آموزش دوران نامزدی

آموزش دوران نامزدی

یکی از مراحل مهم ازدواج مربوط به دوران نامزدی است. در این دوره هر کدام از زوجین باید مهارت‌هایی را یادبگیرند و تحت آموزش باشند تا بتوانند بهترین رفتار را در دوران نامردی با همسر خود داشته باشند. در واقع این مرحله به دلیل اینکه جزوی از شناخت است دارای اهمیت بسیاری می‌باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا درباره آموزش دوران نامزدی اطلاعاتی به شما ارائه دهیم.

برای یک ازدواج موفق باید با افراد متخصص در این زمینه مشورت کرد و مشاورین ما با مشاوره قبل از ازدواج کمک زیادی در گرفتن بهترین تصمیم برای آینده به شما خواهند کرد.

آموزش دوران نامزدی

در دوران نامزدی، برای داشتن یک رابطه سالم و پایدار با همسر آینده‌تان، باید به برخی از مهارت‌های اساسی زیر توجه کنید:

ارتباط برقرار کردن: باید توانایی برقراری ارتباط با همسر آینده خود را داشته باشید و برای رسیدن به این هدف، مهارت‌هایی مانند گوش دادن با تمرکز بالا و استفاده از سبک ارتباطات سالم را باید یاد بگیرید

تقویت مهارت ارتباط برقرار کردن با همسر شامل چندین قابلیت است که شما می‌توانید در زندگی روزمره خود به آن‌ها توجه کنید. در زیر، چند مورد از این قابلیت‌ها ذکر شده است که به شما کمک می‌کنند تا مهارت ارتباط برقرار کردن با همسرتان را تقویت کنید:

گوش دادن با تمرکز بالا:

سعی کنید هنگامی که همسرتان با شما سخن می‌گوید، به او با تمرکز بالا گوش دهید و توجه خود را به صحبت‌هایش متمرکز کنید.

استفاده از سبک ارتباطات سالم:

به جای اینکه به سرعت به همسرتان پاسخ دهید، سعی کنید با در نظر گرفتن حساسیت‌ها و نیازهای او، با او ارتباط برقرار کنید.

تمرین در حل مسئله:

سعی کنید در مسائلی که بین شما و همسرتان ایجاد شده‌اند، با هم مشورت کنید و با همکاری به یافتن راه حل مناسب مشغول شوید.

حضور در رویدادهای جمعی:

شرکت در رویدادهای جمعی مانند مراسم عروسی، جشن تولد و مراسم خانوادگی دیگر، به شما کمک می‌کند تا با همسرتان در موقعیت‌های مختلف ارتباط برقرار کرده و روابط خود را تقویت کنید.

حل مسئله و تصمیم گیری:

در آموزش دوران نامزدی، برای تصمیم‌گیری در خصوص مسائل بزرگ و کوچک مهم است که بتوانید از راه صحبت کردن با همسر آینده‌تان درباره آن‌ها مشورت کرده و دیدگاه‌ها و نظرات یکدیگر را بشنوید.

مشاهده‌گر خوب:

دوره نامزدی، مرحله‌ای است که در آن فرد باید مشاهده‌گر خوبی باشد و تمام رفتار نامزد خود را مورد بررسی قرار دهد. برای مثال نوع رفتار او را در سفر، هنگام خرید کردن، مقابل خانواده خود و او، نحوه ارتباط با شما را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید به خوبی یکدیگر را بشناسید و متوجه نقاط ضعف او باشید.

مدیریت خشم و تعارض:

با صحبت کردن، می‌توانید اختلافات را حل کنید، اما باید به طور کامل بپذیرید که همه اختلافات قابل حل نیستند و سعی کنید خود را برای مواجهه با خشم و تعارضات تقویت کنید.

مدیریت خشم و تعارض، به عنوان یک مهارت اجتماعی، می‌تواند در کاهش اختلافات و تقویت روابط انسانی، در زندگی شخصی و حرفه‌ای شما موثر باشد. در زیر چند راهکار برای مدیریت خشم و تعارض آمده است:

👈 خودکنترلی:

وقتی در یک شرایط نامطلوب قرار می‌گیرید و احساس خشم می‌کنید، برای کنترل خودتان تلاش کنید. به این منظور شما می‌توانید با استفاده کردن از تکنیک‌های تنفسی و توجه کردن به محیط اطراف و یا انحراف ذهن خودتان را به خوبی کنترل کنید و خشم را دفع نمایید.

