جبران خیانت به همسر

جبران خیانت به همسر

بسیاری از مردان و یا زنان بعد از خیانت به دنبال پیدا کردن راه‌های جبرانی هستند به همین خاطر تصمیم داریم تا در این مقاله درباره جبران خیانت به همسر برایتان راهکارهایی ارائه دهیم؛ پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

علت‌های متداول خیانت در زنان و مردان

خیانت به معنای نقض قول و عدم وفاداری است که نسبت به شخص دیگر انجام می‌شود. معمولاً در رابطه عاطفی و عشقی، خیانت به معنای ارتباط جنسی یا عاطفی با شخص دیگری به جز همسر یا شریک زندگی است. خیانت می‌تواند باعث ایجاد احساسات منفی از جمله افسردگی، خشم و ناراحتی شدید در شخص مورد نظر شود و حتی می‌تواند رابطه را نابود کند.

خیانت یک عمل پیچیده است که بر اساس شرایط مختلفی ممکن است اتفاق بیافتد؛ این شرایط ممکن است شامل عوامل ناشی از روابط، شرایط شخصی، مسائل اخلاقی و… باشد. اگرچه تجارب منفی در کودکی و نوجوانی ممکن است بر شخص تأثیر گذار باشد، اما ممکن است یک شخص با هر نوع تجربه‌ای خیانت کند یا نکند.

در مجموع، علل خیانت بسیار پیچیده هستند و اصل داشتن و نداشتن آن در کودکی برای هیچ فردی یک قاعده قطعی نیست.

استفاده از مشاوره خیانت کمک زیادی برای جبران خیانت به همسرتان میکند.

علل خیانت زنان

خیانت در روابط عاطفی و زوجی می‌تواند به عوامل گوناگونی برگردد، اما چندین عامل متداول وجود دارد که شما با شناخت آن‌ها می‌توانید راه حل مناسبی نیز برای جبران خیانت همسر پیدا کنید.

1. عدم رضایت جنسی: عدم رضایت جنسی می‌تواند باعث شود که زنان به دنبال روابط جنسی با فردی دیگر باشند. در بعضی از مواقع اگر مرد نتواند نیازهای جنسی همسر خود را براورده سازد و یا به خلاهای روحی و عاطفی همسرش پاسخ ندهد؛ امکان و احتمال خیانت در زنان تقویت پیدا می‌کند.

2. عدم رضایت از مرد: عدم رضایت زن از مرد می‌تواند باعث شود زن با فرد دیگری رابطه برقرار کند. این عدم رضایت می‌تواند بر اساس مسائل مختلفی از جمله فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی باشد. علاوه بر این مردانی که معتاد هستند و یابه شدت پرخاشگر می‌باشند به مرور زمان همسرشان را از دست خواهند داد زیرا زنان در چنین شرایطی بسیار آسیب‌پذیر شده و برای پیدا کردن و دریافت محبت به سمت محیط بیرونی کشیده می‌شوند.

علاوه بر این مردانی که دارای مشکلات عصبی بوده و بی‌تفاوت هستند یا همیشه دور از خانه می‌باشند احتمال ایجاد خیانت را در زنانشان افزایش خواهند داد.

3. احساس تنهایی: احساس تنهایی می‌تواند باعث شود که زن به دنبال رابطه با فرد دیگری بگردد و به دنبال حمایت احساسی و ارتباطی باشد.

4. عدم احساس عشق: عدم احساس عشق و وجود طرحواره‌های فعال در زنان می‌تواند موجب شود زن به دنبال فرد جدیدی بگردد. علاوه بر این وجود اختلالات شخصیتی یا جنسی نیز می‌تواند در زنان منجر به ایجاد خیانت شود.

5. ازدواج زودهنگام: از دیگر دلایل خیانت زنان، ازدواج در سن کم یا اجباری بودن ازدواج است. زنانی که تجربه عشقی نداشته باشند و به خاطر اجبار با فردی ازدواج کنند احتمال خیانت در آن‌ها وجود دارد.

علل خیانت در مردان

خیانت یک اتفاق پیچیده است که ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد و نمی‌توان آن را به یک دلیل اصلی ربط داد. اما چند مورد علل متداول خیانت مردان به زنان که شناخت آن‌ها می‌تواند سبب ایجاد راهی برای جبران خیانت به همسر باشد عبارتند از:

الف) افزایش احساسات و عدم دریافت پاسخ از سمت همسر

 👈 مردان ممکن است به دلیل داشتن احساسات عمیقی شامل عشق و علاقه به پارتنرشان و عدم دریافت پاسخ از همسر خود به دنبال فرد دیگری بیفتند تا نیازهای روحی و عاطفی خود را تامین کنند.

