چگونه وابستگی را از بین ببریم

چگونه وابستگی را از بین ببریم

وابستگی احساسی است که دو نفر و به صورت کلی رابطه‌ها را به هم پیوند می‌دهد. بدون داشتن وابستگی ارتباطات بین افراد پیوند قوی و محکمی نخواهد بود. با این حال گاهی افراط در این احساس می‌تواند مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد کند. بسیاری از مشکلات روحی و ناهنجاری‌های عاطفی به دلیل داشتن وابستگی زیاد افراد به یکدیگر اتفاق می‌افتد به همین خاطر است که ما در این مطلب قصد داریم راهکارهایی برای رهایی از وابستگی ارائه کرده و درباره موضوع چگونه وابستگی را از بین ببریم و درمان وابستگی عشقی به شما اطلاعاتی ارائه نماییم.

نشانه‌ها و عوارض وابستگی ناسالم

برای اینکه درباره وابستگی مرض‌گونه و مخرب اطلاعات بیشتری به دست آورید ادامه مقاله را مورد مطالعه قرار دهید. در ادامه ابتدا به نشانه‌های وابستگی بسیار شدید و بعد درباره عوارض آن‌ها با شما گفتگو می‌کنیم:

نداشتن عزت نفس

احساس ناکامی و مقایسه خود با دیگران علامت‌های عزت نفس پایین هستند. یک نکته‌ی مهم درباره‌ی کاهش عزت نفس این است که افرادی که از آن رنج می‌برند گاهی به نظر مغرور و از خودراضی می‌آیند اما این در واقع یک نقاب است. افرادی که اعتماد به نفس و عزت نفس کمی دارند در واقعیت زیر پوششی توهمی و ناواقعی مخفی می‌شوند و با دروغگویی سعی می‌کنند اعتبار و مقبولیت کسب کنن اما نکته این جاست که این تعریف و تمجیدها آن‌ها را در واقعیت اصلا خوشحال نمی‌کند و تاثیری معکوس بر روان آن‌ها برجای میگذارد. معمولاً آن‌ها احساس شرم و ناامیدی زیادی دارند. افراد مبتلا به افت عزت نفس، ممکن است بسیار کمال‌گرا باشند و همه چیز برایشان باید بی‌نقص باشد تا احساس مثبتی نسبت به خودشان داشته باشند. وابستگی بیش از حد، نشانه‌ای از اختلال روانی است. برای اطلاعات بیشتر درباره راهکارهای درمان این اختلال، با مشاوران مرکز تخصصی مشاورکده تماس بگیرید.

راضی کردن دیگران

برای درمان وابستگی و اینکه چگونه وابستگی را از بین ببریم باید نشانه‌های افراد وابسته را در ابتدا دانست. درسته که احترام و مراقبت از دوستان مهم است، اما به خودت هم فکر کن! وقتی که همیشه سعی می‌کنی به انتظارات دیگران برسی، ممکنه به خودت ضربه بزنی. حرف قشنگیه که بله بگی، اما یادت باشه وقتی که خودت را از دست می‌دهی، نمی‌توانی به بهترین شکل به دیگران کمک کنی.  باید به خودت هم اولویت بدی.  علاوه بر این، باید به خودت این حق را بدهی که نه بگویی و گاهی از نگاه دیگران بگذری.

مشکل در صمیمی شدن

گاهی وابستگی باعث می‌شود که افراد از قضاوت، طرد و تنهایی بترسند، و به همین دلیل به دیگران اجازه نمی‌دهند که به آن‌ها نزدیک شوند. آن‌ها نیازشان به صمیمت را انکار می‌کنند و از شریک زندگی‌شان دور می‌شوند. دلیل این موضوع ترس است و این دوری کردن از دیگران خود یک واکنش معکوس به شما می‌آیدو این افراد ممکن است به نظر مستقل برسند، اما واقعاً وابستگی زیاد مشکل صمیمیت در آن‌ها را ایجاد می‌کند. افراد وابسته در برقراری ارتباط و بیان افکار، احساسات و نیازهایشان مشکل دارند؛ آن‌ها از اینکه با بیان باورها و دیدگاه‌هایشان دیگران را از دست بدهند، می‌ترسند. به همین دلیل یا ساکت می‌مانند و یا با هر چه طرف مقابل می‌گوید، اعلام رضایت و موافقت می‌کنند. ارتباط آدم‌های وابسته با دیگران معمولاً صادقانه نیست و بیشتر دارای یک نوع حساب و کتاب است. شاید برای شما هم پیس آمده باشد با افرادی ارتباط بگیرید که هرچه به آن‌ها می‌گویید بگویند، چشم! این افراد معمولا به دلیل ترس از تنهایی اینگونه رفتار می‌کنند و غالبا دوستان صمیمی زیادی ندارند.

