مشاوره زوج درمانی

بر اساس مطالعات انجام شده، آمار طلاق در حال افزایش است و نباید فراموش کرد که جدایی والدین تأثیرات منفی بر زندگی کودکان دارد و زندگی آنها را سرشار از غم و ناراحتی می‌کند. در این مواقع، روانشناس کودک باید در این زمینه مداخله کند. هزاران تحقیق نشان داده است که کیفیت ایفای نقش مادر و پدر بر آینده فرزندان تأثیر می‌گذارد. همچنین، کیفیت ایفای نقش پدر و مادر با کیفیت ازدواج نیز مرتبط است. ازدواج‌های سالم بهترین پایان را برای فرزندان به همراه می‌آورد و از این رو، کسب دانش، آگاهی و مهارت‌های زناشویی از اهمیت بالایی برخوردار است. زوجین باید برای حفظ و استحکام روابط خود باید تلاش کنند و از مشاوره زوج درمانی یا مشاوره قبل ازدواج استفاده کنند. ایجاد ارتباط مؤثر و صمیمی می‌تواند منبعی از لذت و رضایت برای یک خانواده باشد.

ما در این مقاله می‌خواهیم با توجه به اهمیت ارتباط زوجین، اطلاعات مفیدی به شما ارائه کنیم پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

زوج درمانی چیست و چه موقع باید به مشاور مراجعه کرد؟

مشاوره زوج درمانی

مشکل و تضادها، در هر رابطه‌ای طبیعی است و کسی نمی‌تواند خلاف آن را بیان کند. یک مشاور زناشویی حرفه‌ای تأکید می‌کند که این مسائل نباید تأثیر منفی بر صمیمیت زوجین بگذارند. یک متخصص مشاور زناشویی، درک متقابل و همدلی را به عنوان پایه‌ای برای وجود عشق سالم در هر رابطه تلقی می‌کند، این که زوجین بفهمند که تعارض‌ها قسمت ناخوشایند زندگی با یک انسان دیگر هستند بسیار مهم است و نیاز به پختگی دارد.

تعهد نسبت به همسفر در هنگام بروز تضادها نقش کلیدی را ایفا می‌کند. مشاور زوج، زوجین را در یادگیری مهارت‌های زناشویی و افزایش صمیمیت یاری می‌کند. او به آن‌ها کمک می‌کند تا متعهد شوند تا مسائل خود را حل کنند، تفاوت‌ها را پذیرفته و درباره تضاد‌ها گفتگو کنند. هدف نهایی در راستای رفع و رضایت بخشیدن از مشکلات، تضادها و تفاوتها است.

ارتباط باز و صادقانه:

 ارتباط بین زوجین باید بر اساس صداقت و صراحت بنیان گذاشته شود. شناسایی نیازها، احساسات و آرزوهای همدیگر و به اشتراک گذاشتن آنها موجب افزایش صمیمیت در رابطه است.

حمایت و احترام:

همدلی و حمایت از همسر در مقابل مشکلات و چالش‌ها اساسی است. همچنین، احترام به یکدیگر باعث ایجاد اعتماد و ارتباط سالم‌تر می‌شود و از اهداف مهم در جلسات مشاوره زوج درمانی است.

قدردانی و توجه:

نشان دادن قدردانی و توجه به همسر باعث افزایش احساس محبت و ارتباط عمیق‌تر می‌شود. به‌طور مداوم نشان دادن توجه و اهمیت به همدیگر، ارتباط را تقویت می‌کند.

همکاری و تعاون:

 برنامه‌ریزی و همکاری در برابر مسائل روزمره و تصمیم‌گیری‌ها، احساس تعاون و بهتر بودن برای همسر را ایجاد می‌کند و به بالا بردن کیفیت زندگی مشترک کمک می‌کند.

در نهایت، حفظ روابط خوب و صمیمی برای زوجین ضروری است. مراجعه به مشاور زوج درمانی قبل از ازدواج و در صورت لزوم، در هنگام بروز مشکلات زناشویی، می‌تواند به آنها کمک کند. متخصصان مشاوره زوجی درمانی یا مشاوران قبل از ازدواج می‌توانند زوجین را در بهبود مهارت‌های زناشویی و ارتقاء صمیمیت همدیگر یاری کنند. آنها می‌توانند تکنیک‌های مقابله با تعارضات را آموزش دهند، به زوجین کمک کنند تا تفاوت‌ها را پذیرفته و درباره تضادها و نیازهایشان گفتگو کنند و در نهایت به راهکارهایی برای حل صلح آمیز مشکلات و تعارضاتشان برسند.

