بهترین سن ازدواج

بهترین سن ازدواج

بهترین سن ازدواج برای دختران و پسران بسیار متفاوت است با این حال بسیاری از زوج‌هایی که در مرحله ازدواج هستند وقتی صحبت از موضوع جدی و رسمی شدن رابطه می‌شود، نگران شده و یک پله عقب‌تر می‌روند. دلیل این اتفاق این است که بسیاری هنوز نمی‌دانند که آیا اکنون سن ازدواج مناسب آن‌ها فرا رسیده است یا خیر. ما در این مقاله می‌خواهیم تا درباره سن مناسب ازدواج صحبت کنیم و به شما اطلاعات مفیدی بدهیم؛ پس تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.

چه زمانی بهترین سن ازدواج ماست؟

بهتر است در همین ابتدای کار این موضوع را مطرح کنیم که سن در بحث ازدواج تنها یک عدد است و سن تقویمی آنچنان که فکر می‌کنید مهم نیست. پیش از پرداختن به موضوع سن ابتدا باید توجه داشته باشید که آیا به صورت کلی پیش‌نیازهای ازدواج را دارید یا خیر.

شما میتوانید برای یک ازدواج موفق از مشاوره ازدواج مرکز مشاوره روانشناسی استفاده کنید.

این پیش‌نیازها به طور کلی در دختران و پسران مشترک است و وجود آن‌ها باعث می‌شود تا اهمیت دادن به سن تقویمی در زوجین کم‌تر شود. این پیش‌نیازها شامل موارد زیر است:

👈 شناخت عادات و خلقیات خود

یکی از اولین و مهم‌ترین پیش‌نیازهایی که مشخص می‌کند آیا به بهترین سن ازدواج رسیده‌اید یا نه این است که تا چه میزان عادات و خلقیات خود را بررسی و ارزیابی کرده‌اید.

ازدواج امری بسیار مهم و جدی است و وجود عشق تنها یکی از صد مولفه‌ای است که حتما باید وجود داشته باشد؛ به همین جهت عشق لازم است اما کافی نیست. آن چیزی که همیشه با شما همراه است و از اول تا انتهای عمر باقی می‌ماند خصوصیات اخلاقی ذاتی شما است.

همه انسان‌ها دارای خلقیات مثبت و منفی هستند؛ بعضی از افراد نسبت به عیوب خود آگاه و دسته دیگر نواقص خود را انکار می‌کنند.

فردی که قصد ازدواج دارد باید قبل از انجام این کار با خود صادق باشد و تلاش کند تا با شناخت خصوصیات منفی خود سعی در کنترل و اصلاح آن‌ها کند. چنین فردی می‌تواند به سن عقلی ازدواج نزدیک شود.

👈 داشتن سواد و مدیریت مالی

سواد و مدیریت مالی یکی دیگر از شرایط واجب رسیدن به سن ازدواج است. بسیاری از زوج‌ها به دلیل نداشتن این مهارت در ادامه زندگی خود به مشکل می‌خورند و حتی در مواردی نداشتن این مهارت می‌تواند آن‌ها را تا مرز طلاق ببرد.

بسیاری از افرادی که به بهترین سن ازدواج می‌رسند و به نوعی بلوغ عقلی آن‌ها تکامل پیدا می‌کند توانایی مدیریت مالی دارند و می‌توانند پس‌انداز کنند. اهداف آن‌ها به فردا ختم نمی‌شود و فکر آینده را می‌کنند.

👈 داشتن آمادگی‌های جسمانی برای رسیدن به بهترین سن ازدواج

یکی دیگر از فاکتورهایی که برای رسیدن به سن ازدواج باید وجود داشته باشد، داشتن آمادگی جسمانی است. آمادگی جسمانی علاوه بر اینکه عزت نفس زوجین را افزایش می‌دهد؛ جهت بزرگ‌تر کردن خانواده نیز بسیار لازم می‌باشد.

👈 توانایی ارزیابی موقعیت‌های دشوار

توانایی ارزیابی موقعیت‌های دشوار به داشتن مهارت حل مسئله باز می‌گردد. توانایی ارزیابی، به زوجین کمک می‌کند تا بتوانند از بحران‌هایی که ممکن است بعد از ازدواج به وجود بیاید با موفقیت عبور کنند.

شما برای اینکه متوجه شوید آیا این پیش‌نیاز را دارید یا خیر باید سعی کنید تا رفتارهای خود را در موقعیت‌های بحرانی ارزیابی کنید و در صورتی‌که توانایی انجام این کار را نداشتید از یک روانشناس کمک بگیرید.

