تست درونگرا یا برونگرا بودن

تست درونگرا یا برونگرا بودن

اگر تمایل دارید بیش تر در رابطه با افراد درون گرا و برون گرا بدانید و در آخر بدانید که خودتان جز کدام دسته هستید با ما در این مقاله همراه باشید تا ابتدا ویژگی هر کدام از این تیپ شخصیت ها را بگوییم و سپس با یک دیگر بخوانیم که چگونه باید با این افراد رفتار کنیم. ما در قسمت پایانی این مقاله یک تست درونگرا یا برونگرا بودن طراحی کرده ایم تا شما به راحتی متوجه شوید که در کدام دسته قرار دارید پس با مرکز مشاوره روانشناسی همراه باشید.

از کجا بفهمیم درونگرا یا برونگرا هستیم؟

از کجا بفهمیم درونگرا یا برونگرا هستیم؟

درون گرا یا برون گرا بودن دو خصوصیت شخصیتی هستند که معمولاً در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. برای فهمیدن اینکه شما درونگرا هستید یا برونگرا، می‌توانید سوال‌های زیر را از خود بپرسید.

  • آیا می‌توانید به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنید؟
  • آیا عضو شدن در فعالیت‌های گروهی برایتان راحت است؟
  • آیا دوست دارید در تنهایی با خود خلوت کنید یا وقت خود را با دوستانتان سپری کنید؟
  • آیا به انجام فعالیت‌های گروهی علاقه دارید یا بیشتر دوست دارید تا تنهایی کارهایتان را انجام دهید؟

درون‌گرایان افرادی هستند که انرژی بیشتری را به دنیای داخل خودشان اختصاص می‌دهند تا به دنیای بیرونشان. به‌طور کلی می‌توان گفت که درون‌گرایی یکی از مولفه‌های شخصیت است که به دلیل تفاوت‌های میان انسان‌ها، برخی افراد دارای آن هستند. با این حال، برخی از ویژگی‌های متداول درون‌گرایان عبارتند از:

– این که در کنار خودشان بودن و تنها بودن را بیشتر از هر چیزی دوست دارند.

– از نوعی فعالیت‌های خلاقانه بهره می‌برند، مثل نوشتن، نقاشی کردن، موسیقی گوش دادن و …

– گاهی اوقات این افراد بیشتر درگیر مسائل خودشان هستند تا اینکه به مردم دیگر توجه کنند. بنابراین، به راحتی از روابط اجتماعی دوری می‌کنند و در ارتباط با دیگران حرفه‌ای نیستند.

– معمولاً، درون‌گرایان تحلیل کننده‌ هستند و به فکر و بینش عمیق علاقه‌مند می‌شوند.

از آنجا که به هیچ عنوان تک بعدی نیستیم که تنها یک خصوصیت شخصیتی داشته باشیم باید بدانید که هر فردی ممکن است خصوصیات درون‌گرا یا برون‌گرا را به طور مختلفی در خود به عنوان یک مولفه‌ی شخصیتی داشته باشد، افرادی که می‌توانند در دو محیط خودشان را رضایت‌بخش تر و راحت‌تر بیان کنند، به طور کلی نتایج بهتری در کار و زندگی خودشان خواهند داشت.

درون گرا یا برون گرا بودن در محیط‌های اجتماعی بسیار با هم تفاوت دارد. برونگرایان افرادی هستند که اغلب در شرایط اجتماعی، بیشتر به افراد اطراف خود توجه می‌کنند و خجالت کمتری در برخورد یا صحبت کردن با دیگران دارند. آنها می‌توانند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنند و از فعالیت‌های گروهی لذت ببرند. افرادی که بیشتر علاقه‌مند به فعالیت‌های خارجی هستند و به سمت مردم می‌روند، به طور کلی در جمع خوش‌رو و اجتماعی هستند.

