فراموش کردن خیانت همسر

فراموش کردن خیانت همسر

اگر زنی هستید که شوهرتان بهتون خیانت کرده یا مردی هستید که متوجه خیانت همسرتان شده اید و قصد دارید با او زندگی را ادامه دهید و دنبال راهی برای فراموش کردن خیانت همسر هستید باید خبر بدی بهتون بدم و بگم متاسفانه چیزی به اسم فراموشی وجود ندارد و قطعا این موضوع را نمیتوان از ذهن پاک کرد اما خبر خوب این که قطعا راه کارهایی برای مقابله و مواجهه با خیانت وجود دارد تا راحت تر از این مسئله عبور کنیم و شرایط را بپذیریم تا در نهایت تا حد زیادی به زندگی قبل از خیانت برگردیم.

خیانت قطعا دلایل مختلفی دارد باید به دنبال دلیل اصلی گشت تا ریشه اصلی خیانت پیدا شود قطعا اگر به شما خیانت شده است فقط همسر شما مقصر نیست.

اگر درست این موضوع ریشه یابی شود فردی که به او خیانت شده است میتواند در مواجهه و پذیرش خیانت منطقی تر عمل کند.

در واقع خیانت به هر دلیلی که بوده است توجیهی ندارد و شخصی که خیانت کرده است مقصر است اما شما تصمیم گرفتی بپذیری و بنا به هر دلیلی درست یا غلط زندگی را حفظ کنی یا اصطلاحا خیانت همسر را فراموش کنی.تا انتها با ما همراه باش تا بهترین و اصولی ترین راه کارها به شما برای فراموش کردن خیانت همسر ارائه داده شود.

در چه مواقعی باید خیانت همسر را فراموش کنیم؟

فردی که از خیانت آسیب می بیند چه به زندگی با همسرش ادامه دهد وخیانت همسرش را ببخشد چه خیانت همسرش را نبخشد وارتباطش را قطع کند به دنبال فراموش کردن خیانت همسرش است بخاطر آسیب وارده از خیانت و می خواهد به آرامش برسد.

حال اینکه فراموش کردنی در کار نیست چون انسان دکمه ای به اسم دیلیت و فراموشی ندارد در واقع فرد آسیب دیده از خیانت باید بپذیرد این اتفاق را و با آن روبه رو شود و اجازده دهد سیر طبیعی خود راطی کند تا به آرامش برسد.

در اینجا به مواقعی که افراد باید خیانت همسر را فراموش کنند اشاره می کنیم :

  • زمانی که فرد فرصت دوباره می دهد بعد از خیانت همسرش ؛ وقتی بعد از خیانت همسرتان تصمیم به ادامه زندگی با وی گرفتید بهتر است خیانت همسرتان را فراموش کنید و این اشتباه همسرتان را پشت سر بگذارید تا به آرامش برسید و شروع دوباره داشته باشید چرا که تکرار وقایع خیانت و خاطرات تلخ و بالا گرفتن چوب سرزنش بر سر همسرتان موجب ایجاد رابطه سمی زوج می شود.
  • زمانی که پس از خیانت همسر جدا می شوید ؛ حتی زمانی که جدا می شوید بهتر است اشتباهات همسرتان را ببخشید و خود را از خاطرات تلخ گذشته رها کنید وخیانت همسر سابقتان را فراموش کنید تا ادامه خوبی داشته باشید . چرا که برخی از افراد بعد از دیدن خیانت همسرشان دچار بی اعتمادی شده و این شک و تردید را همیشه همراه خود دارند و به دیگر افراد زندگیشان نیز تعمیم می دهند که این امر موجب مشکلات ارتباطی این افراد می شود.
  • در صورت داشتن فرزند یا فرزندان ؛ زمانی که شما در نقش پدر یا مادر هستید و از همسرتان خیانت دیدید بهتراست زمانی که کنار فرزندتان هستید خیانت همسرتان را کاملا فراموش کنید چرا که همسر شما درست است که کار درستی در حق شما نکرده اما پدر یا مادر فرزند شماست و شما حق ندارید از همسرتان به فرزندتان بدگویی کنید چرا که ظلم بزرگی در حق فرزندتان است و دنیای وی را بر هم می ریزید.

آیا می شود خیانت همسر را فراموش کرد؟

بیشتر مراجعینی که بعد از خیانت همسر به ما مراجعه می کنند در ابتدای امر بلاتصمیم هستند و نمی دانند باید چه کاری انجام دهند؛اما به مرور زمان که منطقی تر می شوند و تصمیم به ادامه زندگی می شوند اولین سؤالی که از ما میپرسند این است که چطور خیانت همسرم را فراموش کنم؟

و اما جواب من به شما این است که فراموش کردن خیانت همسر را فراموش کن…!

چرا که انسان دکمه ای به اسم دیلیت و فراموشی ندارد،و تنها کاری که باید انجام دهید این است که به پذیرش برسید و رسیدن به مرحله پذیرش عبور از پنج مرحله سوگ است که در اینجا به اختصار مراحل سوگ پس از خیانت را عنوان می کنم.