👈 فهمیدن علت خشم و تعارض:

بررسی علت خشم و تعارض، مهارتی است که می‌تواند به شما در برطرف کردن آن‌ها کمک کند. با شناخت دقیق علل، می‌توانید علاوه بر اینکه مهارت خودکنترلی را در خود افزایش دهید، شناخت بیشتری نسبت به احساسات و عواطف درونی خود پیدا کنید. برای این کار شما می‌توانید از روانشناسان و متخصصان حوزه آموزش دوران نامزدی نیز کمک بگیرید.

👈 بازنگری و تغییر رفتار:

بازنگری و تغییر در رفتار، یکی از روش‌های موثر برای مدیریت عصبانیت و تعارضات به مدت طولانی است. برای بازنگری و ایجاد تغییری در رفتار باید د ر ابتدا منشا مشکل و ریشه عصبانیت را به خوبی بشناسید. شما زمانی که محل زخم را پیدا نکنید نمی‌توانید دارو و مرحم را روی آن بگذارید. به همین خاطر در صورتی که دریافتید نمی‌توانید به تنهایی این کار را انجام دهید حتما از یک متخصص کمک گرفته تا روند کنترل خشم‌تان سریع‌تر پیش رود.

👈 تکنیک‌های آرام سازی:

زندگی زناشویی روزهای خوب و بد دارد و به همین خاطر شما باید به خوبی مهارت‌های حل مسئله و درک موقعیت را بلد باشید. شناخت این دو مهارت و تقویت خود در آن‌ها زمانی موثر خواهد بود که بتوانید تکنیک‌های آرام سازی را در مواجه با بروز خشم اجرا کنید. تکنیک‌های آرام سازی مهارت‌هایی هستند که شما با استفاده از آن‌ها می‌توانید از ایجاد پرخاشگری و یا رفتارهای آسیب رسان به خود و یا دیگران جلوگیری نمایید.

👈 مهارت شنیدن را در خود تقویت کنید :

یکی از راه‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید تعارض ناشی از خشم را در خود کنترل کنید این است که شنونده خوبی باشید. بسیاری از زوجین با وجود اینکه یکدیگر را بسیار دوست دارند اما نمی‌توانند به حرف‌های یکدیگر گوش دهند و این موضوع باعث شروع بسیاری از دعواها و خشم‌های پنهان خواهد شد.

👈 تعامل با خانواده :

داشتن ارتباط سازنده با خانواده خود و خانواده همسر آینده‌تان، یکی از مهارت‌های اساسی در دوران نامزدی است.

همکاری و همفکری: در یادگیری آموزش دوران نامزدی، برای دستیابی به رابطه سالم و پایدار با همسر آینده‌تان، باید با همکاری و همفکری مسائل و اختلاف نظرهای موجود بینتان را حل کنید.

👈 تعهد :

در دوران نامزدی، بسیار مهم است که تعهدتان را نسبت به همسر آینده‌تان و رابطه خود نشان دهید و با تمرین آن، وفاداری خود را به همسرتان اثبات کنید.

رفتار در دوران نامزدی

رفتار در دوران نامزدی

رفتار در دوران نامزدی باید بر پایه احترام، صداقت، تعامل و اعتماد ساخته شود. در این دوران باید با یکدیگر بهتر آشنا شوید، با هم برنامه‌ریزی کنید، با یکدیگر صحبت کنید و به نیازها و برنامه‌های همدیگر توجه کنید. همچنین در این دوره می‌توانید درباره موضوعاتی که برایتان مهم است، با هم بحث کنید. داشتن یک گفتگوی سازنده و مفید کمک می‌کند تا یکدیگر را بهتر بشناسید و درک کنید.

در دوران نامزدی شما این فرصت را خواهید داشت تا همسرتان را بهتر و بیشتر بشناسید به همین خاطر باید تمرکز بر شناخت عمیق واقعی از همدیگر، برقراری ارتباط مستمر و موثر، احترام و توجه به نیازهای یکدیگر باشد.