عوارض وابستگی زیاد

قبل از انکه به پاسخ سوال چگونه وابستگی را از بین ببریم برسیم بهتر است با عوارض وابستگی آشنا شویم. وابستگی در روابط می‌تواند در صورت افراط بسیار مخرب است. آدم‌های وابسته رابطه‌هایی را که در آن‌ها  قرار دارند، از هر چیز مهم‌تر می‌بینند و به همین دلیل گاهی اوقات در حوزه‌های دیگر زندگی مثل حوزه‌ی تحصیلی و شغلی دچار مشکل می‌شوند و عملکرد مثبت‌شان کاهش می‌یابد. اگر چرخه‌ی وابستگی متوقف نشود، می‌تواند تأثیرات منفی بسیاری بر زندگی فرد بگذارد. وابستگی زیاد و به دنبال آن ترس از تنها ماندن نه تنها زندگی فرد را بلکه حتی می‌تواند زندگی زناشویی و روابط اجتماعی فرد را به شدت با مشکل مواجه کند. در اینجا به تعدادی از عوارض وابستگی اشاره می‌کنیم.

ترس از ابراز حقیقی خود

یک فرد بسیار وابسته به سختی می‌تواند عواطف خود را کنترل کند. او می‌ترسد که با بیان حقیقت وجودی خود دیگری را بترساند یا از دست بدهد. این حالت می‌تواند به مشکلات و بیماری‌های روانی جدی‌ای مثل اضطراب، افسردگی و … ختم شود. یکی از مشخصه‌های فرد سالم و هنجار این است که بتواند خود را همانگونه که است به دیگران معرفی و ابراز نماید. هرگونه پنهان کاری و یا ترس وجودی در بیان خود ابراز به دلیل ترس از دست دادن دیگران نشانه‌ای از وابستگی شدید است.

بی توجهی به نیازهای شخصی

برای اینکه بدانید چگونه وابستگی را از بین ببریم باید در ابتدا توجه ویژه‌ای به خود داشته باشیم. یکی از بارزترین نشانه های افراد وابسته این است که تمامی نیازهای خود را فراموش کرده و نیازهای دیگران را در الویت قرار می‌دهند. آن ها ممکن است در حوزه‌ی تحصیلی و شغلی ناکارآمد عمل کنند، دچار مشکلات مالی شوند و سلامتی‌شان به خطر بی‌افتد. این افراد به جایی می‌رسند که دیگران برای خودشان زندگی نمی‌کنند و وقت خود را برای دیگران می‌گذارند. افراد وابسته عموما مهارت زیادی در نه گفتن ندارند و به همین خاطر با رفع نیازهای دیگران و یا گذشتن از جان و مال و وقت خوشان همیشه متضرر بوده و در مضیقه روحی قرار دارند. این افراد الویت اول زندگیشان کسب مقبولیت و تنها نماندن در زندگی است.

ناتوانی در تنها ماندن

بسیاری از افراد وابسته نمی‌توانند با خودشان تنها باشند، چون نیازی همیشگی به مراقبت از دیگران و دست یابی به عزت نفس از طریق دیگران دارند. ابن مسئله باعث می‌شود با اعتماد کردن به افراد اشتباه به خوشان لطمه روحی وارد کنند.

رد کردن کمک دیگران

این خیلی معمول است که آدم‌های وابسته از تلاش دیگران برای کمک کردن به آن‌ها احساس ناراحتی کنند. چون این افراد خودشان را فردی می‌دانند که باید مراقب دیگری باشد و توجه دیگران به نیازهای‌شان مضطرب و پریشان می‌شوند. معمولا این افراد دارای شخصیت ایثارگری هستند. در بیشتر کسانی که وابستگی بسیار شدیدی دارند طرحواره ایثارگری تایید شده است.

موضوعات مرتبط: وقتی مردی بخواهد رابطه را تمام کند

درمان وابستگی عشقی

درمان وابستگی عشقی

برای شروع درمان وابستگی عشقی شدید و پاسخ به سوال چگونه وابستگی را از بین ببریم، به موارد زیر توجه کنید:

سه مرحله اصلی برای درمان وابستگی شدید وجود دارد و در هر مرحله سه کار اساسی باید انجام دهید. پس از انجام این کارها، مطمئن شوید که می‌توانید از وابستگی شدید خود رها شوید.

✔️ وابستگی مخرب خودتان را بشناسید و تشخیص دهید.