👈 داشتن ثبات اخلاقی

دمدمی مزاج نبودن یکی از ویژگی‌هایی است که برای رسیدن به سن ازدواج بسیار مهم است. داشتن ثبات اخلاقی خیلی از جر و بحث‌های زوجین را از بین می‌برد و به زندگی آن‌ها آرامش می‌دهد.

شما در صورت داشتن هر کدام از این ویژگی‌ها می‌توانید متوجه شوید که به بهترین سن ازدواج رسیده‌اید و زمان تشکیل خانواده است. با این‌حال برای بررسی بیشتر بهتر است که از یک روانشناس کمک بگیرید زیرا خطای ادراکی در درک هر کدام از رفتارهای فردی وجود دارد و همین موضوع ممکن است تا شما را دچار اشتباه کند.

بهترین سن ازدواج دختران

بهترین سن ازدواج دختران

همانطور که به پیش‌نیازهای مشترک برای رسیدن به سن ازدواج اشاره کردیم اکنون می‌خواهیم به بررسی اختصاصی سن ازدواج دختران بپردازیم پس با ما همراه باشید.

👈 رشد جسمی و جنسی برای رسیدن به بهترین سن ازدواج دختران

بهترین سن برای ازدواج دختران زمانی است که رشد جسمی و جنسی آن‌ها کامل شده باشد. رشد جنسی و جسمی دو موضوعی هستند که لازم و ملزوم یکدیگر شناخته می‌شوند.

برای درک این موضوع پدیده کودک همسری زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از پارتنرها رشد جسمی و جنسی کاملی نداشته‌ است. داشتن اطلاعات و مهارت‌هایی کامل در زمینه آموزه‌های جنسی و جسمی به زوجین کمک می‌کند تا آرامش را در رابطه خود برقرار کنند. به همین نداشتن این آگاهی یعنی شما هنوز تا رسیدن به بهترین سن ازدواج فاصله دارید و بهتر است برای آن عجله نکنید.

👈 داشتن استقلال

برای اینکه هویت فردی شما مقبول واقع شود باید که استقلال داشته باشید. شما جهت کسب اطلاعات بیشتر و پرورش دادن استقلال فردی خود می‌توانید که از یک روانشناس ماهر کمک بگیرید.

با این حال زمانی که هویت شما در ابتدا استقلال خود را پیدا کرد و توانستید با اراده و فکر خودتان تصمیم‌گیری درستی داشته باشید می‌توانید متوجه این موضوع باشید که به سن مناسب ازدواج نزدیک شده‌اید.

👈 توانایی مدیریت نیازهای جنسی

یکی از مهارت‌هایی که دختران و البته پسران باید داشته باشند توانایی مدیریت جنسی است. بسیاری از خانواده‌ها به دلایل مختلفی از جمله آموزه‌های فرهنگی و دینی، آموزش جنسی را موکول به زمانی می‌کنند که زوجین در آستانه ازدواج قرار گرفته‌اند اما این کار بسیار اشتباه است.

آموزش مدیریت جنسی امری بسیار مهم برای هر کدام از زوجین است و باید قبل از ازدواج با معنا و کارکردهای آن آشنا شوند تا بعد از ازدواج دچار بحران یا استرس‌ نشوند.

مطلب پیشنهادی به شما : رابطه جنسی قبل از ازدواج

خانواده‌ها می‌توانند برای انجام این کار از روانشناسان کمک بگیرند تا آن‌ها با تکنیک بتوانند این مسائل را آموزش دهند. در مجموع زمانی که شما توانستید نیازهای جنسی را بشناسید و آن‌ها را کنترل کنید می‌توان گفت که بهترین سن ازدواج نزدیک شده‌اید.

بهترین سن ازدواج پسران

بهترین سن ازدواج پسران

سن ازدواج پسران به طور کلی به رشد عوامل زیر بستگی دارد:

👈 رشد جسمانی

رشد جسمانی دخترها با پسرها کاملا متفاوت است و رسیدن به بلوغ جسمانی در هر کدام از آن‌ها با سرعت متفاوتی شکل می‌گیرد. رسیدن به بلوغ جسمانی در پسرها باعث تایید هویت اجتماعی و اعتماد به نفس آن‌ها می‌شود.

پسرها زمانی که به بلوغ جسمانی می‌رسند اولین فاکتور رسیدن به سن ازدواج را به دست می‌آورند. به صورت کلی بلوغ جنسی به معنای رشد اندام‌های جنسی و توانایی بارور کردن است. نشانه‌هایی مانند بم شدن صدا، در آوردن ریش، رشد عضلات و … خبر از بلوغ جسمانی پسرها می‌دهد.

