سرد شدن رابطه بعد از بچه دار شدن

سرد شدن رابطه بعد از بچه دار شدن

یکی از موضوعاتی که ممکن است بعد از بچه دار شدن برای بعضی از زنان به وجود بیاید موضوع سرد شدن رابطه بعد از بچه دار شدن است. سرد شدن در مواقعی می‌تواند باعث طلاق عاطفی و در نهایت دوری زوجین از یکدیگر شود. به همین دلیل لازم دانستیم تا با توضیح این موضوع به ذکر دلایل و راهکارهای جلوگیری از سرد شدن بعد از زایمان زنان بپردازیم.

علت سرد مزاجی زنان بعد از بچه دار شدن ( زایمان )

سردمزاجی پس از بچه دار شدن در زنان به علت تغییرات شدید در سطح هورمون‌های بدن اتفاق می‌افتد که با تغییر شیمیایی مغز و بدن زن ارتباط دارد. در دوران بارداری، سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدن زنان افزایش می‌یابد و پس از زایمان به طور ناگهانی کاهش پیدا می‌کند.

این تغییرات هورمونی می‌توانند در سطح وضعیت روحی زنان بعد از زایمان تأثیرگذار باشند و برخی زنان را به سردمزاجی و افسردگی بیش از حد مبتلا کند.

عوامل دیگری همچون خستگی بیش از حد، فشارهای اجتماعی و خانوادگی، افزایش مسئولیت‌ها و تغییر در نوع زندگی نیز می‌توانند بر روحیه زنان تأثیرگذار باشند. در صورتی که شما یا شخص نزدیک به شما برای مدت طولانی با سردمزاجی مواجه شده است، مشاوره حرفه‌ای از متخصصین روان‌شناسی کمک کننده خواهد بود.

سرد شدن رابطه بعد از بچه دار شدن، یکی از مشکلات شایع در مردان و زنان پس از زایمان است. برخی از دلایلی که سبب ایجاد این مسئله می‌شوند عبارتند از:

👈 تغییر در هورمون‌ها

بعد از زایمان، سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدن یک زن به شدت تغییر می‌کند. این تغییرات می‌تواند در ایجاد اختلالات خلق و خوی زنان بعد از بچه دار شدن موثر باشند.

 👈 خستگی

 بچه دار شدن و پرورش دادن یک نوزاد ممکن است باعث خستگی و کاهش انرژی در مادر گردد و همین امر در نتیجه می‌تواند داشتن یک رابطه جنسی باکیفیت را کاهش داده و در انتها سبب سرد مزاجی شود.

 👈 تغییر در روابط

 بعد از زایمان، روابط مادر-فرزند و یا فرد با همسرش تحت تاثیر بچه‌دار شدن دچار تغییر می‌شود. اکثریت زنان بعد از زایمان دچار افسردگی می‌شوند و این امر با تاثیر گذاشتن بر خلق و خوی زنان، سبب شدت افسردگی و درنتیجه کاهش تمایل داشتن به برقراری رابطه جنسی می‌شود.

👈 عدم خواب کافی

 خواب کافی و باکیفیت برای یک مادر، بسیار مهم است. از طرفی نوزادان به طور معمول در شب‌ها بیدار شده و باید شیر بخورند؛ مادران با بیدار شدن‌های مکرر برای برطرف کردن نیازهای کودک دچار کمبود خواب خواهند شد. کمبود خواب یکی از علل اصلی ایجاد افسردگی است و در انتها این برهم خوردن ریتم خواب، برقراری رابطه جنسی را دچار تغییر خواهد کرد.

👈 تحریک‌های خارجی

سرد شدن رابطه بعد از بچه دار شدن تا حدی به شرایط محیطی نیز ارتباط دارد. مادرانی که به تازگی زایمان کرده‌اند ممکن است با مشکلات بیشتری در محیط خود روبرو شوند، این مشکلات به طور مثال صدای بلند نوزاد، شب بیداری‌ها، کمبود حمایت فامیلی و … است که سبب کاهش دلخوشی و ایجاد سردمزاجی در مادر می‌شود.

 👈 تغییرات در بدن پس از زایمان

 بعد از زایمان، بدن یک زن تحت تاثیر تغییرات قابل توجهی قرار می‌گیرد، این تغییرات شامل افزایش وزن، تغییر شکل بدن، کاهش مقاومت بدنی، شل شدن پوست، ریزش مو، درد و … است.

در این دوره اعتماد به نفس زنان کاهش پیدا می‌کند و در بعضی از زنان این تفکر منفی ایجاد می‌شود که جذابیت‌های دوران بدون فرزندی را برای همسرشان ندارند. به همین سبب میل جنسی در آن‌ها کاهش پیدا کرده و از برقراری رابطه جنسی خودداری می‌کنند.