✔️ به وجود وابستگی‌های مخربتان اعتراف کنید و آن را با نام وابستگی مخرب یا هر نام دیگری که دوست دارید یاد کنید.

✔️ آگاهی از وجود وابستگی‌های مخرب، قدم بزرگی در رهایی از آن است.

تا زمانی که ندانید که وابستگی دارید یا خیر، برای درمان آن کاری نمی‌توانید بکنید. بنابراین، اگر در وضعیت‌هایی مانند این موارد زیر قرار می‌گیرید، نیاز به توجه و درمان دارید:

✔️ زمانی که از او دور می‌شوید و نمی‌توانید تصمیمی برای خودتان بگیرید.

✔️ برای هر کاری حتی هر فکری در مغزتان؛ منتظر تأیید او هستید.

✔️ از تنهایی‌تان بدون او، وحشت دارید.

✔️ نیازهایتان برآورده نمی‌شوند و شما اعتراضی ندارید.

این کارها نشان‌دهنده وابستگی شدیدتان به او و رابطه است. بنابراین، اگر این شرایط برای شما صدق می‌کند، باید به وجود وابستگی‌های خودتان اعتراف کنید و برای رهایی از آن کار کنید.

ترس یکی از دلایل اصلی ایجاد وابستگی عاطفی

چگونه وابستگی را از بین ببریم؟ ترس از نبود دیگری یک دلیل بسیار مهم وابستگی‌های مخرب است. ترسی فلج‌کننده که مانع از تجربه روابط سالم می‌شود. بشناسید، اعتراف کنید و آن را درک کنید. وقتی کسی کنارتان نیست؛ وحشت وجودتان را با تنفس‌های عمیق کنترل کنید. تنفس طولانی و عمیق باعث آرامش بدنتان می‌شود. به‌زودی میزان ترستان از نبود دیگران به مقدار زیادی کم می‌شود. آیا شده در رابطه‌ای که همه چیز مثل روز قبل است و اتفاق تازه‌ای نیفتاده است بی‌دلیل احساس گناه کنید؟ احساس گناه یکی از احساسات منفی است که وابستگی زیادی ایجاد می‌کند. برای کم کردن آن، سعی نکنید تأیید دیگران را به دست آورید. وقتی احساس گناه مبهمی داشتید، افکارتان را روی کاغذ بیاورید و دلایلش را تجزیه و تحلیل کنید، به همین سادگی.

هر چقدر بیشتر درمانده و ناتوان باشید، وابستگی شما به چیزهایی که دارید بیشتر می‌شود. افرادی که باور داشته باشند به خواسته‌هایشان می‌رسند، هیچ وقت به چیزی وابسته نمی‌شوند. این دو مورد رایج‌ترین دلایل ایجاد وابستگی هستند. دانستن آن‌ها در پاسخ به اینکه چگونه وابستگی را از بین ببریم، موثر خواهد بود. همه انسان‌ها میزانی از ترس را در روابط خود دارند و ترس احساسی مخرب نیست. منظور ما از مخرب بودن این است که کارها و برنامه‌های زندگی شما به خاطر این احساس فلج شود. به صورت کلی هر احساسی افراطی باشد می‌تواند مخرب و اسیب رسان باشد.

یک نکته طلایی

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه وابستگی را از بین ببریم و از وابستگی شدید عاطفی خارج شوید، باید یاد بگیرید که چگونه راه‌های مختلف را پیدا کنید و امتحان کنید. اگر یک راه برای ترک وابستگی پیدا کردید ولی به نتیجه نرسیدید، باید روش‌های دیگر را هم امتحان کنید. بهترین راه برای رسیدن به موفقیت، پیگیری و تلاش مداوم است. بسیاری از افراد بعد از اینکه یک مسیر را امتحان کرده و به نتیجه‌ای نرسیدند، فکر می‌کنند که هرگز نمی‌توانند آرزوهایشان را به دست بیاورند و به همان مسیر قبلی خود وابسته می‌شوند. اما برای رسیدن به اهداف، باید راه‌های مختلف بسیاری را امتحان کرد.

یعنی:

درمان وابستگی عشقی به معنی کنار گذاشتن گریه کردن و انتخاب راه‌های دیگر برای رسیدن به هدفتونه. اگر در راه‌اندازی کسب و کارتون شکست خوردید، راه‌های دیگه‌ای رو امتحان کنید. اگر کارتون رو از دست دادید، سعی کنید شغل دیگری پیدا کنید. اگر عاشق کسی هستید که ازتون دوره، راه‌های دیگری برای رسیدن به او رو امتحان کنید. و اگر جدایی گزینه‌ی بهتری باشه (که عشقتون ارزش بازگشت نداره)، به دنبال شخص دیگه‌ای بگردید و سعی کنید از وابستگی به فرد اشتباه خلاص بشید.

