؟

نگرش‌های فردی می‌توانند به طور مستقیم تاثیری در ایجاد افکار منفی داشته باشند. اگر فردی به خودش نگرشی منفی داشته باشد، احتمالاً به چیزهای بد فکر کرده و در نتیجه نیز از زوایای منفی به رویدادها نگاه خواهد کرد. به عنوان مثال، فردی با نگرش منفی ممکن است با داشتن شک و تردید برای رسیدن به هدفش تلاش کند و قدم بردارد.

چنین شخصی در هر قدمی که برمی‌دارد با کوهی از نشدن‌ها و احتمالات منفی برخورد و دائما نیز خودخوری می‌کند. در حالی که فردی با نگرش مثبت احتمالاً با انگیزه و پشتکار بیشتری به هدفش دست خواهد یافت.

 علاوه بر این، نگرش منفی می‌تواند باعث شود فرد دچار استرس و اضطراب شده یا احساس ناراحتی کند، که این احساسات ناراحت کننده هم می‌تواند عامل ایجاد افکار منفی در فرد باشد. اگر فردی به خودش نگرشی مثبت داشته باشد و برای درمان افکار منفی، ذهنیتش را نسبت به موضوعات ناراحت کننده عوض کند، به طور کلی به شرایط روحی بهتری، دسترسی خواهد داشت تا با شرایط منفی مقابله و به چیزهای مثبتی فکر کند.

همچنین، محیط اجتماعی نیز می‌تواند بسیاری از تصورات، اعتقادات و رفتارها را شکل دهد. در بسیاری از موارد، محیط اجتماعی، به مرور زمان می‌تواند تاثیر گذاری قابل توجهی بر روی افکار افراد داشته باشد و این افکار ممکن است منفی باشند.

عواملی مانند هم‌نشینی با افراد منفی، شنیدن اخبار ناامیدکننده، فشار همسالان، تجربه‌های ناموفق و ناامیدکننده و همچنین شرایط اقتصادی نامساعد می‌توانند باعث شکل گیری افکار منفی شوند. علاوه بر این موارد، نارضایتی از خود یا دیگران، افسردگی، کاهش خود اعتمادی و قابلیت‌های شخصی و غیره نیز منی‌توانند سبب ایجاد افکار ناراحت کننده شوند.

علل روانشناختی به وجود آمدن افکار منفی چیست؟

علت‌های روانشناختی برای به وجود آمدن افکار منفی ممکن است به دلیل موارد زیر به وجود بیایند.

👈 تجربه های منفی گذشته

 افرادی که تجربه‌های منفی زیادی را در گذشته داشته‌اند، به احتمال زیاد تمایل بیشتری به افکار منفی و پریشانی دارند. تمایل این افراد به صورت کاملا ناخوداگاه است و به همین سبب باید حتما با یک روانشناس مشورت داشته باشند.

👈 شرایط استرس زا

شرایط استرس زا مسائلی مانند فشار کاری، درگیری‌های خانوادگی، مشکلات مالی، ناکامی و شکست در رابطه و موارد دیگر را شامل می‌شود که تمامی این موارد می‌تواند باعث افزایش افکار منفی در فرد شود.

 👈 عوامل ژنتیکی

 برخی مطالعات نشان داده است که به ارث رسیدن بعضی از ژن‌های خاص ممکن است باعث افزایش احتمال ابتلا به اختلالات روانشناختی و البته پیچیده کردن درمان افکار منفی در افراد شود. به طور کلی عوامل ژنتیکی بسیار پیچیده هستند و نیاز به درمان دارویی خواهند داشت.

👈 اعتقادات منفی

بخشی از شخصیت همه افراد تحت تاثیر اعتقادات شکل گرفته‌اند. اعتقادات و باورهای فرد در صورتی که دستخوش تغییرات منفی شوند می‌توانند یکی از علل ایجاد تصورات و افکار ناامیدکننده باشند.

👈 عدم توجه به احساسات مثبت

 در برخی موارد، فرد به دلیل انگیزه کم، عدم توجه به احساسات مثبت، و یا عدم توجه به موفقیت‌ها و دستاوردها، تمایل بیشتری به افکار منفی دارد. شناسایی و مدیریت این علل می‌تواند به کاهش افکار منفی کمک کند.

راه‌های درمان و رهایی از افکار منفی چیست؟

راه‌های درمان و رهایی از افکار منفی چیست؟

برای درمان و خلاص شدن از دست افکار منفی پرورش یافته در ذهنمان قدم اول این است که خط بطلانی بر روی آن‌ها بکشیم و این امر زمانی محقق می‌شود که در گام نخست بپذیریم که فردی قوی، با اراده و دارای عزت نفس بالا هستیم.

👈 مثبت‌نگری و پرورش افکار

قدم اول در اکثر درمان‌ها این است که فرد این باور را در خود به وجود بیاورد که هیچ چیزی توان ضعیف کردن او را ندارد مگر اینکه خودش اجازه چنین کاری دهد.

به همین خاطر سعی کنید ابتدا با یاداوری نقاط زیبای زندگی خود، نگرشی مثبت را در وجودتان شکل دهید. مثبت‌نگری و پرورش افکار خوب، یکی از اقداماتی است که شما می‌توانید با گوش دادن به موسیقی، مطالعه کتاب و انجام کارهای مورد علاقه‌تان به وجود بیاورید.

👈 بستن کش به دست

همچنین روش‌های دیگری برای درمان افکار منفی وجود دارد که شما می‌توانید در صورت هجوم مکرر این افکار می‌توانید انجام دهید. یکی از این روش‌ها این است که در دست خود، کشی ببندید و هر زمان که فکر ناامید کننده‌ای به ذهنتان خطور کرد، کش را بکشید.

ضربه و دردی که شما به علت بستن کش تجربه می‌کنید هرگز فراموش نخواهد شد و شما ذهن خود را شرطی می‌کنید تا متوجه این موضوع شود در صورت فکر کردن به شکلی منفی، درد زیادی را تجربه خواهد کرد.

👈 خودتان را صدا بزنید

در روش دیگر شما می‌توانید هنگامی که درگیر افکار منفی شدید خودتان را با لحنی بلند صدا بزنید و به خودتان بگویید: کافی است. بعد از اینکه به خودتان دستور متوقف کردن را صادر کردید بهتر است از جایتان بلند شوید و به مکان دیگری بروید. همچنین می‌توانید با یادداشت کردن برنامه روزانه خود و داشتن برنامه‌ریزی، ذهن خودتان را به فعالیت‌های مثبت معطوف کنید.

بیشتر فکرهای آزاردهنده زمانی به سمت شما هجوم می‌آورند که کاری برای انجام دادن نداشته باشید. به همین خاطر به منظور بالا بردن و ارتقای عملکردهای فردی و اجتماعی خود بهتر است به صورت مثبت و سازنده، برنامه‌ای از اهداف خود تدوین کرده و مشغول به انجام دادن آن‌ها شوید.

به صورت کلی و با توجه به موارد گفته شده درباره درمان افکار منفی، افراد برای پیشگیری از شکل‌گیری آن‌ها، باید به دنبال محیطی سالم و افرادی با روحیه مثبت در زندگی باشند. همچنین، توسعه مهارت‌های حل مسئله، مدیریت استرس و ارتقاء خودشناسی می‌تواند به ایجاد محیط اجتماعی و ذهنی سالم کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

مشورت نیاز داری کلیک کن!