بهترین نوع ازدواج فامیلی

بهترین نوع ازدواج فامیلی

آرزوی هر والد و یا پارتنری این است که بهترین و موفق‌ترین نوع ازدواج را داشته باشد. در این بین آن دسته از زوجینی که تمایل به ازدواج فامیلی دارند و یا اینکه عاشق فردی از اقوام خود هستند به دلیل داشتن ترس از مشکلات ژنتیکی و یا روانشناختی ازدواج فامیلی از این موضوع ترس داشته و مردد هستند. تمام ترس‌های شما کاملا درست است زیرا ازدواج فامیلی می‌تواند اثرات بسیار منفی بر سلامت کودک شما بگذارد با این حال ما قصد داریم تا در این مقاله اطلاعاتی درباره بهترین نوع ازدواج فامیلی به شما ارائه دهیم؛ پس مطالعه این مقاله را تا انتها از دست ندهید.

بهترین نوع ازدواج فامیلی چه ازدواجیست؟

یکی از بهترین انواع ازدواج، ازدواجی است که بین دو نفری صورت می‌گیرد و با یکدیگر سببی ارتباط دارند. در واقع، در این نوع ازدواج، فامیل بودن آنها سببی است و نه نسبی. اطلاع داشتن از تفاوت نسب و سبب نیز می‌تواند مفید باشد؛ نسب به صلابت و خویشاوندی گفته می‌شود که در آن دو نفر، جدشان یکی باشد و بنابراین، آنها نسبت خونی دارند. با این حال، سبب، خویشاوندی است که ناشی از روابط خانوادگی دیگر مانند ازدواج بین دو غریبه است. با این وجود، ازدواج بین اقوام فامیلی سببی، خطر ازدواج نسبی را ندارد و همچنین ازدواج بین دو غریبه است، چرا که هر دو خانواده در اثر این ازدواج، فامیلی سببی را با هم دارند و با این شناخت کافی در مورد یکدیگر، برای ازدواج راحت‌تر تصمیم می‌گیرند.

ازدواج‌های فامیلی ممکن است در برخی فرهنگ‌ها و قومیت‌ها متداول باشد در حالی که در برخی دیگر ممنوع و یا نامطلوب تلقی می‌شود. در مواردی که به شدت محدوده جغرافیایی و جمعیتی فقیر و پرجمعیت است، ازدواج‌ فامیلی نیز به عنوان یک راه مقابله با فقر و نابسامانی اقتصادی مطرح می‌گردد. با این حال، پژوهش‌های بسیاری نشان داده‌اند که این نوع ازدواج‌ها می‌تواند مشکلات جسمی و روانی را برای فرد و اجتماع به همراه داشته باشد. به علاوه، این نوع ازدواج‌ها ممکن است منجر به افزایش بیماری‌های ژنتیکی و بیماری‌های وراثتی شود. لذا، قبل از تصمیم گیری در مورد ازدواج فامیلی باید به مزایا و معایب آن توجه کرد و بهتر است با مشاوره پزشکان و مشاوران خانواده تصمیم گیری شود.

ازدواج نسبی بسیار خطرناک است

درباره ازدواج‌های نسبی باید بیان کنیم که ازدواج دخترخاله و پسرخاله، از بین ازدواج‌های فامیلی نسبی، پرخطرترین و با بیشترین احتمال بروز مشکلات برای جنین است. سایر نسبت‌ها در مقایسه با این نوع ازدواج، ریسک کمتری دارند، اما این ریسک کمتر نیز چندان قابل‌توجه نیست و هیچ دلیل علمی برای توصیه و تشویق به ازدواج دخترخاله و پسرخاله وجود ندارد. به همین دلیل برای تجربه بهترین نوع ازدواج فامیلی، بهتر است به نسبیت توجه کنید.