تا وقتی به یک مسیر و راه جدید برای رسیدن به اهدافتون باور داشته باشید، وابستگی برایتون معنا پیدا نمی‌کنه. برای به دست آوردن یک راه جایگزین، باید به خودتون اعتماد کنید. این تنها راه برای کاهش وابستگیه. اگر باور دارید که همیشه فرصتی برای درمان وابستگی عشقی وجود داره، اونو پیدا کردید. رها شدن از وابستگی عشق به معنای عشق و نبودن یا عاشق شدن نیست، بلکه به معنای کاهش ضعف‌ها و نیازهاییه که افراطشون می‌تونه باعث احساس دلسردی در شما بشه.

وابستگی عاطفی و راه‌های درمان آن

برای پاسخ سوال چگونه وابستگی را از بین ببریم ادامه مقاله را مورد مطالعه قرار دهید. وابستگی عاطفی به معنای ارتباط عمیقی است که با افراد، مکان‌ها یا چیزها هست. در این مقاله، ما تنها به بُعد روابط انسانی می‌پردازیم. این نوع ارتباط احساس امنیت و راحتی را به ما می‌دهد. اما اگر این احساسات بیش از حد شود، ممکن است به کیفیت زندگی زناشویی با افراد آسیب جدی بزند، از جمله ناراحتی متقابل و در نهایت جدایی. در آکادمی زندگی، تمام تلاشمان را می‌کنیم تا به افراد کمک کنیم تا یک فرد وابسته نباشند.

قبل از هرچیز، باید بفهمیم که در یک وابستگی عاطفی سمی قرار داریم.همانطور که نویسنده و روان‌شناس مشهور، ملودی بیتی، می‌گوید: “اولین گام به تغییر، آگاهی است.” باید بدانیم که در ارتباط عاطفی ضررآور قرار داریم تا بتوانیم زنجیره‌ها را بشکنیم و از وابستگی عاطفی سمی رها شویم. درخواست کمک از دیگران بهتر از تنهایی کشیدنه وقتی ما درگیر وابستگی عاطفی سمی هستیم، نباید تردید کنیم که به دوستان یا متخصصان مشاوره تماس بگیریم. به اشتراک گذاشتن احساسات و تجربیات خود می‌تواند قسمت مهمی از راه بهبودی باشد. مراقبت از خود اصولی ضروری است. برای از بین بردن وابستگی عاطفی سمی باید خودمان را بیشتر دوست داشته باشیم. وقتی برای انجام کارهایی که به شادی، آرامش و خوشحالی ما منجر می‌شود وقت صرف می‌کنیم، این اهمیت دارد. باید به خود بگوییم ما لیقات خوشبختی داریم.

نه بگویید

مرزها مهم هستند و تعیین مرزهای سالم ضروری است. باید حد و مرز خود را واضح و محکم اعلام کنیم و به خاطر بیاوریم که نه گفتن به ما آسیب نمی‌زند، این باور را بشکنید! ما در دوره جامع عزت نفس در روابط خیلی عمیق به بهبود روابط عاطفی می‌پردازیم.

چگونه وابستگی را از بین ببریم؟ شریک عاطفی خود را ببخشید و باشناخت زیاد درباره وابستگی او و علل آن درک کنید! این امر به اندازه‌ی کافی مهم است که نلسون ماندلا می‌گوید: “کینه مانند نوشیدن زهر است و منتظر مرگ دیگران است.” بخشش به شما امکان می‌دهد از کنترل احساسات خود رها شوید. قدرت مثبت اندیشی را در زندگی خود پیدا کنید! به طور مکرر جملات تاکیدی مثل “من شایسته عشق و احترام هستم” و “من کنترل احساساتم را دارم” را به خود بگویید. این جملات تاکیدی به تدریج الگوهای فکری شما را تغییر می‌دهند و شما را قدرتمندتر می‌کنند. پیشنهاد می‌کنم حتما قبل از اینکه این مورد را اجرا کنید، سایر مقالات مرتبط ما را مطالعه کنید. الان که مراحل رهایی از وابستگی عاطفی سمی را می‌شناسیم، وقت آن رسیده تا اقدام کنیم. دست بیازاریم، مرزها را تعیین کنیم، از خودمان مراقبت کنیم بخشش کنیم  و به مثبت‌اندیشی بپردازیم. مسیر به سوی رهایی عاطفی اکنون شروع می‌شود.