برخلاف درون‌گراها، برون‌گراها افرادی هستند که از تعامل با دیگران لذت می‌برند و اغلب تلاش می‌کنند تا به عنوان قسمتی از جمع برجسته شوند. آنها از محیط‌هایی که مردم زیادی در آنجا هستند، لذت می‌برند و از شرکت در فعالیت‌هایی که تیمی هستند، ارتباط با دیگران، شناخت نسبی و تجربه‌های جدید استفاده می‌کنند.

با این حال بهتر است در نظر داشته باشید که درونگرا و یا برونگرا بودن نقطه ضعف نیست بلکه یکی از خصوصیت‌های شخصیتی است و بر دیگری برتری ندارد. بسیاری از افراد درون گرا در کارهای خود به همان اندازه خوب عمل می‌کنند که افراد برونگرا عمل می‌کنند. به همین دلیل برای فهم این موضوع که درونگرا یا برونگرا هستید سعی کنید به میزان اجتماعی بودن و شرکت در برنامه‌های گروهی خود دقت کنید.

ویژگی افراد برونگرا چیست؟

لازم به ذکر است درون گرا بودن به این معنی است که بیش تر کش مکش ها در ذهن این افراد اتفاق می افتد و افراد برون گرا آن را به بیرون منتقل می کنند. باید خدمتتان عرض کنیم که شخصیت هر فرد از هر دو تیپ شخصیتی تشکیل شده است اما معمولا یکی از آن ها غالب می شود و می گویند فرد درونگرا و یا برونگرا است. اولین ویژگی و بارز ترین ویژگی افراد برون گرا اجتماعی بودن آن ها است‌.

همان گونه که می دانید این افراد معروف به افراد خوش صحبتی هستند که کافی است در یک جمع حضور داشته باشند تا تمام حواس ها را به خود جلب کنند.

مطلب پیشنهادی به شما : مشاوره افسردگی

افراد برون گرا انرژی خود را از محیط اطراف و دیگران می گیرند. یکی دیگر از ویژگی های این افراد این است که عاشق کار گروهی هستند و بیش تر تمایل دارند که در کار گروهی مدیر باشند و همه ی کار ها زیر نظر آن ها انجام شود.

افراد برون گرا مشکلات و غم ها را داخل خود نمی ریزند و خیلی راحت مشکلات خود را با دیگران در میان می گذارند و با صحبت کردن افکار خود را جمع می کنند.  اگر به دایره دوستی این افراد توجه کنید دایره وسیعی می بینید.

چگونه با افراد برون گرا رفتار کنیم؟

قبل از این که به تست درونگرا یا برونگرا بودن بپردازیم باید به طور کامل این شخصیت ها را بشناسیم و بدانیم که چگونه با آن ها رفتار کنیم. اگر یک فرد برون گرا در اطرافتان باشد قطعا می دانید که این افراد ترجیح می دهند بیش تر گوینده باشند تا شنونده. این افراد دوست دارند که همیشه در اجتماع باشند پس سعی کنید محیط مناسبی برای آن ها فراهم کنید.

  این افراد نمی توانند چندین ساعت متمادی را در یک جا بنشینند و هیچ کاری نکنند احساس پوچی و پژمردگی می کنند.  شایان به ذکر است که این افراد خیلی زود با محیط بیرون و افراد گرم می شوند اما باید دقت کنید که این افراد نیز خط قرمز هایی برای خود دارند سعی کنید از خط قرمز های آن ها عبور نکنید.

  به هیچ عنوان این افراد را قضاوت نکنید. آن ها منتظر هستند که تمام خود را برای انجام کاری وقف کنند شما می توانید رابطه خوبی با آن ها برقرار کنید.

ویژگی افراد درون گرا

افراد درون گرا یک دنیای پر رمز و راز و عمیق درون خود دارند. معمولا افراد درون گرا را به شکل شنونده می بینیم. این افراد شنیدن و یا حتی نوشتن را به حرف زدن ترجیح می دهند. افراد درون گرا افراد آرام، محتاط و کم حرفی هستند که از مرکز توجه بودن فراری هستند.