مقالات مرتبط : مشاوره خیانت در نحوه برخورد و عکس العمل منطقی و مناسب در این رابطه

چه موقع و چرا باید به زوج درمانگر مراجعه کرد؟

به طور کلی، برقراری رابطه صمیمی و سالم می‌تواند منبعی از لذت و رضایت باشد، در عین حال ازدواج خوب باعث بهتر شدن پیشرفت فرزندان و خانواده‌ها می‌شود. بنابراین، کسب دانش، آگاهی و مهارت‌های زناشویی در همسران مورد توجه قرار گیرد و زوجین برای حفظ و استحکام روابط خود تلاش کنند و از کمک و راهنمایی‌های لازم از مشاوران زوج درمانی یا مشاوره قبل از ازدواج استفاده کنند.

این مشکلات می‌تواند زندگی زوجین را تحت تأثیر قرار دهد و باعث کاهش آرامش و رضایت آنها شود. در این مواقع، زوج درمانی به عنوان راهی برای حل مشکلات و تقویت ارتباط بین همسران به کار می‌رود. در زوج درمانی، مشاور متخصص به دو فرد کمک می‌کند تا مهارت‌های ارتباطی و مدیریت تعارض را تقویت کنند و بهبود یابند.

با مشاوره زوج درمانی، زوجین می‌توانند:

  • رابطه خود را با دقت بیشتری بررسی کنند و ریشه‌های مشکلات را شناسایی کنند.
  • الگوهای ارتباطی ناسالم و عادت‌های منفی را شناسایی و تغییر دهند.
  • دانش و مهارت‌های موثر در حل تعارض‌ها و مذاکره را یاد بگیرند.
  • بهبود کیفیت ارتباط عاطفی و صمیمیت را تجربه کنند.
  • درک بهتری از نیازها، آرزوها و انتظارات همدیگر پیدا کنند.
  • راهکارها و استراتژی‌های مشترک برای مواجهه با چالش‌ها و مسائل پیش رو پیدا کنند.
  • بهبود نحوه مدیریت خشم، استرس و اضطراب را تجربه کنند.
  • به نکات قوت و ضعف در رابطه خود پرداخته و آن را تقویت کنند.

بنابراین، زوج درمانی می‌تواند به زندگی زوجین کمک کند تا به جای انتخاب طلاق، راهکارها و راهبردهایی برای بهبود ارتباط و حل مشکلات پیدا کنند و پایه‌ای سالم برای آینده خود بسازند.

چند تکنیک زوج درمانی

چند تکنیک مهم در زوج درمانی شامل موارد زیر است:

روش گوتمن

روش گوتمن درمان زوجی یک رویکرد پیشرفته در زمینه مشاوره زوجین است که بر اساس سالها تحقیقات و تجربیات در حوزه روانشناسی بالینی و همچنین بهره‌برداری از تجربیات بر روی بیش از سه هزار زوجین توسعه یافته است. روش گوتمن از تکنیک‌هایی استفاده می‌کند که به منظور افزایش عشق، نزدیکی و احترام در رابطه زوجین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تکنیک‌ها در زمان‌هایی که به نظر می‌رسد در یک بن‌بست قرار گرفته‌اید، به شما کمک می‌کند تا به حل منازعات کمک کند. شما و شریکتان یاد می‌گیرید که یکدیگر را درک کنید و به صورت آرام و منطقی در مورد مسائل بحث کنید.

روش گوتمن مشاوره درمان زوجی نشان می‌دهد که چگونه نقشه‌های عاشقانه‌ای را شکل دهید و به شما کمک می‌کند درباره دنیای درونی شریک زندگی خود و همچنین نگرانی‌ها، تنش‌ها، شادی، امید و احساسات وی بیشتر بدانید. این روش زوج درمانی به شما اجازه می‌دهد تا نیازهای خود را مشخص کنید و در نهایت به مدیریت و حل مسائل منجر می‌شود. این رویکرد پیشرفته به طور گسترده از تکنیک‌های مبتکرانه استفاده می‌کند تا زوجین را در بهبود رابطه و ایجاد تعادل و هماهنگی در زندگی زناشوییشان یاری کند.