باورهای غلط در ارتباط با عشق و رابطه آن با وابستگی

شما در حال مطالعه مقاله چگونه وابستگی را از بین ببریم؛ هستید. یکی از دلایلی که باعث ایجاد وابستگی ناسالم می‌شود، باورهای غلط در ارتباط با عشق است. گاهی انسان‌ها نیازمندی به دیگری، اطاعت از او، ترس از تنهایی و از دست دادن او و … را به حساب عشق می‌گذارند؛ در حالی که این یک وابستگی اعتیادگونه است، نه عشق. از دیگر باورهای غلطی که ممکن است وجود داشته باشد، این است که گاهی فرد فکر می‌کند تنها با داشتن یک زندگی عاشقانه می‌توان خوشحال بود و بدون یک رابطه عاشقانه زنده نمی‌مانید و حتماً کسی باید باشد تا احساس ارزشمندی داشته باشید.دلایل وابستگی عاطفی یا عشق اعتیاد گونه چیست؟ این باورها باعث می‌شود تا همیشه نگران از دست دادن رابطه باشید و این فکر کنید که اگر رابطه را از دست بدهید، فاجعه‌ای رخ داده و تنهایی و غم بزرگی را تجربه خواهید کرد. درحالی که باید از هرگونه قید و شرط برای خوشبختی خارج شده و به خودتان وابسته شده و خودتان را شاد و خوشبخت نگه دارید.

افکار خود را متمرکز بر روی یک چیز نکنید

برای رهایی از وابستگی عاطفی، به جای اینکه همیشه فکر به رابطه باشید، تمرکز خود را به حوزه‌های مختلف زندگی معطوف کنید. مثلاً ورزش کنید، وقت بیشتری را با دوستانتان بگذرانید، در کار و فعالیت‌های دیگر زندگی خودتان شرکت کنید. این کارها به شما کمک می‌کنند تا بهتر بتوانید احساساتتان را مدیریت کنید و به طور مستقل و خودمختارانه‌تر زندگی کنید.

خودت رو به پیشرفت در حوزه‌های دیگه زندگیت ملتزم کن، به فعالیت‌هایی که برات شادی و لذت به ارمغان میاره اهمیت بده و وقت کافی براشون بذار. اعتماد به نفست رو بالا ببر.

برای اینکه متوجه شویم چگونه وابستگی را از بین ببریم باید برنامه‌ها، نیازها و آرزوهای خودتو واضح بشناسی. مرزها و حدود برای روابطت تعیین کن و به وضوح بگو چه چیزهایی برات مهمه و اونارو بهتر تو روابطت بیان کن و بهشون احترام بذار.

وابستگی عاطفی به مرور زمان به وجود می‌آید، بنابراین یک شبه قابل حل نیست. در حالیکه تلاش برای برطرف کردن وابستگی عاطفی مهم است، باید – هم در مورد خود و هم در مورد شریکتان – صبور و دلسوز باشید.

می‌دانیم که کاهش وابستگی با وجود داشتن سختی زیاد امکانپذیر است. و این امر زمانی میسر است که به خود سخت نگیریم، صادقانه با اتفاقات و آسیب‌های دوران کودکیمان روبرو شویم و برای کمک به خود، با کودک درونمان ارتباط برقرار کنیم و خودمان را مجدداً پیدا کنیم. چرا که در آینده می‌توانیم به وجود خود افتخار کنیم.

سایر راهکارهای درمان وابستگی مخرب

این مراحل برای رفع وابستگی مخرب بسیار مهم هستند:

استفاده از تکنیک “نه گفتن” و تمرکز بر روی موفقیت‌ها و نکات مثبت، از جمله اقداماتی هستند که می‌توانند به شما کمک کنند روز به روز عزت‌نفس بیشتری پیدا کنید.

همچنین، مراقبت از خود و تصویرسازی مثبت از خودتان نیز می‌تواند به شما کمک کند تا از وابستگی مخرب در روابط خودتان عبور کنید.

وقتی از این تکنیک‌ها بهره‌مند شوید و از الگوی افراد موفق در درمان وابستگی عشقی استفاده کنید، بهترین نتیجه را برای خودتان خواهید داشت.

همچنین، از اوقات تنهایی لذت ببرید و برای خودتان یک نقشه تنهایی مهیا کنید. این می‌تواند زمان خوبی برای خود محسوب شود و شما را به سمت رشد و توسعه شخصی بیشتر بکشاند. هیچ وقت از درخواست کمک برای رفع نیاز خودتان اجتناب نکنید، این نیازهای زمینه‌ای هستند که باید برطرف شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

مشورت نیاز داری کلیک کن!