👈 رشد عقلی برای رسیدن به بهترین سن ازدواج پسران

رشد عقلی معمولا بعد از رشد جسمانی حاصل می‌شود. رشد عقلی برای پسرها و دختران به یک اندازه مهم است اما پسرها به دلیل وظایف مختلفی که بعد از ازدواج دارند بهتر است که رشد عقلی خود را پرورش دهند. احساسات و منطق مانند دو کفه ترازو هستند و نقش مهمی در راهنمایی یا حل مسئله دارند.

پسرها باید این دو کفه را با یکدگیر و به صورت همزمان رشد دهند به همین جهت رشد عقلی پسرها برای گرفتن نقش‌های اجتماعی و موفقیت در شغل‌هایشان بسیار مهم است.

👈 رشد عاطفی

همانطور که اشاره کردیم عقل و احساسات باید به اندازه رشد کنند تا فردی بتواند به این درک برسد که آیا به بهترین سن ازدواج رسیده است یا خیر.

رشد عاطفی عامل گره خوردن احساسات دو زوج با هم است و نوعی اتصال و پیوستگی را در زوجین ایجاد می‌کند. دلبستگی و وابستگی هر کدام تعاریفی جدا دارند اما آنچه مهم است رشد همزمان این دو پدیده با هم است.

شاید این جمله را زیاد شنیده باشید که می‌گویند مردها گریه نمی‌کنند اما این جمله کاملا اشتباه است. مردی که به سن ازدواج نزدیک شده باشد توانایی بروز هیجانات و احساسات خود اعم از خشم، ناراحتی، خوشحالی، ترس و …. را در موقعیت‌های درست دارد و پشت جملات ساختگی قدیمی عواطف خود را سرکوب نمی‌کند.

 👈 رشد اجتماعی برای رسیدن به بهترین سن ازدواج

تکامل رشد عاطفی و رشد عقلی منجر به پیشرفت رشد اجتماعی فردی می‌شود. بهتر است در نظر داشته باشید که تمام ابعاد شخصیتی با یکدیگر رابطه دارند. همه ما در دوران کودکی نقش‌های مختلف اجتماعی را بر عهده گرفته‌ایم و در هر مرحله سنی، لباس نقشی جدید را پوشیده‌ایم.

نحوه صحبت کردن زوجین با یکدیگر، مسئولیت‌پذیری و … از نشانه‌هایی هستند که شما می‌توانید با داشتن آن‌ها متوجه رشد اجتماعی خود شوید. پسرها با داشتن مهارت‌های اجتماعی و قبول کردن مسئولیت در نقش‌های کوچک می‌توانند رشد اجتماعی خود را برای رسیدن به بهترین سن ازدواج پیشرفت دهند.

 👈 رشد اخلاقی

رشد اخلاقی در پسرها به معنای درک مفاهیمی مانند نوع‌دوستی، صداقت، فداکاری، گذشت، صداقت و…. است.

برای اینکه پسرها بتوانند با اصول اخلاقی آشنا شوند و مفاهیم اصلی آن‌ها را در چارچوبی به نام خانواده درک کنند ابتدا باید توسط خانواده‌هایشان به درستی آموزش دیده باشند و بعد از آن جهت رشد مضامین اخلاقی از یک روانشناس کمک بگیرند تا بتوانند آموخته‌های خود را نسبت به همسرشان نیز انجام دهند.

سن عقلی با سن تقویمی ازدواج

همانطور که در این مقاله به آن برخوردید از کلمه سن عقلی زیاد استفاده کردیم اما معنای آن چیست؟

سن عقلی به معنای سن رشد مهارت‌های فردی و توانایی استفاده از آن‌ها در موقعیت‌های گوناگون است. برای مثال شما ممکن است با مردی سی ساله آشنا شوید اما مهارت‌های او را طوری ارزیابی کنید که انگار 20 ساله است و ممکن است فردی 20 ساله‌ای را ببینید که بسیار رفتاری پخته و بالغانه دارد.

مطلب پیشنهادی به شما : ویژگی های ازدواج موفق

به همین جهت برای ازدواج به سن تقویمی توجه نکنید و بیشتر سعی کنید تا توانایی‌های پارتنر خود را در شرایط گوناگون ارزیابی کنید.

کلام آخر

شما می‌توانید برای ارزیابی دقیق‌تر سن عقلی پارتنر خود با مراجعه به یک روانشناس تست‌های لازم را انجام دهید تا نسبت به فرا رسیدن بهترین سن ازدواج در خود یا پارتنرتان اطمینان حاصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

مشورت نیاز داری کلیک کن!