به کمک روش گوتمن، شما می‌توانید راهکارهای خلاقانه‌تری برای ایجاد اتصال عمیق‌تر، درک بهتر و همدلی به دست آورید.

با استفاده از روش گوتمن، شما می‌توانید راهکارهای خلاقانه‌تری برای ایجاد اتصال عمیق‌تر، درک بهتر و ایجاد اعتماد بیشتر در رابطه خود پیدا کنید. با خلق فضای امن و حمایت‌کننده، بهبود ارتباطات و مهارت‌های ارتباطی‌تان را تقویت کرده و به خوشبختی و رشد مشترک در زندگی زناشوییتان دست خواهید یافت.

روایت درمانی

یکی از تکنیک‌های مشاوره زوج درمانی که به عنوان روایت درمانی شناخته می‌شود، به دنبال جدا کردن مشکل از دغدغه میان مسئله و شخص است. در این تکنیک، تراپیست از شما می‌خواهد مشکل خود را به شکل یک روایت توصیف کنید و سپس به شما کمک می‌کند تا نقاط منفی قصه را بازنویسی کنید.

مهم نیست که مشکلی که وجود دارد خجالت آور باشد یا خیر، زیرا این مشکل شخصیت شما را تعریف نمی‌کند، بلکه چیزی است که در ذهن شما است و شما می‌توانید یک دیدگاه جدید به نسبت به آن پیدا کنید. روانشناسی درمانی به شما کمک می‌کند که مشکل خود را از زوایای مختلف از جهات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مشاهده کنید. با بیان مسائل منفی در قالب یک روایت، شما به یک شخصیت پویا در داستان تبدیل می‌شوید. یک شخصیت پویا توانایی تغییر داستان را دارد و هدف این تکنیک ایجاد تغییر به وسیله خود شما است.

زوج درمانی متمرکز بر احساسات

زوج درمانی متمرکز بر احساسات یک روش مشاوره زناشویی است که در ابتدا برای زوج‌ها طراحی شد، ولی در حال حاضر برای مشاوره خانواده نیز کاربرد دارد. این روش که توسط دکتر سوزان جانسون ابداع شد، در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، مطب‌های خصوصی و مراکز آموزشی در سراسر جهان استفاده می‌شود. از این روش به ویژه در مواردی که احتمال افسردگی نیز وجود دارد استفاده می‌شود.

زوج درمانی متمرکز بر احساسات در رویکرد کوتاه مدت، سه هدف اصلی دارد. این روش، به شما کمک می‌کند تا گسترش و تنظیم مجدد واکنش‌های عاطفی کلیدی را تشویق می‌کند و تلاشی است برای برقراری یک پیوند نزدیک بین شما و شریک زندگیتان. این رویکرد به دنبال بهبود رابطه و افزایش همبستگی و احساس نزدیکی میان زوجین است. به طور آماری، زوج درمانی متمرکز بر احساسات باعث بهبود در تقریباً 70 تا 75 درصد روابط مشکل دار شده است و 90 درصد زوجین با استفاده از این روش پیشرفت قابل توجهی در رابطه خود داشته‌اند.

با استفاده از مشاوره زوج درمانی متمرکز بر احساسات، شما و شریک زندگیتان می‌توانید الگوهای رفتاری و احساسی ناکارآمد را شناسایی کرده و آن‌ها را با الگوهایی جدید که سازنده و نزدیک‌کننده هستند، جایگزین کنید. با توجه به تعامل عمیق با یکدیگر، می‌توانید ارتباط احساسی را تقویت کرده و بهبود قابل توجهی در زندگی زناشوییتان ببینید.

در نهایت، زوج درمانی متمرکز بر احساسات به شما و شریک زندگیتان ابزارها و راهکارهای قدرتمندی را می‌دهد تا بهبود و توسعه‌ی رابطه‌تان را تجربه کنید و به طور عمده، بهبودی ژرف در سطح احساسات و اتصال احساسی در زندگی زناشوییتان را تسهیل می‌کند

نمونه جلسه مشاوره زوج درمانی

ممکن است در رابطه‌ی شما مشکلات و چالش‌های مختلفی وجود داشته باشد. این مشکلات می‌توانند شامل اختلاف‌ها در نظرات و دیدگاه‌ها، ارتباط نامناسب، کمبود ارتباط عاطفی، نقص در مهارت‌های ارتباطی، کمبود هماهنگی در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌ها، عدم رضایت جنسی، مشکلات مالی، عدم تعامل موثر، نبود مرزها و حدود سالم در رابطه، مشکلات خانوادگی و موارد دیگر می‌باشد.