ب) بی‌ثباتی در شخصیت زن

 👈 یکی دیگر از علل خیانت در مردان وجود اختلالات شخصیتی و یا دمدمی مزاج بودن در زنان است. زنانی که در روابط خود با همسرشان دارای ثبات عاطفی نیستند معمولا سبب می‌شوند تا در معرض خیانت قرار بگیرند.

ج) نیاز به تأیید خود

 👈 برخی مردان خیانت به این دلیل خیانت می‌کنند تا این موضوع را که هنوز جذاب و قابل توجه هستند را تایید کنند. به صورت کلی مردانی که از طرف همسر خود تمجید و مورد ستایش قرار نمی‌گیرند سعی می‌کنند تا برای دریافت تایید به سمت افراد دیگر کشیده شوند.

هرچند که دلایل خیانت بسیار متفاوت بوده و هیچ کدام از این دلایل جامعیت عمومی ندارند باید در نظر داشت که هیچ دلیل و منطقی برای انجام خیانت مورد قبول نیست؛ بنابراین درک و فهم عوامل خاص خیانت برای هر شخصی بسیار مهم است و در مواقعی راه جبران خیانت همسر را سخت خواهد کرد.

البته که همه مردان به زنان خیانت نمی‌کنند، ولی برخی از دیگر دلایل خیانت مردان به زنان شامل موارد زیر می‌شود.

1. انسان‌ها برای رضایت جنسی خود به دنبال تنوع هستند و ممکن است به دنبال تجربه روابط جنسی با شخصی دیگر باشند.

2. نوع رابطه بین زن و مرد ممکن است به دلیل دلایلی چون عدم تطابق عاطفی، عدم رضایت جنسی، فاصله طولانی و غیره، مبتلا به خستگی یا روتین شود و با رابطه جدید به دنبال تجربه رضایت خود باشند.

3. مردان ممکن است به دنبال افزایش اعتماد به نفس و اثبات قابلیت خود در شجاعت و شهامت باشند.

4. وابستگی به مواد مخدر، الکل و یا به تنهایی خوش‌گذرانی کردن در محیطی غیر از محیط خانه می‌تواند باعث خیانت شود.

5. نداشتن توانایی حل مشکلات و کنترل هیجانات می‌تواند باعث شود که فرد به دنبال رفتارهای ناامنی برای تخلیه هیجانات مانند خیانت پیدا کند.

اثرات خیانت به همسر

اثرات خیانت به همسر

خیانت به همسر یا شریک عاطفی می‌تواند از لحاظ روحی، عاطفی و حتی فیزیکی آسیب‌های جدی به همراه داشته باشد. افرادی که توسط شریک عاطفی خود مورد خیانت قرار گرفته‌اند، ممکن است احساس خیانت و بی‌اعتمادی را نسبت به همه افراد داشته باشند.

افرادی که در معرض خیانت همسرشان قرار گرفته‌اند ممکن است با استرس، افسردگی، اضطراب و مشکلات خواب مواجه شوند. به علاوه، خیانت می‌تواند باعث ایجاد سوء استفاده از روابط با دیگران شود و آسیب‌های فیزیکی مانند بیماری‌های جنسی چون ایدز ایجاد کند.

مطلب پیشنهادی ما به شما : راه های فراموش کردن خیانت همسر

آسیب‌های روحی و روانی که ممکن است در اثر خیانت به همسر ایجاد شوند شامل موراد زیر است با این حال بهتر است به صورت کلی خیانت نکنید تا بعدها به دنبال راهی برای جبران خیانت همسر نباشید :

👈 افزایش سطح استرس و اضطراب

👈 کاهش اعتماد به نفس

👈 روابط خانوادگی مختل شده

👈 افزایش دلزدگی و افسردگی

👈 حس ناامنی

👈 عدم تمایل به برقراری رابطه جدید

👈 افزایش مشکلات جنسی

👈 افزایش حس بی‌ارزشی

👈 خشم و عصبانیت

👈 آسیب به خود احترامی

 با توجه به ماهیت چند بعدی این موضوع، هر فرد ممکن است تجربه‌های کاملا متفاوتی در حوزه تجربه خیانت داشته باشد و عواقب و تبعات آن، برای همه باعث رنج و سختی شدیدی شود. به عنوان یک راه حل، پیشنهاد می‌شود تلاش کنید از خیانت در هر شرایط و به هر دلیلی اجتناب کنید و در صورت نیاز، به کمک یک مشاور خانواده یا روان‌شناس در زمینه حل افکار خیانت و خارج شدن از رابطه سمی تلاش کنید.

