سرد شدن و کمرنگ شدن رابطه عاطفی – علل و نشانه ها + راه های جلوگیری

سرد شدن و کمرنگ شدن رابطه عاطفی - علل و نشانه ها + راه های جلوگیری

رفع مشکلات زوجین در سرد شدن روابط عاطفی یکی از مواردی که همیشه زوجین قبل و بعد از ازدواج از آن می ترسند رفع مشکلات زوجین در کمرنگ شدن روابط عاطفی می باشد. اینکه یک رابطه عاشقانه بین زوج چه موقع به پایان می رسد؟ نشانه های سرد شدن شریک زندگی من چیست؟

و بسیاری سوالات از این قبیل سوالاتی هستند که هیچ زوجی نمی خواهد با آن رو به رو شود. زندگی مشترک و رابطه عاشقانه یک اتفاق عجیب و پیچیده است.

سرد شدن رابطه عاطفی شما را با چالش های زیادی مواجه می سازد. گاهی ممکن است احساس خستگی کنید و عشق و هیجان بین شما و همسرتان کمرنگ شود و همین باعث شود به این سوال فکر کنید.

مطلب پیشنهادی به شما : مشاوره زوج درمانی

در چنین شرایطی رفع مشکلات زوجین در کمرنگ شدن روابط عاطفی پیش می آید و زوج باید بفهمند که آیا این احساسات ناخوشایند دائمی است یا درگیر یه مرحله گذرا از زندگی شده اند؟

چرا که تمام روابط هم دارای روز های خوشایند و هم روز های ناخوشایند می باشند و این امری بسیار طبیعی می باشد و هر اختلاف کوچکی به معنای پایان یافتن و سردی رابطه نیست.

نشانه های کمرنگ و سرد شدن روابط عاطفی

در هر رابطه ای علائمی برای وجود یا عدم وجود روابط عاشقانه وجود دارد. علائمی که می تواند تایید کننده کمرنگ شدن روابط عاطفی باشد. اگر در روابط خود به هر کدام از موارد زیر برخورد نمودید بدانید که نشانه خوبی نیست و باید پیگیر رفع آن برآیید. رفع مشکلات زوجین در کمرنگ شدن روابط عاطفی شامل رفع هر کدام از موارد زیر می باشد:

1.دیگر اولویت همسرتان نیستید

یکی از مهم ترین علائم در سرد شدن روابط عاشقانه و عاطفی این است که همسرتان مثل قبل به شما اهمیت و بها نداده و از گذراندن وقت با شما امتناع می کند.

2.از یکدیگر فاصله گرفتید

منظور از فاصله، فاصله فیزیکی نیست بلکه منظور فاصله احساسی، روحی و روانی می باشد. یعنی در کنار همسرتان نشسته اید ولی کیلومتر ها از هم فاصله دارید. در چنین وضعیتی  تماس های تلفنیتان کوتاه تر و کمتر شده و مکالمه ها مانند گذشته معنا دار نیستند و فقط جنبه رفع مسئولیت دارند.

3.همسرتان درباره اتفاقاتی که برایتان افتاده اصلا کنجکاو نیست!

در این حالت کمک به یکدیگر در امور روزانه کاملا از بین رفته و اگر از اتفاقات خوب یا ناگوار روزتان برای همسر تعریف کنید اصلا توجهی نداشته و پیگیر ادامه یا نتیجه اتفاق نخواهد بود.

حتی همسرتان نسبت به آنچه در کار و زندگی به شما می گذرد و چه مسائلی باعث لذت یا عدم لذت شما می شود اهمیتی نمی دهد. این موضوع یکی از رفع مشکلات زوجین در کمرنگ شدن روابط عاطفی بوده و به عنوان یک هشدار و یک زنگ خطر می باشد و با مشاوره خانواده در ارتباط باشید.

4.به وجود امدن ترس در رابطه

ترس از رو به رو شدن با همسر و ترس از گذراندن وقت با همدیگر می تواند کم کم رابط را به سمت پایان رابطه سوق دهد.