به طور کلی، ارتباط و صحبت کردن با یک مشاور زناشویی می‌تواند به شما در شناسایی و تجزیه و تحلیل بهتر مشکلاتتان کمک کند. با صراحت و صداقت در بیان این مشکلات، مشاور می‌تواند نقاط ضعف و قوت رابطه را کشف کرده و به شما کمک کند تا راهکارهای مناسبی برای حل مشکلات پیدا کنید.

بیان نظرات زوجین نسبت به مشکلات و نگرش دوجانبه به آنها بسیار مهم است. همچنین باید توجه کنید که در یک رابطه، دو نفر حضور دارند و هر یک دیدگاه‌ها و نظرات متفاوتی دارند. به همین دلیل، شنیدن و درک نظرات یکدیگر حتی اگر با آنها مخالف هستید، در جلسات مشاوره زوج درمانی بسیار ارزشمند است. بنابراین، برای حل مشکلات و بهبود رابطه‌ی خود، لازم است تمام جزئیات و نکات مهم را با دقت و تمرکز زیاد به مشاور توضیح دهید و در عین حال به نظرات شریک زندگیتان گوش سپرده و به آنها احترام بگذارید.

اعتماد در رابطه بسیار اهمیت دارد و در صورت از دست دادن آن، ترمیم رابطه می‌تواند چالش بزرگی باشد. اینکه آیا می‌توانید دوباره به یکدیگر اعتماد کنید، مسئله‌ای است که نیازمند زمان، صبر و تلاش مشترک است. برای بازسازی اعتماد در رابطه، مهم است که هر دو طرف به صحبت کردن با صداقت و صدای بالا تمایل نشان دهید. با مشاورت با یک متخصص زناشویی، می‌توانید به یافتن راهکارهای مناسب برای بازسازی اعتماد بپردازید.

در یک جلسه روان درمانی زناشویی چه می‌گذرد؟

در این جلسات افراد به سرعت درباره احساسات خود نسبت به شریک زندگی‌شان صحبت می‌کنند. به عنوان مثال بیان ترحم، درک نیازهای همدیگر، به اشتراک گذاری احساسات و نگرش‌ها، درک تأثیر تخلف و خیانت بر طرفی که آسیب دیده است، قبول مسئولیت و ارائه عملکردهای برای دوباره بهبود رابطه، می‌تواند مراحل و صحبت‌هایی باشند که به شما در جلسات مشاوره زوج درمانی به جهت بازیابی رابطه کمک می‌کند.

همچنین، حسن ظن به همدیگر، ساختن حدود و مرزهای سالم در رابطه، توجه به نیازهای عاطفی و روانی هم از دیگر صحبت‌هایی است که زوجین مطرح می‌کنند. شما می‌توانید با ایجاد شفافیت بیشتر در رابطه، تعهد‌های قابل اعتماد، رعایت مرزها و حدود سالم، ارتباط متقابل و درک نیازهای همدیگر، از نقاط ضعف گذشته در رابطه استفاده کنید و یک فرصت برای بازسازی رابطه برای خود و همسرتان فراهم کنید و این موضوعی است که مشاور به شما خواهد آموخت.

توجه کنید که!

اما باید توجه داشت که بازسازی رابطه یک فرآیند طولانی است و نیازمند صبر و تلاش است. مراجعه به یک مشاور زناشویی می‌تواند به شما و همسرتان در این راه کمک کند. مشاور می‌تواند راهنمایی شما را درباره مراحل بازسازی اعتماد و ارائه استراتژی‌های کارآمد برای ایجاد ارتباط صحیح و سالم در رابطه‌تان کند. تماس شما به جهت دریافت مشاوره زوج درمانی می‌تواند ابزارهای قدرتمندی برای بهبود اعتماد و ترمیم رابطه‌تان فراهم کند، اما همچنین به شما و همسرتان وظیفه تلاش و تعهد برای بازسازی اعتماد را می‌دهد. با قدرت و سعی مستمر، می‌توانید روابط قوی‌تری را بازسازی کنید و اعتماد را بهبود بخشید. در نهایت، با تمرکز بر ارتباط عمیق، درک همدیگر و مراقبت از نیازهای همدیگر، ممکن است بتوانید بهبود ژرفی در اعتماد و رابطه خود مشاهده کنید.

