بازگشت به رابطه پس از جدایی

بازگشت به رابطه پس از جدایی

هستند زوجینی که بعد از جدایی می‌خواهند مجددا به یکدیگر بازگردند. در این باره حرف‌های متناقضی وجود دارد. عده‌ای بر این عقیده هستند که بازگشت به رابطه پس از جدایی درست است و عده دیگر چنین تفکری ندارند. به همین دلیل لازم دانستیم تا در این باره به شما اطلاعاتی ارائه دهیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

دلایل بازگشت به رابطه سابق چیست؟

وابستگی عاطفی یا وابستگی امن برای افراد، به معنای پیوند عاطفی داشتن به شخصی خاص است که برایشان محل امنیت، آرامش و حمایت فراهم می‌آورد. بسیاری از رابطه‌هایی که تمام می‌شوند معمولا به دلیل داشتن وابستگی یا دلبستگی سطح بالا دوباره شکل می‌گیرند اما ممکن است ادامه رابطه موفقیت آمیز نباشد.

وابستگی عاطفی معمولاً در روابط عاشقانه بسیار رخ می‌دهد، اما ممکن است در روابط دوستانه و خانوادگی نیز وجود داشته باشد. در وابستگی عاطفی، شخص به شدت به فرد مورد نظر خود وابسته شده و برای آرامش روانی خود به ندرت به دیگر افراد توجه می‌کند. این وابستگی بیشتر در کودکی شکل می‌گیرد، اما ممکن است در بزرگسالی نیز ادامه یابد.

اکثر افراد دارای وابستگی عاطفی در رابطه، قرار دادن نیازهای خود مانند عشق، احساس امنیت و توجه را بسیار مهم می‌دانند. در واقع، وابستگی کنترل شده عاطفی می‌تواند به افراد در بهبود ارتباطات، کسب رضایت شخصی و بالا بردن اعتماد به نفس کمک کند. با این حال، در برخی موارد ممکن است وابستگی عاطفی به دلیل ترس از تنهایی، اضطراب رابطه، اعتیاد، مشکلات شخصیتی و یا از دست دادن فرد مورد علاقه ایجاد شود. در چنین حالاتی، ممکن است شخص وابسته، با حفظ روحیه خود و بالا بردن اعتماد به نفس، خود را از وابستگی‌های بیش از حد نجات دهد.

دلایل

دلایل بازگشت به رابطه پس از جدایی می‌تواند بسیار متنوع باشد، اما در کل بازگشت به رابطه قبلی برای افراد معمولاً به دلایل زیر اتفاق می‌افتد:

1. احساس عشق و علاقه: برای بسیاری از افراد، احساس عشق به شخص قبلی می‌تواند یکی از دلایل اصلی بازگشت به رابطه سابق باشد، این افراد آن قدر وابستگی نسبت به شخص مورد علاقه‌شان دارند که تمایل دارند دوباره با او وارد رابطه شوند.

2. شناخت بهتر از خود و شخص دیگر: با گذر زمان و بزرگ شدن یا پرورش دادن مهارت‌های رابطه به شناخت بهتری نسبت به خود خواهید رسید و در نتیجه توانایی همکاری بهتری برای مواجهه با مشکلات به دست می‌آورید.

3. رفع شدن مشکلات گذشته: ممکن است در گذشته، برخی اتفاقات ناگوار رخ داده باشد اما با گذر زمان و با توجه به تلاش‌ها و تغییرات ایجاد شده، مشکلات گذشته رفع‌ شده و احتمال بروز مجدد آن‌ها کاهش یافته باشد، در همین حالت فرد تمایل به تلاش بیشتر برای روابط بهتر با پارتنرش دارد و بازگشت به رابطه احساسی قبلی را پیشنهاد می‌دهد.

مقالات مرتبط : اولین قدم و مراحل رشد و توسعه فردی به همراه معرفی چند کتاب در این رابطه

ملاک‌های بازگشت به رابطه پس از جدایی

بازگشت به رابطه پس از جدایی می‌تواند یک تصمیم شخصی برای هر فرد باشد. اما تصمیم‌گیری صحیح در مورد بازگشت در رابطه به دلایل مختلفی بستگی دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. دلیل جدایی: دلیل جدایی یکی از ملاک‌های اصلی برای تصمیم‌گیری در مورد بازگشت به رابطه است. اگر دلیل جدایی شما از شریک قبلی‌تان به دلیلی مانند خیانت، سوء رفتار یا تبعیض بود، بازگشت به رابطه باید با دقت در نظر گرفته شود.

