پشیمانی بعد از ازدواج در زوجین

پشیمانی بعد از ازدواج در زوجین

پشیمانی بعد از ازدواج یکی از مسائلی است که هر زوجی پس از گذشت مدتی و به دلایل مختلف در برابر آن قرار می‌گیرد. ازدواج مسئله مهمی است و بسیاری از زوجین حتی با وجود مشورت‌های لازم با خانواده‌هایشان و یا کمک گرفتن از یک مشاور متخصص هم نمی‌توانند در مواردی باعث جلوگیری از پشیمانی خود شوند. ما در این مقاله می‌خواهیم با پرداختن به مسئله پشیمانی زوجین بعد از ازدواج به دلایل آن و راه‌کارهای جلوگیری از این اتفاق بپردازیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید. 

دلایل پشیمانی بعد از ازدواج در زوجین چیست؟

ازدواج یکی از مراحل مهم در زندگی افراد است، اما متاسفانه همیشه به نتایج مطلوبی منجر نشده و برخی از زوجین پس از ازدواج پشیمان می‌شوند. از جمله دلایل ترید زوجین بعد از ازدواج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

👈 عدم آمادگی روانی: نداشتن آمادگی روحی و روانی یا آماده نبودن برای داشتن تعهد از جمله دلایلی است که زوجین را با خطر تردید روبه‌رو می‌کند.

👈 فشار خانوادگی: فشار خانوادگی نیز می‌تواند دلیلی برای پشیمانی بعد از ازدواج باشد. در برخی از خانواده‌ها والدین، برای ازدواج اجباری زوجین را تحت فشار قرار می‌دهند و همین موضوع باعث جدایی در آینده خواهد شد.

👈 اختلافات فرهنگی: بسیاری از زوجین به دلیل داشتن شور و هیجان عشق، تفاوت‌های بسیاری را میان خود و پارتنرشان نمی‌بینند. اختلافات فرهنگی و مذهبی از مهم‌ترین دلایلی هستند که سبب ایجاد پشیمانی در یکی از زوجین می‌شود. هنگامی که زوجین با دو دنیای فرهنگی و مذهبی متفاوت کنار یکدیگر قرار می‌گیرند به دلیل آموزه‌های تربیتی متفاوت، نمی‌توانند به صورت مسالمت‌آمیز کنار یکدیگر به زندگی ادامه دهند. به همین خاطر است که بسیاری از روانشناسان و افراد متخصص توصیه می‌کنند تا قبل از ازدواج به این دو متغیر بسیار توجه شود.

👈 سو استفاده مالی: در برخی موارد، یکی از زوجین ممکن است برای سو استفاده‌های مالی یا حتی کلاهبرداری، به سراغ ازدواج بروند؛ در دادگاه‌های خانوادگی و مرتبط با طلاق، پرنده‌های زیادی به خاطر این موضوع در جریان هستند؛ به همین سبب سعی کنید تا با بررسی و تحقیق فراوان ازدواج کنید.

👈 وجود اختلاف در نحوه تفکر: وجود اختلاف در نحوه تفکر می‌تواند یکی دیگر از دلایل پشیمانی زوجین از ازدواج باشد. برای مثال، اگر دو نفر در دیدگاه‌های سیاسی یا مسائل دینی متفاوت‌اند این موضوع ممکن است در بلند مدت باعث ایجاد تنش و اختلاف شود و یکی از دلایل پشیمانی باشد.

به طور کلی، اختلافات در نحوه تفکر می‌توانند تأثیرات گسترده‌ای بر روی روابط زوجین بگذارند؛ در ادامه چند مورد از تأثیرات مختلف اختلافات فکری بر روی پشیمانی بعد از ازدواج را برای شما معرفی می‌کنیم :

1- عدم توافق در مورد اهداف و اولویت‌های زندگی: اگر دو نفر اهداف و اولویت‌های متفاوتی در زندگی دارند، این موضوع باعث می‌شود که روابط زناشویی آن‌ها در گذر زمان به مشکل برخورد کند و متاسفانه با وجود عشق، تردید را در روابط خود حس کنند.