هزینه مشاوره زوج درمانی

هزینه مشاوره زوج درمانی

هزینه مشاوره زوج درمانی ممکن است متغیر باشد و بستگی به عوامل مختلفی داشته باشد، از جمله محل کلینیک، سطح تجربه و تخصص مشاور، مدت زمان جلسات و سفارشات خاص شما. همچنین، هزینه ممکن است بین مشاوران مختلف متفاوت باشد. بهترین راه برای اطلاع از هزینه‌های مشاوره زوج درمانی در منطقه خود، مراجعه و تماس تلفنی است. از این طریق می‌توانید هزینه‌ها را با توجه به شرایط خودتان بررسی کنید و تصمیم به مشاوره بگیرید. در ضمن، بسیاری از مشاوران زوج درمانی پکیج‌های مشاوره را نیز ارائه می‌دهند که شامل چندین جلسه است. این پکیج‌ها ممکن است برای شما به صرفه‌تر باشند.

هدف زوج درمانی چیست؟

زوج درمانی یک نوع روش درمانی است که به دو شخص در رابطه عاطفی کمک می‌کند تا مشکلات خود را شناسایی کرده و راه‌حل‌های سازنده‌تری را پیدا کنند. هدف اصلی زوج درمانی ایجاد تغییرات مثبت و ریشه‌ای در نحوه تعامل و ارتباط زن و مرد است. در جلسات زوج درمانی، متخصص زوج درمانی به زوج کمک می‌کند تا الگوهای ناسالم ارتباطی و رفتاری خود را شناسایی کنند و درک عمیق‌تری از نیازهای همدیگر پیدا کنند. این الگوهای ناسالم ممکن است شامل مشکلات ارتباطی، کمبود اعتماد، عدم توازن در تقسیم وظایف و مسئولیت‌ها، نبود مهارت‌های ارتباطی سالم و سایر مواردی باشند که به بروز مشکلات در زندگی زناشویی منجر می‌شوند.

متخصص زوج درمانگر در جلسات مشاوره زوج درمانی با استفاده از تمرینات، تکنیک‌ها و مشاوره‌ گفت‌و‌گویی، زوجین را در بهبود دانش و مهارت‌های ارتباطی و حل مسئله، توسعه همدلی و درک عمیق‌تر از همدیگر هدایت می‌کند. این فرآیند امکان ایجاد تغییرات مثبت در رابطه و رسیدن به حل و فصل مشکلات را فراهم می‌کند. مشاور زوج درمانی با ارائه محیط محافظت‌کننده و غیرتحکمی، به زن و مرد فرصت می‌دهد تا با اعتماد به نفس بیشتر و بهترین استفاده از منابع خود، به توانایی‌ها و قابلیت‌های جدید خود در زندگی زناشویی دست پیدا کنند.

زوج درمانی در واقع یک فرآیند بهبود و توسعه رابطه زوجین است که به وسیله ارائه مهارت‌ها، برقراری ارتباط عمیق‌تر، حل مشکلات و افزایش کیفیت رابطه میان زن و مرد را هدف می‌گیرد. همانطور که اشاره کرده‌ایم، یکی از اهداف زوج درمانی ارتقاء مهارت‌های ارتباطی است. زن و مرد در طول جلسات مشاوره به یادگیری گفتگوی موثر، شناخت نیازها و احساسات همدیگر، مذاکره و حل مسئله بهتر و ایجاد ارتباط عمیق‌تر با یکدیگر می‌پردازند. این مهارت‌ها به آنها کمک می‌کند تا بهترین روش برای انتقال نیازها، خواسته‌ها و احساسات خود به همدیگر را درک کنند و در همان زمان به راه‌حل‌های سازنده برسند.