نکته ای که حائز اهمیت است این است که همه ی افراد تک تک این مراحل را نمیگذرانند و ممکن است فقط چند مرحله را طی کنند و به پذیرش برسند و ممکن است فرد حتی با تجربه تک تک مراحل به پذیرش نرسد اما نکته مهم اینجاست که برای عبور از این مرحله و باصطلاح عامه فراموش کردن خیانت به مرحله پذیرش باید رسید.

مرحله اول سوگ خیانتانکار است : فرد آسیب دیده از خیانت همسر در ابتدای امر دچار ناباوری و انکار است ونمی تواند قبول کند همسرش به وی خیانت کرده و فرد عنوان می کند که  من به همسرم خیلی اعتماد داشتم و به هیچ عنوان باورم نمیشه همسرم با من چنین کاری انجام داده ؛ باید بگم اکثر خیانت ها در اوج اعتماد صورت می گیرد .

مرحله دوم سوگ خیانت همسرخشم است : در این مرحله فرد باور کرده که چه اتفاقی افتاده وبسیار عصبانی و خشمگین است از همسرش که به وی خیانت کرده ،از اطرافیان ،حتی از زوج هایی که در اطرافشون هستند و مشکلی ندارند، به زمین و زمان بد و بیراه میگه و ناراحت و خشمگینه و در این مرحله معمولاً فرد حس انتقام و تلافی دارد و میخواد به همسرش ضربه بزند؛ در واقع در این مرحله فرد احساسات متناقضی را تجربه می کند .

مرحله سوم سوگ خیانت غم است : فردی که خیانت دیده بعد از انکار و خشم کم کم می پذیرد که بهش خیانت شده و منطقی تر میشه دقیقاً در همنجاست که عزاداری می کند برای روزها و خاطرات و اعتمادی که در زندگی به همسرش داشته مثل فردی است که عزیزترن فرد زندگیش را از دست داده یا ماتم میگیرد از فرط غم یا شیون و زاری میکند و هیجاناتش را بصورت متناقض ابراز و برون ریزی می کند.

معمولاً در این مرحله فرد احساسات متناقضی را نسبت به همسرش تجربه می کند؛ آب و هواش بهاریه گاهی ابری و گاهی آفتابیه در یک لحظه عاشقشه و در لحظه ای بعد متنفره که کاملاً ابراز این احساسات در این مرحله طبیعی است.

مرحله چهارم سوگ خیانت چانه زنی است : در این مرحله فرد مستأصل است وناراحتی می کند و متوجه میشود چاره ای نیست و این اتفاق براش افتاده با خودش میگه میشه شب بخوابم صبح بیدار شم همه ی اینا خواب باشه؟ چرا برای من این اتفاق افتاد؟ چرا من و سؤالاتی از این قبیل …

مرحله پنجم سوگ خیانت پذیرش است : در این مرحله فرد می پذیرد که خیانت صورت گرفته و باید با این مسئله مواجه شود و خود را آماده ی ورود به زندگی جدید می کند.

آیا برای فراموش کردن خیانت همسرم به مشاور مراجعه کنم؟

سوگ خیانت مراحل مختلفی دارد و طی کردن این مراحل با رنج ها و درد های روانشناختی همراه است . بنابراین تجربه هیجانات متناقض و ناخوشایند اجتناب ناپذیر است .

مدت زمانی که نیاز هست تا افراد به مرحله پذیرش برسند متفاوت است و حتی عبور از این مراحل از فردی به فرد دیگر متفاوت است و نمیتوان زمان مشخصی را تعیین کرد . اما برای پاسخ به این سؤال که آیا برای سوگ خیانت به مشاور مراجعه کنیم یا خیر ؟ بهتر است به چند نکته توجه کنید :

  • واکنش افراد در موقعیت های بحرانی متفاوت است :

خیانت بحرانی است که فرد باهاش مواجه میشه واکنش من با دیدن خیانت با واکنش شما هنگام مواجهه با خیانت متفاوت است برای کنار اومدن با خیانت و فراموش کردنش مشاور با توجه به تفاوت های فردی فرد به وی کمک می کند تا راحتتر و سریع تر با توجه به ویژگی های شخصیتیش با این موضوع کنار بیاد.

  • زوجین در بحران خیانت دچار سر در گمی می شوند:

 وقتی خیانت اتفاق میوفته هر دو طرف گیج و سردرگم هستند ؛چه فردی که خیانت دیده و چه همسری که بی وفایی کرده در اینجا مشاور می تواد به شما کمک کند وقایع را به خوبی تحلیل کنید و تصمیم گیری درستی داشته باشید و در صورت ماندن در رابطه با آموزش های لازم به زوجین کمک می شود تا خیانت راحت تر فراموش شود.

  • مراحل سوگ خیانت با حضور مشاور اصولی طی می شود:

مراحل سوگ پس از خیانت در افراد به صورت متفاوت طی می شود و برخی افراد حتی در مرحله انکار و ناباوری باقی می مانند بطوری که مدت زمان زیادی از خیانت همسرش گذشته و همچنان در مرحله انکار است و عبور نکرده که باعث بروز اختلالات روانی و جسمانی در فرد می شود اعم از افسردگی،اضطراب،وسواس،دردهای عضلانی و عصبی ،ناراحتی معده و … بنابراین حضور مشاور برای سهولت از عبور از این بحران و پیشگیری از بروز اختلالات روانشناختی و جسمانی و جتی فراموش کردن خیانت تأثیرگذار است.