ضروری است بگوییم که ازدواج فامیلی “الزاما” به تولید کودک با مشکلات سلامتی منجر نمی‌شود و ازدواج غیرفامیلی با “حتما” به تولید کودک سالم انجام نمی‌شود همراه است. در واقع، احتمال بروز مشکلات و بیماری‌های ژنتیکی در ازدواج فامیلی (نسبی) بیشتر است.

موضوعات مرتبط : توضیحات کامل در مورد اینکه کدام ازدواج فامیلی خطرناک است (معایب ازدواج فامیلی)

بهترین و کم‌ریسک‌ترین راه برای انجام ازدواج خانوادگی چیست؟

بهترین و کم‌ریسک‌ترین راه برای انجام ازدواج خانوادگی علاوه بر جلوگیری از ازدواج فامیلی، انتخاب همسر با درایت است. یعنی اینکه خوشبختی و آرامش خانوادی به دلیل این ازدواج بیشتر دچار مشکل نشود. اما اگر نسبت‌های خونی در این ازدواج در نظر گرفته نشود، این کم‌ریسک‌ترین و بهترین ازدواج خانوادگی نخواهد بود. چون این ازدواج با افزایش احتمال بیماری‌های مشترک در فرزندان همراه است. بنابراین اگر خواستید اینگونه ازدواج کنید، بهتر است قبل از انجام آزمایش خون انجام دهید و در صورتی که هیچ نسبتی بین شما و همسرتان وجود ندارد، این ازدواج خانوادگی را انجام دهید که در نسل‌های آینده هم برای شما و هم خانواده‌تان مشکلی ایجاد نکند.”

یکی از بهترین نوع ازدواج فامیلی و با خطر کمتر، ازدواج غیرفامیلی است که به همراه پیوند قرینه نیست. البته این نوع پیوندها ممکن است دچار بیماری‌های وراثتی و ژنتیکی نشوند، اما آسیب‌های روحی و روانی بسیار خطرناک و شاید غیر قابل جبرانی را با خود به همراه داشته باشند. بهترین نوع ازدواج آن است که هر یک از زن و شوهر آرامش خودش را در یکدیگر پیدا کنند، و نه آن‌که ارزش زندگی یک زوج در گرو زوج دیگری باشد. ازدواجی که نه عاشقانه بلکه با انتقام‌جویی ترتیب داده شده باشد، بسیار خطرناک است. بیماری‌های روانی مانند اختلالات دیگر، می‌توانند آرامش و آسایش خانواده را به خطر بیندازند. بیماری‌های روانی می‌توانند عملکرد مغز را در کار گیرند که ممکن است باعث مختل شدن زندگی شود.

بهترین نوع بارداری در ازدواج فامیلی

بارداری دو جانبه نوعی رابطه فامیلی است که برای حفظ سلامت جنین و مادر بسیار حائز اهمیت است. در این رابطه، بهتر است زن و مردی که در پیوند خویشاوندی هستند، در عین حفظ روحیه و جسمی خود، با هم ازدواج کنند. در ضمن، بهترین زوج برای باروری، آن دو نفری است که هیچ خواندگان مشترکی در شجره نسب خود ندارند تا حداکثر به هفت نسل پیش رفته شود. این موضوع شامل حفظ سلامتی، آرامش روحی، مسائل مالی و هر زمینه دیگری است که جهت پرورش کودک کاربرد دارند. در نهایت، بهترین ازدواج برای بارداری، آن است که هر دو شریک با هم ازدواج کنند و راهکارهای لازم را برای حفظ سلامتی خود و فرزندشان در نظر بگیرند.

پرورش دادن و بزرگ کردن دو کار متفاوت هستند. برای پرورش دادن یک کودک، ابتدا باید با مشاوران مشورت کنیم و درباره آینده او فکر کنیم. استعدادهایش را شناسایی کرده و به او کمک کنیم تا در ارتقاء آنها راهنمایی شود. با ارسال او به کلاس های مختلف، به او کمک می کنیم که بهترین استعدادهایش را بیابد و آنها را توسعه دهد. اگر فرزندی نداریم در قبال کسی مسئولیت نداریم، اما در صورتی که فرزندی داریم مسئولیت هایمان به او نسبت به کسانی که فرزند ندارند بیشتر است.