👈 تغییرات در سبک زندگی

 پس از بچه‌دار شدن، سبک زندگی زوجین به کلی تغییر پیدا می‌کند. تطابق با شرایط زندگی جدید و عادت کردن مدتی طول خواهد کشید.

بعضی از زنان به دلیل اینکه نمی‌توانند خود را با شرایط جدید تطبیق دهند به سمت افسردگی رفته و روابط عاطفی آن‌ها دچار تغییر می‌شود. این تغییرات در روابط عاطفی با همسر می‌تواند از علل دامن زدن به سردمزاجی در آن‌ها شود.

👈 عدم دریافت حمایت

 در برخی موارد، مادران ممکن است به ندرت از خانواده و دوستان خود کمک بگیرند و به تنهایی پرورش نوزاد و مراقبت از خانه را انجام دهند. این احساس تنهایی و عدم حمایت ممکن است باعث افسردگی در مادر شود.

باید این موضوع را در نظر گرفت که دریافت حمایت از جانب خانواده‌ها می‌تواند بار مسئولیت را مقداری برای زنانی که برای اولین بار بچه‌دار شده‌اند و تجربه‌ای در زمینه مراقبت از کودک ندارند بسیار مفید باشد.

علت بی‌توجهی مرد به زن بعد از زایمان و سرد شدن رابطه بعد از بچه دار شدن

علت بی‌توجهی مرد به زن بعد از زایمان و سرد شدن رابطه بعد از بچه دار شدن

با توجه به گستردگی و پیچیدگی مسئله سرد شدن رابطه بعد از بچه دار شدن، علل بی توجهی مردان به زنان ممکن است شامل موارد زیر باشد.

👈 تغییرات شخصیتی

 پس از بچه‌دار شدن، زن تغییراتی در شخصیت، رفتار و نیازهایش تجربه می‌کند که ممکن است برای مرد سخت باشد که با آن‌ها هماهنگ شود. بسیاری از تغییرات شخصیتی ایجاد شده در زنان روحی است و کنترل یا علل ایجاد آن به دلیل آسیب‌پذیری زنان در این برهه سخت است. عدم همراهی و درک مردان یکی از دلایلی است که سبب بی‌توجهی آن‌ها می‌شود.

👈 فشارهای مالی

وجود هزینه‌هایی که با تربیت و بزرگ شدن فرزندان همراه است، ممکن است برای مردان سخت باشد. معمولا مردان بعد از بچه‌دار شدن برای تامین مخارج زندگی بیشتر کار می‌کنند و دغدغه‌های آنان به سمت مسائل مالی می‌رود تا دغدغه‌های عاطفی.

👈 کمبود زمان

تربیت فرزندان زمان‌بر است و ممکن است مردان به دلایل مختلفی مانند کار و سرگرمی‌های دیگر، قادر به گذاشتن وقت لازم برای همسرشان نباشند.

👈 تحمل فشارهای اجتماعی

جامعه انتظار دارد که مردان به عنوان سرپرست خانواده، مسئولیتی بیشتر در رشد فرزندان داشته باشند و افرادی که نمی‌توانند این انتظارات را در کنار داشتن توجهات لازم به همسرشان برآورده کنند به دلیل وجود فشارها نسبت به همسرشان بی‌توجه شده و خودشان را الویت خود قرار می‌دهند.

👈 نارضایتی‌های شغلی

فشار کاری و تلاش بیشتر برای تأمین نیازها و ایجاد تعادل در منابع مالی، ممکن است باعث تحمیل فشار زیاد بر مردان شود و در نتیجه از توجه کردن کافی به زن و خانواده  بازداری کنند.

👈 کودکان مبتلا به بیماری یا مشکلات خاص

اگر فرزندان به مشکلات خاصی یا بیماری شدیدی مبتلا باشند، ممکن است برای هر کدام از زوجین توجه و درک کردن یکدیگر در الویت‌های آخر قرار گیرد در نتیجه تمام دغدغه فرزند خواهد بود و به یکدیگر توجه نخواهند داشت.

👈 کمبود حمایت و همراهی

برای کسب موفقیت در تربیت فرزندان، نیاز به حمایت و همراهی بین زن و مرد وجود دارد. اگر مردان به زنان خود کمک نکنند و نیازهای روحی یا جنسی آنان را مورد توجه قرار ندهند در انتها علاوه بر ایجاد سرد مزاجی نوعی بی‌تفاوتی دو طرفه شکل خواهد گرفت.