در دوران نامزدی در مورد چه مسائلی صحبت کنیم؟

در آموزش دوران نامزدی، صحبت کردن و در نظر گرفتن مسائل زیر می‌تواند کمک کننده باشد:

ارزیابی اولیه شخصیت

 در این دوران می‌توانید با یکدیگر در مورد شخصیت و اخلاق هم صحبت کنید. برای ارزیابی اولیه شخصیت همدیگر در دوران نامزدی، بهتر است قدم به قدم عمل کنید. در ابتدا، می‌توانید با هم صحبت کرده و سعی کنید به اطلاعات بیشتری در مورد همدیگر دست پیدا کنید. سپس می‌توانید با هم وقتی برای گذراندن سپری ‌کنید و از رفتار، عملکرد، نحوه انجام دادن کارهای روزمره، واکنش به موقعیت‌های مختلف و… صحبت و به ارزیابی شخصیت همدیگر بپردازید.

هرچند که این روش ارزیابی واضح و مشخصی نیست و پیشنهاد می‌شود برای ارزیابی دقیق‌تر شخصیت همدیگر، از چارچوب‌های مطمئن و مورد قبول‌تری مثل آزمون‌های شخصیت‌شناسی استفاده کنید اما به هر حال، در همه شرایط، اخلاق، احترام و صداقت همیشه باید رعایت شود و همسرتان را برای انجام این ارزیابی تحت فشار قرار ندهید.

 اهداف و برنامه‌های آینده

بسیار مهم است که در مورد اهداف و برنامه‌های آینده خود صحبت کنید تا بتوانید ببینید آیا با برنامه‌ها و اهداف همدیگر سازگار هستید یا خیر.

نیازهای روحی و عاطفی

 در این دوران می‌توانید با یکدیگر در مورد نیازهای روحی و عاطفی خودتان و نامزدتان صحبت کنید.

انتظارات از زندگی مشترک

 در این دوران، مهم است که در مورد انتظارات خود از زندگی مشترک و همین‌طور اینکه زندگیتان به چه شکلی خواهد بود، صحبت کنید.

 شرایط مالی

در صورتی که شرایط مالی و نقش آن در آینده برایتان مهم است، می‌توانید در این دوران در مورد این مسئله صحبت کنید. موضوع مسائل مالی ممکن است در اوایل ازدواج به دلیل داشتن شور و هیجان بالا برای زوجین آنقدر مهم نباشد اما توصیه ما به شما این است که نادیده گرفتن این امر در موضوع آموزش دوران نامزدی می‌تواند شما را در آینده با مشکل جدی روبه رو کند.

موضوع مسائل اقتصادی برای ازدواج کردن بسیار مهم است. به طور کلی، برای داشتن یک زندگی مشترک موفق، باید بر روی مسائل مالی و اقتصادی توجه ویژه داشته باشید. بحث‌هایی مانند چگونگی مدیریت کنترل مالی، هزینه‌های خانه و خودرو، بیمه، مالیات، سرمایه‌گذاری، بودجه‌ریزی و… باید بین شما و شریک زندگی‌تان به صورت شفاف کاملا مشخص شود.

در واقع، هماهنگی در مسائل مالی و اقتصادی، به شما کمک می‌کند تا نه تنها در زمینه مالی، بلکه در زندگی شخصی و حرفه‌ای هم موفق باشید. در دوران نامزدی حتما این مورد را بررسی کنید که همسرتان دارای بدهی‌های سنگین نباشد و در این باره بدون خجالت صحبت کنید.

آموزش دوران نامزدی؛ بایدها و نبایدهای دوران نامزدی

بعضی از بایدهای دوران نامزدی عبارتند از:

✔️ احترام و توجه به همدیگر

✔️ رعایت صداقت و داشتن روابط روشن

✔️ بازشناسی نیازهای روانی و عاطفی هم‌دیگر

✔️ اهمیت دادن معرفی نامزدتان به خانواده و دوستان

✔️ زمان گذاشتن برای همدیگر و تفریح کردن

✔️ مشخص کردن لیستی از اشتراک نظرها در مورد انتظارات از زندگی مشترک و برنامه‌های آینده.

در برابر این، بعضی از نبایدهای دوران نامزدی عبارتند از:

❌ فریب دادن و دروغ گفتن به یکدیگر

❌ عدم تعهد و صداقت

❌ نادیده گرفتن نیازهای همدیگر، نظرات، احساسات و افکار نامزدتان

❌ غیبت کردن و بدگویی کردن از خانواده همسرتان

❌ توجه کردن به اظهار نظرات دیگران در مورد یکدیگر

❌ عدم تلاش برای رفع سو‌ تفاهم و گفت‌وگو سازنده.