بهترین نوع از ازدواج‌های خانوادگی

ازدواج‌هایی که نسبت خونی بین همسران وجود نداشته باشد و همچنین هیچ بیماری مشترک ژنتیکی را نداشته باشند، بهترین نوع ازدواج فامیلی هستند. در برخی موارد، دو فرد ممکن است نسبت خونی یا خانوادگی با هم نداشته باشند، اما در بیماری ژنتیکی مشترک باشند. در صورتی که این بیماری در یک یا دو نسل قبلی اعضای خانواده وجود داشته باشد، این ازدواج‌ها برای فرزندانشان مشکل آفرین خواهد بود. بهترین نوع از ازدواج‌های خانوادگی، می‌تواند ازدواج برادر با خواهر یا دختر با فامیل‌های همسر برادر یا همسر عمو باشد.

در این نوع از ازدواج‌ها، به علاوه‌ی شناختن یکدیگر، احتمال بیماری ژنتیکی و توارثی کمتر است. همچنین با انجام آزمایش‌های قبل از ازدواج، می‌توان به‌راحتی اطمینان حاصل کرد که فرزندی سالم خواهد داشت. در مقایسه با ازدواج‌های نسبی، مشکلات و نگرانی‌های کمتری در این نوع از ازدواج‌ها وجود دارد.

ازدواج میان دختر و پسری که سابقه مشکل ژنتیکی بیماری ندارند، بهترین گزینه ازدواجی از نظر ژنتیکی است. همچنین، ازدواج با والدینی که بیماری ژنتیکی مشترک ندارند یا بیماری‌های ژنتیکی آنها متفاوت باشد، می‌تواند بهترین گزینه ازدواجی از نظر ژنتیکی باشد. برای مثال، اگر یکی از زوجین بیماری تالاسمی مینور داشته باشد و دیگری بیماری ژنتیکی دیگری داشته باشد، فرزندان آنها به بتا تالاسمی ماژور مبتلا نخواهند شد، مگر اینکه در نسل‌های قبلی این زوج‌ها، بیماری تالاسمی نهفته باشد. در این صورت، احتمال بروز بتا تالاسمی ماژور وجود دارد. بتا تالاسمی ماژور نیازمند مراقبت‌های پزشکی دائمی است، در حالی که برای مراقبت از تالاسمی مینور، نیازی به مراقبت پزشکی نیست.

کلام آخر

درباره بهترین نوع ازدواج فامیلی توجه شما را به کلام آخر جلب می‌کنیم.  بهتر است ازدواج را حتما با انجام آزمایش‌ها به طور کامل بررسی کنیم. ممکن است هزینه‌ی آزمایش‌های ژنتیکی بالا باشد، اما مطمئناً بهتر است نسبت به هزینه‌کردن برای کنترل بیماری پیشگیری کنیم.

 به عنوان مثال، تالاسمی ماژور به مراقبت‌های پزشکی و پرستاری بیشتری نیاز دارد. با کمی تفکر، خواهیم دید که هزینه‌ی آزمایش کامل، با هزینه‌ی درمان بیماری، خیلی کمتر است و درضمن، زمانی را که باید برای نگرانی و مراقبت از فرزند بیمار صرف نمی‌کنیم و زندگی زوج و فرزندان خود را تلخ نمی‌کنیم. مرکز مشاورکده برای زوج‌های جوان و سالم، سلامت، شادی و خوشبختی آرزومند است و برای داشتن یک جامعه‌ی سالم در پناه خانواده‌های سالم تلاش می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

مشورت نیاز داری کلیک کن!