ازدواج بدون عشق و علاقه

ازدواج بدون عشق و علاقه

ازدواج بدون عشق یکی از معضلاتی است که در جامعه امروزی و برای هر خانواده‌ای امکان دارد که اتفاق بیفتد. این پدیده به دلایل مختلفی مانند فشارهای اجتماعی، خانوادگی و یا فرهنگ‌های مختلف درون خانوادگی ممکن است اتفاق بیفتد. آن چیزی که بیشتر اهمیت دارد پرداختن به آسیب‌ها و پیامدهای ازدواج کردن بدون عشق است و ما در این مقاله می‌خواهیم به این موضوع مهم بپردازیم.

دلایل تن دادن به ازدواج بدون عشق

دلایل تن دادن به ازدواج بدون عشق

دلایل تن دادن به ازدواج بی‌عشق ممکن است بین افراد مختلف متفاوت باشد، اما برخی از عوامل عمومی عبارتند از:

👈 فشار اجتماعی

یکی از دلایلی که سبب می‌شود تا بعضی از دختران و پسران بدون عشق ازدواج کنند این است که فشارهای اجتماعی در نهایت بر آن‌ها غالب می‌شود. برای مثال بعضی از خدمات اجتماعی برای متاهلین فراهم است و کسانی که به بعضی از خدمات اجتماعی و یا تسهیلات نیاز دارند مجبور شوند با ازدواج سنتی و بدون عشق خانواده تشکیل دهند.

👈 نیاز به امنیت مالی و اجتماعی

 فرد ممکن است به دلیل نیاز به امنیت مالی و اجتماعی و همچنین تشکیل خانواده، بدون اینکه به عشق اعتقاد داشته باشد، تصمیم به ازدواج بگیرد. مسائل اقتصادی و مالی یکی از عواملی است که به شدت ازدواج را تحت تاثیر قرار می‌دهد به همین دلیل برای شروع بیشتر ازدواج‌ها اولین فاکتور این موضوع می‌باشد.

👈 مسائل خانوادگی

فرد ممکن است به دلیل فشار خانوادگی، تلاش برای پایبندی به فرهنگ‌ها و رسوم خانوادگی و یا برخورداری از وضعیتی بهتر در خانواده خود، تصمیم به ازدواج بدون عشق بگیرد. برای مثال در فرهنگ بعضی از خانواده‌ها پسران باید بعد از سربازی حتما ازدواج کنند و به همین جهت بیشترین فشار را متحمل می‌شوند.

👈 ناکارامدی در روابط عاطفی

فرد ممکن است به دلیل تجربه روابط عاطفی ناموفق، دلسرد شدن از عشق، از دست دادن اعتماد و اطمینان به روابط خود، تصمیم به ازدواج بی‌عشق بگیرد.

برای افرادی که شکست عشقی را تجربه می‌کنند ازدواج به معنای یک کانون گرم و متعهدانه است. این افراد گمان می‌کنند که با ازدواج پیوند دو انسان ابدی می‌شود و کسی آن‌ها را دیگر ترک نخواهد کرد.

👈 امید به ایجاد عشق در آینده

 فرد ممکن است امیدوار باشد که با همسر خود در آینده عشق و احساسات را تجربه کند و به همین سبب ازدواج زودهنگام یا از سر اجبار را می‌پذیرد.

در هر صورت، لازم به ذکر است که ازدواج بی‌عشق ممکن است مشکلات و نارضایتی‌های بسیاری را برای هر دو نفر به همراه داشته باشد و به طور کلی، ازدواج بر اساس عشق و احساسات عمیق و مشترک، به نفرات احساس آرامش، پایداری خانوادگی، سعادت و خوشبختی می‌بخشد.

پیامدهای ازدواج بدون عشق

پیامدهای ازدواج بدون عشق

درحالت کلی، برخی از پیامدهای روانی و اجتماعی ازدواج بی‌عشق شامل موارد زیر می باشد:

👈 فشار زیاد بر روی روابط درون خانواده

افرادی که به اجبار یا بدون عشق ازدواج می‌کنند نمی‌توانند به خوبی ارتباط درون خانوادگی داشته باشند. برای این افراد دید و بازدید از خانواده همسر از سر علاقه یا شوق نخواهد بود و تنها فشاری است که از جانب خانواده خود وارد می‌شود.