راه های فراموش کردن خیانت همسر:

خیلی ازافرادی خیانت رو از نزدیک لمس کردن انقدر این مسئله براشون دردناکه که به دنبال فراموش کردن خیانت همسرشان هستند تا به آرامش برسند و اولین سؤالی که به ذهنشون میرسه اینه :

آیا راهی برای فراموش کردن خیانت همسرم وجود داره؟

آیا می توانم خیانت همسرم را نادیده بگیرم و مثل قبل بهش اعتماد کنم:

برای رسیدن به جواب سؤالات شما در اینجا به چند مورد از راه هایی که برای فراموش کردن خیانت همسر شما لازم است اشاره می کنم:

جوری رفتار نکنید که انگار هیچ اتفاقی نیوفتاده:

بعد ازاینکه همسر آسیب دیده در خیانت تصمیم به ادامه رابطه می گیرد فرد بی وفا نباید انتظار داشته باشد که انگار هیچ اتفاقی نیوفتاده و مثل قبل ادامه داشته باشد رابطشون چون تغییر صورت گرفته و زمان نیاز هست تا همسر آسیب دیده اعتمادش جلب شود.

دلایل خیانت همسرتان را کشف کنید:

درسته که خیانت هیچ توجیهی ندارد اما قطعاً دلایلی وجود دارد که با دانستن آنها شما می توانید هم به خودتان و هم همسرتان کمک کنید برای بهبود رابطه پس درباره دلایل خیانت همسرتان با هم گفتگو کنید.

خیانت همسرتان را فراموش نکنید بلکه ببخشید:

اتفاقی که افتاده هیچ وقت فراموش نمیشه اما میشه اشتباه دیگران را بخشید و فرصت جبران داد چرا که با بخشیدن خیانت همسرتان ابتدا خودتان را از خشم و کینه رها میکنید و بعد اینکه شانس دوباره ای به زندگی مشترک خوتان با وی را به خودتان و همسرتان می دهید که بعداً جای پشیمانی و ای کاش نباشد.

صادقانه ببخشید در غیر اینصورت ادامه ندهید:

خیانت مانند سونامی ای است که بیکباره وارد زندگیتان شده و اعتماد و عشق شما را زیر سؤال برده؛ بهتر است با هم صادق باشید و اگر برای ادامه ارتباط زوجتان عشقی باقی مانده برای باز سازی رابطه تحکیم عشق مابین خودتان و جبران کردن تلاش کنید وگرنه اگر بخاطر حرف مردم و وجود فرزندانتان ظاهراً می بخشید چیزی جز تقویت خشم کینه و نفرت نیست و ارتباطتان بسیار سمی است ادامه ندادنش بهتر است پس با هم صادق باشید و اگر تتمه ای از عشقتان باقیست بجنگید برای بازسازی رابطه و حفظ بنیان خانواده…

رابطه جنسی را قطع نکنید!

معمولاً بعد از خیانت فردی که بی وفایی کرده تمایل دارد با برقراری ارتباط جنسی همسر خود را از آن خود کند و فرد آسیب دیده از ارتباط جنسی دوری میکند که این امر در ابتدا طبیعیست اما ادامه این نوع رفتار باعث دور شدن زوج از یکدیگر می شود.

پس بهتر است احساسات خود را مدیریت کنید و ارتباط جنسیتان را حفظ کنید و به عنوان ابزاری برای ابر از خشمتان استفاده نکنید اتفاقاً به عنوان ابزاری برای استحکام رابطه و جاری کردن عشق میان خودتان از این ارتباط استفاده کنید.

به روانشناس و مشاور مراجعه کنید

زوج بعد از مواجهه با بحران خیانت نیاز مبرمی به بیان احساسات و حالات روحی خود دارند اما با فرد معتمد و متخصص که گمراه نشوند و راه درست را برای طی کردن مسیر به آنها نشان دهد و بتوانند ببخشند و رابطه شان را بازسازی کنند برای رسیدن به این امر بهترین و معتمد ترین فرد روانشناسان صبور ومتخصص در این امرهستند که با پشتیبانی و حمایتشان می توانند محرم اصرار شما باشند و شما را در این مسیر کمک کنند .

سخن آخر اینکه بعد از دیدن خیانت حالات روحی متناقضی را تجربه می کنید مراقب باشید هیجانمدار برخورد نکنید جدایی آخرین راه است و تمام راه های نرفته رو امتحان کنید برای بازسازی رابطه و درست کردن زندگیتان چرا که همیشه ساختن همان چیزی که دارید بهتر از خراب کردنش است.

در این مقاله در مورد فراموش کردن خیانت همسر صحبت کردیم. امیدواریم از مطالب گفته شده استفاده کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

مشورت نیاز داری کلیک کن!