👈 کمبود شناخت دغدغه‌های زنان

مردان ممکن است گاهی به دلیل ندانستن دغدغه‌ها و مسائلی که ذهن همسرشان را درگیر کرده است این حس را به همسرشان تلقین کنند که در معرض بی‌توجهی قرار گرفته‌اند. به همین دلیل داشتن شناخت کافی از همسرتان سبب افزایش درک و جلوگیری از سرد شدن رابطه بعد از بچه دار شدن خواهد شد.

👈 عدم توجه به نیازهای جنسی

پس از بچه‌دار شدن، زنان نیازمندی‌های جنسی خود را تاحدی خواهند داشت اما در مواقعی مردان به دلیل درگیر بودن با مسائل مرتبط با نوزاد و توجه به نگهداری از او از نیازهای جنسی خود و همسرشان غافل شده و این بی توجهی به نیازهای عاطفی یا جنسی سبب فاصله افتادن خواهد شد.

راه‌های جلوگیری از سرد شدن رابطه بعد از بچه دار شدن

راه‌های جلوگیری از سرد شدن رابطه بعد از بچه دار شدن

پس از متولد شدن یک بچه، زندگی شما به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد و احتمال اینکه رابطه شما با همسرتان سرد شود بیشتر است. اما با این حال، شما می‌توانید با اتخاذ اقداماتی، از جمله این 15 راهکار، برای جلوگیری از سرد شدن رابطه بعد از بچه دار شدن اقدام کنید.

👈 مواجه شدن با واقعیت

بهتر است زوجین برای جلوگیری از سرد شدن و حفظ رابطه خود، این موضوع را بپذیرند که خود را باید مطابق با شرایط جدید تطبیق دهند و برای آن برنامه‌ریزی کنند.

👈 جلوگیری از سرد شدن رابطه بعد از بچه دار شدن : ارتباطات روزانه

با همسرتان صادقانه به صورت روزانه درباره احساسات و نیازهای خود صحبت کنید.

👈 انجام فعالیت‌های مشترک

سعی کنید فعالیت‌های مشترکی را انجام دهید و با هم طبق یک قرارداد به صورت هماهنگ وقتی برای انجام کارهایی مانند ورزش یا تماشای فیلم اختصاص دهید.

👈 جلوگیری از سرد شدن رابطه بعد از بچه دار شدن : توجه به شرایط مالی

با توجه به صرفه‌جویی و مدیریت در هزینه‌ها و موضوع تقسیم وظایف، مشکلات مالی را به حداقل برسانید تا فشار از روی دوش هر دوی شما برداشته شده و آرامش روانی خود را ترمیم کنید.

👈 تعریف مرزها و مسئولیت‌ها

همه وظایف مربوط به بچه‌داری و رسیدگی به خانواده باید تقسیم شود و قبل از بچه دار شدن، بهتر است درباره وظایف و نقش‌هایتان صحبت کنید.

👈 جلوگیری از سرد شدن رابطه بعد از بچه دار شدن : توجه به زمان با همسر

سعی کنید زمانی برای بودن با همسرتان در نظر بگیرید تا ارتباط شما با هم صمیمیت بیشتری پیدا کند و از سرد شدن رابطه بعد از بچه دار شدن دور شوید.

👈 راه‌های ابراز عشق

سعی کنید در روزهایی که از کار و زندگی روزمره خسته شده‌اید، راه‌های مختلفی را برای ابراز عشق به یکدیگر انتخاب کنید.

👈 جلوگیری از سرد شدن رابطه بعد از بچه دار شدن : سفر و تغییرات مختلف

سعی کنید به سفر بروید و تجربه‌های جدیدی را با هم ایجاد کنید؛ این موضوع سبب ایجاد دوباره صمیمیت و علاقه‌مندی بین شما و همسرتان خواهد شد.

👈 بهداشت

سعی کنید به سلامت بدنی و روحی خود و همسرتان توجه کنید؛ رسیدگی به بهداشت روانی با اقداماتی مانند ورزش کردن یا رسیدگی به ظاهر امکان‌پذیر خواهد بود.

👈 جلوگیری از سرد شدن رابطه بعد از بچه دار شدن : آگاهی از نیازهای خود و همسر

با توجه به نیازهای همسرتان و شناخت موضوعاتی که برای او دغدغه ایجاد کرده است می‌توانید برای هم آرامش بیشتری ایجاد کنید و همین امر سبب حفظ رابطه و ایجاد آرامش خواهد شد.

پیشنهاد میکنیم برای حل این مشکل از مشاوره رابطه جنسی مرکز مشاوره روانشناسی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

مشورت نیاز داری کلیک کن!