  این افراد بیش تر حساب و کتاب ها را در ذهن خود انجام می دهند و با خلوت کردن فکر خود را منسجم می کنند‌. ابن افراد ترجیح می دهند که بیش تر وقت خود را صرف خود کنند و به شکل انگشت شماری دوست دارند. خیلی از افراد علت ساکت بودن این افراد را به خجالتی بودن آن ها ربط می دهند.

درون گرا ها خجالتی نیستند ان ها فقط ترجیح می دهند که در داستان جذابی که در ذهن خود دارند غرق شوند. این عزیزان سرگرمی ها مخصوص به خود را دارند و معمولا علاقه ای به شنیدن داستان زندگی اکرم خانم زن همسایه ندارند.

یک اشتباه دیگری که در رابطه با این افراد برای سایر افراد پیش می آید این است که این افراد نمی توانند دوست پیدا کنند. آن ها شاید زمان زیادی را صرف پیدا کردن دوست پیدا کنند اما در دوست یابی ضعیف نیستند. یکی دیگر از ویژگی های افراد برون گرا این است که به خوبی به جزئیات توجه می کنند.

چگونه با افراد درونگرا رفتار کنیم؟

چگونه با افراد درونگرا رفتار کنیم؟

قبل از این که به چگونگی رفتار خود با این عزیزان بپردازیم باید اضافه کنیم که در اغلب اوقات افراد برون گرا و درون گرا مکمل های خوبی برای هم می شوند.

  اگر کسی از نزدیکانتان تست درونگرا یا برونگرا بودن داد و پاسخ آن درون گرا شد هیچ گاه به زور وارد حریم خصوصی آن نشوید. اجازه بدهید هر وقت که خواستند با خود خلوت کنند مخصوصا اگر مشکلی پیش آمده اجازه بدهید که خلوت کند و تصمیم بگیرد.

به این سوالات با دقت پاسخ دهید

در این قسمت به تست درونگرا یا برونگرا بودن می پردازیم چنان چه جمع نمره هایی که به خود می دهید از ۱ تا ۱۱ بود جز درون گرا ها هستید.  ۱۲تا ۱۶ میان گرا و از ۱۶ به بالا برون گرا هستید. به پاسخ بله یک امتیاز بدهید و خیر نیز امتیازی ندارد.

  1. آیا سرگرمی خاصی دارید؟
  2. آیا پر حرف هستید؟
  3. آیا معمولا فرد سرزنده ای هستید؟
  4. آیا به راحتی با آدم های جدید ارتباط برقرار می کنید؟
  5. آیا از ملاقات با افراد جدید خوش حال می شوید؟
  6. آیا با افراد زیادی دوست هستید؟
  7. آیا مطالعه کردن را به دیدار افراد ترجیح می دهید؟
  8. آیا در جمع ساکت هستید؟
  9. آیا تمایل دارید که در یک جمع هستید مجلس را در دست بگیرید؟
  10. آیا راحت پاسخ حرف های مردم را می دهید؟
  11. آیا شلوغی محیط را دوست دارید؟
  12. آیا مایل هستید در کار گروهی شرکت کنید؟
  13. آیا همیشه حرفی برای گفتن دارید؟
  14. آیا برای برقراری ارتباط با دیگران پیش قدم می شوید؟
  15. آیا دوست های زیادی دارید؟
  16. آیا قدرت اداره ی یک مهمانی را دارید؟
  17. آیا توانایی جان بخشیدن به یک مهمانی خسته کننده را دارید؟
  18. آیا وقت خود را صرف فعالیت های مختلف می کنید؟
  19. آیا درمیان جمع ساکت هستید؟
  20. آیا شما بی خیال هستید؟
  21. آیا پر حرف هستید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

مشورت نیاز داری کلیک کن!