2- اختلاف در نحوه برخورد با مسائل و حل آن: در بعضی موارد، دو نفر به دلیل تفاوت در نحوه برخورد با مسائل نمی‌توانند همدیگر را درک کرده و هرکدام سعی می‌کنند تا روش خود را برای حل مسئله به فرد دیگر تحمیل کنند. این نگرش و عدم درک دو طرفه سبب می‌شود تا زوجین فشار روانی زیادی را تحمل کنند و در نهایت یکی از آن‌ها و یا هر دو، نسبت به ازدواج خود دچار تردید شوند.

3- عدم توافق مذهبی و فرهنگی: اختلافات فرهنگی و مذهبی ممکن است باعث شود که دو نفر نتوانند احساس همبستگی و انسجام میان خود را حس کنند. تفاوت‌های فرهنگی در شروع ازدواج برای بسیاری از زوجین موضوع مهمی به شمار نمی‌آید زیرا فکر می‌کنند عشق چاره درمان هر اختلافی است اما توجه داشته باشید که به هیچ عنوان این گونه نیست.

4- اختلافات در مورد سبک زندگی: یکی از عوامل موفقیت در زندگی مشترک، توافق در مورد سبک زندگی است. اگر دو نفر در این زمینه با هم اختلاف داشته باشند، نمی‌توانند به صورت سازنده بایکدیگر زندگی کنند و سر هر موضوعی دچار اختلاف و بحث می‌شوند.

5- اختلاف در مورد نقش‌های جنسیتی: تفاوت در مورد نقش‌های جنسیتی نیز باعث پشیمانی بعد از ازدواج می‌شود. در بعضی از خانواده‌های سنتی نقش‌های جنسیتی به این صورت تعریف می‌شود که مرد کارهای بیرون از خانه را باید انجام دهد و زن باید به انجام کارهای درون خانه مشغول باشد.

در پایان می‌توان گفت که تفاوت در نحوه تفکر و ارزش‌های افراد باعث تردید بعد از ازدواج می‌شود و به روابط آن‌ها آسیب می‌رساند.

اگر بعد از ازدواج پشیمان شدیم چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

اگر بعد از ازدواج پشیمان شدیم چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

پشیمانی از ازدواج، همانطور که گفته شد موضوع بسیار حساس و پرفشاری است با این حال اگر روزی به این نتیجه رسیدید که باید از ازدواج خود منصرف شوید، چند گزینه به شرح زیر برای شما وجود دارد.

با همسر خود صحبت کنید. در خیلی از مواقع هنگامی که یکی از زوجین دچار احساس تردید در ازدواج می‌شود این موضوع را با همسر خود در میان نمی‌گذارد. سعی کنید هر زمانی که دچار احساسات متناقض شدید با همسر خود درباره آن صحبت کنید. صحبت کردن سبب افزایش درک دو طرفه و شفافیت در موضوع مورد بحث می‌شود. در خیلی از مواقع برداشت‌های نادرست شما و سوال نپرسیدن از همسرتان درباره موضوعی که شما را به شک انداخته، سبب افزایش تردید در ذهن‌تان می‌شود.

از یک روانشناس خانواده کمک بگیرید. برای حل اختلافات و مشکلات درون خانوادگی می‌توانید به مشاوره خانواده مراجعه کنید. شما می‌توانید با کمک یک مشاور خانواده اختلافات موجود بین خود و همسرتان را بصورت محرمانه بررسی کرده و به دنبال یافتن راه‌کار مناسبی برای حفظ ازدواج‌تان باشید.

مشاوره خانوادگی می‌تواند از پشیمانی بعد از طلاق نیز جلوگیری کند؛ زیرا در این نوع مشاوره، روانشناس با اعضای خانواده در مورد مشکلات و احساسات‌شان صحبت کرده و راه‌حل‌هایی برای حل مشکلات به آن‌ها ارائه می‌دهد.

ارائه درخواست طلاق: اگر پس از بررسی و مشورت با روانشناس فعال در حیطه زوج درمانی، متوجه شدید که بهتر است ازدواجتان را به پایان برسانید، می‌توانید با در نظر گرفتن شرایط مالی، روحی خود و فرزندانتان پرونده طلاق را در دادگاه ثبت کنید. دقت داشته باشید که هر گزینه‌ای که انتخاب می‌کنید، باید در راستای رعایت حقوق یکدیگر باشد و به هم احترام بگذارید.