زوج درمانگر؛ هدایتگری به سمت بهبود رابطه

علاوه بر آن، زوج درمانی می‌تواند به زوجین آموزش دهد که چگونه مهارت‌های عمده زندگی را کسب و اجرا کنند. این مهارت‌ها شامل مدیریت استرس، مدیریت زمان، حل مسئله، تصمیم‌گیری مشترک و توانایی مذاکره است. استفاده از این مهارت‌ها می‌تواند به زن و مرد در یافتن راه‌حل‌های بهتر برای مشکلات و بهبود کارکردهای خانوادگی و زندگی روزمره‌شان کمک کند.

صمیمیت بیشتر و ایجاد تفاهم و سازگاری نیز جزو اهداف مشاوره زوج درمانی است. این فرآیند به زوجین کمک می‌کند تا درک عمیق‌تری از همدیگر داشته باشند، با شناخت نیازها و خواسته‌های همدیگر به صمیمیت بیشتری برسند و به همراه احساس تعلق و ارتباط عاطفی قوی‌تری زندگی کنند.

همچنین، هدف زوج درمانی ایجاد ارتباط جنسی و اشتراک گذاری رابطه‌های فکری و عاطفی نزدیکتر است. با کسب مهارت‌های مربوط به بخش جنسیت و بهبود ارتباطات زناشویی، زوجین می‌توانند به شکلی سالم و رضایت‌بخش‌تر با همدیگر ارتباط جنسی برقرار کنند و در بازه زمانی فراغت خود آرامش بیشتری کسب کنند. از طریق رسیدن به اهداف مختلف زوج درمانی، زوجین می‌توانند رابطه مستحکم‌تر و شادتری را بسازند و زندگی زناشویی بهتری را تجربه کنند.

مزایای مشاوره زوج درمانی چیست؟

لازم است به موضوع مهمی در این مقاله اشاره کنیم و آن طلاق عاطفی است که بیشتر زوجین با این شکایت به روانشناسان مراجعه می‌کنند. زمانی که زوجین برای مدت طولانی با یکدیگر زندگی می‌کنند، ممکن است به نوعی “طلاق عاطفی” را تجربه کنند. در این حالت، زوجین به طور جسمی در کنار یکدیگر هستند، اما صمیمیت و اتصال عاطفی بین آن‌ها کاهش می‌یابد. زمانی که این اتصال عاطفی به خاطر مسائلی مانند بحث‌ها، درگیری‌ها و کم‌توجهی‌ها کم می‌شود، زمانی مناسب برای زوج درمانی است تا طلاق عاطفی را بهبود دهد.

روانشناسان می‌توانند به زوجین کمک کنند تا به یادآوری عشق و اتصالی که آن‌ها را به هم وصل کرده بود، بپردازند. از طریق جلسات زوج درمانی، خاطرات مشترک و تاریخچه زندگی زناشویی را به زوجین یادآوری می‌کنند تا بتوانند به شکل مجدد با جزئیات آن‌ها را تجربه کنند. این فرآیند می‌تواند به زوجین کمک کند تا احساسات خوب و اتصال عاطفی قبلی خود را بازیابی کنند.

مشاوره زوج درمانی به زوجین فرصتی می‌دهد تا همبستگی عاطفی خود را بهبود بخشند. این فرآیند می‌تواند زوجین را وادار کند که رابطه‌ عاطفی خود را به شکل بهتری قوی‌تر کنند و آن‌ها را به سمت یکدیگر نزدیک‌تر کند. از طریق زوج درمانی، زن و مرد می‌توانند الگوهای بالقوه مشکل‌زا را شناسایی و به دستورالعمل‌های جدیدی برای ارتقاء صمیمیت و رابطه‌ عاطفی خود دست یابند. در نهایت، زوج درمانی به زن و مرد فرصتی می‌دهد تا بهبود و تغییر را در روابط زناشویی خود تجربه کنند. با آموزش مهارت‌های ارتباطی، حل مسئله و مذاکره، زوجین می‌توانند بهبود چشمگیری در کیفیت زندگی زناشویی‌شان برآورد کنند و احساس رضایت و شادی بیشتری را تجربه کنند. این فرآیند ممکن است به طول بیانجامد، اما نتیجه‌ی آن می‌تواند بهبود قابل توجهی در زندگی زناشویی زوجین به همراه داشته باشد.

بنر-مشاوره-زناشویی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

آخرین مقالات مشاوره روانشناسی

برای تماس با مشاور کلیک کنید