مطلب پیشنهادی ما به شما : بخشش خیانت همسر

بی اعتمادی، بی احترامی، افسردگی، اضطراب، خشم، خودکشی، سوء رفتار، مسائل جنسی، اختلالات خواب و اضطراب از میان انواع آسیب‌های روانی و روحی هستند که یک فرد می‌تواند به دلیل خیانت به همسرش تجربه کند.

راه‌های جبران خیانت به همسر

راه‌های جبران خیانت به همسر

خیانت به همسر یکی از مشکلاتی است که ممکن است رابطه زوجین را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، در صورتی که به خود و رابطه خود با همسرتان اهمیت بدهید، می‌توانید با اتخاذ راه‌های جبرانی، مشکل را بهبود بخشید. برخی از راه‌های جبرانی عبارت‌اند از:

1.صحبت کردن با همسرتان و اعتراف به اشتباه

👈 یکی از روش‌هایی که می‌تواند به عنوان راهی برای جبران خیانت همسر مفید باشد این است که با همسر خود در ادامه زندگی قول دهید تا همیشه صادق باشید. صادق بودن و پذیرفتن اشتباه یکی از راه‌هایی است که به شما کمک خواهد کرد به مرور زمان رابطه خود را با همسرتان بازیابی کنید.

از حرف زدن درباره دلیل خیانت نترسید، با همسرتان درباره خیانت او صحبت کنید و سعی کنید دیدگاه و توضیحات او را بپذیرید. شاید دلیل فرد برای خیانت را بفهمید یا بخواهید در مورد این موضوع گفتگو کنید تا در آینده مشکلات مشابه پیش نیاید.

2.راه‌های جبران خیانت به همسر : سرپوش نگذاشتن بر مسائل

👈 به جای پرداختن به مشکل خیانت و ادامه دادن جروبحث‌ها، می‌توانید به جستجوی شیوه‌های مناسب برای حل مشکلات خود بپردازید. یافتن روش‌های مختلف برای بهبود رابطه با همسرتان ممکن است به شما کمک کند که بهترین انتخاب را در نهایت پیدا کنید.

انجام این کار به معنای سرپوش گذاشتن بر روی مشکل اصلی نیست بلکه به معنای این است که با پذیرفتن و شناخت مشکل به دنبال راه حل نیز باشید. در این راستا سعی نکنید تا همسرتان را مجبور کنید تا شما را ببخشد بلکه به او زمان دهید و بدانید که بسیار مقصر هستید.

3.پذیرش نقش خود در مشکل

👈 هر دو نفر در برابر پیدا کردن راه‌حل‌های مناسب برای مشکل خود نقش دارند. پذیرفتن نقش مثبت و سازنده در رابطه با همسرتان می‌تواند به شما کمک کند تا در جبران خطاهای خود، به تعادل دوطرفه برسید. باید به یاد داشته باشید که برای جبران خطاهای گذشته، نیاز به صبر، آرامش و تلاش مداوم دارید.

راه‌های جبران خیانت به همسر : احساسات خود را مدیریت کنید

👈 هنگامی که خیانت را تجربه می‌کنید احتمالاً با توهم‌ و هیجانات شدیدی مواجه خواهید شد. سعی کنید برای جبران خیانت همسر، احساسات خودتان را در ابتدا کنترل و از انفعالات بی‌رویه جلوگیری کنید. مدیریت احساسات نیاز به تمرین و خودشناسی دارد به همین دلیل برای یادگیری کنترل هیجانات خود می‌توانید به یک روانشناس مراجعه کنید.

هنگامی که پذیرفتید و هیجانات را کنار گذاشتید به شکلی بهتر و سازنده می‌توانید احساسات همسرتان را درک کنید.

5.به کمک متخصصین مشاوره تماس بگیرید

👈 خیانت همسر می‌تواند به شدت چالش برانگیز باشد و خیلی از افراد برای هضم و پذیرش این موضوع در خود نیاز به کمک متخصصین مشاور دارند تا بتوانند علاوه بر پذیرش، احساساتشان را مدیریت و برای بازیابی روابطشان تلاش کنند یا در مورد مصالحه و جدایی عاقلانه‌تر تصمیم بگیرند.

توجه داشته باشید که اگر امکانش وجود داشته باشد اولویت باید همیشه با حفظ روابط و بازگشت به شرایط عادی باشد به همین خاطر پیش از صحبت کردن با مشاور دادخواست طلاق ندهید و فورا به فکر جدایی نیفتید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

مشورت نیاز داری کلیک کن!