5.عدم رابطه جنسی گرم

نداشتن رابطه جنسی به خودی خود یکی از دلایل از بین رفتن روابط بین زن و شوهر بوده و فقدان آن اصلا طبیعی می باشد. نداشتن رابطه جنسی گرم و برطرف کردن نیاز های غریزی جنسی همسر فقط برای رفع مسئولیت یکی از نشانه های کمرنگ شدن روابط عاطفی زوجین می باشد. در برخی موارد حس تحریک شدن نیز از بین می رود و این نشانه خوبی نیست.

6.برنامه ای برای آینده وجود ندارد

یکی از نشانه هایی که برای رفع مشکلات  در کمرنگ شدن روابط عاطفی نیاز است، عدم برنامه برای آینده زندگی مشترک می باشد. وقتی همسرتان درباره اهداف بزرگ یا کوچک زندگی با شما در آینده حرفی نمی زند یا شما جایی در برنامه هایش ندارید این یک عدم تعهد قطعی است و اوضاع رو به بد شدن پیش می رود.

7.بحث و اختلافات زیاد می شود

یکی از نشانه های بی میل شدن به زندگی مشترک و کمرنگ شدن روابط عاطفی در بین زوجین زیاد شدن بحث و اختلاف نظر ها می باشد. در این رابطه ها درک متقابل از بین رفته و زن و شوهر مدام با هم مخالفت می کنند و ضعیت منزل همیشه در حالت استرس زا می باشد.

راه کار های جلوگیری و رفع مشکلات زوجین در سرد شدن روابط عاطفی

اگر احساس می کنید رابطه عاطفی شما رو به سردی رفته و مانند روز های اول نیست، بهتر است هرچه زودتر برای ترمیم آن کاری انجام بدهید. نشانه های رابطه سرد شدن رابطه به طور کلی: دعواهای زیاد و مکرر، سکوت های طولانی، فاصله گرفتن از یکدیگر، عدم رشد و ارتقای رابطه، ایرادگیر شدن طرفین و … می باشد.

برای ترمیم این رابطه ها بهتر است مهارت های ارتباطی و به کارگیری آن ها یاد گرفته و از بازی های روانی بپرهیزید و حتما به خواسته های عاطفی همسرتان احترام بگذارید.

ضمن ایجاد محدودیت های درست و مناسب، کمی به یکدیگر فضا داده و به رفع رفع مشکلات زوجین در کمرنگ شدن روابط عاطفی توجه نشان دهید.

اینکه چطور می توان یک رابطه آسیب دیده را بهبود بخشید و چطور می توان رابطه عاطفی ای که سرد شده را به حالت قبل بر گردانند مستلزم رعایت موارد زیر می باشد:

1.تلاش برای یاد گیری مهارت و برگرداندن رابطه

تلاش برای یادگیری مهارت های ارتباطی و کاهش بحث های بی سر انجام می تواند به بهبود کیفیت روابط عاطفی کمک نماید.

2.دست از انتقاد بردارید

یکی از آسیب زا ترین اتفاق ها در روابط، انتقاد بیش از حد می باشد. اگر دست از انتقاد های تکراری بردارید حتما روابط عاطفیتان به حالت قبل بر خواهد گشت.

3.تهدید نکنید / دستور ندهید

در یک رابطه گرم دستور دادن و تهدید کردن جایگاهی ندارد.

4.کمی به همسرتان فضای آزادی بدهید

شاید یکی از راه کار های رفع مشکلات زوجین در کمرنگ شدن روابط عاطفی دادن فضای آزاد فکری یا عملی به همسرتان باشد. ممکن است بیش از حد در کنار همسرتان بودن دلیل کمرنگ شدن روابط عاطفی و عاشقانه بینتان باشد. اجازه دهید کمی با دوستان و خانواده اش تنها باشد تا دلتنگی در وجودش دوباره بر افروخته شود.

5.مراجعه به روانشناس متخصص

اگر فکر می کنید شدت آسیب وارد شده به زندگیتان در حدی است که از دست شما کاری بر نمی آید یا هر کاری که کردید نتیجه نداده است، بهترین راه مراجعه به یک روان شناس متخصص یا یک مشاور امور خانواده می باشد. روان شناسان ضمن بررسی دقیق رابطه و عوامل آسیب زا، به شما راه کار هایی برای مدیریت هر چه بهتر رابطه را ارائه می دهد.

بنر-مشاوره-زناشویی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

مشورت نیاز داری کلیک کن!