👈 پیامدهای ازدواج بدون عشق : کاهش رضایت مردان و زنان از رابطه زناشویی

از دیگر پیامدهای ازدواج بدون عشق این است که زوجین نمی‌توانند رابطه عاطفی و جنسی باکیفیتی با یکدیگر داشته باشند. غریزه جنسی یکی از غرایز مهم انسان‌ها است و سبب می‌شود تا رابطه زناشویی شور و هیجان داشته باشد.

یکی از کارکردهای ازدواج نیز رفع نیازهای جنسی است و کسانی که بدون عشق ازدواج می‌کنند به دلیل اینکه برای یکدگیر جذابیت جنسی ندارند نمی‌توانند رابطه باکیفیتی داشته باشند.

👈 افزایش خطر جدایی و طلاق

بدون شک یکی از ستون‌های اصلی یک ازدواج موفق وجود عشق و صمیمیت است. وجود عشق یکی از شرایط اصلی است اما در نظر داشته باشید که کافی نیست. افرادی که بدون عشق با یکدیگر ازدواج می‌کنند ممکن است با اولین عدم تفاهم نتوانند همدیگر را و وجود اختلافات یکدیگر را درک کنند به همین دلیل فورا به سراغ طلاق و جدایی خواهند رفت.

👈 پیامدهای ازدواج بدون عشق : کاهش تاثیر مثبت ازدواج بر سلامت روحی و جسمی  فرزندان

خانواده محیطی است که همه اعضا بر روی یکدیگر تاثیر می‌گذارند. کسانی که بدون عشق ازدواج می‌کنند و درنتیجه این ازدواج صاحب فرزندی می‌شوند نمی‌توانند بسیاری از موضوعات مانند صمیمیت و عشق را به کودک خود بیاموزند زیرا چنین رفتاری را نیز از خود نشان نمی‌دهند. رفتار و نوع ارتباط والدین با یکدیگر تاثیر مستقیمی بر روی سلامت روان فرزندان می‌گذارد.

👈 به وجود آمدن حساسیت و افزایش تنش‌های روانی در زندگی مشترک

تنش‌های روانی ممکن است در همه رابطه‌ها ایجاد شود اما اگر پایه رابطه شما بر اساس احترام و عشق دو طرفه شکل گیرد هر دو می‌توانید به صورت مثبت و بدون دعوا مشکلات خود را از راه گفتگو حل کنید.

زوجینی که بدون شناخت و وجود عشق با یکدیگر ازدواج کرده‌اند به صورت افراطی درگیر تنش‌ها خواهند شد و همین موضوع آن‌ها را بیشتر در معرض طلاق و جدایی قرار خواهد داد.

👈 کاهش پشتیبانی‌های مادی و معنوی با همسر

وقتی دو نفر بایکدیگر ازدواج می‌کنند در صورتی که ازدواج آن‌ها از نوع ازدواج بدون عشق نباشد تا حد زیادی با یکدیگر تعامل می‌کنند و به دنبال راه‌هایی خواهند بود که بتوانند مسیر رابطه خود را هموارتر کنند.

علاوه بر این مورد دیگری که در ازدواج‌های سالم دیده می‌شود این است که زوجین سعی می‌کنند تا به حد خیلی زیادی از یکدگیر حمایت و به هم کمک کنند. وجود تعاون و همکاری در یک رابطه علاوه بر اینکه امنیت روانی را برای هر کدام از طرفین ایجاد می‌کند، سبب دلگرمی و پیشرفت رابطه نیز خواهد شد.

چنین چیزی در روابطی که بدون عشق شکل گرفته است دیده نمی‌شود و به نوعی بی‌تفاوتی عاطفی در روابط زوجین وجود دارد. وجود بی‌تفاوتی و عدم همکاری زوجین علاوه بر اینکه سبب تشدید دعواها و تنش‌ها می‌شود به رابطه استرس و اضطراب وارد می‌کند.

👈 کاهش اعتماد به همسر

اعتماد از دیگر پایه‌های اصلی هر رابطه است. وقتی در رابطه‌ای عشق و اعتماد وجود نداشته باشد احتمال ایجاد آسیب‌ها و معضلاتی مانند خیانت به وجود می‌آید.

خیانت یکی از چندین مشکلی است که ممکن است به دلیل عدم وجود عشق و اعتماد در رابطه به وجود بیاید. هنگامی که در رابطه عشق نباشد، عاطفه و تعهدی نیز وجود نخواهد داشت و به شکل ایمن نیز به وجود نخواهد آمد.