در هر صورت در آموزش دوران نامزدی بهتر است که حتما به سراغ یک مشاور و روانشناس خبره پیش از ازدواج بروید تا او به صورت خیلی کامل‌ و جامع‌تر به شما اطلاعاتی درباره بایدها و نبایدها ارائه دهد.

رابطه در دوران نامزدی چگونه باید باشد؟

رابطه در دوران نامزدی چگونه باید باشد

در دوران نامزدی، بهتر است رابطه‌تان با همدیگر بر پایه احترام، صداقت، صراحت، تعامل، اعتماد و همدردی بنا شود. این دوره برای شناخت بهتر همدیگر، تعامل بیشتر و تقویت روابط شخصی بسیار مفید است.

همچنین، باید زمانی برای تفریح و گذراندن وقت با هم داشته باشید. در طول این دوران، شما می‌توانید با هم به سفرهای گردشگری، شرکت در فعالیت‌های مختلف خانوادگی، انجام فعالیت‌هایی در خانه و کمک کردن به یکدیگر در انجام امورات خانه و… مشغول شوید.

به هرحال، حتی در دوران نامزدی، ممکن است مشکلاتی پیش بیاید. اصول حل مشکلات در این زمان نیز برای موفقیت رابطه حائز اهمیت است. برای مثال، با وجود اولین اختلافات و یا عدم تفاهم‌ها سریع به فکر قهر کردن و یا برهم زدن نامزدی نیفتید بلکه تلاش کنید تا از راه گفتگو مشکل پیش آمده را حل کنید.

در واقع، داشتن ازدواج موفق و پایدار، به دو نفر موجود در رابطه وابسته است، اما می‌توان گفت که برخی عوامل مشترک وجود دارند که برای داشتن یک رابطه زناشویی سالم و موفق نیاز هر رابطه‌ای هستند. در زیر به برخی از این عوامل اشاره می‌کنم:

✅  صداقت و روشنگری: در یک رابطه زناشویی موفق، صداقت و روشنگری با یکدیگر بسیار حائز اهمیت است. شما باید همیشه صادقانه با هم صحبت کنید و به یکدیگر راهنمایی دهید.

✅  احترام متقابل: احترام به یکدیگر، به شما کمک می‌کند که یک رابطه سالم و موفق داشته باشید. شما باید به نظرات و احساسات یکدیگر احترام قائل باشید و از ایجاد تعارضات ناشی از اختلافات جلوگیری کنید. این موضوع در امر آموزش دوران نامزدی بسیار اهمیت دارد.

✅  تعامل و همکاری: در یک رابطه پایدار، باید همیشه با یکدیگر در تعامل و همکاری باشید. باید به یکدیگر کمک کنید و برای رفاه و آسایش یکدیگر نیز تلاش کنید.

✅  قبول تفاوت‌ها: شما نمی‌توانید همیشه با یکدیگر در همه مسائل اتفاق نظر داشته باشید. در واقع، تفاوت‌هایی در همه افراد وجود دارند و شما باید برای تفاوت‌های فردی موجود بین خود و نامزدتان احترام قائل باشید.

✅  مدیریت خشم: زوجین در یک رابطه زناشویی ممکن است با هم بحث‌هایی داشته باشند و در این میان احساسی مانند خشم را تجربه کنند. اما مدیریت خشم و تعارض‌ها به شما کمک می‌کند که در صورت بروز اختلافات، زودتر آنها را حل کنید و بتوانید نسبت به یکدیگر درک بیشتری داشته باشید.

✅ داشتن رابطه جنسی در قالب چارچوب:  در این دوران بهتر است که در رابطه جنسی خود فراتر از داشتن معاشقه پیش نروید و برای داشتن رابطه جنسی قبل از عقد عجله نکنید.

در کل، لازم است هر دو طرف در زندگی مشترک، برای بهبود رابطه تلاش کنند و برای اینکه ازدواج موفقی داشته باشند، باید به همدیگر احترام قائل شوند و همراه با یکدیگر در پیشبرد اهداف زندگی قدم بردارند.

در دوران نامزدی، باید سعی کنید که همدیگر را در محیط صمیمی و امن بشناسید و به هم احترام بگذارید. همچنین، باید تلاش کنید که مشکلات زندگی روزمره‌تان را با همدیگر در قالب یک گفت‌وگو سازنده مطرح و آنها را با هم حل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

برای تماس با مشاور کلیک کنید