مطلب پیشنهادی به شما : چه زمانی باید طلاق بگیریم

راه‌های پیشگیری از پشیمانی بعد از ازدواج

راه‌های پیشگیری از پشیمانی بعد از ازدواج

پیشگیری از پشیمانی بعد از ازدواج در صورتی کمک کننده است که به همراه شناخت علت پشیمانی در زندگی زناشویی باشد؛ با این حال از راه‌های پیشگیری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

1. ارتباط و تعامل مناسب: داشتن ارتباط و تعامل سازنده با همسر در زمان مناسب، داشتن صداقت و مسئولیت‌پذیری دو طرفه می‌تواند موجب کاهش خطر پشیمانی شود.

2. ازدواج در زمان مناسب: ازدواج در زمانی که آمادگی داشتن تعهد و تشکیل خانواده ندارید یکی از دلایلی است که سبب پشیمانی می‌شود؛ با این حال اگر در زمان درست و با داشتن آمادگی‌های روحی و روانی نسبت به تشکیل خانواده اقدام کنید این خطر کاهش پیدا می‌کند.

پیشنهاد ما به شما : بهترین سن ازدواج برای دختران و پسران

3. آموزش: دریافت آموزش‌های مناسب در خصوص زندگی زناشویی، برای جلوگیری از پشیمانی در آینده می‌تواند مفید باشد.

4. انتخاب همسر مناسب: در انتخاب همسر، باید از ارزش‌های یکدیگر آگاه شوید و تلاش کنید شخصی را انتخاب کنید که بهترین و مناسب‌ترین شخص برای روحیات شما است.

انتخاب همسر مناسب یکی از مهم‌ترین تصمیمات زندگی است به همین خاطر در انتخاب همسر به برخی از نکات زیر توجه کنید:

ارزش‌های مشترک: ارزش‌ها و باورهای شما و همسرتان بسیار مهم است، چون این ارزش‌ها شما را به یکدیگر متصل کرده و روابط را قوی می‌کند. هر اندازه که شما آموزش‌های لازم را برای کنار آمدن با اختلافات در زندگی زناشویی را دریافت کرده باشید به همان اندازه از پشیمانی بعد از ازدواج دور خواهید شد.

سبک زندگی مشترک: سبک زندگی شما و همسرتان باید به یکدیگر نزدیک باشد، برای مثال اگر شما آدمی پرحرکت و پر جنب‌وجوش باشید و در مقابل همسر شما فردی آرام و اهل ماندن در خانه باشد، سبک زندگی مشترک شما به هم می‌خورد و زندگی در کنار هم خیلی دشوار خواهد بود زیرا نمی‌توانید در کنار یکدیگر از انجام کارهای دو نفره لذت ببرید.

روحیه مثبت: همسر شما باید روحیه مثبتی داشته و نسبت به زندگی و موفقیت‌های آینده امیدوار باشد؛ داشتن پارتنری شاد و مثبت سبب می‌شود تا شما نیز فردی خوش‌بین به زندگی باشید.

بررسی توانمندی‌ها و پتانسیل‌های فردی او: حتما این موضوع را در نظر داشته باشید که همسر شما چه توانمندی‌ها و قابلیت‌هایی دارد و چطور می‌تواند به شما کمک کند که با هم برای بهبود و پیشرفت زندگی زناشویی ادامه دهید.

بازنگری در همه معیارهای فرد مورد نظر قبل از ازدواج: بازنگری کردن در تمام ویژگی‌های فرد مورد نظرتان به شما کمک می‌کند تا اگر معیاری برایتان مهم است و آن را فراموش کرده باشید بتوانید مجددا با پارتنرتان در میان بگذارید. ازدواجی که بر پایه شناخت کامل و جامعی مانند ارزش‌های اجتماعی، جنسی، مالی، نحوه حل مسئله و… صورت گرفته باشد کم‌ترین میزان تردید یا پشیمانی بعد از ازدواج را به همراه دارد.

کلام آخر

با توجه به موارد گفته در نظر داشته باشید که اثر انتخاب درست شما برای ازدواج، در بلند مدت باید مورد بررسی قرار گیرد به همین دلیل در اوایل ازدواج اگر با اختلاف نظر و یا مشکلاتی مواجه شدید فورا به فکر طلاق یا احساس پشیمانی نروید. در حالت طبیعی مدتی طول می‌کشد تا شما بتوانید با همسر خود در زندگی مشترک سازگار شوید؛ پس هر اندازه که صبور باشید متوجه درست یا اشتباه بودن ازدواج‌تان خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

مشورت نیاز داری کلیک کن!