البته این مورد کاملا نسبی است و شامل همه زوج‌ها نمی‌شود اما آنچیزی که در واقعیت اتاق‌های درمان به حد زیادی شاهد آن بوده‌ایم این است که کسانی که بدون عشق ازدواج می‌کنند به دلیل خلاها و نیازهای رفع نشده‌ای که دارند احتمال خیانت در آن‌ها بسیار زیاد است.

👈 کاهش امیدواری به آینده به عنوان یک زندگی مشترک سالم و خوب

زوجینی که ازدواج بدون عشق را تجربه کرده باشند نسبت به آینده و اهداف پیش روی خود شوقی ندارند. یکی از دلایلی که باعث پیشرفت افراد می‌شود این است که اهداف مشترکی داشته باشند و با همراه خود به جهت رسیدن به این اهداف همکاری کنند.

 زوجینی که بدون عشق ازدواج می‌کنند شور و علاقه‌ای برای رسیدن به اهداف مشترک ندارند و به نوعی دچار افسردگی یا ناامیدی می‌شوند. چنین اتفاقی نه تنها بر روی  زندگی زوجین بلکه بعدها با به دنیا آمدن فرزند بر روی زندگی او نیز تاثیرات منفی خواهد گذاشت.

اشتیاق برای رسیدن به هدف سبب پیشرفت فردی و ارتقا کیفیت زندگی‌ می‌شود و چنین چیزی در اکثر زوج‌هایی که به اجبار یا بدون عشق ازدواج کرده‌اند تا حد زیادی دیده نمی‌شود.

در صورتی که بدون عشق ازدواج کردیم چه کار کنیم؟

در صورتی که بدون عشق ازدواج کردیم چه کار کنیم؟

اگر بعد از ازدواج، به این نتیجه رسیدید که ازدواج بی‌عشق انجام شده است، نگران نباشید زیرا هنوز گزینه‌هایی برای بهبود رابطه خود و ایجاد عشق و احترام متقابل دارید. دقت داشته باشید که تمام افرادی که بدون عشق ازدواج می‌کنند درگیر پیامدهای گفته شده نخواهند شد.

پیشنهاد ما به شما : راه های تبدیل عشق یک طرفه به دو طرفه

برای مثال اکثر والدین و یا بعضی از زوج‌ها از طریق ازدواج سنتی با یکدیگر تشکیل خانواده می‌دهند و روابط خوبی نیز با یکدیگر دارند. نگرش و زاویه دید شما به زندگی و ازدواج سبب ایجاد مشکلات و یا به دست آوردن دستاوردها خواهد شد.

به همین منظور اگر شما فردی هستید که از طریق ازدواج بدون عشق تشکیل خانواده داده‌اید نگران نباشید و سعی کنید با راهکارهای زیر به تقویت زندگی زناشویی و ارتقا کیفیت روابط خود با همسرتان بپردازید. راهکارهای زیر فقط برای افرادی که بدون عشق ازدواج کرده‌اند نیست و همه زوجین می‌توانند به منظور بهبود رابطه خود از آن‌ها کمک بگیرند.

1. با یکدیگر صادقانه گفتگو کنید و از همدیگر بپرسید که به چه چیزهایی نیاز دارید تا رابطه شما بهتر شود.

2. با هم به یک تفریح مشترک بپردازید، مانند رفتن به پارک، سفر، دیدن یک فیلم و غیره.

3. برای بهبود روابط جنسی خود، با یکدیگر گفتگو کنید و با مطالعه در این زمینه و یا کمک گرفتن از یک مشاور تلاش کنید تا روند رابطه جنسی بهبود پیدا کند.

4. به مشاوره مراجعه کنید. متخصصین مربوطه می‌توانند با شما به صورت فردی و یا به صورت جفت صحبت کرده و در جهت بهبود رابطه کمک کنند.

5. به همدیگر بیشتر احترام بگذارید و برای به حداکثر رساندن کیفیت رابطه تلاش کنید.

روابط زوجین همیشه نیاز به کار و تلاش دارد ولی اگر شما و همسرتان بهم احترام بگذارید و با هم کار کنید، بهبودی در رابطه و رسیدن به رابطه پایدار همراه با عشق ممکن‌تر خواهد بود.

بهتر است اگر شرایطی هستید میخواهید بدون عشق و علاقه ازدواج کنید از مشاوره ازدواج استفاده کنید تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

برای تماس با مشاور کلیک کنید