2. تغییرات شخصیتی: اگر شما و شریک قبلی‌تان تلاش کرده‌اید تغییرات شخصیتی خود را بهبود ببخشید، ممکن است بازگشت به رابطه موثر و مفید باشد.

3. تعهد: در نتیجه بودن در یک رابطه آسیب دیده، در عین حال ممکن است پسر و دختر تعهدی همچنان نسبت به یکدیگر داشته باشند، این تعهد یک علامت‌ برای بازگشت به رابطه پس از جدایی است.

4. نیازهای اجتماعی: برای برخی افراد، ارتباط و تعامل اجتماعی بسیار مهم است و بازگشت به پارتنر قبلی می‌تواند برای رفع این نیاز باشد. هستند کسانی که برای اینکه در جامعه پذیرفته شوند مجردی را نمی‌پسندند و به همین خاطر مجددا به پارتنر قبلی خود باز می‌گردند.

در نهایت، هر فرد باید به طور جداگانه ملاک‌هایش را بیابد و در مورد بازگشت به رابطه پس از جدایی تصمیم گیری کند. استفاده از یک مشاور خانواده یا یک مشاور رابطه می‌توانند در این فرایند به شما کمک کنند.

مقالات مرتبط : اختلال اضطراب جدایی در کودکان و بزرگسالان

آیا بازگشت دوباره به رابطه قبلی صحیح است؟

بازگشت به رابطه قبلی

تصمیم بازگشتن به رابطه پس از جدایی، یک تصمیم شخصی است که به شرایط و وضعیت شما و شریک قبلی‌تان بستگی دارد. اما لازم به ذکر است که بهتر است قبل از تصمیم گیری در مورد بازگشت به رابطه، این سوالات را از خود بپرسید:

1. آیا دلیل جدایی یکی از دلایل سمی بوده است؟ در صورتی که دلیل جدایی عدم تأمین نیازهای پایه از جمله صداقت، کمبود عشق یا احترام در رابطه بوده است، بهتر است نیازهای خود را که این بار با تجربه‌هایی جدید تغییر کرده‌اند، در نظر بگیرید و پس از رشد و تغییر، به دنبال یک رابطه جدید باشید.

2. آیا شرایط این رابطه به شکلی تغییر کرده است که بازگشت به پارتنرتان صدماتی به شما و رابطه‌تان نزند؟

3. آیا شما و شخص مد نظرتان دارای تغییرات روحی یا اغییراتی در سبک زندگی هستید که ممکن است آنها به روابط شما اثرگذار باشند؟

4. آیا پس از جدایی، شما و شخص دیگر میزان سواد رابطه خود را بالاتر برده‌اید؟ به عنوان مثال، آیا شما به یکدیگر اعتماد دارید؟

در نهایت، تصمیم گیری نهایی در مورد بازگشت به رابطه باید با توجه به نیازهای خود، مشکلات و قضاوت صرف دیگران نگرفته شود.

بازگشت به رابطه؛ صحیح یا غلط؟

بازگشت به رابطه پس از جدایی ممکن است برای برخی افراد صحیح باشد و برای دیگران ممکن است مناسب نباشد. هر شرایط و رابطه، یکتا و متفاوت است، بنابراین ممکن است هیچ‌یک از شرایط به دیگری تعمیم‌داده نشود. هر چند، برخی ملاک‌های کلی وجود دارند که برای سنجش وضعیت نهادینه شده‌اند، اما در نهایت تصمیم به بازگشت دوباره به رابطه قبلی به عوامل و شرایط مختلف بستگی دارد.

در هر صورت، زمانی که شما به دنبال بازگشت به رابطه قبلی هستید، باید به بسیاری جوانب فکر کنید، مانند ارزیابی مجدد مسائلی که منجر به جدایی شد، بهبود شناخت بهتری از خود و شخصیت‌هایتان، و بررسی مسائل آینده و خطرات مربوطه.

احتمال وقوع مشکلاتی هنوز وجود دارد که ممکن است مجدداً رابطه را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین باید بر اساس شرایط خودتان و نیازهایتان تصمیم گیری کنید. همه، روش‌های منحصر به فردی برای حل مسائل و پیشرفت کردن در روابط دارند.

موضوعات مرتبط : بی احساس ترین تیپ شخصیتی کدام یک است.

نشانه‌های برگشت به رابطه

نشانه‌های برگشت به رابطه

نشانه‌های بازگشت موفق به رابطه پس از جدایی به عوامل مختلف بستگی دارد و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1. تغییر رفتار: تغییر دادن رفتار یکی از نشانه‌های بازگشت به رابطه پس از جدایی است. اگر شخص مورد نظر، تغییرات رفتاری را در مقابل شما نشان می‌دهد و به شما بیشتر احترام می‌گذارد، این می‌تواند نشانه بازگشت موفق به رابطه باشد.

2. تعهد: تعهد به یک‌دیگر به عنوان ابزار اصلی برای ساخت و تثبیت روابط محسوب می‌شود. اگر تعهد به رابطه با شخص قبلی‌تان پس از جدایی بالاتر رفته‌ است، ممکن است این یک سیگنال پیشنهادی برای شروع رابطه مجدد باشد.

3. تصمیمات سازگار: یک بازگشت موفق به رابطه، نیاز به قوانین و تصمیمات مشترک دارد، پس اگر در گذشته، مشکلاتی با رعایت این موارد برای شما وجود داشت، این موارد باید به درستی بررسی شوند.

4. صریح بودن: اگر شما و پارتنرتان ایرادات و نواقص خود را شناخته و اصلاح کرده باشید بهتر است تا پیوستن دوباره به همدیگر را صریحا اعلام کنید، این یک قدم خوب و پیشنهادی برای بازگشت می‌تواند محسوب شود.

5. حرکت در جهت رشد شخصی: اگر شما و پارتنر عاطفی‌تان به عنوان افرادی با رشد شخصی کامل‌تر با یکدیگر رفتار می‌کنید این یک نشانه مثبت است. زوجین باید دارای بلوغ فکری و جسمی باشند به همین دلیل بررسی این موضوع و مشاهده تغییرات مثبت در جهت توسعه فردی می‌تواند بسیار مفید باشد.

لازم به ذکر است که هیچ نشانه‌ای شروع موفق به بازگشت رابطه را تضمین نمی‌کند، بنابراین مشکلات و محدودیت‌های مربوط به رابطه گذشته، باید توسط خود شما و با دقت بررسی شوند. به همین دلیل شما باید با احتیاط و توجه به یکدیگر به سمت بازگشت به رابطه پس از جدایی حرکت کنید و در صورت لزوم از یک مشاور کمک بگیرید.

نکاتی برای بازگشت به رابطه

هر کسی با تجربیات متفاوتی در روابط مختلف و با شریک‌های متفاوتی روبرو شده و بنابراین بازگشت به یک رابطه پس از جدایی همیشه یک تجربه و روند منحصر به فرد خود دارد. با این حال، در زیر چند نکته کلی برای دقت کردن در بازگشتن به رابطه پس از جدایی آورده شده است:

1. مشکلات را حل کنید: مشکلات پیش بینی نشده که منجر به جدایی شما شده‌اند، باید در نظر گرفته شده و در صورت امکان حل شوند. شما نباید نسبت به آن‌ها عصبانی شده و باید با درایت آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید..

2. بازسازی کنید: بعد از جدایی، ممکن است نیاز به تجدید نظر و بازسازی در خود و رابطه باشید. این شامل یادآوری ارتباط دوستانه، استفاده از روش‌های جدید ارتباطی و برخورد با موانع و مشکلات احتمالی است که پیش رو دارید.

3. بیشتر صحبت کنید: برای جلوگیری از ایجاد مشکلات جدید پس از بازگشت به رابطه پس از جدایی ، در مورد موضوعاتی که ممکن است در آینده روابط شما مشکل‌ساز باشند، گفتگو کنید. برای مثال، اگر درباره ازدواج یا تصمیمات مالی در بحث‌های آینده تفاهم ندارید، درباره این موضوعات بحث کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

برای تماس با مشاور کلیک کنید